سایر منابع:
سایر خبرها
شَیْ ء (الأنعام/91)؛ وَ قالُوا ما لِهذَا الرَّسُولِ یَأْکُلُ الطَّعامَ وَ یَمْشِی فِی الْأَسْواقِ لَوْ لاَ أُنْزِلَ إِلَیْهِ مَلَکٌ فَیَکُونَ مَعَهُ نَذِیراً (الفرقان/ 7). جنبه دیگر، مخالفت با معجزه آن حضرت (قرآن کریم) بود. از این رو، خداوند متعال بر پایه آیه قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لاَ یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کانَ ...
.... 3٫ امیدواری و بشارت: می توان یکی از آثار موقعیت شناسی را امیدواری و بشارت برای انسان دانست. آیات گوناگونی از قرآن بر این مساله تاکید دارند. خداوند متعال در آیه 139 آل عمران تا کید می کند که انسان اگر مؤمن باشد، نباید هیچ گونه غصه ای را به دل راه دهد: ولا تَهِنوا ولا تَحزَنوا واَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین . آیا غیر از این است که ایمان به خدای متعال موجب موقعیت شناسی انسان ...
راهنمایی کردی و به سوی خود خواندی و اگر تو نبودی من ندانستم که تو کیستی . در این بخش دعای ابوحمزه، امام اشاره می کنند که شناخت پروردگار بدون عنایت خود او امکان پذیر نیست. این همان برهان صدیقین است که ملاصدرا و امام راحل یادآور شدند. یعنی هرچیزی که طرفی دارد طرف مقابل هم دارد. یکی از خواسته های مهم در وجود انسان پیدا کردن معبود و خالق است؛ می خواهیم خدا را بشناسیم و دنبال حق می رویم، پس طرف ...
چکیده زبان شناسی علمی است که به مطالعه و بررسی روشمند زبان و درک جنبه های گوناگون زبان انسان و تأثیر آن بر بخش های مختلف فرهنگ و ارتباط آن با رفتار انسانی می پردازد. زبان شناسی از علوم شناخته شده ای است که با قدمت طولانی مدت خود، ارتباط عمیقی با دیگر علوم انسانی و ازجمله علوم قرآنی دارد. در این راستا مطالعات و پژوهش های زبان شناسی قرآن، نقش مهمی در تبیین بطن و جهان بینی آن دارد. از این ...
...> ایزوتسو در کتاب خدا و انسان در قرآن، معنای واژه های اساسی و کلیدی قرآن را از دریچه معناشناسی درزمانی مورد مطالعه قرار می دهد (ر.ک؛ ایزوتسو، 1381: 38). توضیح آنکه واژه هایی که در قرآن استفاده شده، واژه های جدیدی نیست، بلکه واژه هایی هستند که مخاطبان قرآن پیش از نزول قرآن، در نظم و نثر خود به کار می گرفتند، چون از یک سو، زبان هر قومی حاکی از نوع نگاه افراد آن به جهان است و از سوی دیگر، قرآن جهان ...
، خطبه 86) و قرآن فرماندهی بازدارنده از بدیها و ساکتی گویا و حجت خدا بر مخلوقات است (همان، 183) خداوند پیمان عمل کردن به قرآن را از بندگان گرفته و آن ها را در گرو دستوراتش قرار داده است. نورانیت قرآن را تمام و دین خود را به وسیله آن کامل فرمود و پیامبرش را هنگامی از جهان برد که از تبلیغ قرآن فراغت یافته بود. 5. قلب دل دل نیز یکی از منابع شناخت است. شناخت دل، منوط به دوری انسان از ...
...، هرچند به قدر چند دانه خرما یا جرعه ای آب باشد از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله روایت شده: هرکه روزه داری را افطار دهد همچون اجر آن روزه دار برایش خواهد بود، بی آنکه از پاداش آن روزه دار چیزی کاسته شود. و همچنین برای او خواهد بود همانند آن عمل خوبی که آن افطار کننده به نیروی آن طعام بجا آورد، آیه اللّه علاّمه حلی در رساله سعدیه از امام صادق علیه السّلام روایت کرده: هر مؤمنی در ماه ...
اراده الهی و نصب از ناحیه معصوم می دانند. این نظرگاه به این بیان تقریر می شود که: خدا خالق هستی و از جمله انسان است، پس همو نیز مالک انسان و جهان است، پس ملک و فرمانروای حقیقی هستی نیز او است و مردان آسمانی، خلیفه گان آفریدگار و فرمانروای هستی اند که تولیت امر جامعه و تصدی اجرأ احکام الهی رابر عهده دارند. در غیاب رهبران آسمانی (معصوم) نیز عالمان دین شناس دادورز پرهیزگار و توانا به نیابت، (به جعل و ...