سایر منابع:
سایر خبرها
سی امین و آخرین شب/ جمع بندی مطالب یک ماهه
"شبیه و نظیر" داشته باشد. همه این موارد نشانه نیازمندی است و در شب های گذشته گفتیم که خداوند "قادر مطلق" است و نیازی ندارد. همچنین فرزند داشتن از روی "نیاز" است؛ اما خداوندی که واجب الوجود است باید خود منشأ و تکیه گاه همه موجودات باشد و اقتضای این، منزه بودن از هر نقص و نیازی است. از سوی دیگر، هدف از فرزند داشتن، بقای نوع و نسل است؛ در حالی که در خداوند موت و فنا تصور نمی شود؛ پس نیازی ...
دیدگاه قرآنی ذاتی بودن کرامت انسانی
/44) و نیز فرمود: وَکَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نِبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الإِنسِ وَالْجِنِّ... (الأنعام/112). حفظ مقام انسانی با عدم پذیرش تعالیم دینی و خلافت الهی قابل جمع نیست (جوادی آملی، 1388: 112). نقد و بررسی در پاسخ باید گفت: اوّلاً آیه یادشده و مانند آن که کافران و برخی دیگر از انسان ها را به حیوانات تشبیه کرده است، هرگز به معنای زوال کامل کرامت ذاتی از آنان نیست ...
مشکل امروز جهان، نامشروع بودن توامان هدف و وسیله است
وسیله را توجیه می کند. آیا می توان برای رسیدن به هدف مشروع از وسیله ای نامشروع استفاده کرد؟ اگر معنای این پرسش این باشد که آیا می توان برای رسیدن به هر هدفی از هر وسیله ای استفاده کرد، پاسخ اجمالی این است که خیر؛ نمی توان برای رسیدن به هر هدفی از هر وسیله ای استفاده کرد. در امور مادی برای این امر هزینه و سود را محاسبه می کنند. اگر معنای پرسش این باشد که آیا هدفی وجود دارد که برای رسیدن به آن بتوان از ...
حضرت آ یت الله سبحانی در اولین ضیافت افطاری دار القرآن علامه طباطبایی تاکید کردند: لزوم افزوده شدن فقه ...
1325 است و در قم نیز تفسیر المیزان را از سال 1330 تا زمان وفات نوشتند. وی افزود: از زمان وفات رسول الله علمای اسلام دست به قلم شده و انواع تفاسیر را مانند فقه و عقاید و ... را نوشته اند و تاکنون نیز این تفسیرنویسی ادامه دارد ولی هنوز هم تفسیر قرآن نهایت ناپذیر است. آیت الله سبحانی عنوان کرد: قرآن فعل و کلام خداوند است و چون خدا بی نهایت است فعل او هم باید شبیه ذات او بی نهایت ...
مقام متقین؛ جایزه رمضانی ها
...: درود بر شما باد، به پاداش آنچه انجام می دادید به بهشت درآیید. (نحل، آیات 31 و 32) 7. آوردن بهشت به سوی متقین: خداوند در آیه 73 سوره زمر بیان می کند که کسانی که پایین تر از مقام متقین هستند و صفت تقوا مقام و ملکه آنان نشده بلکه صفت تقوا فعل آنان بوده، به سوی بهشت رانده می شوند؛ چنان که اهل دوزخ به سوی دوزخ رانده می شوند(زمر، آیه 71)؛ اما بهشت به سوی متقین آورده می شود نه آنکه اینان به ...
تفاوت ایمان با اسلام درچیست؟ /پیرترین ژیمناست کار دنیا/شیوه جدید درپرداخت فطریه/چگونگی ایده ساخت آیفون ...
اجتماع نقیضین به این است که بی نیاز از استدلال است و انکارش هم مستلزم اثباتش است. اصلاً و اساساً فلسفه در فقه را دارد یا نه وآیا فایده ای در استنباط احکام فقهی دارد؟ بستگی به رویکرد برخی اصولیین مثل مرحوم آخوند خراسانی دارد. لوازم ذاتی واجب الوجود را توضیح دهید و بفرمایید چطور واجب الوجود نقص بردار نیست؟ مقصود از لوازم ذاتی خداوند لوازم تحلیلی است و الا صفات ...
چرا خداوند از ابتدا دین کامل را نازل نکرد؟
خراسانی دارد. لوازم ذاتی واجب الوجود را توضیح دهید و بفرمایید چطور واجب الوجود نقص بردار نیست؟ *مقصود از لوازم ذاتی خداوند لوازم تحلیلی است و الا صفات ذاتی خدا عین ذات اوست. رابطه فرشتگان که در قرآن و روایات ذکر شده اند با قوانین عالم ماده چیست؟ آیا فرشتگانی که در در تدبیر امور نقش دارند، حلقه واصل و واسط عالم ماده و ماورا ماده اند؟ *اصلا برخی روشنفکران می گویند که ...
نقد رویکرد ابن تیمیه در منهاج السنه در باب مقام علمی امام علی (ع) بر اساس متون اهل سنت
کوشیم ضمن بررسی آرا و اندیشه های ابن تیمیه در باب مقام علمی امام علی (ع)، آن را بر اساس متون اهل سنت نقد کنیم و به پرسش های زیر پاسخ دهیم: اندیشه ابن تیمیه راجع به مقام علمی امام علی (ع) در منهاج السنه چیست؟ چه نقدی بر اندیشه ابن تیمیه راجع به مقام علمی امام علی (ع) بر اساس متون اهل سنت وجود دارد؟ علم امام (ع) از منظر شیعیان در باب علم امام علی (ع)، متکلمان شیعه ...
عدم ترتب آثار فقهی (تکفیر) بر لوازم مذهب
، ج 2-1، ص 436) البته اعتقاد به حلول خداوند در جسم انسانی، اگر به معنای اعتقاد به جسمانیت و محدودیت ذات او در جسم محدود فرد معین باشد، انکار خدای واقعی است؛ در غیر این صورت، صرف اعتقاد به حلول عظمت و قدرت او در روح فردی معین، از موارد انکار اصل وجود وحدانیت خداوند نیست و موجب کفر نمی شود. فقهای شیعه نیز برخی از فرقه های غالیان را محکوم به کفر و یا شرک می دانند و در مورد ناصبی ...
روش های اثبات در اندیشه حر عاملی
اثبات قضا و قدر و بطلان جبر و ... از دلایل مستند به نقل استفاده کرده است. از جمله این مباحث در توحید و صفات الاهی عبارت اند از: خداوند واحد است؛ در صفات و ذات شبیه مخلوقات نیست؛ به حواس در نیاید؛ مرکب نیست؛ ازلی و ابدی و سرمدی است؛ مکان ندارد؛ کنه ذات و صفات او دست یافتنی نیست؛ با چشم قابل دیدن و درک نیست؛ جسم و صورت ندارد؛ در ذات و صفات تغییر نمی کند؛ حرکت و انتقال ندارد؛ عالم به هر چیزی است ...
مصادیق عدالت در عهد عتیق
جهان آینده را به میراث برد: و او (ابراهیم) به خداوند ایمان آورد، و او این را برای وی عدالت محسوب کرد (همان، پیدایش، فصل15، آیه6؛ کهن، 1382، ص98). سیزده اصل ایمان یهود براساس طبقه بندی ابن میمون عبارتند از: وجود خدا، یگانگی او، مجرد بودن او، نداشتن زمان، حکمت او در امور، عدالت، قابل تقرب بودن از راه عبادت، اعتقاد به نبوت، برتر بودن حضرت موسی(ع)، اعتقاد به آسمانی بودن تورات، عدم جواز نسخ ...
سعادت و شقاوت ذاتی و نفی آن
اثبات امر ثانی است، درحالی که خداوند به هردو عالم است. این مسئله که امری یا اراده ای از ناحیه خدای تعالی ظاهر گردد که خلاف آن توقع می رفت، مسئله ای واضح و بدون تردید است (طباطبایی، 1374، ج 11، ص523-522). شیخ مجتبی قزوینی در تعریف بداء می گوید: بداء عبارت است از امکان تغییر و تغیر و تبدیل و تبدل در عالم و اجزای آن و آنچه در عالم واقع می شود؛ مانند موت و حیات و عزت و ذلت بشر (قزوینی، 1387، ص211 ...