سایر منابع:
سایر خبرها
روشنفکری دینی ؛ به مثابه سوفسطاگری مدرن روشنفکری دینی که امروزه در جامعه مورد بحث است , دچار ابتذال گردیده است . البته بحث و سخن راندن در اثبات ابتذال روشنفکری دینی وجوه و ادله مختلفی دارد که بحث و استدلال در حیطه ی همه ی آن ها هدف این یادداشت نیست اما بد نیست به یکی از وجوه ابتذال روشنفکری دینی در عصر حاضر در این مقال اشاره نماییم . یک از وجوه ابتذال روشنفکری دینی سوفسطائی ...
قبل بود که شاید بیشترین واژگانی که شنیده می شود از سوی نیروهای زبده اجتماعی و حتی سیاسی بود. یک نوع مشابه سازی ای که می کردند این بود که شورای پنجم را از جهات متعددی با شورای اول مقایسه می کردند؛ یکی آنکه چندین بار شنیدیم بعد از دو دهه در فضایی قرار گرفتیم که هم دولت، هم مجلس و هم شورا در یک راستا قرار گرفته اند. فضای شورای اول کاملا گرایش اصلاح طلبی داشت و دولت هم دولت آقای خاتمی بود ...
است فراطبیعی. در اینجا از مجردات سخن می گوید. تعابیر مختلفی خود ارسطو در اینجا برای این امور به کار می بندد مثل اینکه: اموری است فراتر از طبیعت، مجرد هستند، اینها مقولاتی هستند که در چهارچوب جسم و طبیعت قرار نمی گیرند. این هم یک دانش دیگر است که مابعدالطبیعه نام دارد. وقتی فلسفه در سنت اسلامی ترجمه و وارد شد، فیلسوفان ما بین این دو دانش در واقع ترکیب کردند و یک دانش واحد فراهم آوردند. آنها ...
فرشتگان همان قوانین فیزیک و شیمی اند که در زمان پیامبر به خاطر ملاحظه فهم مردم اینچنین و به عنوان ملک بیان شده اند. فرشتگان موجودات دارای حیات هستند و فلاسفه و متکلمان در مادی و مجرد بودن آن ها اختلاف دارند هر چند می توان ملائکه مادی را در کنار ملائکه مجرد تصور کرد و آن ها غیر از قوانین مادی هستند و به اذن الله قوانین تکوینی طبیعی را تدبیر می کنند. برخی شبهه می کنند که چون ما انسان ها و هیچ ...
مستقیم خواهیم رفت. 1. ادله مستقیم بر تغایر نفس و مزاج در این بخش، به ادله مطرح شده درخصوص اثبات تغایر نفس و مزاج خواهیم پرداخت. شاید بتوان گفت فخر رازی اولین کسی بوده که ادله مغایرت نفس و مزاج را سامان داده است. او در کتاب المباحث المشرقیه خود به جمع آوری و ذکر شش برهان برای اثبات تغایر نفس و مزاج پرداخته است. البته او بعد از ذکر شش برهان در اثبات مغایرت نفس و مزاج، به دو برهان ...