سایر منابع:
سایر خبرها
گیرد که به تَبَعیِّت از مصحف ابن مسعود، اساسا به جای واژۀ الیاس در آیات پیشین سورۀ صافات، ادراس آورده، و به جای الیاسین هم ادراسین ضبط کرده اند. طبری (23/ 115) نقل می کند که در قرائت منقول از ابن مسعود، اساسا آیۀ واِنَّ اِلیاسَ لَمِنَ المُرسَلین (صافات/ 123) به شکل انّ اِدریسَ لَمِنَ المرسلین قرائت می شده، و آیۀ سلامٌ علیٰ ال یاسین را هم در ادامۀ آن، سلام علی ادراسین تلفظ می کرده اند؛ گویی در رسم ...
کاملاً قاعده مند می نمود (رک : جفری، 186 ضبط ρ به جای ι در چاپ کتاب جفری، در حد یک خطای مطبعی است). این که نام شِعریٰ صورتی مُعَرَّب از نام یونانی باشد، از سوی محققان دیگر چون جفری و هولبرگ نیز تکرار شد (رک : جفری، همانجا؛ هولبرگ، 15). هس به عنوان یک شاهد اشاره دارد که شِعریٰ برای بسیاری از عرب و به خصوص اعراب بادیه نام شناخته شده ای نبود و آنان شِعرای یمانی یا سیریوس را به نام مِرزَم می ...
انگیخت و در اسب سواری چابک بود. پدرم از مرحوم آخوند ملامحمدصادق بن ملا محمدتقی طاب ثراهما که مربی و دایی وی بود برایم نقل می کرد که او سفارش کرد که تو را برای تحصیل علوم دینی به اصفهان بفرستم، شاید اگر عمر پدرم کفایت کرده بود این کار را می کرد ولی او در حالی که من هنوز به تکلیف نرسیده بودم در سال 1313 شمسی به رحمت ایزدی پیوست. این استاد زبر دست که خط و خطاطی در برابرش زانوی ...
. فهرست موضوعات و یا علومی که این علم به آن می پردازد از دیدگاه دانشمندان اسلامی متفاوت است. جلال الدین سیوطی در کتاب خود 80 عنوان آورده و بعضی کمتر و یا بیشتر اشاره کرده اند. درباره تاریخ پیدایش این علم به قرن های متفاوتی اشاره شده است، ولی حقیقت این است که بعضی از موضوعات آن در همان قرون اولیه اسلام شکل گرفته، هرچند به عنوان علوم قرآن مطرح نبوده است. موضوعی مثل قرائات و قراء از ...