سایر منابع:
سایر خبرها
تأکید کردند که مردم بنده دنیا هستند و دین تنها لقلقه زبان آنان شده و در موقعیتی که در معرض امتحان قرار گیرد، دینداران حقیقی کاهش می یابند، در حقیقت حضرت به نوعی از دینداری ظاهری برخی از مردم آن زمان سخن گفتند؛ معنا و مفهوم این کلام حضرت برای دنیای امروز چگونه قابل تفسیر است؟ این ایام فرصتی است برای بازخوانی حادثه کربلا، حادثه ای که در طول قرن ها همچنان زنده باقی مانده و منشأ الهام مجاهدان ...
که شعر آن داشته باشد. دومین نکته سهولت کمک می کند به این که شعر بتواند در مجلس مورد توجه قرار بگیرد و یک نکته دیگری که باید در نظر بگیریم باز مجلس با مجلس فرق می کند. یعنی مخصوصا در هیئت های بزرگ و یا تکایا و حسینه های قدیمی مستمع کاملا در طول سال ها بلکه دهه ها تربیت یافته. در همین تهران سلیقه مستمعی که در حسینیه صنف لباس فروش ها مستمع استاد ما حاج علی آقای انسانی یا حاج آقای ارضی است، با مستمعی ...
ارایه شده پرداخت و مقصود فراستخواه با نگاهی جامعه شناختی به بررسی زمینه و زمانه مولانا و حافظ و بازتاب خلاقانه آن در اندیشه ایشان پرداخت. مولانا، حافظ و آرکی تایپ ها/محمدرضا سرگلزایی - روانپزشک و عرفان پژوه مفهوم آرکی تایپ Archetype از دو بخش آرکی یعنی باستانی و تایپ یعنی سنخ و گونه تشکیل شده است. این مفهوم بیش و پیش از هر کس با نام کارل گوستاو یونگ، روانپزشک سوییسی گره ...
روی جلد کتاب فایز نقش بسته بود. کتاب را که باز می کردی مثل دیوان حافظ که با: الا یا ایها الساقی ادر کاسا و ناولها که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها شروع می شد، در کتاب فایز هم می خواندی که: سر زلف تو جانا لام و میم است چو بسم الله الرحمن الرحیم است اگر معشوق حافظ ازلی و ابدی است و عاشق در مقابل او رند عالم سوزی است که از جان و جهان می گذرد و زمین و ...
کلام و رفتارش هستم چون حرف نیست، سخن نیست، ادعا نیست بلکه سراپا عمل است. نرد عشق با معشوق می بازد نه در سخن. مال و جان به پیشگاه معشوق می برد. در لحظه ابراهیم است و همزمان اسماعیل که قربانی به قربانگاه می برد. این آیت خداوندی و این خاندان کرم، یقین بدان که مردم را با هر مرام و مسلکی اکرام می کنند. شیفتگان این بزرگمرد عاشق هم از هر گروه و قشری که باشند چه باک؟ مثل او نیستیم و نخواهیم بود اما از توسل ...
مهرورزی تو با ما شهرهٔ آفاق بود یاد باد آن صحبت شب ها که با نوشین لبان بحث سرّ عشق و ذکر حلقهٔ عشّاق بود پیش از این کاین سقف سبز و طاق مینا برکشند منظر چشم مرا ابروی جانان طاق بود سایهٔ معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود حسن مهرویان مجلس گرچه دل می برد و دین بحث ما در لطف طبع و خوبی اخلاق بود شعر حافظ در زمان آدم اندر باغ خلد دفتر نسرین و گل را زینت اوراق بود انتهای پیام/ ...
الهیت خدا. اله یعنی معبودی که با عشق و شیفتگی عبادت می شود و الهیت مصدر جعلی از اله است و ژ کسی است که الهیت یعنی معبود و معشوق بودن خداوند بر قلب او حکومت می کند. منشاء الهیت خداوند صفات و کمالات بی نهایت اوست که عین ذات او هستند و به طور ازلی و ابدی از آن اوست. آری ذات بی نهایت او با کمالات ازلی و ابدی و نامحدود اوست که انسان و سایر موجودات را شیفته و عاشق و عابد خود می کند. این حقیقت ...
مفهوم فنا را بیان می کند و البته این مفهوم را از سوختن پروانه در آرزوی شمع که در دیوان حافظ آمده است، اقتباس می کند. دیوان گوته دوازده دفتر دارد که همه دفترها نامی فارسی دارند مانند مغنی نامه، مغنی نامه، حافظ نامه، ساقی نامه ، عشق نامه و... تأثیر دیوان شرقی پس از پیدایش بر ادبیات آلمان په بوده است؟ پس از تصنیف دیوان شرقی در اروپا و آلمان شاعرانی از آن الهام ...