سایر خبرها
پاسخ به هفت شبهۀ ابلیس
عذاب مهین. (آل عمران، 1(ع)8) این همان آیه است که حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید اموی خواند تا به او هشدار دهد که مبادا قدرت و امکانات خود را موهبتی الهی بداند و نشانۀ محبت خدا نسبت به خود پندارد. (بحارالانوار، ج 45، ص 158) امیر المؤمنین(ع) در همین مضمون فرمود: فأعطاه الله النظره، استحقاقاً للسخط أو للسخطه و استتماماً للبلیه و إنجازا للعده. (نهج البلاغه، خطبه 11) ...
جایگاه سلمان فارسی در اسلام
و سلّم مبعوث شده بود و من از آن بی خبر بودم، تا وارد مدینه شد.[11] روزی به من خبر دادند شخصی از مکه آمده و ادعای نبوت دارد من فورا نزد پیامبر(ص) رفتم و این زمانی بود که رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در محله قبا بود مقداری خوراکی که تهیه کرده بودم نزد او گذاردم و عرض کردم صدقه است، تو و اصحابت را افراد نیکی یافتم می خواهم شما میل بفرمائید، حضرت خود دست به سوی آن دراز نکرد ولی به ...
فقه جمهوری خواهی
الله منتظری به صراحت از نظریه وکالت فقیه سخن به میان نیامده است، بلکه او مسائلی را مطرح می کند که قرابت زیادی با این نظریه دارد. تئوریسین اصلی این نظریه آیت الله حائری یزدی است که میان نظرات ایشان با آیت الله منتظری قرابت هایی وجود دارد و البته در همان دهه نخست یک نوع دوگانگی میان آرای منتظری نمایان است: ایشان از سویی بر جواز تصرف فقیه تا کید دارند که به نوعی قرابت با نظریه وکالت دارد و از سویی دیگر ...
فضیلت زیارت قبور بزرگان دین، در فقه فریقین
سخن عالمان و فقهای مذاهب اسلامی، مورد تأکید فراوان قرار گرفته است. اشعار عبدالرحمان جامی حنفی (م897ق) (جامی، 1378ش، ج1، صص56-54) درباره فضیلت و آثار زیارت بارگاه شریف امام علی7 و نیز اشعار حکیم سنایی غزنوی (م545ق) (سنایی غزنوی، 1382ش، ص271) درباره پیرزنی که از راه دور، قبر امام حسین7 را زیارت می کرد و به آن حضرت سلام می داد و همچنین اشعار شوق برانگیز خاقانی (م595ق) در زیارت امام رضا7 ، در خور ...
مناظره امام صادق(ع) با زندیق مصری هنگام طواف
الَّذِی أَنْتَ عَبْدُهُ أَ مِنْ مُلُوکِ الْأَرْضِ أَمْ مِنْ مُلُوکِ السَّمَاءِ وَ أَخْبِرْنِی عَنِ ابْنِک عَبْدُ إِلَهِ السَّمَاءِ أَمْ عَبْدُ إِلَهِ الْأَرْضِ قُلْ مَا شِئْتَ تُخْصَمْ. امام به او فرمود: نامت چیست؟ گفت: نامم عبدالملک است. فرمود: کنیه ات چیست؟ گفت: ابوعبد الله. امام خطاب به وی فرمودند: این مَلکی که تو بندة او هستی، بگو بدانم از ملوک زمین است یا آسمان؟ و به من بگو پسرت بندة خدای ...
ابعاد حاکمیت سیاسی در قرآن
... این آیه وجود مبارک پیامبر(ص) را در تصرّف در امور مؤمنان، سزاوارتر از خودشان دانسته است. به طور قطع این اولویت در تصرف، چیزی افزون بر مقام نبوت آن حضرت است. امام باقر(ع) در تفسیر آیه یاد شده فرمود: این آیه درباره امارت و حکومت نازل شده است (طریحی، 1390، ص92). ه) افزون بر محورهای فوق، قرآن شرایط حاکم جامعه اسلامی را نیز مشخص نموده است: اسلام و ایمان ؛ لَنْ یجْعَلَ اللَّهُ ...
عمار هر کجا که باشد حق به دور او می چرخد
مرا به قتل رسانی. پس من با گروه خود می آیم. ذوالکَلاع پیشنهاد او را پذیرفت و به او اطمینان و ضمانت داد که در حفظ جان او بکوشد. سرانجام ذوالکَلاع و ابونوح در گوشه ای از جبهه، با هم خلوت نمودند. ذوالکلاع به او گفت: آمده ام در مورد چیزی که من را به شک انداخته است از تو سئوالی بپرسم. من از قدیم در عصر خلافت عمر بن خطّاب، از عمروعاص شنیدم که می گفت: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم به عمّار فرمود: گروه ...
قلمرو باورهای کلامی در نقد گزارش های تاریخی
امام علی (ع) از دختر ابوجهل و مخالفت پیامبر (ص) با این اقدام (مسلم، 1420ق، ج8، ص 71 ) و سخن معاویه در جواب نامه محمدبن ابی بکر درباره ستاندن حق حضرت علی (ع) از سوی ابوبکر و عمر (بلاذری، 1416ق، ص 301؛ مسعودی، 1358ق، ج3، ص12) را نمونه هایی برای قِسم اخیر می توان برشمرد؛ زیرا گزارش اول با عصمت پیامبر (ص) در تبلیغ وحی متعارض است. دومی نیز با عصمت پیامبر (ص) سازگار نیست؛ زیرا پیامبر (ص) با جواز تعدد ...
امدادهای غیبی خداوند به قیام امام زمان (عج)
اشاره به سبک زندگی و سیره امام حسین(ع) و یاران این حضرت(ع) که موجب ماندگاری واقعه عاشورا و تاریخ سازی آن شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین مولفه ها و عوامل ماندگاری و تاریخ سازی واقعه عاشورا، انجام کار برای خداوند بود، به این دلیل که خداوند ماندگار است، کار برای خدا نیز ماندگار می شود که در قرآن کریم هم داریم: إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ؛ اگر خدا را (پیامبر(ص) و دین ...