سایر منابع:
سایر خبرها
آیات به این دو نوع ابتلا(از طریق خیر و از طریق شر) اشاره کرده است : وَنَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ فِتْنَةً [1]، وَبَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّیِّئَاتِ [2] در اینجا به بررسی و توضیح آیاتی که در آنها به این نوع ابتلائات اشاره شده می پردازیم: 1.مال و فرزند و نعمت های دنیا: الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا [3] خداوند در آیه 186 سوره آل عمران مال و جان را ...
می شوند). 5 هر دو آیه عیناً مثل هم است: یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُواْ نِعْمَتِیَ...: ای بنی اسرائیل! نعمت هایی را که به شما ارزانی داشتم، به خاطر بیاورید (البقره/ 47 و 122). 6 وَهَذَا مِمَّا یُظهِرُ بِهِ الفَرقُ بَینَ سُؤَالِ النَّبِیِّ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ سَلَّم فِی حَیَاتِهِ وَ بَعدِ مَوتِهِ، وَ سُؤَالِ العَبدِ الصَّالِحِ فِی حَیَاتِهِ وَبَعدِ مَوتِهِ...وَ مِن أَعظَمِ ...
گوناگون به شمار می آمد؛ تو نخستین شاعری بودی که در مدح و دفاع از رسول اسلام می سرودی، چه پیش از بعثت و چه پس از آن، و در ابیات فراوان اشعار خود، راستیِ پیام و درستی دعوت وی را می ستودی و ارج می نهادی.[19] به راستی جا دارد اگر به تو ای ابوطالب، لقب "غریب مظلوم تاریخ" داده شود و همان گونه که نبیرگان معصوم تو فرموده اند: ترا همتای "اصحاب کهف" و همتراز "مؤمن آل فرعون" در شمار آورد. ...
یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ (آیه 41 سوره ابراهیم) پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را، در آن روز که حساب برپا می شود بیامرز رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً ۚ إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ (آیه 8 سوره آل عمران) پروردگارا! دلهایمان را، بعد از آن که ما را هدایت کردی، (از راه حق) منحرف ...
است به این نکته توجه کنیم که همه تلاش های آدمی در جهت رشد واقعی و حقیقی اش تنها با عنایت اوست که به ثمر می رسد و آنچنان که وجود نور خورشید برای حیات و رشد درخت حیاتی است محبوبیت در نزد خداوند برای تزکیه انسان لازم است. وی ادامه داد: خداوند در آیه 77 سوره آل عمران می فرماید نَّ الَّذِینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَیْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِیلًا أُولَئِکَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ ...
...> پیامبر اکرم(ص) نیز به ضرورت علم آموزی اشاره نموده، می فرمایند: قَلبٌ لَیسَ فیهِ شَیءٌ مِنَ الحِکمَه کَبَیتٍ خَرِبٍ، فتَعَلَّموا وعَلِّمُوا وَتَفَقَّهُوا وَلاَ تَمُوتُوا جُهَّالاً فَإِنَّ اللّهَ لاَ یَعذِرُ عَلَی الجَهلِ: دلی که در آن چیزی از حکمت نباشد، مانند خانه ای ویران است. پس دانش بیاموزید و بیاموزانید و فهمیدگی به دست آورید و نادان نمیرید؛ زیرا خداوند عذر نادانی را نمی پذیرد (محمّدی ری شهری ...
...، اخاف علیکم من عذاب یوم عظیم ، از عذاب روز بزرگ برای شما می ترسیم که با یک بدن هفتاد-هشتاد کیلویی بعد از مُردن درگیر آتش برزخ و در قیامت هم درگیر آتش دوزخ شوید و راه نجات را به روی شما برای ابد ببندند. قرآن می فرماید: هرکسی در جهنم می رود، لیس بخارج منها ، دیگر راه خروج ندارد. امیرالمؤمنین(ع) در دعای کمیل می گویند: آتش دوزخ که نتیجهٔ نفرت خدا از بندهٔ مجرمش است، اگر خدا شعله اش را آزاد کند، تمام ...