سایر منابع:
سایر خبرها
... این واژه در اصطلاح نیز حالتی از نفس انسانی است که باعث می شود فعالیت ها و ویژگی های خود را بدون آنکه قصد و توجه داشته باشد، بروز دهد. (جاحظ، 1410: 12) به عبارت دیگر، اخلاق حالتی راسخ در نفس انسان است که باعث می شود افعال بدون آنکه به فکر و تأمل نیاز داشته باشند، از او صادر شوند. (جرجانی، 1403: 104) همچنین در تعریف اصطلاحی آن علمای اخلاق نیز بسیار سخن گفته اند که مطالعه آن در جای خود سودمند ...
، علم عرضی است که با عالم شدن عارض نفس می شود؛ درست مثل سایر اعراض که بر معروض خود عارض می شوند. همان گونه که وقتی پارچه ای را با رنگی خاص آغشته می کنیم، در حقیقتِ پارچه تغییری حاصل نمی شود، در عالم شدن نیز حقیقت وجودی انسان ثابت است و تنها بر اعراض نفس افزوده می شود. با توجه به اصول یادشده، ابن سینا جوهر نفس را ثابت و فاقد هر گونه حرکت و تکاملی می داند و آن را از آغاز مجرد می شمرد. شاید ...
. روایاتی که طینت نیکوکاران را از گِل بهشت و بدکاران را از گِل جهنم می داند، بدان معناست که مواد طبیعی در سعادت و شقاوت تأثیرگذاراند و این مواد به خبیث و طیب تقسیم می شوند، هرچند به عنوان علل بشمار نمی آیند، به نحو اقتضا تأثیر گذاراند؛ پس، ماده زمینی با توجه به اختلافی که در خواص و اوصاف آنها وجود دارد، در احوال و اوصاف انسان ها از جهت صلاح و فساد نمی تواند بی تأثیر باشد. ترکیبات بدن انسان ...
حکما و متکلمین در باب نفس آرای فلاسفه و متکلمان در این باب متفاوت است. حکما و برخی متکلمان معتقداند، نفس انسانی مجرد است و همه اعمال و افکار او به همین امر مجرد برگشته، صرفاً بدن ابزار و آلتی برای او بوده، نقشی در فاعلیت افعال ندارد؛ و نفس، جوهری است مجرد به حسب ذات نه به حسب فعل. حقیقت انسان جوهر مجردی است که زنده، دانا و نامیراست که از آن به جوهر نفس ناطقه تعبیر می شود. اما بسیاری از ...
کند و اسیر جسم است در اخلاقی بودن یا نبودن او تأثیرگذار باشد؛ یعنی ممکن است انسان در مرتبۀ عقل بالملکه نیز به جهت اسیر بودن در جسمانیت دچار بی اخلاقی هایی در افعال خود شود. منابع و مآخذ 1. قرآن کریم. 2. الآمدی التمیمی، عبدالواحد، 1360، غررالحکم و درر الکلم، تحقیق میرجلال الدین المحدّث الارموی، تهران، دانشگاه تهران، چ دوم. 3. ابن سینا، حسین بن عبدالله، 1375 ...