سایر منابع:
سایر خبرها
شجره خود با نژادهای دیگر پیوند برقرار می کنند. این نوع تشیع را شریعتی تشیع صفوی می نامد و آن را مقابل تشیع علوی قرار می دهد. در این نوع تشیع عترت و ولایت و در نوع دیگر سلطنت شعوبیه محور و ملاک است. شریعتی همچنین در کتاب خود به بحث انحطاط جامعه ایرانی می پردازد و رمز آن را در مقایسه این دو نوع تشیع می داند. تشیع علوی و تشیع صفوی؛ دو تیپ دین داری سید محمد میرسندسی در این نشست ...
و آن چیزی که مردم و آدم های عادی رویت می کنند، ظاهر و سایه هست و تنها اشخاص مومن توان دارند باطن و واقعیت آن را فهم کنند. ریاست دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اظهار اینکه اشخاص با ایمان به آینده اقدامات خود می اندیشند، اظهار کرد: شهدا نیز مثل اشخاص با ایمان به آینده اعمال خود در نظر دارند و به همین سبب از همه متعلقات دنیوی روی برمی گردانند و در راه اسلام و انقلاب جان خود را فدا می ...
داشتند و دین چه اثراتی در زندگی مردم داشت و دین دار شدن چه نتیجه ای برای آن ها به ارمغان می آورد. تعبیر قرآن کریم این است که انسان اسیر دربند گمراه، جاهل و گرفتار در شهوات، غفلت ها و عصبیت ها، با پیام دین به یک روحانیت، معنویت و آزادی می رسید و برده ی اسیر، افق آزادی در مقابل چشمانش پیدا می شد. انسانی که به دلیل محرومیت های اجتماعی در طبقات فرودست قرار گرفته بود، با پیام دین احساس شخصیت و برابری ...
...: گوهر ایمان در قلب آدمی وقتی به تمام ظاهر می شود که انسان به این فهم متعالی دست یابد که بزرگ ترین منت بر او زمانی است که خداوند پذیرفته بنده اش می تواند در جایگاه بندگی او قرار گیرد. به این معنا که خداوند، شرف و درجه بزرگ بندگی و عبودیت را به او اعطا کرده است، فقط در این صورت است که عُجب ها و تبخترهای ناشی از عبادات از قلب آدمی بیرون می آید و نمی گذارد که او هم دچار سرنوشت ابلیس شود و کثرت ...
پاک و دانا است و زرتش می گوید من از این دسته هستم. پورحسن در این گفتگو بر آن است که بگوید چه بخواهیم چه نخواهیم و چه دلدادگی داشته باشیم و چه نخواهیم جانبداری کنیم، مهم ترین ویژگی ایران باستان پس از خرد، یکتاپرستی است. در ادامه پاسخ های استادیار دانشگاه علامه طباطبایی شیراز به پرسش های ما را بخوانید. به عنوان سوال اول بفرمایید که به نظر شما چه ویژگی هایی را می توان به عنوان ...
...> مرحوم علامه طباطبایی رحمه الله، در تفسیر المیزان این امانت الهی را چنین تعریف می کند: الامانه شی ء یودع عند الغیر لیحتفظ علیه ثم یرده الی من اودعه; امانت چیزی است که برای نگهداری به دیگری سپرده می شود تا وی بر آن محافظ باشد و پس از محافظت به امانت گذار، باز گرداند. اسلام در ادامه می گوید: مدیریت تکلیف است نه حق؛ حق و تکلیف دو مقوله اند که در یک سو حرکت می کنند؛ حق به معنی استفاده، بهره و ...
اسلامی را دفاعی می دانند.، علاّمه طباطبائی اصل نظریّه جهاد خستین را مثل دیگر بزرگان پذیراست و آنرا مرتبط به دوران ابهت اسلام می داند. از نظر وی، مسلمین گرچه تا وقتی که در مکّه بودند، اذن جهاد نداشتند، امّا بعد از کوچ به مدینه، ابتدا جهاد دفاعی و درنهایت جهاد خستین تشریع گردید (ر. ک؛ طباطبائی، 1417ق. ، ج 2: 265 264).این نظریّه برخلاف نظریّه مطلق و مقیّد، جهاد خستین را مثل ...
اختصاص دارد. این دوره از رحلت پیامبر (ص) شروع و تا انتهاء غیبت صغری (1329 ه) ادامه می یابد. در این دوره آیات قرآن کریم و سنت پیامبر به وسیله آن بزرگواران تفسیر و تصریح شده هست و شیعه به سبب حضور امام نیازی به اجتهاد نداشت و منحصرا افرادی که به سبب دوری از امام و یا حهت های دیگر به وی دسترسی نداشتند اجتهادی آسان انجام می دادند. به طور مثال به خبر ثقه اعتماد یا به شواهد قرآن یا حدیث نبوی یا روایات امامن ...
دیدگاه دیگر بعید است که بتوانیم به نگاهها و دیدگاههای دیگرمان هم الطفاتی داشته باشیم . دکتر پورحسن: ما نیاز به باز اندیشی درونی داریم . یعنی ثمره کار و نوع تفکر ، نوع نگاه با جامعه و دانشگاه و حوزه های فرهنگی و اجتماعی دیگرمان، خیی نیاز به باز اندیشی داریم . یعنی نگاه کنیم و ببینیم کدام یک از نگاههایمان درست بود و کدامیک غلط بود و نیاز به اصلاح دارد . کدامیک را نباید ادامه بدیم و کدامیک را ...