سایر منابع:
سایر خبرها
آن از اختصاصات فکری صدرا هست، اگر چه حرکت جوهری، نوعی حرکت قهری و جبری در عالم ماده هست و خود ثمرات زیادی برای تصریح مباحث متفاوت دارد که به تفصیل به آنان اشاره شد، اما هرگز این حرکت قهری در زندگی آدم مشابه نادیده انگاشتن امور اختیاری نیست. چنان که دانستیم تحصیل حکمت در حوزه نظر و عمل از بنیادی ترین مبانی معادشناسی فلسفی، خصوصاً معادشناسی صدرایی هست، و حوزه حکمت حوزه آگاهی و در حقیقت حوزه اختیار ...
چنین مشکلی دارید طبیعی است که این مسئله برای غالب مولفان و مترجمان ما به شکلی بحرانی وجود دارد. شاید امروز زوال کلنل محمود دولت آبادی نماد چنین بحرانی باشد اما این فقط یک نمونه مشهورتر است که سال هاست منتظر مجوز است و نه در دولت قبلی و نه در این دولت اجازه انتشار به این کتاب را نداده اند. این رمان در غرب ترجمه شده و مورد توجه زیادی هم قرار گرفته اما همچنان مخاطبان اصلی اش در ایران از خواندنش محروم ...
...، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی، 1363ج. مطهری، مرتضی، انسان کامل، چ21، تهران: صدرا، 1378. موسوی خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، چ21، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1378. نجفی افرا، مهدی، معنی و وجود حرکت در فلسفه ابن سینا ، در: آیینه معرفت، س7، ش20، ص26-1، 1388. ، زمان و هستی از ...
) بر مبنای این تعاریف، اگر بدی در دنیا برای هر موجودی پیش بیاید، گرفتار شرّ و بدی شده است و اگر خوشی در دنیا به او برسد، به خیر رسیده است. اما در فرهنگ قرآن و روایات، این معنای خیر و شرّ بدون توجّه به رابطۀ آن ها با آخرت معنا ندارد. بر این اساس در مورد هیچ مصداق خیر و شرّ، بدون نتیجۀ خوب یا بد آن، بر سعادت و شقاوت اخروی انسان، نمی توان نظر داد. اگر امری به ظاهر نامطلوب در ...
گنون فرانسوی و جولیو اِوُلَ ایتالیایی را می خواندم، این دو، دنیای مدرن را در دادگاه معنویت مورد انتقاد قرار دادند. رنه گنون مسلمان پیرو تصوف بود. آثار فرانسیس شوآن هم در این سیر مطالعاتی شما بود؟ قبل از ورود به اسلام آثارش رامی خواندم، همچنین کتاب های رنه گنون و جولیو اِوُلَ را مطالعه کردم. قبل از ورود به اسلام کتابهای هانری کربن را هم زیاد می خواندم. به نظر شما ...