سایر منابع:
سایر خبرها
بود که این حرف را بر زبانت جاری کرد. (الکافی(ط - الإسلامیة)، ج 2، ص230؛ الأمالی، ص574؛ نهج البلاغة، خطبه ی193، ص306) خوب به برخورد حضرت دقّت کنید! باز هم نظیر این مطلب در نهج البلاغه وجود دارد؛ روزی حضرت بالای منبر کوفه خطبه می خواندند که به حسب آن چه که شراح گفته اند، این خطبه درباره ی قضایای اجتماعی و سیاسی و نظامی بوده است در این حال، اشعث بن قیس لعنة الله علیه آن جا ...
الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لَا یَعْقِلُونَ؛ قطعا بدترین جنبندگان نزد خدا کران و لالانی اند که نمی اندیشند (انفال،22)، اما این عقل بشر در معرض اسارت های فراوانی است، برای مثال تعبیری که امیرالمومنین علی (ع) دارند و می فرمایند: چه بسیار عقل هایی که باید عمیق باشند، اما در زندان هوای نفس اسیرند و کار پیامبران این بوده است که عقل انسان را آزاد کنند. امیرالمومنین (ع) در خطبه اول نهج البلاغه می ...
، و سالی درنگ کننده که مردم درنگ کنند و دو منادی دو ندا کنند. یکی که جبریل باشد و ندا کند که: آگاه باشید، ملک در آل علی بن ابی طالب است. و دیگری شیطان است - خدا او را لعنت کند - که فریاد آورد: آگاه باشید، ملک در آل ابی سفیان است. در آن هنگام سفیانی خروج کند و یکصد هزار مرد او را همراهی کنند. او در سرزمین عراق فرود آید و میان جلولا [که دهی است در شش فرسخی بغداد] و خانقین را سد کرده ...
دوخت و فرمود: چه کسی تو را آگاه کرده که چه چیزی به سود یا زیان من است؟ لعنت خدا و لعنت لعنت کنندگان، بر تو باد ای متکبّر متکبّر زاده، منافق پسر کافر... (نهج البلاغه ترجمه دشتی ص65). لذا بحث بر سر وجود نقدها و حتی جواز آن، بر کسانی که جاهل به جایگاه معصوم بوده اند نیست بلکه مسئله، جواز نقد معصوم بر مؤمن به عصمت اهل بیت(ع) و عارف به جایگاه آن حضرات است. اگر کسی مؤمن به عصمت ...
...، منافق پسر کافر، سوگند به خدا، تو یک بار در زمان کفر و بار دیگر در حکومت اسلام، اسیر شدی.(نهج البلاغه خطبه 19) (اشعث فردی منافق صفت و خبیث بود ودر زمان امیرالمومنین علی(ع) همچون عبدالله بن ابّی در عهد رسول خدا ، سر کرده منافقان بود و پیوسته به آزار و تمسخر امام می پرداخت.. وی همچنین در توطئه شهادت امام دخیل بود). بنابراین شایسته نیست که سیره غلط جسورانه انتقاد به معصومین (ع)که آن ...