شرحی بر انواع صفات الهی/ همواره متکلمین در موضوعِ مخلوق بودن یا نبودنِ ...
سایر منابع:
سایر خبرها
چرا خداوند در طبیعت انسان، شرّ و بدی قرار داده است؟
مادیات به کار افتد مایه شر و بدبختی و بخل می گردد. به تعبیر دیگر: این صفت شاخه ای از حب ذات است ، و می دانیم حب ذات چیزی است که انسان را به سوی کمال می فرستد، اما اگر در مسیر انحرافی واقع شود به سوی انحصارطلبی ، و بخل و حسد و مانند آن پیش می رود. در مورد مواهب دیگر نیز مطلب همین گونه است ، خداوند قدرت عظیمی در دل اتم آفریده که مسلما مفید و سودمند است ، ولی هر گاه از این قدرت درونی ...
مدرنیته؛ پروژه ای ناتمام
برخی دیگر مدرنیته را مجموعه صفاتی می دانند که عصر مدرن، با قدرت تمام، به همراه خود آورده است. البته باز در تعبیر این صفات، دلایل و نتایج آن هم اختلاف نظر وجود دارد. یکی مدرنیته را برآمدن دلایل عقلی، ترقی و آزادی بر می شمرد؛ دیگری آن را تسلط بر طبیعت، تسلط بر اجتماع و تسلط بر خود می داند. بلکه در این میانه کسانی یافت می شوند که آن را منحصر در یک صفت دانسته اند. به عنوان مثال یکی می گوید: مدرنیته، قطع ارتباط با میراث یا همان تراث است ؛ دگری می نویسد: مدرنیته، نو شدن است ؛ یا مدرنیته، محو قدسیت از جهان است ؛ دیگری آن را عقل گرایی می داند؛ یا دموکراسی یا حقوق انسان یا قطع ارتباط با دین یا سکولاریسم . بنابراین، در ...
ترویج تفکر غربی، زن را از شالوده زنانگی خارج می کند
علتِ اصلیِ خلقِ زن مترتب گشته ، بگونه ای که امروزه در نقاطِ مختلفِ کره خاکی، زن از شالوده زنانگی خارج شده و تنها به عنوان یک موجود زنده و وسیله ای برای لذت بردن و در برخی نقاط اسباب بیگاری مردان را فراهم می کند. تا جائیکه افتضاحات بشری در نهایتِ رذالت به جایی کشانده شده که متمکنینِ غربی، با صرف هزینه های گزاف ، دختران کم سن را خریداری کرده و با قطع دست و پاها و از بین بردن قدرت دیداری و شنیداری، آنرا ...
نگاهی نو به نسبت انقلاب اسلامی ایران با سنت و تجدد
) در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و بین نسلی، چیست. 4. نقش انسان در سنت (ارتباط هایی که ما را به بهترین چیزها می رساند) البته انسان بخش بسیار مهمی از ارتباطات مورد نیاز خود را می توانیم بفهمیم؛ مانند درک اجمالی از خودمان و نیازهای مان، درک اجمالی از خداوند و شناخت صفات خداوند، درک اجمالی از نقص خودمان در شناخت چیزهایی که ما را به خواسته های مان می رساند و نیز درک وجود ...
تفسیر آیات 117-121 سوره نساء
همین دوری از رحمت خدا است که بر اثر کبر و نخوت دامنش را گرفت ، بدیهی است چنین موجودی که بر اثر دوری از خدا از هر گونه خیر و خوبی خالی است نمی تواند اثر مفیدی در زندگی دگران داشته باشد و ذات نایافته از هستی بخش چگونه ممکن است هستی آفرین گردد، نه تنها مفید نخواهد بود، زیانبخش نیز خواهد بود. سپس می فرماید: شیطان سوگند یاد کرده که چند برنامه را اجرا میکند: 1 - از بندگان تو نصیب ...
با رویش جوانه ها چه می کنید؟
هر گروهی با هر پوشش و اعتقادی در کادر تصویری انقلاب قرار بگیرد. کادری که واقعی است و همه جهانیان در 22 بهمن شاهد آن بوده اند و خواهند بود، البته برای این تداوم شرط مهمی وجود دارد که می توان آن را در سخنان رهبری معظم انقلاب اسلامی مشاهده کرد؛ انقلاب زنده است، این اصول زنده است؛ هیچ مانعی ندارد که برگ و بار عوض بشود. خزان هایی در راه است؛ این یک حرکت طبیعی است برای موجودات زنده عالم. همیشه ریزش و ...
قائلین به جواز فسخ نکاح به سبب تدلیس در نکاح
تدلیس چه تأثیری در نکاح دارد، در میان فقها اختلاف نظر وجود دارد که در این مقاله به آن اشاره خواهد شد. سابقه تاریخی تدلیس در ایران نیز به مدت ها قبل برمی گردد. اولین مواد قانونی که در مورد تدلیس وجود دارد، مواد 5 و 6 قانون راجع به ازدواج است. در ماده 5 این قانون آمده بود که: هر یک از زن و شوهری که قبل از عقد، طرف خود را فریبی داده که بدون آن فریب، مزاوجت صورت نمی گرفت؛ به شش ...
انقلابِ اسلامی بر سرِ دو راهیِ تاریخی: رفاه طلبیِ تجدُّدمدارانه یا انقلابی گریِ مؤمنانه ؟!
گروه اجتماعی- رجانیوز: در فرهنگِ غربی، ابتدا اعتبار و واقع نماییِ گزاره های دینی به چالش کشیده شد و معرفتِ دینی، به معرفتی شخصی و اثبات ناپذیر تبدیل گردید، و سپس در سده های بعدی، حتّی احکامِ عقلی و انتزاعی نیز زیرِ سؤوال رفت و به مثابه مقولاتی در نظر گرفته شد که چندان نمی توان دربارة آن ها، داوریِ بین الاذهانی کرد و آن ها را پایان ناپذیر و نهایی، تصوّر نمود. به این ترتیب، معرفتِ وحیان ...
انقلاب اسلامی؛ حاصل حرکت از ظلمت به نور ولایت الهی
به گزارش پایگاه خبری – اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، حضرت آیت الله سید علی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی همزمان با ایام الله دهه فجر، با حضور در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه(س) شیراز، از این مدرسه بازدید کرد. وی ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی به تفسیر آیه پنجم سوره ابراهیم و به تشریح این ایام و ن ...
طی مقاله ای؛ ریشه های اخلاقی قانون گریزی در مدیران و کارکنان از دیدگاه اسلام بررسی شد
. نتایج این تحقیق و بررسی نشان داد که کم رنگ شدن برخی از فضایل و نیز شیوع برخی از رذایل اخلاقی، مانند پیروی از هواهای نفسانی، حرص و طمع به ثروت، قدرت طلبی و ریاست جویی، جاه طلبی و خودنمایی، تعصب و تعلق افراطی به خویشان و دوستان، پایین بودن آستانة تحمل، ترس از مافوق، و حب و بغض های شخصی در سازمان در میان مدیران و کارکنان، آنها را از تبعیت از قوانین و مقررات سازمانی بازمی دارد که لازم است با اتخاذ ...
اصول محوری حقوق و تکالیف انسان
بررسی احتمالات فوق، انصاف این است که پذیرش پاسخ اول بسیار بعید به نظر می رسد، مگر این که اساساً معتقد به تفاوت های تکوینی زن و مرد نباشیم. پاسخ دوم نیز اگر به عنوان یک حکم کلی و استثناناپذیر باشد، قابل نقد و ایراد است. اشکال وارد بر این پاسخ احتمالی از تبیینی که در مورد احتمال سوم خواهیم داشت، روشن می گردد. هرچند نباید در تفاوت های تکوینی تردید کرد، ولی این تفاوت های تکوینی ...
دلالت حدیث غدیر بر مشروعیت الهی امام
واجب است و با التفات و عنایت به ادله عقلی و نقلی فراوان، امامت از دیدگاه مکتب تشیع، منصبی الهی است که به امر خدا و توسط پیامبر(ص) معرفی و اعلان می گردد. روش شناسی بحث مسأله مشروعیت امام، یکی از مباحث علم کلام و ذیل مبحث کلام سیاسی بحث می گردد. همان گونه که علم کلام در اثبات مسائل مختلف از چند روش استفاده می نماید، کلام سیاسی نیز چندروشی می باشد و از کلام عقلی و کلام نقلی بهره ...
در حسرت توسعه
فرهنگ امروز/ رضا داوری اردکانی: فهم توسعه فهم طراح است و می تواند نظام هماهنگ علم و کار و زندگی را دریابد و طراحی کند. جهان قدیم این کار را در شأن بشر نمی دانست و اصلاً به آن نمی اندیشید. جهان توسعه نیافته هم از عهده آن برنمی آید. اروپاییان با توجه به بحران هایی که با آن مواجهند و مخصوصاً با نظر به آشفتگی در کار و بار کشورهای آسیایی و افریقایی از توسعه پایدار سخن گفته اند. البته مقصودشان این نبوده است که توسعه را به دو قسم پایدار و ناپایدار تقسیم کنند بلکه می خواسته اند بگویند که توسعه با نظر هماهنگ به امور صورت می گیرد و البته توجه هم داش ...
نگاه انسان مدارانه ی هێمن به زن در تاریک و ڕوون
) مورد یادآوری قرار داده است.عشق به زن و فراق در کچی مهاباد (1326 خ) ، همچنین ئامێزی ژن (1349 خ) که نهایت زنانگی زن را توصیف نموده و آرامش ، صلح و آشتی وجود زن را یادآور شده است، از اشعار این اثر هستند...گرچه، اوج نگاه اساطیری هێمن به زن را در شعر بەهاری کوردستان (1326 خ ) می بینیم که سرزمین، باروری و زن به مثابه ی یک مفهوم مشترک در آن حضور قوی دارند. اینها ، تنها اشارات مختصر و کوتاهی ...