سایر منابع:
سایر خبرها
امروز علم با جامعه بیگانه است/ با یک نوع آشوب فکری مواجه هستیم
تاکید شود ناهنجاریی هایی است که در آموزش عالی ما و محیط علم ما وجود دارد. وی افزود: به نظر من برداشت کنونی از اینکه علم چیست؟ یک برداشت انحرافی است. یونانیان قدیم هدفشان از علم فهمیدن طبیعت بود. در جهان اسلام هدف از علم فهمیدن طبیعت به عنوان فهم آثار الهی و همچنین استفاده از امکاناتی بود که خدا برای انسان فراهم کرده است. در قرون وسطی و علوم جدید نیز همین دیدگاه حاکم است. الان ...
چکیده مقالات هفتاد و دومین شماره فصلنامه - ذهن - منتشر شد
عنوان امری حقیقی تلقی می گردد. آفرینش سمع در آیات قرآن به گونه ای مطرح می شود که ضمن بیان ایجاد این دستگاه مدرکه در وجود انسان، خلقت این بخش فرابدن از دیگردستگاه های بدنی بشر متمایز گردد. قرآن سرشت سمع را نه تنها از بعد بدنی متمایز معرفی می نمایدکه این قوه را از دیگرقوای مدرکه نیز تفکیک می کند. در مفهوم سازی قرآن، سمع از بصر، عقل، فؤاد و قلب کاملاً مستقل معرفی می گردد. آیات قرآن حتی سمع ...
هشتاد و ششمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی قبسات منتشر شد
از دست می دهد. قایلان به این نظریه مبانی مختلفی برای خود دارند که نویسنده در جای خود آنها را نقد کرده است. مقاله حاضر ضمن تبیین و تحلیل مبنای انسان شناختی تاریخ مندی قرآن به نقد این مبنا، هم از نگاه درون دینی و هم از نگاه برون دینی پرداخته است. به اعتقاد نویسنده تمام شناخت و معرفت پیامبر، به خصوص در حوزه دین و اخذ و ابلاغ وحی و هدایت انسان ها فراتاریخ و فارغ از تأثر از شرایط تاریخی است و قرآن از ...
همایش فلسفه، نیایش و پرستش برگزار می شود
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ همایش فلسفه، نیایش و پرستش به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ملاصدرا و به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا برگزار می شود. محورهای همایش عبارتند از: الف) مباحث کلی و نظری فلسفه و حکمت پرستش نسبت میان حکمت و شریعت نیاز انسان به پرستش و نیایش فلسفه و رازآلودگی امر مقدس فلسفه، فطرت، خداباوری و ...
شهرستان نمونه گردشگری تفت در استان یزد
...، حجره هایی در ضلع غربی و دارای گنبد کاشی کاری شده (مزین به نقش "علی") است. 1- خانه رزاقیان 2- آسیاب آبی گرمسیر 3- موزه مردم شناسی 4- قلعه شواز 5- قلعه دهشیر 6- باغ صدری 7- قلعه رشکوئیه 8- آبشار دره گاهان 9- کوچه باغ های تفت 10- مراسم مذهبی نخل بردازی 11- عقاب کوه 1- آبشار دره گاهان 2- چشمه تامهر 3 ...
افروغ: خبری از صبغه فلسفه صدرایی انقلاب نیست/ گلشنی: ضعف هویت ملی ریشه در فقدان علوم انسانی دارد
صفوی شریعتی قرار بگیرم، اما نمی توانم بگویم که این دوگانگی هیچ صحتی ندارد. افروغ بیان کرد: یعنی آن تشیع برنده کجا و این دعوت ما به یک تمدن سازی سوری و ابزاری کجا؟ حالا اینکه کی مقصر است یا نیست، بیشتر دنبال جریان های مقصر هستم، این بحث جدی است که چرا بر خلاف انتظاری که داشتیم این طور شده است؟ ملاصدرا می گوید هرچه انسان بهره وجودی اش بیشتر می شود فاعلیت نفسش بیشتر می شود و دیگران از این ...
ناگفته هایی از ارتباط آیت الله میلانی با علمای مکتب معارفی خراسان/ حسن طالبیان شریف
حضرات آیات عظام خویی، علامه طباطبایی، جزایری و عماد رشتی در جلسه تدریس عرفان ایشان نیز حاضر می شدندِ. آیت الله کمپانی از نظر مشی فلسفی بیشتر به فلسفه ملاصدرا گرایش داشت و در مکاتبات با مرحوم آیت الله سید احمد کربلایی ظاهراً که عارف مسلک و وحدت وجودی بود در دفاع از مبانی فلسفی با ایشان مکاتباتی نمود که به چاپ رسیده است. برخی از طرفداران عرفان وحدت وجودی ادعا می کنند مرحوم کمپانی در اواخر به عرفان وحدت ...
جاذبه های گردشگری ایران در یک نگاه
نوروزی است. دست خالق طبیعت باردیگر با قلم قدرت و درایت، رنگ سبز و زندگی و حیات نو را در کالبد زمان به نقش بست و در اولین فصل سال شروع بهار را به جریان انداخت و ترنم نو شدن را درگوش طبیعت و انسان زمزمه کرد. در میان این همه تغییر، تحول و نو شدن طبیعت و سرسبزی دشت و دمن و شکوفه باران شدن باغ و بستان ها و دیدار خویشاوندان، سفر مایه آرامش و دید و بازدیدهای نوروزی موجب رفع کدورت ها و ...
در های رحمت خداوند در روز مبعث گشوده شد
قرار دهید، زیرا خانه ای که در آن قرآن خوانده شود، قرآن با اهلش مأنوس و خیر و برکت آن خانه فراوان می شود. وی با بیان اینکه انس با قرآن سبب عاقبت بخیری در دنیا و آخرت می شود، تصریح کرد: برخلاف کتاب های آسمانی دیگر مانند انجیل و تورات که محور انسان است، محور قرآن کریم خداوند است، لذا انس با قرآن، انس با خدا را به همراه دارد. به گفته این کارشناس مذهبی قرآن کریم رشته اتصال ما با خداوند متعال ...
دین و سیاست در حکمت صدرایی
جبران ناپذیری برای زندگی انسان بدنبال خواهد داشت. تبیین درست اندیشة ملاصدرا بهترین سد در برابر سکولاریسم است که بر جدایی دین از سیاست تأکید دارد. کلمات کلیدی : شریعت ، سیاست ، حکمت متعالیه ، حاکم اسلامی ، سکولاریزم ، نویسندگان: مهدی نجفی افرا ، روح الله مدامی فصلنامه خردنامه صدرا - شماره 87، بهار 1396. برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. ...
ملارجبعلی و ملاصدرا در مواجهه با اثولوجیا
کرده و در مقابل هم قرار گرفته اند؛ چرا که ملارجبعلی بشدت دغدغه های کلامی داشته و پذیرش اشتراک معنوی وجود بین واجب و ممکن و انتساب صفات به ذات باریتعالی را به دور از تنزیه و منافی آیات و روایات میدانسته، برخلاف ملاصدرا که او نیز با دغدغه های کلامی و عرفانی، با طرح تشکیک وجود، این مسائل را حل شده میپنداشته است. اما نکته قابل توجه این است که چگونه دو فیلسوفی که در مسائل مختلف آراء متضادی دارند از یک ...
منابع معرفت از نظر ملاصدرا
چکیده در حکمت متعالیه ملاصدرا، منابع معتبر معرفت عبارتند از: حواس ظاهری، حواس باطنی، عقل، شهود، گواهی و نقل از نظر ملاصدرا اولین منبع کسب معرفت، حواس ظاهری است و حس مشترک، مهمترین حس باطنی انسان است. عقل که وجه تمایز انسان از دیگر موجودات است، حدی دارد که معرفت از آن حد تجاوز نمیکند. ملاصدرا عقل را به نظری و عملی تقسیم میکند و درعین حال که هر دو را منبع معرفت میشمرد، تفاوت آنها را در ...
بررسی و تحلیل تطور معقولات فلسفی از فارابی تا ملاصدرا
معقولات ثانی فلسفی در خارج است؛ اما هرکدام با توجه به اصول و مبانی مکتب خود، مسیر متفاوتی را در رسیدن به مقصد پیموده اند و در نهایت تحلیل هستی شناسی ملاصدرا از معقولات فلسفی، گامی بزرگ در جهت حضور این معقولات در خارج است که به دیدگاه اصالت وجود او منتهی میشود. کلیدواژگان: عقل ، عقل عملی ، معقول ثانی ، معقول ثانی فلسفی نویسندگان: سیدمحمدعلی دیباجی ، زینب یوسف زاده فصلنامه تاریخ فلسفه - سال هفتم، شماره 28، بهار 1396. برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. ...
مقایسة دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا پیرامون رابطة نفس و بدن و سنجش کارآمدی مبانی هریک در نیل به مطلوب
چکیده یکی از موارد اختلاف نظر میان ابن سینا و ملاصدرا در بحث انسان شناسی، نوع نگرش هریک به رابطه میان نفس و بدن است که این اختلاف ، از مبانی نظام فلسفی ایشان ناشی میشود. رابطة نفس و بدن در نگاه ملاصدرا، رابطه یی ذاتی و وجودی است و قول به علیّت (مادی) بدن عنصری برای مرتبة طبیعی نفس، ناشی از همین موضعگیری است، در حالیکه مطابق مبانی ابن سینا، نفس صرفاً در کسب کمالات وجودی و نه در اصل وجود ...