سایر منابع:
سایر خبرها
امیر هاشمی مقدم ، پژوهشگر فرهنگی، در یادداشتی با عنوان ابن سینای ایرانی، ابن سینای ترک و آتش بیاران معرکه که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، درباره ی مجسمه ی ابن سینا در دانشگاه آنکارا نوشت: به تازگی عکس تندیس ابن سینا در دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا، که زیر آن نوشته شده: ابن سینا: دانشمند بزرگ ترک ، در شبکه های اجتماعی ایران سر و صدا به پا کرده است. البته ایرانی بودن می ...
ذهن یا جسم و یا ترکیبی از هردوی آنان باشد (Traupman, 1966: 52). لائرتیوس یکی از تاریخ نویسان فلسفۀ باستان، این ایده را به رواقیان نسبت می دهد که یک جاندار به عنوان ابتدایی ترین غایت انگیزشی اش خودش را محافظت می کند و به تبعِ آن از نابود شدن می گریزد (Sedley, 1987: 57- 346 Long and .( ( علاوه بر این فیلسوفان یونانی، صیانت نفس را یک نوع آرزو، عزم و خواهش، با اصطلاحاتی از قبیل vult, velle ...
این نکته را مورد توجه قرار نمی دهند. حتی اگر حرف درستی نیست باید مورد نقد قرار گیرد که بنده ندیدم حتی نقدی انجام شود. تا قبل از ایشان بر مبنای قواعد عقلی سعی داشتند استقراء را توضیح دهند. آیت الله اراکی سپس گفت: ابتکار دوم شهید صدر بحثی فلسفی است که می تواند مبنای علوم جامعه شناختی نیز قرار گیرد و عبارت است از تفسیر قانون علیت در رفتارهای ارادی. این مشکل از دیرباز در فلسفه وجود داشته ...
استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی گفت: مراد فارابی از عقلانی بودن دین، برهانی بودن و مدلل بودن اعمال و باورها در احکام دین است. پرستش صرفا امری تعبدی نیست بلکه مواجهه انسان با خداست. به گزارش پرس شیعه ، بیست و دومین همایش بزرگداشت ملاصدرا با عنوان فلسفه، پرستش و نیایش در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد. حسین کلباسی اشتری استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در این مراسم درباره موضوع عقل ...
افزار ها. هرچند از قرون وسطا تا دورۀ ارتقا یافته، مدل غالبِ جریانِ زمانی به مدل هسیود نزدیک تر بوده هست تا مدل سنت آگوستین. چیز ها در عصر رنسانس تغییر می کنند. فرانسیس بیکن شهامت به خرج می دهد تا حاکمیت سلیمان را عکس کند، دانشکده ای ایدئال در اثر آرمان شهری او، آتلانتیس جدید، که نقطۀ اوج صعود طولانی، لغزنده و پردست انداز بشریت به یک عصر طلایی تازه هست؛ و آیزاک نیوتون برای فرارفتن از ...
باید برای ما اهمیتی داشته باشد. به جای آنکه مسئله ای اگزیستانسیال و ناظر به هستیِ انسان محسوب شود، تماماً به مسئله ای منطقی یا متافیزیکی تبدیل شد، یعنی تبدیل شد به فعالیتی فنی، برای تعیین شروط لازم و کافی، در تشخیص یک شخص به عنوان یک شیءِ واحد در دو آنِ متفاوت از زمان. ازاین رو در همان حین که در دوره دکتری روی این موضوع کار می کردم، که در قلمرو سنت تحلیلیِ انگلیسی-آمریکایی جای می گرفت ...
.... در میان فلاسفه قدیم تنها ابن مسکویه نیست که فیلسوفی است شیعی بلکه سنتی از فیلسوفان شیعی را ما در هر دو سنت کندی و فارابی ابن سینایی می شناسیم که در سده های پیش از عصر محقق طوسی فلسفه ورزی می کرده اند. تکلیف بعد از خواجه که روشن است. در حالی که چراغ فلسفه به تدریج در غیرتشیع بعد از غزالی و ابن رشد رو به خاموشی نهاد یا ناچار بود تا در ذیل کلام ورزی ادامه حیات دهد در تشیع امامی فلسفه را ...