سایر منابع:
سایر خبرها
روشی و معرفت شناختی فلسفه فلسفه اسلامی پرداخته شده است، بدین شرح: 1. معیار بداهت تصوری در مفاهیم بدیهی ، 2. مؤلفه های معرفت یقینی؛ با نگاهی به دیدگاه ابن سینا و محقق طوسی ، 3. نوع برهان مورد استفاده در فلسفه ، 4. انواع کنش های عقل نظری ، 5. شهود عقلی به مثابه پایه فلسفه ، 6. روش اشراقی به مثابه روش خاص حکمت متعالیه و 7. بهره گیری از دین و عرفان نظری در فلسفه بسان روش عام (با تأکید بر روش حکمت متعالیه ...
حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا در سال 1337 در شهر مقدس مشهد متولد گردید. وی تحصیلات حوزوی خود را تا مدارج عالی حوزه طی کرد. فقه و اصول را از محضر حضرات آیات عظام میرزاهاشم آملی، فاضل لنکرانی، وحید خراسانی و جوادی آملی بهره برد. همچنین عرفان و فلسفه را از محضر حضرات آیات جوادی آملی و حسن زاده آملی آموخت. ایشان ضمن اینکه یکی از برجستگان مکتب فکری حضرت آیت الله جوادی آملی در حکمت، عرفان نظری و فقه است، یکی از نخستین دانشجویان رشته جامعه شناسی پس از انقلاب در دانشگاه تهران و از استادان این رشته در آن دانشگاه نیز می باشد. ...
...، یک؛ و بسیط است، دو؛ هیچ راهی ندارد که انسان به ذات اقدس الهی دسترسی پیدا کند می گوید آنجا منطقه ممنوعه است. ما مکلّف به برهان هستیم نه عرفان؛ یعنی مکلّف هستیم از راه علم حصولی، از راه استدلال، خدا را بشناسیم این راه باز است، خیلی هم آیات روایات شواهد عقلی تأیید می کند، تثبیت می کند. اما بخواهیم مشاهده کنیم، آن ذات را بینیم، مقدور نیست، زیرا ذات نه مرکب است که انسان گوشه ای از آن را ببیند، نه ...
شعار سال : یکی از مسایل مهم محافل علمی ودانشگاهی که ذهن بسیاری از اندیشمندان را به خود جلب کرده است، جایگاه وارزش علوم انسانی است. در این نوشتار تلاش می شود به پرسش های زیر پاسخ مناسب عرضه شود : آیا مجموعه مباحثی که با عنوان علوم انسانی مطرح می شوند واقعا علم هستند ؟ آیا علوم طبیعی برتری ذاتی برعلوم انسانی دارند ؟ آیا علوم تجربی به تنهایی وبدون کمک علوم انسانی، می توانند سودمند ونتیجه بخش باشند ؟ آیا علت تمایز این دو حوزه موضوع آنهاست یا روش وغایت ؟ 1. علوم انسانی از دریچه تاریخ: ...