سایر منابع:
سایر خبرها
بزرگترین نقل و انتقال دقیقه 90 لیگ برتر
پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی: تیم های لیگ برتر انگلیس امسال در تابستان و فصل و نقل و انتقالات قبل از فصل، بیشتر از هر زمان دیگری، بابت خرید بازیکن جدید، هزینه کردند. مطابق آمار موجود در پایان مهلت جابجایی های تابستانی، تیم های انگلیسی در مجموع 870 میلیون پوند برای این منظور هزینه کردند که تاکنون سابقه نداشته است. این رقم 4 درصد بیشتر از هزینه های سال گذشته بوده است. در این ...
بازگشت دخئا به لیست شیاطین سرخ
داوید دخئا، سنگربان اسپانیایی منچستریونایتد پس از عدم تحقق رویای انتقال به رئال مادرید در لیست شیاطین سرخ منچستر برای حضور در لیگ قهرمانان قرار گرفت تا امیدهایی برای بهبود روابط او با فن خال، سرمربی تیم ایجاد شود. در لیست اعلام شده قهرمان 3 دوره جام باشگاه های اروپا و لیگ قهرمانان اروپا، ویکتور والدس جای خود را به رومرو و جوانی به جانستون داده و ماتا، مارتیال، رونی و ویلسون، مهاجمان ...
چرا رئال مادرید به داوید دخیا نیاز دارد؟
. در واقع هنگامی که فلورنتینو پرز خواهان جذب ستاره ای باشد، به آن دست خواهد یافت و این موضوع در سال های گذشته با جذب ستارگانی نظیر زین الدین زیدان، لوئیز فیگو، رونالدو، دیوید بکام، کریستیانو رونادو و گرت بیل به خوبی به اثبا ترسیده است. بنا بر گزارش منتشره از لیگ حرفه ای فوتبال اسپانیا LFP، اسناد مربوط به توافق دو باشگاه بر سر این انتقال پیش از اتمام مهلت نقل و انتقالات در روز 31 آوگوست ...
تاکید باشگاه منچستر یونایتد به فان خال،باید جام بگیری
به گزارش ورزش 11، مسئولان منچستریونایتد به لوئی فان خال سرمربی تیم فوتبال این باشگاه هشدار داده اند که زمان پول خرج کردنهای مکرر برای خرید بازیکنان در یونایتد به پایان رسیده است. منچستر این تابستان مبلغ 112 میلیون پوند برای خرید شش بازیکن هزینه کرد، آنها سال گذشته نیز در همین مقطع 150 میلیون پوند برای خرید چهر های جدید پرداخته بودند. اما حالا مسئولان این تیم می گویند دیگر در مهلت های ...
دی ماریا: فن خال باعث خروج من از یونایتد شد
به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ESPN، آنخل دی ماریا بازیکن آرژانتینی باشگاه منچستریونایتد که در فصل نقل و انتقالات تابستانی راهی پارک دو پرانس شد. وی در این خصوص گفت: فن خال فلسفه خاص خودش را دارد و این همان دلیلی بود که من به خاطر آن تصمیم گرفتم منچستر یونایتد را ترک کنم. من در یونایتد شروع طوفانی داشتم اما پس از دچار مصدومیت شدن و زمانیکه فن خال پست مرا عوض کرد اوضاع به وفق من پیش نرفت، واقعا سخت بود که خود را با فلسفه جدید فن خال وفق دهم. ...
فان خال از نقل و انتقالات این فصل تیمش خوشحال است
به گزارش ورزش 11، منابع نزدیک به باشگاه منچستریونایتد خبر میدهند که فن خال سرمربی شیاطین سرخ، از شرایط تیمش در فصل نقل و انتقالات راضی است و تصور میکند پروژه بازسازی منچستریونایتد و بازگشت این تیم به قله های افتخار پیشرفت زیادی داشته و به هدف نزدیک شده است. فن خال از 12 ماه پیش تاکنون، حدود 250 میلیون پوند خرج کرده و البته فروش هایی نیز داشته، او بازیکنان زیادی را از تیمش کنار گذاشته ...
دشام: خودم برای بازیکنم تیم پیدا می کنم
به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ، هوگو لوریس سنگربان باشگاه تانتهام و تیم ملی فرانسه در طول فصل نقل و انتقالات با باشگاه منچستر یونایتد برای حضور در این تیم در کش و قوس بود اما در ادامه با عدم خروج دخیا همه چیز منتفی شد و حال که رئالی ها تقاضای فرجام خواهی از یوفا برای جذب دخیا کرده اند احتمال می رود لوریس به یونایتد بپویندد. در این میان دشام سرمربی ...
20 ترانسفر برتر تابستانی اروپا
در طول تابستان 2015، ستاره های زیادی در بین تیم های اروپایی جابه جا شدند که در زیر به برترین ترنسفرها پرداخته ایم. به گزارش ورزش سه، پیوستن اوتامندی به سیتی، ویدال به بایرن، دیپای به منچستر و ... با سر و صدای بسیاری همراه بود. انتقال باستین شواین اشتایگر از بایرن به منچستریونایتد اگرچه یکی از انتقال های غیرمنتظره این تابستان بود اما با توجه به اینکه شیاطین سرخ تنها 9 میلیون یورو برای خرید او ...
دخیا در فهرست یونایتد برای چمپیونزلیگ
به گزارش "ورزش سه"، در این تابستان شایعات زیادی در مورد انتقال دخیا به رئال مادرید منتشر شد و همین مسئله باعث شد تا فان خال در چند دیدار ابتدایی این فصل، او را در فهرست تیمش قرار ندهد. حتی در آخرین روز بازار نقل و انتقالات، او تا آستانه پیوستن به رئال پیش رفت اما عدم ارسال مدارک برای مسئولان لیگ اسپانیا، این انتقال را منتفی کرد. به این ترتیب او باید حداقل برای 6 ماه دیگر در ...
مرثیه ای برای دخیا؛ بازنده بزرگ نقل و انتقالات
بین رئال و یونایتد، پیش از شروع تمرینات پیش فصل به سرانجام برسد و حالا دوباره این داستان تکرار خواهد شد. آینده او در منچستریونایتد همچنان مبهم به نظر می رسد. شیاطین سرخ شنبه دو هفته دیگر در الدترافورد میزبان لیورپول هستند. یک ال کلاسیکوی انگلیسی. حال نوبت فان خال است تا در مورد دروازه تیمش تصمیماتی جدید بگیرد. او باید بین دروازه بانی که تا ساعاتی پیش خود را با پیراهن رئال می دید و ...
یونایتد در فکر تمدید قرارداد؟
خواهان جدایی از منچستریونایتد بوده و باقی ماندن او در این تیم به این شکل تغییری در نظر او ایجاد نکرده است. ضمن اینکه هنوز معلوم نیست آیا فن خال بعد از اتفاق هایی که افتاده جایی برای او در تیمش درنظر گیرد. فن خال از زمان شروع فصل جدید لیگ برتر تا امروز از دخئا در ترکیب تیمش استفاده نکرده و چه بسا در ادامه دیدارهای فصل هم او را روی نیمکت بنشاند. سال آینده رقابت های یورو 2016 در فرانسه ...
فاش شدن راز جدایی دی ماریا از منچستریونایتد
آنخل دی ماریا در فصل جابه جایی تابستانی سال قبل با رقم بسیار بالایی به منچستریونایتد پیوست و به عنوان گران ترین بازیکن تاریخ لیگ جزیره انتخاب شد. این هافبک آرژانتینی در حالی به شیاطین سرخ پیوست که در فصل قبل از آن، عملکرد خیره کننده ای در رئال مادرید داشت و با این تیم موفق به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا شده بود. او اما در یونایتد عملکرد ضعیفی داشت و یکی از بدترین خریدهای فصل لقب گرفت.دی ماریا ...
لیگ برتر انگلیس رکورد نقل و انتقالات را شکست
به گزارش خبرگزاری مهر ، تیم های لیگ برتری انگلستان تابستان امسال 870 میلیون پوند هزینه کردند این در حالی است که فصل گذشته 835 میلیون پوند هزینه نقل و انتقالات تیم ها شده بود. منچسترسیتی با رقم تقریبی 160 میلیون پوند در صدر جدول قرار دارد. خرید 54 میلیون پوندی کوین د بروین در صدر خریدهای من سیتی قرار دارد. رحیم استرلینگ (49 میلیون پوند) و نیکلاس اوتامندی (32 میلیون پوندی) دیگر خریدهای ...
بکام: رایان گیگز باید جانشین فن خال شود
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، دیوید بکام هافبک سابق منچستریونایتد مدعی شد رایان گیگز تمام ویژگی های لازم برای جانشینی فان خال را دارد و و این مربی ولزی باید هدایت منچستر را در فصل آینده بر عهده بگیرد. رایان گیگز که 963 بازی برای منچستریونایتد انجام داد در سال 2014 کفش هایش را آویخت. او رکورددار حضور در تاریخ لیگ برتر نیز هست و افتخارات زیادی با منچستریونایتد کسب کرده است. او دو فصل پیش ...
بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی
علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی [...] علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی ازجمله شاعران معاصر انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس است،که برای القا و تفهیم هر چه بهتر افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است. بررسی موسیقی بیرونی اشعار سپیده کاشانی، علاوه بر معرفی و شناخت ادب انقلاب و دفاع مقدّس، یکی از شاخصه های سبکی این شاعر انقلاب را جلوه گر می سازد. اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده نموده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است؛ بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. او پیوندی را که میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعر وجود دارد، حفظ کرده است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی و تحلیل موسیقی بیرونی یا وزن و بحور عروضی شعر پایداری سپیده کاشانی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که این شاعر در حوزه ی موسیقی بیرونی (وزن عروضی) از اوزان پر کاربرد بحور رمل، رجز، هزج ، مضارع، مجتث، سریع، خفیف و ... بهره برده است. کلید واژگان: اوزان عروضی، بحر، موسیقی شعر، شعر معاصر، سپیده کاشانی مقدمه: موسیقی از برجسته ترین عناصر شعری است تا جایی که می توان گفت در نگاه اوّل آنچه به یک شعر، هویّت می بخشد، موسیقی است. موسیقی به معنای وسیع کلمه، علم تناسب ها و سازگاری هاست. توجّه به موسیقی در شعر و اهمیت آن تا جایی است که منتقدان بر این باورند که بحور عروضی یادگار الحان معروفی از روزگاری است که شعر و موسیقی با یکدیگر پیوند داشته اند (شفیعی کدکنی، 1373: 46). مشخصّ ترین جنبه ی موسیقی شعر، عروض و یا همان موسیقی بیرونی آن است. موسیقی بیرونی، نخستین پل ارتباط برقرار کردن با دنیای شاعر است. به محض گوش سپردن و یا خواندن شعر آن گاه که تحت تأثیر تناسب و تکرار هجاهای کوتاه و بلند قرار می گیریم، متأثر از این نظم و توالی هجاها احساس خاصی به ما دست می دهد این همان نخستین ضربه ای است که شاعر بر روح خواننده اش وارد ساخته او را به دنیای درون شعر خود فرا می خواند (اتحادی، 1390: 113). منظور از موسیقی بیرونی شعر، موسیقی حاصل از هرگونه نظمی در یک واحد کامل (شعر) است و به طور خاص جانب عروضی وزن شعر را موسیقی بیرونی می گویند؛ یعنی نظم خاصّی که در یک مجموعه آوایی به لحاظ کوتاه و بلندی مصوّت ها و یا ترکیب صامت ها و مصوّت ها وجود دارد (فیاض منش، 1384: 167). شاعر با توجه به موضوع، درونمایه و مضمون شعر، موسیقی کلام خود را انتخاب می کند تا با آهنگ خاص و ویژه آن بتواند به بهترین وجهی مقصود و مراد ذهنی خود را به خواننده القا کند. انتخاب وزن متناسب با محتوا، وسیله ای برای قدرت بخشیدن به منظور شاعر است (همان، 175). از مهمترین عناصر روساختی شعر، موسیقی و آهنگ کلام است و اساسی ترین عنصری که ژرف ساخت شعر را می سازد، همانا محتوا و درونمایه اثر است. پس تناسب و هماهنگی این دو رکن در شعر اساسی ترین و ضروری ترین عامل در تاثیر، لذت بخشی و خلق زیبایی است (فضیلت و نوروزی، 1389: 278). شاعران معاصر در هماهنگی بین موسیقی و محتوا و انتقال مفاهیم از راه وزن و موسیقی نهایت دقت را داشته اند. به قول نیما یوشیج وزن باید پوششی مناسب برای مفهومات و احساسات باشد (همان، 280). شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. مقاومت و پایداری مردم انقلابی ایران و ایثارگری های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس مضمون شعر شاعران متعهد قرار گرفته است به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. سپیده کاشانی از شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، او به همراه دیگر شاعران به ندای حق طلبانه ی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) پاسخ مثبت داد و با سلاح قلم و اندیشه به جنگ با دشمنان پرداخت (مبارک و سلطانپور، 1392: 27). اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده کرده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است. درواقع شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی حاکم بر زمانه اش است. این تحقیق در پی آن است به این سؤالات پاسخ دهد: 1- چرا سپیده کاشانی به عنوان شاعر ادب مقاومت، موسیقی بیرونی (وزن) را برای شعر خود برگزیده است؟ فرضیه تحقیق: مفروض است که کاشانی برای بیان افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است؛ چراکه انتخاب وزن برانگیخته از روحیات خاص او است و اندیشه ی او برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر خویش است. 2- آیا سپیده کاشانی در نوآوری های بحور عروضی و پرداختن به آهنگ مرتبط با معانی اشعار اهتمام داشته است؟ ضرورت و اهمیت تحقیق: توجه به اوزان مناسب و تصاویر هنری و شاعرانه بخش بسیار مهمی از هنر شعری شاعران را تشکیل می دهد و در کنار قوه تخیل و ساخت ترکیبات و به کارگیری واژگان برای انتقال معنی و پیام، زبان شعر را می سازد. لذا با توجه به اهمّیت و جایگاه شعر معاصر با موضوع ادبیات پایداری، اوزان عروضی و آفرینش مضامین، پرداختن به چنین موضوعاتی به عنوان مقاله ادبی ضروری و با اهمیت می نماید. پیشینه ی تحقیق: تاکنون پژوهشها و مباحث ارزنده ای در مورد شعر و زندگی سپیده کاشانی نوشته شده است از جمله موارد زیر: مقاله ی چاپ شده در همایش ادبیات تطبیقی، دانشگاه رازی تحت عنوان (جلوه های مقاومت در اشعار سپیده کاشانی و فدوی طوقان) اثر یحیی معروف و مریم مطهری؛ و مقاله ی چاپ شده در نشریه ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تحت عنوان (بررسی سنجشی مضامین سیاسی اشعار سپیده کاشانی و نازک الملائکه) اثر معصومه نعمتی قزوینی و طاهره ایشانی. و پایان نامه-ای با عنوان بررسی محتوا، موسیقی و صور خیال در شعر سپیده کاشانی توسط نگارنده این مقاله (علی اصغر سلطانپور) با راهنمایی دکتر وحید مبارک انجام شده است. اما زمینه ی تازگی پژوهش در مقاله ی حاضر، بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی می باشد که در مقالات پیشین به آن اشاره ای نشده است. موسیقی بیرونی: 1-1- وزن وزن نوعی از تناسب است. تناسب کیفیتی است، حاصل از ادراک وحدتی در میان اجزای متعدد (خانلری، 1361: 24). وزن، جزء مهمّی از ذات شعر است که شاعر آن را با رعایت توازن و تناسب بین اجزای سازنده ی شعر، ایجاد می کند. وزن شعر باعث می شود ذهن آسان تر روابط بین مجموعه ی کلمات و معنی کلام را دریابد و همچنین موجب التذاذ نفس می شود زیرا هر نوع تناسب و قرینه ای میان اجزاء پراکنده، وحدتی پدید می آورد که ادراک مجموع اجزاء را سریع تر و آسان تر می کند و همین نکته خود سبب احساس آسایش و لذت می گردد (گنجعلی و همکاران، 1393: 78). تقی وحیدیان کامیار با تأکید بر هماهنگی موضوع و وزن، اوزان و مفاهیم شعر فارسی را به چند گروه تقسیم می کند: 1٫ اوزان نرم و سنگین که در معانیی مانند مرثیه، هجران، درد، حسرت و گله به کار رفته است: فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (فع لن).- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (فع لن).- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن. 2٫ اوزان ضربی و تند که معانی شورانگیز و پرجذبه و حال را القا می کند: -فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن.- مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن . 3٫ وزن حماسی: فعولن فعولن فعولن فعل (وحیدیان کامیار، 1374: 72). شفیعی کدکنی در کتاب موسیقی شعر، اوزان زبان فارسی را به جویباری، شفاف و کدر دسته بندی کرده است. او در این باره می-گوید: 1- اوزان جویباری: از ترکیب نظام ایقاعی خاصی حاصل می شود که با همه ی زلالی و زیبایی، شوق به تکرار در ساختمان آنها احساس نمی شود و ساختار عروضی افاعیل نیز در آنها به گونه ای است که رکن های عروضی در آن عیناً تکرار نمی شود مانند وزن: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلات. 2- اوزان شفّاف و اوزان کدر: بعضی وزن ها را چندین بار باید مورد دقت قرار دهیم تا تناسب نظام ایقاعی آنها بر ما روشن شود من این گونه اوزان را شفاف می خوانم. در عوض وزنهایی را که به دشواری بتوان نظام ایقاعی آنها را دریافت اوزان کَدِر می خوانیم (شفیعی کدکنی، 1370: 397-396). اوزان غزلیات، مثنوی ها، قصاید و قطعات سپیده کاشانی: 1- بحر رمل: در علم عروض بحری است که اجزاء آن از تکرار فاعلاتن است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 71). 1-1- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مثمن محذوف): این وزن دارای آهنگی ملایم و ریتمی آرام بخش می باشد و با مضامینی بلند، سنگین و موقر مناسبت دارد. این بحر دارای چهارده زحاف است که از این میان، زحاف کفّ، خبن، شکل، قصر، حذف بیشترین استعمال را دارند (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 71). این وزن یکی از پرکاربردترین اوزان شعری کاشانی است. در شعر زیر شاعر یأس و ناامیدی خود را با وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن که وزنی سنگین است بیان کرده است: عندلیب عشق از ویرانه ی سنگر گذشت / بال بر هم زد ز شوق ازسنگر آخر گذشت (کاشانی، 1389: 40) 1-2- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (رمل مثمن مخبون محذوف): که جزء اوزان سنگین و جویباری است و چهارمین وزن پرکاربرد در میان اوزان زبان فارسی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 72). صبح دیدار تو زد شعله و افروخت مرا /شب هجران تو در آتش غم سوخت مرا (کاشانی، 1389: 24) 1-3- فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن (بحر رمل مثمن مشکول): وزنی دوری و شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 72). به تو باد تهنیت، ای گل سرخ پرپر من / که طلوع فجر سر زد از کران خاور من (همان: 100) 1-4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس مخذوف): وزنی است نرم و جویباری که شاعر برای بیان مضامینی چون یأس و ناامیدی از آن سود برده است. وا مصیبت، وا مصیبت، وای ما / اله می ریزد کنون از نای ما (کاشانی، 1389: 127) 1-5- فاعلاتن فاعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مجحوف مسبَغ): خاست از جا، رهبری محبوب / روح ما، آن خوب تر از خوب (همان: 146) 1-6- فاعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مسدّس مخبون اصلم): چارده قرن، بسی گل واشد / از یکی روح خدا پیدا شد (همان: 154) 1-7- فاعلاتن مفعولن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون): در شبی دلگیر و وهم انگیز / سینه ها از درد و غم، لبریز (همان: 177) 1-8- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس محذوف): وه، چه غمگین رفت سالی بی امام! / باز ماندیم و راهی نا تمام (همان: 189) 1-9- فاعلاتن مفاعیل فع لن (بحر رمل مکفوف مخبون محذوف): ای بسیجی بسیجی بسیجی! / دختر خاک و مهر خلیجی (سپیده،1389: 228) 1-10- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (بحر رمل مثمن مخبون محذوف): فروردین آمده امروز، به رخسارِ دگر / گل فروشان بخروشند، به بازار دگر (همان:255) 2- بحر مجتث: بحری است که دارای اوزان بسیار دلنشین و مطبوع می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 76). 2-1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف): پرکاربردترین وزن، در میان اوزان شعر فارسی و وزنی نرم و سنگین و جویباری است (همان). دلا، بگو ز چه امشب بهانه می گیری / چرا به قلّه ی غم آشیانه می گیری (همان:120) 2-2- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): از اوزان جویباری است. رُخت بر پرده ی اشکم، دوباره می شکند / چنان حباب که از یک اشاره می شکند (کاشانی،60:1389) به جستجوی چه اند دو دیده ی تر من (همان: 102)2-3- مستفعلن فاعلاتن مستفعلن فاعلاتن (بحر مُجتثّ مثمن سالم): بر خیز بر خیز و بنگر در باغ گل ها غریب اند /بر گونه شان شبنم اشک، در سوگ تو، بی شکیب اند (همان: 56) 2-4- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن (بحر مجتث مثمن مخبون): واژه هایی که هجاهای کوتاه آنها، بیشتر است حالت سنگین تری دارند. این از اوزان ملایم و جویباری است. به روی خیمه ی شب، چون گل مهتاب می روید / به دامانم گل حسرت ز موج آب می روید (همان: 67) 2-5- مفاعلن فعلات فاعلات فاع (بحر مجتث مثمن مقصور مسلوخ): چگونه وصف کنم گلوی پاره ی تو؟ / چگونه دیده ی من کند نظاره تو (همان:110) 2-6- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلات (بحر مجتث مثمن مخبون مقصور): شکوفه های شبق را چه کس به موی تو بسته؟ / کدام دست به روی تو، جام ماه شکسته؟ (همان: 112) 2-7- مفاعلن فعلاتن فع / مفاعلن فعلاتن فع (بحر مجتث مسدس اصلم): وزن دوری است که به جای دوپایه از سه پایه استفاده کرده است. نهالِ عشق گل آذین بود، اگر ز عدل ثمر می داشت /جهان ز عدل پر آوا بود، اگر حقوق بشر می داشت (همان:150) 2-8- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف مقصور): قسم به فجر، قسم بر طلوع صبح ظفر / عزم دلیران، به راهبان سحر (کاشانی،1389 :263) 3- بحر مضارع: مضارعت در لغت به معنی مشابهت است و از بحور مختلف الارکان می باشد (تجلیل، 1378: 30). 3-1- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): که وزنی نرم و سنگین و جویباری است. کاشانی با استفاده از این وزن، فضایی غم انگیز را ایجاد نموده است: فانوس مه شکسته بر امواج آب هاست / از برکه های واهمه، جاری حباب هاست (کاشانی، 1389: 33) 3-2- مفعول فاعلاتن مستفعلن فعولن (بحر مضارع اخرب) که به صورت مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن هم تقطیع می شود. ای رهگذر پرسی از حال ما که چون / از پایداری ما خصم دغل، زبون است (همان: 29) 3-3- مستفعلن مفاعیل مستفعلن فعل (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): در ما خزان دمیده و شوق بهار نیست / بر بوته ی کویر مگر نیش خار نیست (همان: 36) 3-4- مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل(بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): عشق خدا به جاذبه ای پاک می رسد این سینه ریز نور ز افلاک می رسد (همان: 54) 3-5- مستفعلن مفاعیلُ مستفعلن فعلَ (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): دیرست، که عشق تو از سر به در کنیم / در انتظار سبز تو جان را سپر کنیم (همان :91) 4- بحر رجز: این بحر را از آن جهت رجز گویند که رجز در لغت، اضطراب و سرعت و عرب بیشتر اشعاری که در معرکه و جنگ ها و در مفاخرات از مردانگی خود و قوم خود می خوانند، در این بحر است و در چنین اوقات آواز مضطرب و حرکات تسریع می باشد، پس از این جهت این بحر را رجز نام کردند (فشارکی، 1372: 42). سپیده در مجموعه اشعار خویش بیش از 18بار از بحر رجز و زحافات مربوط به آن استفاده کرده است؛ زیرا این بحر با اشعار حماسی او نیز هماهنگ است از این بحر برای تهییج و ترغیب رزمندگان علیه دشمن بعثی، در دوران دفاع مقدس بهره گرفته است. 4-1- مفاعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون مطوی): وزنی است خیزابی و تند که محتوایی حماسی و انقلابی دارد: برادر مبارزم، زمزمه کن بهار را بچین ز شاخه یقین، میوه ی انتظار را (همان: 21) 4-2- مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن (بحر رجز مثمن سالم) یکی از اوزان نرم و با وقار است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 78). شاعر این وزن را بجا و مناسب برای بیان غم و اندوه خود به کار برده است: سالی گذشت و کاروان منزل به منزل می رود / با کاروان لاله ها، صد کاروان دل می رود (همان: 62) 4-3- مستفعلن مفاعلین مستفعلن فعل (بحر رجز مثمن): امروز کن شکوفه ی مهرت نثار من / فردا شوم غبار و نیاید به کار من (همان:96) 4-4- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): تا سرزمین کربلا راهی نمانده است / در سینه ی دشمن به جز آهی نمانده است (سپیده،1389: 149) 4-5- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): زندانی زندان غم بر خیز / ای مانده در بند ستم بر خیز (سپیده،1389 :174) 5- بحر هزج: در فن عروض بحری است که از تکرار مفاعیلن حاصل می شود و اکثر آوازها و سرودهای خوش اعراب در این بحر است (فشارکی، 1372: 35). 5-1- مفاعلین مفاعلین مفاعلین مفاعلین (بحر هزج مثمن سالم): بحری است نرم و سنگین که جزء اوزان دلنشین و شیرین و متناسب با مضامین آرام بخش می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). سپیده کاشانی تعدادی از غزلهایش را به این وزن سروده است. وزنی است خیزابی و تند (اوزانی که شوق تکرار در آن به طور خاصی احساس می شود) که غالباً پویا و پر جنبش است. این وزن با محتوای ادب پایداری که باید شورانگیز باشد، هماهنگ و متناسب است. زمان بسته است بر بال صبا، افسانه ی مارا / که افشان بال، گل باران کند دامان خضرا را (همان: 19) این وزن که محتوایی حماسی و انقلابی دارد. در شعری دیگر، سپیده وزنی متناسب با درونمایه را به کار می گیرد که با آهنگ نوحه خوانی تناسبی بجا و شایسته دارد: محرّم آمد از سفر، طلوع سرخ آن نگر / شد از شکوفه های خون، درخت عشق پر ثمر (همان: 69) 5-2- مفاعیلن مفاعیلن فعولن (بحر هزج مسدس محذوف): که وزنی جویباری، دلنشین و آرام است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). چو سایه سار ظهر تابستان / چتری است بر رفتار ما قرآن (همان: 193) 5-3- مفعول مفاعلن فعولن (بحر هزج مسدس اخرب مقبوض محذوف): که وزنی شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 75). شاعر مضامینی چون عشق را در این وزن به کار برده است از جمله: ای نور یقین، سلام بر تو / ای محور دین سلام بر تو (همان: 196) 6- بحرخفیف: 6-1- فاعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر خفیف مسدس محذوف مخبون): وزنی خیزابی است. اشکم آن گونه شد ز سر که مپرس / هست این غم، غمی دگر که مپرس (همان: 74) 7- بحر سریع: 7-1- مفتعلن مفتعلن فاعلن (بحر سریع مطوی مکشوف): وزنی تند و خیزابی است. سینه پر از عطر دعا کرده ام / سیل زهر دیده رها کرده ام (همان: 79) 8- بحر متقارب: 8-1- فعولن فعولن فعولن فعولن (بحر متقارب مثمّن سالم): وزنی مناسب مضامین حماسی، رزمی و مفاخره می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 81). دمی جستجو کن، که در دفتر من / بیابی مرا ای گل خاطر من (سپیده،1389: 98) شاعر در این اشعار، برای بیان حماسه و رزم افتخارآفرین رزمندگان دفاع مقدس، این وزن را به کار برده است. 9-فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مخبون محذوف): بر تو ای خاک سرخ آبادان / بر تو ای سرزمین جاویدان (همان: 201) 10- بحر مقتضب: این بحر را می توان جزء بحور کم کاربرد در دیوان سپیده دانست. این وزن در دسته وزن های خیزابی قرار دارد. 10-1- فاعلات مفاعلن فاعلات مفعولن (بحر مقتضب مثمن مطوّی): جاودان بتاب ای فجر! وه چه عالم آرایی باز تاب دیروزی، جلوه ای ز فردایی (همان: 116) - اوزان دوری در اوزان دوری سخن از نیم مصراع است و اوزان دوری معمولاً دو پایه هستند ولی با این حال اوزان دوری بلند نیز سروده شده است. اوزان دوری معمولاً در اشعاری که دو پایه هستند ظاهر می شود. راه تشخیص وزن دوری این است که اگر شاعر در وسط مصراع، صامت اضافه آورده باشد، بتوانیم آن را حذف کنیم و وزن صحیح باشد و اگر نیاورده باشد، بتوانیم یک یا دو صامت به وسط شعر بیفزاییم و در وزن خللی ایجاد نشود (فضیلت، 1387: 109). وزن: مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن: بحر رجز مخبون احذ، وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت پرواز / افتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 267) 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): همای عشق ز افلاک بی کرانه هنوز / گشوده بال به سودای آشیانه هنوز (همان: 269) 2- مفاعلن فع لن مفاعلن فع لن (بحر هزج مقبوض محذوف): به باغ زد آذر، خزان غارتگر / هزار دامن گل، به شاخه شد پَرپَر (همان: 253) 3- مفاعیلن مفاعلین فعولن (بحر هزج مسدّس محذوف): شهیدان خدایی رهبر آمد / طیب لاله های پر پر آمد (همان: 297) 4- مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون احذ): وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت / فتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 26) 5- مستفعلن فاعلاتُ فَع لُن (بحر منسرح مسدس مطوّی احذّ): اینان ز کاروان کسایند / ای نسل شوم، قوم بد اختر (همان: 291) - وزن رباعی ها وزن اصلی رباعی مفعول مفاعیلُ مفاعیُل فعل است و معروف ترین وزن، نزد عامه مردم برای رباعی لا حول و لا قوّة اِلاّ باللّه بر وزن مفعول مفاعیل مفاعیلن فاع است. باید دانست که این یکی از اوزان رباعی است نه وزن اصلی آن (تجلیل،17:1378). 1- مفعول مفاعیلُ مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مکفوف ابتر): ای شمع شبستان وَلا، یا زینب! / ای اختر صحرای بلا، یا زینب دریاب که از کف نرود دامن صبر / سوگند به خون شهدا، یا زینب (سپیده،1389 :306) 2- مفعول مفاعلن مفاعیلُ فعول (بحر هزج مثمن اخرب مقبوض مکفوف اهتم): ای بر شده بر سریر افلاک زخاک / جای تو نبود روی این تیره مغاک بهر تو سزد که قدسیان افشانن / گل های ستاره بر حریر افلاک (همان: 313) 3- مفعول مفاعلن مفاعیلن فاع (بحر هزج مثمن اَخرب مقبوض ازل): هنگام سحر سروش غیبم در خوا / در داد ندا: نگر در آیینه ی آب دیدم متجلی ست در او موج به موج / گلباران شد ز اشک من، دامن خواب (همان:314) 4- مفعول مفاعلن مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مقبوض ابتر): رزمنده ی ما به نور ایمان می رفت / می رفت و به دست، هدیه ی جان می رفت(همان: 311) 5- فاعلاتن فاعلاتن فَعِلُن (بحررمل مثمن مخبون محذوف): زندگی تیره شبی بود که در خواب گذشت مرغ شب بود که بر دامن مهتاب گذشت قایقی بود که توفان زده بر آبی گذشت اشک بر دامنم از دیده ی بی تاب گذشت (همان:306) - وزن عروضی دوبیتی های سپیده کاشانی ترانه یا دو بیتی اشعاری هستند، دارای چهار مصراع که در ولایات ایران با لهجه های مختلف محلی رایجند. وزن ترانه یا دو بیتی مفاعیلن مفاعیلن فعولن است (تجلیل،18:1378). از آنجایی که وزن دوبیتی (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) است، از آوردن شواهد شعری با اوزان تکراری خودداری شد. - اوزان عروضی چهارپاره های سپیده کاشانی چهارپاره ها، اشعاری هستند که هر بند آن از چهار مصراع تشکیل می شود، امّا از نظر ارائه مفهوم بند ها، یک مضمون واحد را ارایه می کنند (مکارمی نیا، 117:1383). 1- بحر مضارع: 1-1- مفعول فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلات (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف مقصور): اینک نشسته بین من وتو به خیرگی / راه دراز فاصله، سنگین و بردبار جای تو را به هستی من سبز می کنند / آن کوچه، آن درخت، آن جوی بی قرار (همان: 323) 1-2- مفعول فاعلاتن مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): بدرود ای پرنده ی مهتاب کوچه ها / بدرود ای شکوه شب انتظار من بدرود کوچه های قسم، قهر،آشتی / بدرود ای عزیز فراموشکار من (سپیده،1389: 323) شاعر برای بیان غم و اندوه خود این وزن را بکار برده است. 1-3- مفعول فاعلات مفاعیلُ فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): ای دوست، آن فروغ و صفای گذشته ها / در چشم های مست تو خاموش گشته است بیگانه شد نگاه تو، ای آشنا مگر از خاطرات گذشته فراموش گشته است؟! (کاشانی،1389: 330) 1-4- مفعول فاعلات مفاعیلن (بحر مضارع مسدس اخرب مکفوف): موسی صفت، بهار گل افشانم / افکند دست عشق تورا در نیل تا خود دلیل شب زدگان گردی / ای برتر از ستایش و از تجلیل (همان: 342) 1-5- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): یاد آن یاد بهار دور که شب ها غبار ماه / بود از فراز تیرگی آوار کوچه ها یاد آن شبان خوب که طرح من و تو / مهتاب می کشید به دیوار کوچه ها (همان:347) 2- بحر رجز: 2-1- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): سعدی، بیفشان گل، بیفشان گل / گلها ز بستان و گلستانت(همان: 324) بار دگر با نغمه ی توحید / شوری فکن در بزم یارانت (همان:324) 2-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر رجز مسدس مخبون مرفوع): بس روزها گذشت و به یاد تو / خواندم دعای موکب باران را امّا نیامدی تو و چشم من / آرد به یاد، ابر بهاران را (همان:350) 3- بحر خفیف: 3-1- فاعلاتن مفاعلن فعَلن (بحرخفیف مسدس مخبون مقصور): جان شیرین ما وداع،وداع! / یار دیرین ما وداع وداع! در فراقت گسست سلسله ها / مهر زرّین ما، وداع، وداع! (همان:332) 3-2- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحرخفیف مسدس مقطوع): کودکم! شعر لای لاییها / گریه از صبح آشناییها رمز معراج سرخ لاله وشان / راز پرواز ماسواییها (همان:332) 3-3- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مسدس مخبون اصلم): لحظه ها، لحظه ها چه سنگین اند / روزها، روزها،چه غمگین اند! ماه خاموش، اختران مبهوت / ز آنچه بر خاک تیره می بینند (سپیده، 1389: 332) فاعلاتن مفاعلن فعلن (بحرخفیف مسدس مخبون محذوف): وزنی خیزابی است. لحظه ها شعله زار فاجعه بود / پر می افشاند گل به دامن باد دشت ها بستر شقایق ها روزها، برگ برگ دفتر باد (سپیده،1389 :334 ) 4- بحر منسرح: 4-1- مستفعلن مفعول مفاعیلن (بحر منسرح مسدس مرفوع): از تار و پود جسم پر از دردم / گویی صدای پای تو بر می خاست از بیت بیت سرخ غزلهایم عطر دل آشنای تو بر می خاست (همان:341) 4-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر منسرح مخبون مرفوع): پیری، خبر ز طالع سعد ما / می داد در قبیله بیداری یونس به کام ماهی و، ساحل بود / چشم انتظار مر غ گرفتاری (همان: 342) 5- بحر رمل: 5-1- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون اصلم): مگر از تربت او سر زده ای که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 5-2- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس اصلم): ای گل سرخ، چه عطرآگینی / آشنا چون سخن پروینی مگر از تربت او سر زده ای/ که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 6- بحر مجتث: 6-1- مفتعلن فاعلات مفتعلن فاع (بحر مجتث مثمن مجحوف یا مطموس): دیر زمانی ست روی ماسه ی ساحل / طرح قدم های مهربان کسی نیست در پس دیوار کلبه های شکسته / سایه درد آشنای هم نفسی نیست (همان:352) 6-2- مفتعلن فاعلات مفتعلن فع (بحر مجتث مثمن مجحوف): پنجره بگشا که جای پای زمان را / بر رخ درماندگان راه ببینی پنجره بگشا که برگ های خزان را / از بدن شاخه های سبز بچینی (همان: 352) - اوزان عروضی نو نیمایی سپیده کاشانی وزن شعر نو از آنجا که ابداعی معاصران است، معمولاً در قالب بحور عروضی کلاسیک و کهن چندان یافت نمی شوند. وزن شعر نو: وزن شعر نیمایی وزن عروضی است. چنان که می دانید در اشعار نیمایی مصراع ها کوتاه و بلند هستند و لا جرم غالباً تعداد هجاها یا ارکان یک مصراع با مصراع بعد مساوی نیست (شمیسا،66:1387). 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن مخبون): من از شکاف زمان / ز فصل های عقیم / ز امتداد شبان بلند بی انجام / ز خاطرات کسل در دفتر یاد / ز آفتاب زباد / زدانه دانه ی گل های باغ / پرسیدم (کاشانی، 1389: 363) سپیده با کاربرد این وزن، یأس و اندوه خود را بیان کرده است. 2- فاعلاتن فعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مخبون مجحوف): آه! / من نیمه تمامم بی تو/ بی تو ای دور از من! / ای در من! / تا میان من و تو فاصله ها برخیزند/ به سر انگشتانم، شمع دعا می سوزد (همان: 397). 3- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مثمن مجحوف): یک شب مهتابی روشن / سایه ی دست تو را دیدم / که می لغزید (همان: 366) 4- فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مسدس مطموس): آه... ای جنگل! / ما برودت را پذیرفتیم (همان: 467) 5- فعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مثمن مخبون اصلم): نام شب را چه کسی گفت به تو؟/ که تو این سان در شب /گذری بس بی پایان داری (همان: 376) 6- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن مکفوف محذوف): دیشب که در خیال تو چون ماهیان سرخ / هر پولک تنم / در آرزوی لحظه ی دیدار می گداخت /خواب صدف شکفت زباران چشم من (همان: 378) 7- مستفعلن مفاعلن مستفعلن فعولن (بحر رجز مثمن مخبون مخلّع): پروانه های شب / در زیر داربست بلند / ستاره ها / حرفی است بر کتیبه ی این قصر کاغذین (همان: 360) 8- مستفعلن مفاعلن مستفعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون): می دانم ای دریغ / این انتظار تلخ به پایان نمی رسد!/ وین درد سینه سوز، به درمان نمی رسد! (همان: 410). 9- مستفعلن مستفعلن فعولن فعولن (بحر رجز مثمن مخلوع): خرّمشهر! رازیست در سکوت تو پنهان / رازی مهیب (همان: 448) 10- مسفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون اصلم): هر شامگاه، غرق در ظلمت! / آن گه که مر غ شب / سر می دهد، غمگین نوای جاودان خویش (همان: 454) 11- مستفعلن مفاعیلُ مفاعلن (بحر منسرح مسدس مخبون): گفتند: از پله های نور می آید / با پشته های هیزم (سپیده،1389: 418) - اوزان سروده های سپیده کاشانی 1- مستفعلن مفاعلن فَعَلن (بحر رجز مسدس مخبون): ای زن، حجاب تو سلاح توست! / را ه سعادت و فلاح توست (همان: 482) 2- مفاعلن مفاعلن مفاعلن (بحر رجز مسدس مخبون): قسم به نون و حرمت ِ قلم، بخوان / خوان به نام آن کریم مهربان (همان: 490) 3- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): بر خیز با یاد خدا، ای مرد دهقان! / / بر مزرعه پاشیده زر، خورشید تابان (همان:496) 4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن (بحر رمل مثمن سالم): شب شکست و بهمن آمد، رستخیز اختران شد / در بهار ماه بهمن، پر شکوفه ارغوان شد (همان: 484) 5- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مثمن محذوف): هان، شهیدان ره عشق، کجایید؟! کجا؟ / گل خورشید شکفته ست، نیایید چرا؟ (همان: 488) نتیجه گیری: از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد. شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. در این راستا سپیده کاشانی ازجمله شاعران ادبیات پایداری معاصر ایران و شاعری خوش قریحه و نیکوپرداز است که به سبک کلاسیک و نو هر دو شعر می سروده؛ او برای تفهیم هر چه بهتر اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر ازجمله موسیقی بیرونی توجه داشته است؛ به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. در حوزه ی موسیقی بیرونی، اوزان شعری او با توجه به مضمون اشعارش متنوع است. او از انواع وزن ها؛ با مضمون جویباری و آرام، خیزابی، تند و شور انگیز مانند بحر رمل، رجز، هزج ، مضارع، خفیف، سریع، مجتث، متقارب، مقتضب و منسرح استفاده کرده، که بحر رمل در شعر او پرکاربردترین بحر می باشد و بعد از آن به ترتیب دو بحر مجتث و مضارع که جزء وزن های جویباری است که این امر خود نشانگر علاقه و توجه ویژه ی شاعر به اوزان جویباری است و نیز بیانگر این مطلب است که شاعر در آرامشی باطنی به سرایش پرداخته است. از طرفی دیگر اوزان دوری نیز در اشعار سپیده حضری پر رنگ دارد. شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر آنان است. در این زمینه او پیوندی میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعرش را حفظ نموده است بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. منابع و مآخذ: 1-اتحادی، حسین، (1390)، بررسی مقایسه ای موسیقی بیرونی و کناری غزل های انوری و خاقانی ، فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، شماره 32٫ 2-اصلانی، محمد رضا، (1390)، لاله کویر – زندگی نامه داستانی سپیده کاشانی ، تهران، انتشارات سوره مهر. 3- تجلیل، جلیل، (1378)، عروض و قافیه ، تهران، ناشر سپهر کهن. 4-جدیدالاسلامی قلعه نو، حبیب، نسرین صفائی کشتگر، (1390)، موسیقی بیرونی دیوان بیدل دهلوی ، فصلنامه ی مطالعات شبه قاره، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال سوم، شماره ی ششم. 5-خانلری، پرویز، (1361)، وزن شعر فارسی ، تهران، توس، چاپ چهارم. 6- رازی، شمس الدین محمدبن قیس، (1373)، المعجم فی معایرالاشعارالعجم ، به کوشش: (سیروس شمیسا)، تهران، انتشارات فردوس. 7-شفیعی کدکنی، محمدرضا، (1370)، موسیقی شعر ، تهران، انتشارات آگاه. 8-شمیسا، سیروس، (1378)، آشنایی با عروض و قافیه ، تهران، چاپخانه رامین. 9-فشارکی، محمد، (1372)، رساله عروض سیفی و قافیه جامی ، تهران، مؤسسه ی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. 10-فضیلت، محمود، (1387)، آهنگ شعر فارسی ، کرمانشاه، نشر ذرّه. 11-فضیلت، محمود، یعقوب نوروزی، (1389)، تاملی در تناسب موسیقی و مضمون در شعر معاصر ، ادب فارسی، دوره ی جدید1، شماره ی 5-3، ص294-277٫ 12-فیاض منش، پرند، (1384)، نگاهی دیگر به موسیقی شعر و پیوند آن با موضوع، تخیل و احساسات شاعرانه ، دو فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دوره جدید، شماره چهارم، صص 186-163٫ 13- گنجعلی و همکاران، (1393)، بررسی تطبیقی موسیقی شعر معروف الرصافی و فرخی یزدی ، 14-مبارک، وحید، علی اصغر سلطانپور، (1392)، بررسی محتوا، موسیقی و صورخیال در شعرسپیده کاشانی ، پایان نامه، دانشگاه رازی کرمانشاه. 15-ماهیار، عباس، ( 1378)، عروض و قافیه فارسی شیوه ای نو برای آموزش عروض وقافیه ، تهران، انتشارات نشر قطره. 16-وحیدیان کامیار، تقی، (1370)، بررسی منشأ وزن شعر فارسی ، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم. *علی اصغر سلطانپور / کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی-آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
سلاح منچستریونایتد برای متقاعد کردن دخئا به ماندن در اولدترافورد
به نقل از نشریه آس، عدم انتقال داوید دخئا از منچستریونایتد به رئال مادرید در روز پایانی بازار نقل و انتقالات بدان معناست که این دروازه بان اسپانیایی باید فصل آخر قراردادش با شیاطین سرخ را هم در اولدترافورد سپری کند و می تواند در ماه ژانویه سال 2016 پیش قرارداد پیوستن اش به رئال مادرید یا هر تیمی دیگر را امضا کند، بدون آنکه باشگاه منچستریونایتد بتواند مانع از رفتن او شود. بعد از پایان ...
حراج در وقت اضافه
علاقه مند و مذاکره بر سر قیمت آغاز می شود، اما روز آخر آبستن اتفاقاتی بود که اصلا قابل حدس نبود. از این دست انتقالات در این لیست به وفور یافت می شود. آیمن عبدنور؛ موناکو به والنسیا کل تابستان صحبت از پیوستن این مدافع تونسی به یکی از دو تیم شهر میلان بود. هرروز، یکی از این دو تیم از عقد قرارداد با پدیده فصل گذشته لیگ قهرمانان سخن می گفتند اما حتی پیشنهاد 35 میلیون یورویی اینتر هم ...
آنری جدید در اولدترافورد
علآنتونی مارتیال سر از منچستریونایتد درآورد. مهاجمی 19 ساله که قرار است جای مهاجمانی مانند روبین فان پرسی، خاویر هرناندز و رادامل فالکائو در این تیم را پر کند. لوئیز فان خال در تابستان جاری، این سه مهاجم را از تیمش رد کرد تا مارتیال فرانسوی را با مبلغی گزاف به تیمش بیاورد. بسیاری بر این باورند که پرداخت 36 میلیون پوند برای این بازیکن بسیار زیاد است. البته در سال های اخیر برای بازیکنان جوان آنقدر ...
خرید 50 میلیون یورویی منچستر
بود اما در آخرین ساعت بازار نقل و انتقالات تابستانی، با انتقالی 50 میلیون یورویی به منچستریونایتد پیوست و به ششمین خرید لوئیس فان خال در این تابستان تبدیل شد. با ماندن دخیا در منچستریونایتد در آخرین دقایق فان خال اکنون دو دروازه بان آماده در ترکیب تیمش دارد. او در این ارتباط گفت: هنوز نمی توانم بگویم سرخیو دروازه بان خوبی است و می تواند در ترکیب تیمم خوب بازی کند. خط دفاعی ما به حریفان ...
همه چیز درباره انتقال نافرجام دخیا به سانتیاگو برنابئو !
نخست حضور فان خال در منچستر او از اینکه می خواهد دخیا را به عنوان دروازه بان اول تیمش نگه دارد مطمئن نبود و در همان روزها به انتقال کیلور ناواس که با رئال مادرید به توافق رسیده بود فکر می کرد. در اواسط فصل گذشته منچستریونایتد که به فکر تمدید قرارداد دروازه بان جوان خود بود پیشنهاد مالی بسیار خوبی را به دخیا ارائه کرد. مدیران شیاطین سرخ از همان زمان می دانستند که رئالی ها قصد دارند در ...
جابه جایی های دقیقه آخری فصل نقل و انتقال ها !
ستاره جوان شیاطین سرخ از این تیم جدا شد و با قراردادی قرضی به بوروسیا دورتموند پیوست. دراکسلر، ستاره شالکه هم با 35 میلیون یورو پیراهن ولفسبورگ را بر تن کرد. عدنان یانوزای، ستاره جوان منچستریونایتد در فصل جاری رقابت های لیگ برتر انگلیس عملکرد خوبی از خود نشان داده بود. او یک گل سه امتیازی برای یونایتدها در دیدار برابر استون ویلا به ثمر رساند و با ستایش لوئیس فان خال روبه رو شد. انتظار ...
شواین اشتایگر: فن خال همان فن خالِ سابق است
پیروزی در هر بازی است. فن خال مرد خوبی است و می داند که چطور به صورت درست با تیم رفتار کند. هافبک 31 ساله شیاطین سرخ در پایان خاطر نشان کرد: نه تنها کار با فن خال بلکه کار با بقیه اعضای تیم فوق العاده است. روحیه تیم بسیار بالاست و امیدوارم بتوانیم سلطه ای را که در بازی های اول مان داشتیم، تکرار و پیروزی هایی خود را از سر بگیریم. شاگردان لوئیز فن خال که از چهار بازی اول خود هفت امتیاز کسب کرده اند و در حال حاضر در رده پنجم جدول رده بندی لیگ برتر جای دارند، در تاریخ 21 شهریور در حساس ترین بازی هفته پنجم لیگ برتر پذیرای لیورپول خواهند بود. ...
برباتوف به پائوک یونان پیوست
خبرگزاری تسنیم: دیمیتار برباتوف با قراردادی یک ساله و به عنوان بازیکن آزاد به پائوک یونان پیوست. به این ترتیب مهاجم پیشین تیم های منچستریونایتد و تاتنهام فوتبال خود را در سوپر لیگ یونان دنبال خواهد کرد. مهاجم فصل گذشته موناکو در فصل 15-2014 در 38 بازی از رقابت های مختلف که برای این تیم فرانسوی به میدان رفت، موفق به زدن 9 گل شد. در این تابستان اخباری مطرح شده بود مبنی بر اینکه احتمال ...
مارسیال با انتقال به منچستر یونایتد تبدیل به گرانترین بازیکن تاریخ فوتبال فرانسه شد
به گزارش کرج رسا ، رقم معامله این بازیکن 36 میلیون پوند عنوان شده است و به این ترتیب مارسیال گرانترین بازیکن فرانسوی فوتبال خواهد بود. منچستری ها همزمان چیچاریتو، مهاجم مکزیکی خود را به باشگاه آلمانی بایرلورکوزن فروختند. مهاجم مکزیکی منچستر که فصل گذشته را بطور قرضی برای ریال مادرید بازی کرده بود، بایرلورکوزن 7.3 میلیون پوند خریده است. منچستر یونایتد ادنان یانوزی، بازیکن بیست ساله این تیم را یکساله به زرد پوشان بوروسیا دورتموند قرض داد. بسیاری از باشگاه های اروپایی از جمله تاتنهام هاتسپرز، المپیک مارسی و والنسیا خواهان عقد قرارداد با این بال چپ بلژیکی بودند. ...
انتقال دخه آ به رئال مادرید منتفی شد
به گزارش کرج رسا ، حالا بازیکن مورد غضب فن خال، سرمربی شیاطین سرخ، باید یک نیم فصل طاقت بیاورد تا به باشگاه آرزوهایش رئال مادرید بپیوندد. دوشنبه شب خبر توافق باشگاه منچستریونایتد برای فروش دخه آ در ازای 29 میلیون پوند به رئال مادرید انتشار یافت اما رئالیها اعلام کردند برای انتقال این دروازه بان دیر دست بکار شده اند و با تاخیر دو دقیقه ای محدوده زمانی یوفا را از دست داده اند. ...
پدیده 19 ساله فرانسوی در ازای 50 میلیون یورو به من یونایتد پیوست
سرویس ورزشی بی باک ؛ مهمترین عناوین ورزشی: آنتونی مارسیال مهاجم 19 ساله موناکو که در لیست خرید فان خال قرار داشت به جمع شیاطین سرخ پیوست. پدیده فوتبال فرانسه که از جانب دشان به جمع ملی پوشان دعوت شده است پیش از این مورد توجه تاتنهام قرار داشت. مارسیال ششمین خرید لوئیس فان خال در این تابستان به حساب می آید و پیراهن شماره 9 منچستریونایتد را در این فصل به تن خواهد کرد. وی بعد از عقد قرارداد رسمی با من یو گفت: از حضور در اولدترافورد خرسند و هیجان زده هستم. همواره آرزوی حضور در اولدترافورد را در سر داشتم. + 2 - 1 ...
گزارش روز | انتقال های جنون آمیز
به گزارش متافوتبال و به نقل از شفقنا، فصل جابجایی تابستانی در همه لیگ های اروپایی به پایان رسید و تیم های بزرگ و کوچک فوتبال اروپا بازیکنان مورد نظر خود را جذب کردند تا در فصل جدید بتوانند نتایج خوبی به دست آورند. فصل نقل و انتقالات در حالی به پایان رسید که شاهد انتقال های بزرگ در فوتبال اروپا نبودیم و ستاره های بزرگی مانند کریستیانو رونالدو، گرت بیل، نیمار، توماس مولر، زلاتان ...
رکورد جدید نقل و انتقال ها در لیگ برتر انگلیس
تیم های حاضر در لیگ برتر انگلیس در خرید بازیکنان، رکورد جدیدی در فصل نقل و انتقال های تابستانی از خود به جا گذاشتند. به گزارش ایسنا و به نقل از ساکرنت، تیم های انگلیسی که تابستان سال گذشته با 835 میلیون پوندی که برای خرید بازیکنان جدید پرداختند، رکورد تازه ای در زمینه نقل و انتقال بازیکن به جا گذاشته بودند، در تابستان سال جاری 870 میلیون پوند برای خرید بازیکنان جدید هزینه کردند تا ...
توصیه راموس به دخه آ پس از ناکامی در انتقالش به رئال مادرید
اسپانیایی شیاطین سرخ پیش از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات تابستانی اسپانیا در روز دوشنبه به سازمان لیگ حرفه ای اسپانیا ارسال نشد و در سیستم تطبیق انتقال فیفا به ثبت نرسید، این انتقال منتفی است. سرخیو راموس که خود در این تابستان به شدن مورد توجه منچستریونیاتد بود ولی در نهایت قراردادش را با رئالی ها تمدید کرد، در مورد داستان عجیبی که برای هموطنش افتاد، در اردوی تیم ملی اسپانیا به ...
غرامت رئال مادرید از منچستریونایتد به خاطر عدم انتقال دخئا
منچستریونایتد مورد خشم لوئی فان خال قرار گرفته و عملا جای خود را در ترکیب اصلی به رومرو، سنگربان آرژانتینی داده است. با این وضعیت رئال مادرید پس از پشت سر گذاشتن شایعه احتمال محرومیت از نقل و انتقالات به دلیل عدم رعایت شئونات مذاکره در انتظار دریافت غرامت 10 میلیون یورویی است. دخئا در تابستان آینده پس از پایان قرارداد فعلی بازیکن آزاد اعلام شده و قادر به حضور در هر تیمی خواهد بود. ...