سایر منابع:
سایر خبرها
آیا فرزندان ابوفاضل در کربلا حضور داشتند؟
فرزندان امیر مؤمنان (ع) ذکر کرده اند. ابن اعثم و نسّابه علوی نیز نام او را عبدالله ثبت کرده اند. وی در روز عاشورا به شهادت رسید. [6] محمد یکی دیگر از فرزندان امام علی(ع) بود که برخی او را با لقب اصغر معرفی کرده اند. مادرش أسماء بنت عمیس خثعمی، و به عقیده برخی کنیزی أمّ ولد بوده است. [7] محمد در روز عاشورا در 22 سالگی، به دست مردی از [بنی] أبان بن دارم به شهادت رسید. [8] * یک ...
تحلیل ظریف از ضرورت توجه به دلیل سقوط صدام و قذافی
. واقعا قبول داشتیم که لا مؤثر فی الوجود الا الله. واکنش به برجام از بنی صدر تا نتانیاهو وزیر خارجه ادامه داد: علاوه بر این مبانی باوری و اعتقادی که بسیار مهم است، براساس محاسبات ظاهری هم امروز شرایطی فراهم شده که شما می توانید با پنج قدرت بزرگ دنیا و آلمان مذاکره کنید. از شما تقاضا دارم ادبیات دنیا را بخوانید. در این دو ماهه گذشته اگر یک نفر را پیدا کردید که گفته باشد آنها ...
اشعار شب هفتم محرم؛ حضرت علی اصغر(ع)
تا به گوش علی را دریده بود باور نداشتند، علی ، دست و پا زند هجم سه شعبه چون نفسش را بریده بود آیا شتاب تیر کمک کرد یا حسین خود تیر را ز حنجره بیرون کشیده بود (احسان محسنی فرد) ای اهل عزا اجر شما با علی اصغر مهمان حسینیم بگو یا علی اصغر این کودک شش ماهه گل باغ رباب است پر پر شده در گلشن زهرا علی اصغر هر کس که ...
صوت/ گنجینه منابر ویژه
دشمنان امام حسین علیه السلام در کربلا دانلود 2 استاد مطهری: دلایل دعوت مردم کوفه از امام حسین علیه السلام دانلود 1 حجت الاسلام صدیقی: مقام و منزلت حضرت علی اصغر علیه السلام دانلود 2 حجت الاسلام صدیقی: سوره امام حسین علیه السلام در قرآن دانلود 3 حجت الاسلام صدیقی:امام حسین علیه السلام چگونه کشتی هدایت است؟ ...
محرم ، پیامدار تاریخ حیات تفکر شیعی
مسلمین و حفظ وضع موجود و بسنده کردن به افق های تنگ و تاریک اندیشه، به دیگر سخن اگر بخواهیم با ادبیات سیاسی امروز جهان فلسفه نهضت عاشورا را مورد تحلیل قرار دهیم حضرت امام حسین (ع) خواهان اصلاح امور جامعه بوده اند. فرمایش حضرتش که خروج خویش از مدینه به مقصد کربلا در جستجوی اصلاح امور جامعه مسلمین می داند، به واقع موید همین مدعاست. به عبارتی حضرت امام حسین بزرگترین اصلاح طلب عصر خویش بوده است و ...
رهبر انقلاب: امام تیری شلیک کرده اند و به هدف خواهد خورد
کشتار مسلمانان پاکستان یک روز عزای عمومی اعلام می کند. چهارشنبه 26 بهمن دانشجویان تجمعی چندهزار نفره روبه روی سفارت انگلستان در تهران برگزار می کنند و در همین روز مراسم ختمی برای مسلمانان کشته شده ی پاکستانی از سوی بنیاد شهید در مسجد ارک برگزار می شود. آیت الله جوادی آملی نیز در تجمع گسترده ی مردم قم در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها می گوید: هر کس به ساحت مقدس رسول الله اسائه ی ادب کند امام هفتم از ...
حتی یهودیان و مسیحیان هم مدیون أباعبدالله(ع) هستند
که طاهر شد، روح هم طاهر می شو و این نکته بسیار مهمّی است. لذا حضرت در ادامه می فرماید: وَ ذلِک إنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ یرْفَعُ الْعَذابَ عَنْ أهْلِ الْأرْضِ إذا کانَ فِیها نَبِی أو إمامٌ برای همین است که پروردگار عالم تا موقعی که بین انسان ها، نبیّ یا امامی باشد، عذاب را از آن ها برمی دارد. لذا پروردگار عالم زمین را بدون حجّت نمی گذارد، چون اگر حجّت نباشد، حقّ و باطل تشخیص داده نمی ...
نهضت حسینی از چشم اندازی دیگر
هادی قبادی / میرملاس : با حلول سال 1437هجری قمری که با ماه محرم آغاز می شود اینک 1376 سال از واقعه جانگداز و عبرت آموز کربلا می گذرد. نهضتی که به یک انقلاب بزرگ انجامید و در مسیر حرکت تاریخ و سرنوشت بشر تاثیری بس شگرف ازخود باقی گذاشت . عظمت و اهمیت این انقلاب [...] هادی قبادی / میرملاس : با حلول سال 1437هجری قمری که با ماه محرم آغاز می شود اینک 1376 سال از واقعه جانگداز و عبرت آموز کربلا می گذرد. نهضتی که به یک انقلاب بزرگ انجامید و در مسیر حرکت تاریخ و سرنوشت بشر تاثیری بس شگرف ازخود باقی گذاشت . عظمت و اهمیت این انقلاب بزرگ تا آنجاست که پس از وقوع آنچه که در کربلا گذشت ، این موضوع تنها مورد توجه شیعیان و محبان بزرگ پرچمدار نهضت عاشورا حضرت امام حسین علیه السلام نبوده است بلکه تمامی فرقه های اسلامی و حتی غیر مسلمانان نیز به بحث و بررسی پیرامون ابعاد مختلف آن پرداخته و از درس های آموزنده مکتب عاشورا الهام گرفته اند و کربلا به کانون توجه تمامی انسان های بیدار و طالب حقیقت مبدل گشته و معمار بزرگ انقلاب عاشورا حضرت حسین بن علی علیهما السلام به عنوان سرور آزادگان عالم، اسوه و الگوی حق طلبی و باطل ستیزی بر تارک تاریخ بشر می درخشد . در گذر زمان و طی قرون متمادی ، شیعیان در احیای فرهنگ عاشورا و زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان والا مقام کربلا تلاشی وافر مبذول داشته اند که اوج آن ، الهام گرفتن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از آن مکتب خون بار است و البته فلسفه توجه جامعه اسلامی به ویژه شیعی به نهضت حسینی به این خلاصه نمی شود بلکه به اصل امامت، ولایت، ضرورت شناخت و معرفت نسبت به اسوه ها و الگوی انسان های الهی که در خصوص سومین امام شیعیان به سبب ویژگی های واقعه استثنایی و منحصر به فرد کربلا و ابعاد گوناگونی که این جریان تاریخ ساز دارد و درس های بزرگی که نه تنها به جامعه اسلامی که به بشریت می دهد آن را در شرایط ممتازی بر صفحات تاریخ قرار داده است و به سبب همین درخشندگی و جذبه عشق حسینی است که همه ساله باشکوه تر از قبل در سراسر جهان اسلام عزای حسینی اقامه می گردد و چه بسیار کتاب ها که پیرامون آن به نگارش درآمده و اشعار و مراثی سروده شده است . سال ها می گذرد اما به مروز زمان این عشق و ارادت نه تنها به سردی نگراییده بلکه بر حرارت آن افزوده شده و این مضمون همان روایاتی است که از معصومین در مورد حرارت عشق حسینی در قلوب مومنین وارد شده است . در این نوشتار به برخی از عناوینی که با انقلاب عاشورا و پرچمدار این انقلاب بزرگ مرتبط است به صورت بسیار اجمالی اشاره می شود و بدیهی است که به دست آوردن تحلیلی جامع و صحیح ، در گرو توجه به تمامی ابعاد و جوانب این انقلاب و مطالعه و بررسی عوامل مختلف آن است : 1 – مقام امام حسین علیه السلام در نزد خدا ، انبیاء و اولیای الهی شناخت شخصیت این امام همام به عنوان بنیانگذار انقلاب عاشورا و محور این حرکت اسلامی در فهم صحیح علل به وجود آمدن آن و نیز انگیزه های آن حضرت از اقدام به این حرکت تاثیری جدی دارد . حسین علیه السلام کیست ؟ او در پیشگاه خدا دارای چه مقام و منزلتی است ؟ چه آیاتی در قرآن کریم در بیان فضائل او نازل گردیده و شأن نزول آن ها چیست ؟ در سایر کتب آسمانی نیز آیا اسمی از حسین علیه السلام به میان آمده است ؟ در وصف او در آن کتب چه گفته شده است ؟ در روایات اسلامی به ویژه آنچه که از رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه در معرفی شخصیت او نقل شده به چه خصوصیاتی از سالار شهیدان اشاره گردیده است ؟ این که در روایات آمده است که تمامی انبیا در عزای او گریسته اند و در هنگامه مشکلات و گرفتاری ها به او توسل جسته اند به چه صورت بوده است ؟ ادوار زندگی پربرکتش به چه صورت سپری گشته است ؟ دوران طفولیت، کودکی و در زمان حیات جدش نبی اکرم صلوات الله علیه و مادرش حضرت فاطمه سلام الله علیها ، نوع برخورد آن ها به ویژه پیامبر عظیم الشأن اسلام با او چگونه بوده است ؟ و شخصیت او در این دوران چگونه شکل گرفته است ؟ در دوره جوانی ، خصوصاً در اوج مظلومیت پدرش امیر مومنان علی علیه السلام چه در مدت 25 سال خانه نشینی و محرومیت از حق مسلّم و الهی جانشینی پیامبر و چه در مدت قریب به پنج ساله حاکمیت ، نقش امام حسین علیه السلام در کنار پدر بزرگوارش چه بوده است ؟ در بحران های سهمگین این برهه از تاریخ اسلام حضور او چسان بوده است ؟ و بعد هم در دوره ده ساله امامت امام حسن مجتبی علیه السلام و شرائط بسیار سخت این دوره ، آن حضرت نقش خویش را در کنار امام و برادر خویش چگونه ایفا می کرده است ؟ در بررسی پرسش های فوق و ده ها پرسش دیگر که امکان خطور آن ها به ذهن وجود دارد و یافتن پاسخ های صحیح که خوشبختانه در منابع متعدد در دسترس همگان وجود دارد می توان بیشتر به ابعاد شخصیت بنیانگذار نهضت خونین کربلا آگاهی یافت و این آگاهی می تواند در تحلیل صحیح تمامی ابعاد نهضت و بهره گرفتن بیشتر از درس ها و عبرت های آن موثر باشد . 2 – بررسی زمینه های نهضت و وقوع آن حادثه جانگداز این که چه عوامل و عللی باعث شد تا آن فاجعه بزرگ به وقوع بپیوندد و نهضت خونین حسینی شکل بگیرد از مهمترین و اساسی ترین نکات تحلیل جریان عاشورای حسینی در کربلاست . چه شد که در فاصله نیم قرن و تنها پنجاه سال پس از رحلت رسول خدا صلوات الله علیه ، امت او بر فرزندانش شمشیر کشیدند و آن ها را به سخت ترین وجه که در تاریخ نظیر ندارد به شهادت رساندند و به اسارت بردند ؟ آن هم در شرایطی که امام حسین علیه السلام در طول حرکت خویش از مدینه به مکه و مکه به کربلا ، حجت را بر آنان تمام کرد و بارها و بارها خود را معرفی نمود . در فاصله رحلت پیامبر تا حادثه عاشورا چه تغییراتی در بینش و نگرش امت اسلام رخ داده بود که به راحتی حاضر شدند فاجعه ای دردناک چون واقعه عاشورا را بیافرینند ؟ به نظر می رسد برای یافتن پاسخی صحیح و دقیق به این پرسش ها لازم است سه برهه از تاریخ مورد مطالعه قرار گیرد : الف) دوره جاهلیت عرب جامعه و ملتی که اولین مخاطبین پیام اسلام بودند در چه شرایطی به سر می بردند از نظر جغرافیایی،محیطی و آداب و رسوم اجتماعی و اعتقادات مذهبی و روابط حاکم بر آن جامعه دارای چه اصول و ضوابطی بودند ؟ چه فرهنگی بر آن جامعه حاکم بود ؟ روابط خانوادگی و قبیلگی بر چه قواعدی استوار بود ؟ و ده ها پرسش دیگر که می تواند طرح گردد . اگر این بخش از تاریخ حیات عرب به خوبی بررسی شود آن گاه روشن خواهد شد که چگونه بعد از رحلت پیامبر صلوات الله علیه ، بخشی از جامعه اسلامی دوباره به همان دوره جاهلیت برگشت و آن همه فاجعه را به بار آورد . ب) دوره رسالت بیست و سه ساله پیامبر رنج ها و محنت های بی شماری پیامبر و یاران صدیق او در این برهه حساس متحمل شدند . آیا تمام آنان که به پیامبر گرویدند دارای ایمانی قوی و راستین بودند ؟ آیا پیامبر حتی در دوران حیات خویش با کارشکنی ها و سنگ اندازی های برخی از به ظاهر مسلمانان رنج نمی برد ؟ آیا در بین یاران نزدیک آن حضرت نبودند کسانی که مدام اشکال تراشی می کردند ؟ آیا ایمان و اسلام برخی از آنان صوری و ظاهری و مصلحتی نبود ؟ آیا رنج و سختی که پیامبر و پیروان راستین او و خون دل هایی که از ناحیه برخی مسلمان نماها می خوردند بیشتر از رنج مبارزه با دشمنان آشکار و بیرونی نبود ؟ بدیهی است که در یافتن تحلیل صحیح وقایعی که بعدها در جامعه اسلامی رخ می دهد همه این پرسش ها می تواند راهگشا باشد . ج) دوره پس از رحلت پیامبر دوره ای که با حادثه سقیفه بنی ساعده آغاز شد، حادثه ای که تنها 70 روز با واقعه غدیرخم فاصله داشت . بر امت اسلام چه گذشته بود که در شرایطی که هنوز جناره پیامبر دفن نشده است و سرمبارک حضرتش بر دامان علی علیه السلام بود گروهی در مکانی به نام سقیفه بنی ساعده گرد آمدند و خلیفه و جانشین پیامبر را انتخاب نمودند ؟ مگر این ها نبودند که هفتاد روز قبل در غدیر خم جانشینی علی علیه السلام برای پیامبر را به او تبریک گفتند ؟ معیار انتخاب آن ها چه بود ؟ آیا این بازگشت به همان جاهلیت اولی نبود ؟ آیا در سقیفه بنی ساعده رگه هایی از همان دوره جاهلی که در دوران رسالت پیامبر از روی مصلحت مکتوم مانده بود زنده نشد ؟ پس از حادثه سقیفه بنی ساعده چه حوادثی در جامعه اسلامی رخ داد ؟ چرا آن همه اهانت ها را به جانشین واقعی پیامبر روا داشتند ؟ چرا خانه علی علیه السلام و زهرای اطهر سلام الله علیها را به آتش کشیدند ؟ چرا پهلوی آن بانوی دو عالم را شکسته و بر صورت مبارکش سیلی نواختند ؟ چرا عترت پیامبر را با وجود آن همه سفارش ، در تنگنا قرار داده و ظلم وجور فراوان بر آنان رواداشتند ؟ چرا حاکمان و والیان ناصالح ، مقدرات امور مسلمانان را به دست گرفتند ؟ چرا امثال معاویة بن ابی سفیان و ولیدبن عقبه و مروان بن حکم و زیاد بن ابیه را برای حاکمیت بر مسلمانان گماردند ؟ تقویت حکومت معاویه در شام و حمایت مستمر از او چه نتایجی را به بار آورد ؟ شکافتن فرق مبارک علی علیه السلام در محراب مسجد کوفه و شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی علیه السلام و تیرباران جنازه مطهرش نتیجه چه بود؟ از بین رفتن سنت های الهی، نبوی و احیای فرهنگ جاهلی و گسترش ظلم و جور و جنایت و معصیت و ایجاد بدعت های ناروا و تضییع هزاران حق از حقوق مسلم مسلمانان و افراد جامعه اسلامی و قتل صدها انسان بی گناه از کجا نشأت گرفت ؟ و از همه این ها فجیع تر اعلام ولایتعهدی یزید که فسق و فجورش بر همه روشن بود توسط معاویه ثمره چه بود ؟ آیا جز این بود که تمامی فجایع و انحرافاتی که پس از ارتحال جانسوز پیامبر اکرم صلوات الله علیه در جامعه اسلامی به وجود آمد ریشه در حادثه سقیفه بنی ساعده داشت؟ و چه زیبا آن شاعر عرب (( مهیار دیلمی )) در یک بیت شعر خود این حقیقت را خطاب به امام حسین علیه السلام بیان کرد و گفت : فَیَومُ السَّقیفَةِ یَا بنَ النّبی طَرَّقَ یَومَکَ فی کَربَلا ای پسر پیامبر ! حادثه سقیفه ، شهادت تو را در کربلا زمینه سازی کرد . در این نوشتار ، مقصود بیان اجمالی مطالب با طرح پرسش هایی مرتبط با آن است . اگر بنای بر تفصیل باشد تحلیل این بخش تاریخ و بیان جزئیات آنچه که در فاصله دو حادثه سقیفه بنی ساعده و عاشورای حسینی گذشت ، نیازمند مباحث بسیار گسترده و عمیق است که اینجا مجال آن نیست اما خوشبختانه تمامی جزئیات آن در تاریخ حتی در منابع اهل سنت ثبت است . 3 – بررسی تاریخ وقوع نهضت حسینی بهنگام به حکومت رسیدن یزیدبن معاویه چرا امام حسین علیه السلام حرکت خویش را پس از مرگ معاویه آغاز کرد ؟ دوره امامت آن حضرت از سال 50 هجری و در پی شهادت برادرش امام حسن مجتبی علیه السلام شروع می شود و این در حالی است که معاویه با شدت بیشتر به جنایات خود ادامه می داد و توطئه شهادت امام دوم شیعیان هم نمونه بارز آن بود اما چرا حسین بن علی علیه السلام در همان تاریخ شروع امامت خویش قیام نکرد ؟ آن حضرت در سال های آغازین امامت ، چه عکس العمل هایی در قبال حکومت معاویه داشت ؟ مخالفت خود را چگونه ابراز می داشت ؟ آیا در زمان معاویه قیام نفرمود ؟ چرا به محض به قدرت رسیدن یزید قیام کرد ؟ آیا دعوت کوفیان عامل اصلی این حرکت بود ؟ در حکومت یزید چه شرائطی بر جامعه اسلامی حاکم شد که امام سکوت را جائز نشمرد ؟ شخص یزید دارای چه خصوصیات و ویژگی هایی بود که امام تحت هیچ شرایطی به حضور او بر مسند حکومت رضایت نداد و با تمام توان به مقابله با او برخاست ؟ چرا امام همین برخورد را با معاویه که سرمنشأ تمامی این فجایع بود نکرد ؟ آیا عوام فریبی های معاویه باعث شده بود تا امام در زمان او زمینه حرکت را مساعد نبیند ؟ یافتن پاسخ این پرسش ها روشن می سازد که چرا حضرت این مقطع از تاریخ را برای تحقق انقلاب عاشورا برگزید . 4 – بررسی خروج امام حسین (ع) از مدینه چرا امام پس از پاسخ منفی به دعوت ولید والی مدینه در خصوص بیعت با یزید ، مدینه را ترک نمود ؟ چرا در مدینه نماند و شهر پیامبر را به کانون مخالفت با حکومت یزید مبدل نساخت ؟ اگر قصد مبارزه با یزید و یزیدیان و تشکیل حکومت و احیاء سنت نبوی را داشت چرا شهر جدش پیامبر و مرکز حکومت او یعنی مدینه را انتخاب نکرد؟ چرا پس از خروج از مدینه ، در شهر مکه رحل اقامت افکند و بیش از چهار ماه در مکه توقف نمود؟ در مدت اقامت در مکه چه برنامه هایی را به اجرا درآورد وانگیزه او از توقف چند ماهه در شهر مکه چه بود ؟ آیا برای حجاج بیت الله الحرام که از تمامی بلاد اسلامی ، به شهر مکه وارد می شدند برنامه خاصی داشت ؟ چرا مناسک حج را نیمه تمام گذاشته واین دیار را به مقصد کوفه ترک نمود؟ آیا او با هدف پاسخ مثبت به دعوت نامه های مردم کوفه و بصره ، راه کوفه را در پیش گرفت ؟ چرا در مکه نماند و برنامه های مبارزاتی خویش علیه حکومت یزید را در شهر نزول وحی عملی نساخت ؟ چرا مکه معظمه میعادگاه بت شکنان و یادآور مبارزات جدش رسول الله علیه کفار و مشرکین را به مرکز قیام مبدل نساخت ؟ و چرا در آن دیار ماندگار نشد ؟ این ها همه سوالاتی است که یافتن پاسخ درست آنها در آگاهی یافتن به فلسفه واقعی قیام امام کمک خواهد کرد . 5 – ترکیب کاروان حسینی زمانی که امام از مدینه خارج شد تمامی اهل بیت او و تعدادی از یارانش او را همرانی نمودند . چرا امام در کاروان خود این مجموعه را جای داد؟ چرا در این کاروان از کودک چند روزه حضور داشتند (زیرا علی اصغر اگر در کربلا شش ماهه بوده قطعاً به هنگام خروج کاروان حسینی از مدینه چند روزه بیشتر نبوده است) تا کودکان دو سه ساله و نوجوانان یازده و سیزده ساله و دختران و پسران خردسال؟ اگر به قصد مبارزه با حکومت یزید و تشکیل حکومت اسلامی حرکت کرد همراهی این تعداد کودک و نوجوان به چکار می آمد ؟ و اگر به قصد پاسخ به نامه های اهل کوفه و بصره ، شهر مکه را نیز پشت سر نهاد بازهم همراه بردن اطفال و دختران و زنان برای چه بود ؟ در کاروان ، دختران و پسران جوان و نیز زنان حضوری فعال داشتند ، فلسفه حضور آنان چه بود ؟ آنان در این کاروان چه نقشی را ایفا می نمودند ؟ در کنار آنان حضور سال خوردگان به چه معنی بود ؟ حضور گروه های مختلف سنی از دختر و پسر گرفته تا زن و مرد در کاروان کربلا به چه منظور بود ؟ این ترکیب عجیب و استثنایی چه هدفی را دنبال می نمود؟ و امام چرا همه اینها را با خود همراه برد ؟ 6 – خط مشی ، شعارها و سخنان امام حسین علیه السلام از آغاز حرکت از مدینه تا لحظه شهادت چه چیز بهتر از سخنان و فرمایشات آن حضرت می تواند مبیّن اهداف حرکت او باشد ؟ و چه مأخذ و منبعی مطمئن تر از بیانات و سخنرانی های سالار شهیدان می تواند انگیزه های او را از حرکت و قیام و انقلابش تبیین نماید ؟ از همان لحظات آغازین حرکت و خروج از مدینه ، حضرت سخنانی در قالب خطبه ، پاسخ به پرسش ، پاسخ به نامه مردم بصره و کوفه ، وصیت نامه و امثال آن دارد . در لابه لای مجموعه این گفتارها حضرت صریحاً وضعیت اسفناک جامعه اسلامی را در آن روز و در آن عصر و زمان بیان فرموده و لزوم قیام علیه حکومت جور را با استناد به آیات کریمه قرآن و روایات جدش رسول الله صلوات علیه با تعابیر گوناگون و به صورت مکرر ذکر فرموده است. مجموعه این گفتارها در کتبی تحت همین عنوان توسط برخی از محققین و نویسندگان جمع آوری و به زیور طبع آراسته و قابل دسترسی است و بدیهی است که در آگاهی یافتن به تاریخ نهضت کربلا و بسیاری از حوادث حتی جزئیات امور ، این مجموعه ثمربخش است و می توان به بسیاری از ابعاد نهضت حسینی پی برد . علل و انگیزه های حضرت از حرکت خویش ، پاسخ به بسیاری از شبهاتی که مطرح می گردید ، خبر دادن از حوادث آینده ، پیش بینی های حضرت در مورد سپاه عمر سعد و تحقق آن ها ، سروده های حکمت آموز حضرت ، رویای امام در شب عاشورا ، سخنان امام بر بالین یارانش به هنگام شهادت آن ها ، ادعیه و مناجات های حضرت و ده ها عنوان دیگر مسائلی هستند که در مجموعه گفتارهای امام در تاریخ ثبت است . 7 – بررسی موضع گیری های متفاوت در قبال حرکت امام حسین علیه السلام واکنش شخصیت های مختلف نسبت به حرکت امام چه بود ؟ عوامل حکومت یزید با چه ترفندهایی قصد آن داشتند تا امام را برای بیعت با یزید متقاعد سازند . به عنوان نمونه نوع برخورد ولید بن عقبه استاندار وقت مدینه یا مروان حکم استاندار سابق مدینه و عامل معاویه و پیشنهادات آن ها به امام چگونه بود و حضرت چه پاسخ هایی به آن ها داد ؟ نظر برخی از نزدیکان امام امثال محمدبن حنفیه و عمر اطرف که از برادران ناتنی حضرت بودند و یا ام سلمه از زنان پیامبر که امام حسین علیه السلام او را به عنوان مادر خطاب می کرد در مورد حرکت امام چه بود و حضرت چه پاسخی رابرای تبیین قیام خویش ارائه فرموده است ؟ در تاریخ ضبط است که پس از جریان مخالفت امام در موضوع بیعت و تصمیم وی به مبارزه و حرکت ، در مدینه منوره و در میان افراد معروف و مخصوصا در میان خاندان و قوم و خویش آن حضرت معلوم گردید چند تن از آنان که از وظیفه مقام امامت و رهبری بی اطلاع بودند و در اثر علاقه ای که به حفظ وجود امام داشتند به حضور آن حضرت رسیدند و سازش با یزید را به امام پیشنهاد نمودند و در تحلیل حرکت امام توجه به این نکات نیز ضرورت دارد . رأی و نظر دیگران چه بود؟ برای منصرف نمودن حضرت از حرکتش ، ابن عباس پسر عموی پیامبر چه پیشنهادی ارائه کرد و چه پاسخی شنید ؟ پیشنهاد عبدالله بن جعفر پسرعمومی حضرت و شوهر حضرت زینب سلام الله علیها چه بود ؟ و امام حسین علیه السلام در پاسخ به خیرخواهی او چه فرمود ؟ موضع بزرگان جامعه اسلامی آن روز نسبت به حرکت امام اعم از موافق و مخالف چه بود ؟ و آنها برای بیان موضع خویش به چه چیز استدلال می نمودند . سخنان آنان و جواب های امام در درک شرائط آن زمان و پی بردن به اسرار نهضت عاشورا می تواند بسیار سودمند باشد . 8 – بررسی وضعیت اجتماعی بلاد و طوائف و گروههای مختلف در زمان حادثه جانگداز کربلا و نقش آنان در زمینه سازی واقعه کربلا آن گاه که امام حسین علیه السلام مخالفت صریح خود را با مسئله بیعت با یزید آشکار ساخته و تصمیم به ترک مدینه گرفت و باحضور بر مزار جدش رسول الله و وداع معنا دارش با آن حضرت ، عزم خویش را بر ترک مدینة النبی جزم کرد و خط سیر خود را تبیین نمود ، واکنش مردم مدینه چه بود ؟ آیا او را همراهی نمودند ؟ موضع اهل مدینه در قبال حرکت امام حسین علیه السلام چه بود ؟ آیا مانع خروج او از مدینه نشدند و با ابراز حمایت و دفاع از حضرت ، از او خواستار ماندن وی در مدینه نشدند ؟ موضع اهل مکه چه بود ؟ در توقف چند ماهه حضرت در شهر مکه چه تعداد از مکیان به ایشان پیوستند و کاروان حسینی را همراهی نمودند ؟ آیا مکیان از امام خواستند تا در حرم امن الهی بمانند و مکه را ترک نکنند ؟ به طور کلی آن ها باحرکت امام موافق بودند یا مخالف ؟ سایر شهرها و بلاد چطور ؟ مردم بصره و اهل کوفه از خود چه عکس العملی بروز دادند ؟ چرا از میان تمام شهرهای جهان اسلام در آن زمان ، بیش از همه مردم کوفه از امام دعوت به عمل آوردند تا امام آنان را رهبری نماید و حکومت تشکیل دهد؟ آن همه نامه و دعوت نامه که حاوی اصرار به امام بود با چه انگیزه ای می نوشتند و چرا بر پیمان خویش نماندند ؟ مردم کوفه دارای چه خصوصیات و ویژگیهای اخلاقی بودند که ابتداء هزاران هزار نامه نوشتند و با گذشت تنها چند روز از خواسته خود منصرف شدند ؟ و نه تنها منصرف شدند بلکه بر امام شمشیر کشیدند ؟ نقش مردم شام و دیگر بلاد در وقوع حادثه جانگداز کربلا چه بود؟ شامیان که اسلامشان را از معاویه و بنی امیه آموخته بودند نسبت به امام حسین (ع) و مقام و منزلت او چقدر شناخت داشتند ؟ با چه انگیزه ای یزید را حمایت می نمودند ؟ طرفداران امام در شامات چه تعداد بودند ؟ بررسی میزان نقش هر یک از شهرهای مهم زمان حیات امام حسین علیه السلام و تحلیل دقیق انگیزه های آنان در نیل به یک تحلیل صحیح پیرامون نهضت عاشورا می تواند بسیار موثر باشد . 9 – مطالعه تاریخ زندگی سربازان دولشگر و لشگریان در هر دو جبهه سپاه عمر سعد را چه افرادی تشکیل می دادند و از چه طوایفی بودند ؟ آن ها با چه انگیزه ای در سپاه یزید گردآمده بودند ؟ آیا تبلیغات گسترده امویان و جوسازی های دیرینه معاویه ، ذهن آنان را منحرف ساخته بود یا آنان تحت تاثیر دنیا خواهی و دنیا طلبی ، سپاه یزید و عمر سعد را همراهی می کردند ؟ آن ها دارای چه تربیت خانوادگی بودند و در چه محیطی رشد کرده بودند ؟ آیا در خاندانی اصیل رشد یافته بودند یا در دامان پدران و مادران دنیا طلب بزرگ شده بودند ؟ نوع تربیت آنان چه تاثیری در حضورشان در سپاه یزید داشت ؟ سرگذشت زندگی آنان چه بوده که عاقبت سر از لشگر عمرسعد درآوردند ؟ یاران امام حسین علیه السلام چه کسانی بودند ؟ چه تعداد از آنان از بنی هاشم بودند ؟ مابقی از چه طوایفی بودند و به چه انگیزه ای امام را همراهی می نمودند ؟ آنها دارای چه سوابقی در زندگی خویش بودند ؟ با وجود لشگر به ظاهر بزرگ عمر سعد ، چگونه انصار و یاران حضرت حاضر شدند در مقابل آن سپاه گران مقاومت نمایند و از امام خویش حمایت نموده و او را یاری نمایند ؟ مگر اینان که بودند که از نظر قوت ایمان و ثبات عقیده به این مرحله از یقین رسیده بودند ؟ چرا آن گاه که خود را در محاصره شدید دشمن دیدند صحنه را ترک نکردند ؟ چرا آنگاه که تجهیزات جنگی لشگر عمر سعد را نظاره نمودند امام خویش را تنها نگذاشته و با وجود عده بسیار کم نسبت به سپاه مقابل ، پایداری پیشه ساخته و مقاومت کردند ؟ براستی مطالعه ادوار زندگی و حیات تک تک یاران حسین علیه السلام برای آنان که بدنبال حقیقت هستند می تواند بسیار راهگشا باشد و بدیهی است که این نکته نیز در تحلیل صحیح وقایع کربلا تاثیری شگرف دارد . یعنی بررسی دوره زندگی ، محیط و خانواده ای که افراد تربیت یافته اند و شناخت انگیزه ها و اهداف سپاهیان هر دو لشگر و مطالعه ادوار زندگی تک تک آن ها ، بی شک می تواند در تحلیل جامع و همه جانبه نهضت حسینی موثر باشد . 10 – بررسی آنچه که در مسیر حرکت کاروان حسینی از مکه تا کربلا گذشت کاروان در چه منزل گاه هایی توقف نمود ؟ در این مسیر با چه افراد و گروه هایی مواجه شدند و آیا امام با آن افراد سخنانی داشته اند یا نه ؟ آیا آن ها را دعوت به یاری خویش نموده اند ؟ آیا فلسفه اینکه مکه را ترک نموده و مناسک حج را ناتمام گذاشته و بسوی کوفه در حرکت است را بیان فرموده اند ؟ اصلا در این مسیر چه اتفاقاتی برای کاروان حسینی به ویژه قافله سالار آن رخ داده است ؟ چرا آنگاه که در یکی از همین منازل خبر شهادت مسلم بن عقیل را آوردند بازهم به حرکت خود ادامه داد ؟ چرا کاروان حسینی به کوفه نرسید و مسیر حرکت آن رو به کربلا شد ؟ چه کسانی مانع شدند تا آنها به کوفه بروند ؟ نقش سپاهی که حرّ بن یزید ریاحی آنرا فرماندهی می کرد در این جریان چه بود ؟ نوع برخورد امام و یارانش با سپاه حرّ چگونه بود؟ آیا امام با حرّ و سپاهش مذاکراتی نیز داشتند یا نه ؟ چرا حرّ و سپاهش که از طرف عبیدالله بن زیاد مأموریت داشتند کاروان حسینی را از حرکت بسوی کوفه بازدارند ، به هنگام اقامه نماز جماعت ظهر و عصر ، به امام حسین علیه السلام اقتداء نمودند ؟ اگر او را به امامت قبول داشتند چرا مانع ادامه حرکت او شدند ؟ آیا امام با ایراد خطبه و سخنرانی سعی در بیدار نمودن وجدان خفته آنان داشتند ؟ عاقبت برخورد این دو سپاه به کجا انجامید ؟ آیا سپاه حرّ، کاروان حسینی را وادار کرد که حرکتش به سرزمین کربلا منتهی شود یا خود این مسیر را اختیار نمودند ؟ توقف در کربلا چطور ؟ چرا کاروان در این سرزمین رحل اقامت افکندند ؟ آیا امام در اینکه خود و همراهانش در زمین کربلا متوقف شده و در آنجا قیام خود را رهبری کرد نظر و انگیزه خاصی داشته اند یا عوامل دیگر موجب این توقف و برپا داشتن خیمه ها گردید ؟ در تمام مسیر مکه تا کربلا حضرت سخنان بسیاری ایراد فرموده اند ، به پرسش های فراوانی پاسخ داده اند ، افراد مختلفی را دعوت به یاری نموده اند که بررسی جامع آنچه که در این مسیر گذشته است و مطالعه سخنان آن حضرت می تواند در یافتن پاسخ صحیح سوالات فوق موثر و مفید باشد . 11 – و قایع ایام حضور کاروان حسینی در سرزمین کربلا به ویژه حوادثی که در روز عاشورا رخ داد با وجود روایات و اخبار و شنیدنی ها ی بسیار پیرامون آنچه که در کربلا گذشت اما به نظر می رسد اطلاعات افراد پیرامون آن حتی در خصوص وقایع روز عاشورا با کاستی هایی مواجه بوده بلکه بعضا با تحریفاتی همراه است . در آن چند روز بین دو سپاه چه گذشت ؟ موضوع قطع آب چگونه بوده و نحوه دسترسی لشگر امام به آب ، به چه صورتی بوده است ؟ امام برای هدایت قوم چه اقداماتی نمودند ؟ چه مذاکراتی صورت گرفت ؟ نهایتاً چگونه واقعه کربلا منجر به حوادث عاشورا شد ؟ در شب عاشورا در سپاه امام چه گذشت ؟ در روز عاشورا حوادث چگونه آغاز شد ؟ نحوه مبارزه و سپس شهادت یاران امام چگونه بود ؟ عکس العمل امام در قبال شهادت بستگان و یارانش چگونه بود ؟ آن حضرت در روز عاشورا چه درس هایی به بشریت داد ؟ در سپاه دشمن چه مسائلی در جریان بود ؟ چه تعداد از آنان به درک واصل شدند ؟ نحوه کشته شدن آنان به چه صورت بود ؟ پس از شهادت حضرت بر قیام امام حسین علیه السلام چه گذشت ؟ جزئیات حوادث چگونه بوده است ؟ و ..... و ...... 12 – حرکت کاروان اسراء و نقش بسیار اساسی امام سجاد و حضرت زینب سلام الله علیهما در تداوم نهضت حسینی و ابلاغ پیام خون شهدا و رسوا نمودن حکومت یزید سپاه عمر سعد چه جنایاتی بر اسرا روا داشتند ؟ در طول حرکت اسراء به کوفه و شام بر آنان چه گذشت ؟ قافله سالار اسراء چگونه در خطابه های خویش در کوفه و شام ، یزید و یزیدیان را رسوا ساخت و پس از آن نهایتا در شام چه گذشت ؟ کاروان چگونه شام را ترک نمودند ؟ امام سجاد(ع) و زینب سلام الله علیها در مجالس و محافل امویان در کوفه و شام چگونه به ایراد سخن پرداختند و در خطبه های خویش چه فرمودند که این کاروان به هنگام خروج ازشام وضعیت دیگری پیدا نمود ؟ محور برنامه های آن بزرگواران در بیان اهداف نهضت حسینی و افشای جنایات بنی امیه چه بود؟ 13 – بازتاب کوتاه مدت نهضت حسینی و شروع نهضت توابین آیا پس از واقعه عاشورا و به ویژه روشنگری های امام سجاد و زینب سلام الله علیهما ، وجدان خفته ای برخی بیدار نشد ؟ آیا کسانی که به یاری امام حسین علیه السلام نشتافتند پس از شهادتش ، ندامت و پشیمانی آنان را فرا نگرفت ؟ چه کسانی به عنوان توابین به پاخاستند ؟ سردمدار نهضت توابین چه کسی بوده است ؟ آنها در مجازات قاتلین شهدای کربلا به چه توفیقاتی دست یافتند و عاقبت کارشان چه شد ؟ پس از توابین ، قیام علویان به چه صورت بوده است ؟ زیدیان چه کردند و در راه خونخواهی شهیدان نینوا به چه اقداماتی دست زدند ؟ در مطالعه و تحلیل نهضت حسینی به این بخش از تاریخ نیز کمتر توجه می شود که ضرورت دارد با بررسی دقیق تمام آنچه که در این راستا گذشته است ، این بخش نیز مورد مداقه قرار گیرد . 14 – بازتاب و دستاوردهای جاویدان نهضت حسینی و ثمرات انقلاب عاشورا در تاریخ بشریت و درس های فراوان آن آیا نتیجه نهضت حسینی صرفاً عرضه اسلام محمدی در برابر اسلام ابوسفیانی بود ؟ آیا این نهضت به شکل گیری مکتبی نوین برای نجات اسلام نینجامید ؟ آیا امام حسین علیه السلام به عنوان الگویی برای تمامی آزادگان عالم معرفی نگردید ؟ آیا با گذشت صدها سال و قرن ها از آن واقعه بزرگ ، چراغ نهضت خاموش شد یا الهام بخش هر نهضت آزادی خواهانه گردیده است ؟ تاریخ به روشنی به اثبات رسانده که بسیاری از آزادگان و نهضت های آزادی بخش ، از درس های عاشورا الهام گرفته و تا قیام قیامت این نهضت چراغ راه آزادگان عالم خواهد بود . آنچه در این مقال به اختصار گذشت تنها نگرشی اجمالی به نهضت حسینی بود. روشن است که دستیابی به تمامی اسرار، رمز و رموز و تحلیل جامع این نهضت بزرگ ، نیازمند مطالعه و بررسی تفصیلی تمامی ابعاد آن است که خوشبختانه منابع غنی و جامع در دسترس همگان می باشد. به امید آن که تمامی خصال و فضائل امام حسین علیه السلام ، این رحمت واسعه الهی نصب العین آحاد جامعه اسلامی باشد . ان شاءالله درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
خون پاکی که به زمین بازنگشت
الجنه [8] پس از شنیدن این عبارت، امام (ع) از اسب فرود آمد و با نوک شمشیر خود قبری حفر و پس از نماز در حالیکه بدنش را خونمالی کرده بود دفن نمود. [9]و برخی فرموده اند که جنازه حضرت علی اصغر (ع) را کنار سایر جنازه های شهدای اهل بیت گذاشت. [10] پی نوشت ها: [1] ابن شھر آشوب در مناقب ج 2 ص 222 فرموده است: وی علی اصغر بوده است، و سید بن طاووس نیز در اقبال در ضمن زیارتی ...
حضور 500 هزار نفر در همایش لبیک یا حسین و شیرخوارگان حسینی
درس های عاشورا، تقویت باورهای دینی، ترویج معارف اهل بیت (ع) بخصوص امام حسین(ع)، تبیین سبک زندگی حسینی و ایجاد بصیرت افزایی در میان مردم با بهره گیری از بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری پیرامون قیام امام حسین (ع) برگزار می شود. معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: امسال طرح ملی سوگواره بصیرت عاشورایی در دهه اول ماه محرم در 2780 بقعه متبرکه و امامزاده در حال ...
غایب بزرگ رفتار کوفیان در عاشورا
شرمنده باشد و زمین از قرار گرفتن بر زیر پای او ناله کند؟ بر این اساس است که حضرت نبی اکرم (ص) فرمود ،بالاترین ویژگی آیین من شرم وحیا است . این ویژگی، غایب بزرگ رفتار کوفیان در آن لحظات فاجعه ساز است وگرنه پرتاب تیر زهرآلود مرگ به گلوی طفل شش ماهه ویا استقبال کاروان اهل بیت پیامبر اکرم و رئوس شهداء ،در میان هلهله وشادی و دف وتنبور و رقص رقاصه ها در بازار کوفه، صرفا با عنصر قساوت ...
اصول گرایی و اصلاح طلبی در نهضت حسینی
در این هنگام ، امام حسین علیه السلام چون اوضاع سیاسی و اجتماعی اسلام و مسلمین را این گونه آشفته و مضطرب دید ، قیام بر ضد حکومت شیطانی آغاز کرد. آن حضرت در این راه هرگز از ملامت راحت طلبان و توجیه مصلحت اندیشان تردیدی به دل راه نداد. تا پای جان به همراه یارانش در این وادی ماند و با حماسه ای تاریخی ، اساس حکومت یزیدی را به یک باره ویران ساخت. سید الشهداء علیه السلام هنگام خروج از مدینه ...
هیأت ها چگونه می توانند در مقابل نفوذ فرهنگی سد ایجاد کنند؟
دردناک یک انسان کامل در راه رسیدن به یک هدف والا و قدسی و بلکه سوق دادن همه ی بشریت به آن قله ی کمال. اینکه سیدالشهدا روز عاشورا طفل شیرخواره اش را روی دست گرفت و آمد وسط میدان بلا، یعنی نقطه ی اوج بشریت، یعنی یک انسان کامل با تمام سرمایه به مصاف تمام زشتی ها می رود و با شهادت علی اصغرش، فضاحت جبهه ی باطل و حقانیت جبهه ی حق را اثبات می کند. این یعنی نجات بشریت که در زیارت اربعین هم آمده است: و ...
توصیه مدیر تبلیغات اسلامی گلستان/ برگزاری دسته های عزاداری بدون بانوان
به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام نورالله ولی نژاد روز سه شنبه در همایش همنوایی طلایه داران عاشورا با حضرت زینب (س) با موضوع آمران به معروف و ناهیان از منکر در گرگان اظهار کرد: بانوان می توانند برای عزادارای های خود در مجالس روضه و عزای مخصوص خودشان شرکت کنند. وی اختلاط مردان و زنان عزادار را در تضاد با فرهنگ عاشورایی دانست و گفت: اگر چه الزامی برای حضور نداشتن بانوان در عزاداری های ...
استاد سرخه ای: هر چه متعلق به امام حسین (ع) است، ماندنی است+ گزارش صوت و عکس
عمل صالحی انجام داد که فرزند شش ماهه اش بر روی دستانش پرپر زد اما دودمان دشمنانش را در تاریخ به باد می دهد. تا امام حسین علیه السلام راس اهل ایمان است، سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدّاً، چنان محبت تو را به دل اهل عالم می ریزیم که هر بدکار و گنهکاری از باب الحسین علیه السلام وارد شود که ان الحسین باب من ابواب الجنة 4 حسین علیه السلام دری از درهای بهشت است، وارد شود عاقبت بخیر می شود. عاقبت شرهای ...
فیلم / نماهنگ شش ماهه پناه منی
(نماهنگ شش ماهه پناه منی - ویژه شهادت حضرت علی اصغر - شب هفتم محرم 94)
برپایی نمایشگاه ازبقیع تاکربلادرنهاوند
امام حسین را در شهر کوفه شام و میدان کارزار روایت می کند و مصالح به کاررفته در آن از سنگ، چوب و گل می باشد که حال و هوای آن دوران را در ذهن انسان تداعی می کند. فرمانده سپاه نهاوند بیان کرد: برای ساخت این نمایشگاه که یکی از بزرگترین نمایشگاه های استان همدان و غرب کشور است بیش از 50 جوان بسیجی به مدت 15 روز به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند و آن را در یک سالن سرپوشیده 700 مترمربعی در کنار ...
مؤلفه های عزت مداری در قیام امام حسین (ع)
از آن دارد که درس عزت اسلامی در مبارزه با نفس و دنیاپرستی، شاگردانی متنوع، اما درس آموخته داشته و آموزگار این نهضت، تابلویی زیبا از الگوی معنویت و اخلاق الهی را ترسیم کرده است. این مهم حتی پس از پایان روز عاشورا نیز تداوم یافت و صبری که در جهاد تبلیغی حضرت زینب کبری (س) و امام زین العابدین (ع) در کوفه و شام تبلور یافت، نتیجه ی موفقیت مبلغین این نهضت در جهاد عزتمندانه در مقابل نفس بود ...
خونی که بر زمین کربلا ننشست/شهادت طفل شش ماهه حضرت ابا عبد الله (ع)+تصویرسازی
به گزارش فرهنگ نیوز عبدالله بن الحسین طفل شیرخوار امام حسین(علیه السلام) مشهور به علی اصغر بود. نام مادرش رباب دختر امرء القیس بن عدی بن اوس بن جابر بن کعب بن علیم بن جناب بن کلب بود. مادر رباب هند الهنود دختر ربیع بن مسعود بن مضاد بن حصن بن کعب بن علیم بن جناب (1) بوده است. در واقع جناب جد اعلای پدری و مادری حضرت علی اصغر(علیه السلام) می باشد. عبدالله در مدینه النبی(علیه السلام) ولادت ...
استاد حوزه و دانشگاه: کربلا دانشگاه است
به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محمد کاظم راشد یزدی که سخنران دهه محرم مسجد امام حسن مجتبی (ع) کیش است دوشنبه شب با اشاره به واقعه جانسوز کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش افزود : حضرت سید الشهدا (ع) برای برقراری عدالت و آزادی به کربلا آمد و با وجود تمام ارزشهای واقعی انسانی و دینی در آن حضرت ، جان خود را در راه حفظ این ارزش ها فدا کرد. وی کربلا را دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت ...
فرهنگ در رسانه
محدود بوده است.نمایش واقعه کربلا در فیلم های ̋سفیر ̋، ̋روز واقعه ̋ و ̋رستاخیز ̋ تمام دستاورد سینمای ایران از این اتفاق تاریخی تاکنون بوده است. تاثیر واقعه عاشورا بر سینما با این همه و با توجه به تاثیر فرهنگ عاشورایی در میان جامعه ایرانی نباید این نکته را از یاد برد که هرچند تعداد فیلم هایی که با موضوع عاشورا و قیام امام حسین در کربلا روی داده است به شمار انگشتان یک دست هم نمی ...
گزارش ایکنا از سوگواری 63000 دانش آموز فارس در رثای قاسم بن الحسن(ع)
امام خمینی(ره) حرم مطهر گردهم آمدند. در این مراسم یکی از وعاظ به بیان مطالبی در خصوص نهضت عاشورا وعلل قیام امام حسین (ع) پرداخت و در ادامه نیز مداحان که اکثریت آن ها از نوجوانان وجوانان بودند به بیان مرثیه در رثای حضرت امام حسین(ع) و قاسم بن الحسن(ع) پرداختند. در این همایش که با هدف ترویج و نهاینه سازی فرهنگ ولایت مداری، تولی وتبری وامر به معروف ونهی از منکر برگزار شد، دانش آموزان عزادار ...
مراسم سوگواری سیدالشهداء در عهد قاجار
مراسم سوگواری سیدالشهدا (ع) برای اولین بار در یازدهمین روز محرم سال 61 هجری توسط اهل بیت برگزار گردید. بار دوم در کوفه، بطوری که هنگام ورود به این شهر، امام زین العابدین (ع) و حضرت زینب و ام کلثوم (س) برای مردمی که به تماشا آمده بودند، سخنرانی کردند. در پی این سخنرانیها مردم کوفه متأثر شدند و به زاری نشستند، 1 سید بن طاووس در این باره می نویسد: "زنها گیسو پریشان کردند و خاک بر سر پاشیدند و ...
سرمقاله روزنامه های امروز / 28 مهر
بن عوسجه و مستبصرینی همچون حر بن یزید ریاحی در این صف واحد و توحیدی، نشان از آن دارد که درس عزت اسلامی در مبارزه با نفس و دنیاپرستی، شاگردانی متنوع، اما درس آموخته داشته و آموزگار این نهضت، تابلویی زیبا از الگوی معنویت و اخلاق الهی را ترسیم کرده است. این مهم، حتی پس از پایان روز عاشورا نیز تداوم یافت و صبری که در جهاد تبلیغی حضرت زینب کبری (س) و امام زین العابدین (ع) در کوفه و شام ...
نخل بندانی و علم گردانی؛ آئین های خاص عزاداری مناطق کویر مرکزی ایران
برگزار می شود. برادران اهل سنت طی سنت همه ساله در روز عاشورا با پختن غلور و آش نذری با عنوان خیرات سید الشهدا (ع) به نمایش می گذارند تا ضمن عزاداری برای امام حسین باری دیگر وحدت شیعه و سنی را به نمایش گذارند. در شهر اسدیه مرکز این شهرستان و اغلب روستا ها عزاداران اهل سنت به اطعام مردم می پردازند و در این مراسم اهل سنت، علاوه بر قرائت قرآن، سخنرانان، ائمه جمعه و جماعات نیز ...
از ازل ایل و تبارم همه عاشق بودند
قرن چهارم و پنجم هم مراسم سوگواری صورت می گرفت و گاهی هم سرکوب می شد، حتی نقل شده که دشمنان اهل بیت علیهم السلام، اموات شیعه را از زمین خارج می کردند و می سوزاندند. با وجود این، شیعیان ایرانی و دوستدار ائمه اطهار علیهم السلام مراسم عاشورا را با همت زیاد برگزار می کردند و از شهادت ابایی نداشتند. در این نوع مراسم دینی، چقدر رنگ و بوی سنت های ملی دیده می شده است؟ به طور طبیعی ...
نکاتی از خانواده حضرت زینب (س) در کربلا
رشادت یاد می شود، از حضرت زینب سلام الله علیها نیز به عنوان مظهر صبر و دفاع و حیا در نهضت عاشورا یاد می گردد. (در همین زمینه: چهار زنی که امام حسین (ع) از آنان استمداد طلبیدند/ نقش رقیه؛ همسر مسلم (ع) در کربلا) (در همین زمینه: نخستین شهید زن کربلا/ زنی که در کربلا نبود، اما موجب حضور همسرش در کربلا شد) (در همین زمینه: پنج قول تاریخی در مورد حضور یا عدم حضور حضرت رقیه (س) در کربلا ...
همبستگی اهالی دارالعباده برای بزرگداشت قاری فقیدشان
نکرده بود. وی درخصوص مراسم تشیع پیکر مرحوم دانش گفت: از زمانی که برگزاری مراسم تشیع پیکر حاج حسن دانش اعلام شد تا برگزاری مراسم پنج یا 6 ساعت زمان فاصله بود اما در همین زمان پنج ساعته چنان استقبالی از مراسم تشیع پیکر دانش به عمل آمد که فکر می کنم در تاریخ استان بی نظیر باشد. گندمی مرحوم دانش را یک انسان پیرو خط امام و رهبری دانست و گفت: هنگامی که حسن قصد داشت نزد رهبر معظم انقلاب تلاوت ...
حجت الاسلام کاشانی : چگونه با منافقین مقابله کنیم؟+گزارش صوت و عکس
اکرم(ص) و از نخستین اسلام آورندگان است. او در بسیاری از جنگ های صدر اسلام با پیامبر(ص) همراهی کرد. وی از اصحاب و شیعیان خاص حضرت علی (ع) نیز بوده، به طوری که در برخی از روایات به عنوان یکی از ارکان چهارگانه صحابی امام علی (ع) از او یاد شده است. از حذیفه روایاتی در شان و منزلت امام علی(ع) و اهل بیت (ع) نقل کرده اند. وی در فتوحات دوره خلفا از جمله جنگ نهاوند شرکت کرد. 2. سوره تحریم آیه 9 3. سوره توبه آیه 80 تمام حقوق مادی و معنوی این خبر متعلق به سایت وارث می باشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع شرعاً اشکال دارد. ...
همه دستگاه ها ی استان باید برای مقابله با بیماری ایدز همکاری لازم را داشته باشند
تحت الشعاع قرارمی دهد افزود: افراد حاشیه نشین، مهاجرین و دانشجویان سه گروه اجتماعی هستند که جامعه هدف ما را برای کنترل و پیشگیری از این بیماری تشکیل می دهند. جوادیان زاده با بیان اینکه باید حس مسئولیت کنترل بیماری ایدز در قشرهای مختلف جامعه نهادینه شود، به بررسی اقدامات انجام شده در زمینه کنترل وپیشگیری از بیماری ایدز در شش ماهه اول سالجاری پرداخت. گفتنی است دراین جلسه پیش نویس برنامه چهارم استراتژیک کشوری کنترل بیماری ایدز و تغییرات صورت گرفته درآن توسط اعضا مورد بررسی قرارگرفت. ...