سایر منابع:
سایر خبرها
معارف حسینی 2
است . ولادت امام علی (ع) نیز بر این نکته نغز می تواند دلالت داشته باشد که امام در بطن خانه خدا و باطن کعبه وجود امام است . وقتی عاشورا نه به عنوان یک واقعه تراژیک[در عین جانسوز بودن]، بلکه به عنوان یک راهبرد در نظر گرفته می شود انسان دنبال زندگی مطابق با آموزه های حسینی می رود آنگونه که در زیارت عاشورا نیز مطرح شده از خداوند حیات و مماتی مطابق با اهل بیت عصمت و طهارت مسئلت می کند ، می خواهد با آن ...
عرفان یهودی و مکتب گنوسی
...، مدتی بعد حکمت مطرح شده در امثال سلیمان همان تورات تلقی شد و سپس ربی ها گفتند که تورات ابزاری بوده که خداوند از طریق آن جهان را خلق نموده است. انسان شناسی یهود به وضوح متأثر از هلنیسم بود. پیشتر، در میان بنی اسراییل وجود روح به عنوان اصلی اساسی و مستقل از بدن مطرح نبود، اما شواهدی وجود دارد که نشان دهنده وجود تصور روح مستقل از جسم در میان ربی ها است.؛ مثلاً در سنهدرین 91 مربوط به قرن دوم ...
تا صبح دسته دسته تو را سینه می زنیم، اما...
رسول مرادی استاد خوشنویسی برای سخنرانی دعوت شد. مرادی در ابتدای صحبت هایش با اشاره به شان حضرت اباعبدالله (ع) گفت: در بین انبیاء و اولیاء پروردگار دو نفر از بزرگواران هستند که نماد عشق هستند؛ یکی عیسی مسیح (ع) و دیگری امام حسین(ع). به عقیده من اگر عشقی که در تمام عالم هستی وجود دارد، در وجود یک نفر تجلی پیدا کند، آن یک نفر امام حسین (ع) است. او در ادامه با بیان خاطره ای از دهه محرم در ...
بررسی در زمانی اسطوره کیومرث در روایت های خدای نامه ها و شاهنامه ی فردوسی
می کنند. در زایش هفتم سیامک و فراوک زاده می شوند، که از اردواج این دو هوشنگ متولد می گردد (همان). روایت بلخی، در فریب خوردن این زوج توسط اهریمن وخوردن میوه درختان شباهت بسیاری با داستان آدم وحوا و ابلیس و خوردن میوه ممنوعه در فرهنگ اسلامی دارد. وجود این پیش زمینه در ذهن بلخی می تواند محرکی برای ترجیح این روایت بر روایت های دیگر خدای نامه ها بوده باشد. در روایت های دیگری که از مورخان عربی باقی مانده ...
بازتاب شاهنامه در زبده ی التواریخ حافظ ابرو
. وی ابیاتی را که در داستان های گوناگون شاهنامه پراکنده اند و یک مفهوم و مضمون را دربردارند، گرد آورده و به صورت چند بیت متوالی، ذکر کرده است. برای نمونه وی ابیات زیر را برای بیان اندیشه ی حکیمانه ی خود، به کار برده است: اگر سال گردد فزون از هزار *** همین است روز و همین است کار گر ایوان او سر به کیوان کشید *** همان مرگش بباید چشید جهان را چنین است ساز و نهاد *** به یک دست بستد به ...
تحلیل لایه های ایدئولوژیک داستان کیخسرو
دیگر میراننده ی بتّر جهان را؛ و برآشفت [ و ویران کرد ] بتکده را بر ساحل دریاچه ی چیچَست [ و ] زد [ و ] درهم شکست آن دروج شگفت را [ که این، ] بایستگی [ و ضرورت بود ] همانا برای ابزار [ و توانمندی برای آراستنة فرشکرد؛ با یاوری از آن وَخش کوچید به [ آن ] جایگاه رازمند که در آن [ است ] با دارندگی تنِ بی مرگ تا فرشکرد، به کام دادار. ( بهار، 1375: 209 ) کیخسرو، شاه-موبد فرهمند کیانی، از خون سیاوش ...
برادرکُشی در شاهنامه
نیرنگی ( شاید فراست و زیرکی ) به تیر انتقام بر درختی میان تهی -، که شاید نمودی از وجود شغاد باشد، می دوزد تا او را چونان هم رزمان اسطوره ای اش، سلم و تور و افراسیاب، به کام مرگ و تباهی بفرستد. البته در داستان رستم پسر او یعنی فرامرز جزئی از عنصر انتقام گیری است و علاوه بر این به جنگ پادشاه کابل می رود و او را از چاه با دهانی پر از خاک و خون آویزان می کند و جسد شغاد را با درخت می سوزاند. اما ابیات ...
بررسی عوامل مؤثر مرگ آفرین در فرجام افراسیاب تورانی
...: ... مشکل دیگری که در فیلم مطرح شده باید دیو خشکی باشدکه بر سر چوب است و می آید و شکل وحشتناکی هم دارد آن دیو خشکی است و این که دیو خشکی را غرفش می کردند توی آب خیلی جالب بود. توی آب چشمه او را غرق می کنند و پس از غرق اوست که امکان بارندگی می تواند پدیدآید با مرگ دیو خشکی در وجود الهه یا خدای آب او را می کشند تا آمدن باران میسر شود ( بهار، 1376: 327 ). و این همان اتفاقی است که برای افراسیاب ...
آیین نخل گردانی خراسان شمالی
علاج دم به دم بر گل رخسار محمد صلوات) در ذیل عکس های قبل از تزئین نخل آورده شده است(نخل چوبی) نوشته های روی پارچه (معمولاً استفاده از کلمه الله در تمام قسمت های پارچه مربوط به علم وجود داشت )اسماء پنج تن به صورت( محمد علی حسن حسین فاطمه )، اشعار مذهبی مانند (این کشته فتاده به هامون حسین توست وین صید دست و پا زده در خون حسین توست) / اِنَ الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه/ مدیریت ...
تحلیل شخصیت کندرو، پیشکار ضحاک، بر مبنای شاهنامه فردوسی
: 73-75 )؛ زیرا پادشاه هر کس که می خواهد باشد گندرو وظیفه خاص خویش را در قبال او ایفا می کند. اما سومای هندی همان هوم ایرانی است و جایگاه خاصی را در فرهنگ ایران داشته است. برخی به بررسی مابه ازای خارجی هوم پرداخته، وجود این گیاه را در دامنه ی البرز مور بررسی قرار داده اند ( ر.ک: حیدری، 761: 1384 ). هوم در دنیای مینوی ایزد، و در عالم گیتیایی گیاه، و در شاهنامه نیز پیرمردی عابد است و می تواند ...
ریشه های نخستین نبرد رستم و افراسیاب در آیین های هند ( بر پایه ی نظریه ی اسطوره شناسی ساختاری )
وحدتی بیابند تا تضاد موجود را خنثی یا دست کم کم رنگ تر کنند. در این نوشته به معرفی نظریه ی ساختاری لوی استروس در تحلیل اسطوره خواهیم پرداخت و با تحلیل نمونه وار داستان جمشید، میزان کاربرد نظریه را در بررسی اسطوره های ایرانی نشان خواهیم داد. بر این اساس، یمه / جم اسطوره ای است که برای بیان کوشش ذهن هندوایرانی در رفع تقابل مرگ و زندگی شکل گرفته است و پس از رفت و برگشت در دو سوی تقابل، یعنی تعارض ...
سبک زندگی یکپارچه است؛ تکه تکه اش نکنیم!
.... البته در تفقه در دین هم می بایست مقیاس را به مقیاس تکامل اجتماعی ارتقا دهیم. آنچه تا بدین جا فرمودید بیشتر شامل تأثیر ساختارهای عینی بر سبک زندگی انسان در جوامع مختلف بود. حال می خواهم نظر شما در باب عناصر غیرمادی فرهنگ، که از قضا از منظر فرهنگ شناسان به عنوان هستۀ درونی و سخت فرهنگ شناخته می شوند، جویا شوم. از جملۀ این عناصر، نظام عقیدتی و ارزش ها و به طور کلی جهان بینی و ایدئولوژی ...
نخستین ریشه های داستان سیاوش
، معرفت بازخیزی آتیس بود و روز پنجم را مردم به استراحت می پرداختند ( همان. 150 ). در آیین ایشتر و تموز در بابل نیز همین داستان تکرار می شد. ایشتر الهه بابلی - آسوری که الهه عشق بود به تموز که خدای برداشت محصول بود، دل باخت ولی چون تموز به عشق او پاسخ مناسب نداد، در اثر خشم ایشتر، این خدای محصول گرفتار تباهی شد و پس از مرگ به جهان مردگان در زیر زمین رفت. از آن پس ایشتر به زاری نشست و برای ...
مهر در شاهنامه فردوسی
موضوع اسطوره ها مسائل مربوط به پایان جهان و زندگی پس از مرگ باشد. ( شریفی، 1387: ذیل اسطوره ) مهم ترین کارکردهای اسطوره عبارتند از: 1) توجیه وجود جهان و انسان به همراه نوعی بُعد فلسفی؛ 2) نقش ایدئولوژیک، توجیه حکومت و ساخت های اجتماعی؛ 3) توجیه آیین ها و ارزش بخشیدن به آن ها؛ 4) تعیین آداب و رفتار اجتماعی و درون طبقه ای؛ 5) تأثیر روانی و روان درمانی آن ها. ( عبدی مکوند، 1390: 2 ) شاهنامه ...
دسته های عزاداری بزرگترین نمایش جهانی است
عضو هیئت مدیره انجمن شاعران ایران، آیاتی از قرآن کریم با صوت سید حسین موسوی بلده برای حاضران خوانده شد. در ادامه این نشست عباس چشامی یکی از شاعران حاضر در جلسه برای حاضران شعر خواند: هر نفس گویا نسیمی تازه از در می وزد/ در هوای کیست باد اینگونه پر پر می وزد نه! بهار این باغ را این عشق را هرگز نداشت/ عطر دیگر گونه ای از باغ دیگر می وزد این چه صوت است و ...
بررسی ارتباط میان کنش آیینی و تکرار الگوهای اساطیری و نمودگاری آن در تحلیل اسطوره ی توتمی گاو در شاه
بر زمینه ای انسان شناختی، اعتقاد دارد که وجود اسطوره، معطوف به وجود آیین است. در این جستار، به یاری رهیافتهای برامده از این نظریه، اسطوره ی توتمی گاو در شاهنامه ی فردوسی بررسی شده است و بر مبنای این واکاوی، سه لایه ی معنایی برای ابعاد آیینی این اسطوره مشخص شده است: حرمت کشتن آن؛ تبدیل شدن آن به یک پدر - مربی ( پرمایون )؛ کیش قربانی و تبدیل شدن آن به قربانی نمادین؛ و در نهایت، تکرار کنش آیینی ...
بررسی الگوی پری گونگی و نخستین انسان در شخصیت سیاوش
سیاوش را به عنوان جلوه ای از پری که تجسم ایزدینه ی یکی از خویشکاری های مام-ایزد بزرگ باروری است، در نظر گرفت ( همان: 23 ) و یا او را کهن الگوی نخستین انسان و نمونه ی ازلی کیومرث ( همان: 108 ) دانست. این مقاله، در نگاهی تطبیقی به شاهنامه، متون داستانی - تاریخی و ادبیات شفاهی ( فرهنگ عامه )، شخصیت اسطوره سیاوش را از منظر پری گونگی و الگوی نخستین انسان ، تحلیل کرده و نمادهای مرتبط با این سه الگو را ...
تأمّلی در مورد مسأله منابع فردوسی از رهگذر مقایسه روایت شاهنامه فردوسی با روایت غررالسیر ثعالبی از ج
به نوشتاری نشان می دهد، ضمن اینکه ویژگی های بنیادین آثار شفاهی را نیز با خود دارد ( همان، 103 ). دیویس در پایان مقاله چنین نتیجه می گیرد: اما این پیش فرض، علاوه بر آنکه زاویه نگاه ما را به متن تغییر می دهد، از این فرض که مأخذ کار فردوسی تنها یک متن نوشتاری بزرگ بوده، فراتر می رود و احتمال وجود مواد شفاهی را قوی تر می کند ( همان، 104 ). پس از انتشار این مقاله ی چالش برانگیز، تلاش های درخور ستایشی ...
نظر آیت الله مصباح درخصوص مغالطه وزیر درباره فرهنگ
این صورت میوه اش سمی می شود. چون پیوند بر روی میوه آن تأثیر می گذارد و آن را تغییر می دهد. پس وقتی ما صحبت از فرهنگ می کنیم مقصودمان نظامی ارزشی مبتنی بر اعتقادات ما است و اساس این اعتقادها را اعتقاد به خدا و رابطه انسان با خدا تشکیل می دهد. البته تبیین چگونگی این ارتباط ها کار اصحاب مدرسه است که باید بنشینند و در این باره بحث کنند که البته بحث کرده اند. فرهنگ ؛ همانند هوا ...
نخل برداری یزدی های از نگاه جهانگردان و مورخان
...، اطراف حسینیه هایی که برای عزاداری از قبل آماده شده را با پارچه های سبز و مشکی سیاه پوش می کنند نخل در این مراسم، به معنای "تابوت" است و این نخل، تابوت سیدالشهدا شناخته می شود. اسکلت عظیمی از چوب به شکل یک برگ درخت و با آنکه شباهتی به درخت خرما ندارد؛ نخل از کنده قطور درختان با استفاده از هنر باقی مانده از دوران کهن، ساخته شده است. دو طرف نخل به صورت مشبک، از چوب ساخته شده و بوسیله چوب های دیگر ...