سایر منابع:
سایر خبرها
تفاوت لباس عزا در فرهنگ های مختلف
کشورهای غربی و اسلامی به عنوان رنگ عزا و خاکسپاری استفاده می شود. با توجه به اینکه رنگ سیاه با تاریکی و ترس از ناشناخته ها ارتباط دارد، می توان مرموز بودن مرگ و بی اطلاعی انسان از چگونگی رو در رو شدن با آن را دلیل انتخاب این رنگ به عنوان نماد مرگ دانست. در دین اسلام با وجود اینکه به کراهت لباس سیاه به خصوص در نماز فتوا داده شده است، پوشیدن آن برای عزای امام حسین(ع) کراهتی ندارد. در ...
عرفان یهودی و مکتب گنوسی
، مشابه مکاشفات قلمرو الهی آیین گنوسی است. وصف عالم عرش و صعود به آن، که در کتاب اخنوخ آمده و بعدا در کتاب عرفای مرکبه تصویر شده، هم بدین گونه است. از میشنا و تلمود هم معلوم است که در قرن اول مسیحی، سنت های عرفانی در میان یهودیان وجود داشته، اما سعی در اختفای آنها بوده است. مثلاً در فقره ای از میشنا آمده است که داستان خلقت نزد دو نفر و فصل ارابه نزدِ یک نفر نباید گفته شود، مگر این که فرد حکیم باشد. برخی ...
طه هاشمی: زبان فارسی، راهبرد اساسی فعالیت های دانشگاه آزاد/ بهشتی: در حوزه زبان جزو ثروتمندترین فرهنگ ...
خط عیلامی سیصد سال از خط نوشتاری تمدن بزرگ شوش، قدیمی تر است. مگر همین سیمرغ افسانه ای (مرگ سئنا) نبود که حامل خاطرات فراوان اسطوره ای و حتی پیشاتاریخی است. هم کار پزشکی می کرد که در شاهنامه و زایمان رودابه، مادر رستم تجلی دارد. هم مرغی است که وجه معنوی دارد مثل منطق الطیر عطار و هم مرغی است که چاره گری می داند مانند سیمرغ فرامرزنامه قرن پنجم و ششم، در قرونی که همه آثار علمی به زبان عربی نوشته می ...
بررسی در زمانی اسطوره کیومرث در روایت های خدای نامه ها و شاهنامه ی فردوسی
بلخی از دو حیث با روایت فردوسی نیز سنجش پذیر است. در روایت شاهنامه، برخورد و درگیری میان خروزان پسر اهریمن و سیامک پسر کیومرث صورت می پذیرد. سیامک توسط خروزان کشته می شود، اما هوشنگ فرزند او انتقام خون پدر را از اهریمن می ستاند. در این حال، کیومرث از دنیا می رود. شباهت موجود میان ضبط نام فرزند اهریمن در روایت فردوسی و بلخی (خروزه - خروزان)، می تواند حکایت از خاستگاه واحد هر دو روایت و یا دست کم ...
بازتاب شاهنامه در زبده ی التواریخ حافظ ابرو
...، مؤلف زبده ی التواریخ بر هر سه بخش اساطیری، حماسی و تاریخی شاهنامه، تسلط کافی داشته و توانسته است از ابیات مندرج در این داستان ها متناسب با موقعیت های تاریخ نویسی خود، بهترین استفاده را ببرد. ابیات شاهنامه در اغلب موارد به صورت تک بیت برای استشهاد و یا مقاصد دیگر در متن زبده ی التواریخ به کار رفته است، اما باید به شیوه ی خاص مؤلف در اقتباس ابیات و گنجاندن آنها در اثر تاریخی خود اشاره کرد ...
تحلیل لایه های ایدئولوژیک داستان کیخسرو
آن عصر که داستان کیخسرو در آن دیدگاه به شکل مرتبط با شکل کنونی اش در شاهنامه تفسیر شده است، می تواند تصویر واضح تری از مفهوم هویت و نظام قدرت در فرهنگ اساطیری - دینی ایران باستان و اندیشه ی خسروانی ارائه دهد. بازتاب این تصویر در گرایش های فکری دوره ی اسلامی نیز قابل جستجو است و شاهنامه، بهترین نقشه ی راه، برای رسیدن به این هدف است. با چنین انگیزشی، و با توجه به اهمیت "نبرد بزرگ کیخسرو" در این ...
برادرکُشی در شاهنامه
). فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارسی. تهران: فرهنگ معاصر. منبع مقاله : مجموعه مقاله های شاهنامه و پژوهش های آیینی؛ (1392) به کوشش فرزاد قائمی، ویراسته ی سیما ارمی اول، مشهد، مؤسسه ی چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، چاپ نخست. /ج
شاهنامه فردوسی و نقش آن در تقویت و باز تولید هویّت ملی
معلم فرهنگ و حافظه زنده قوم ایرانی را در موقعیتی قرار می دهد که با آزادگی و جوانمردی تمام، داستان هایی را که از گذشتگان به وی رسیده است، روایت کند و با رعایت امانت و حفظ استخوان بندی های اساسی داستان ها به طرح مستقیم یا غیرمستقیم منش ها و اخلاقی و رفتار عصنر ایرانی بپردازد ( رستگار، 1381: 16 ). فرهنگ علاوه بر بخش ذهنی دارای بخش عینی نیز هست که برخی از آن به عنوان تمدن نام می برند و به صورت میراث ...
تند یس فرد وسی د ر مید ان شهر پرند می ماند ؟
بهمن ماه سال گذشته تغییر نام و برچید ن تند یس فرد وسی د ر سلماس استان آذربایجان غربی چنان بازتاب عاطفی ای د ر شبکه های اجتماعی و مجازی د اشت که ناد ید ه گرفتن آن میسر نبود ، د رپی این اعتراضات و رسانه ای شد ن خبر آن د ر روزنامه قانون شهرد اری سلماس د ر اطلاعیه ای از بازگشت تند یس فرد وسی به این شهر خبرد اد و اعلام کرد نقطه د یگری از شهر را برای تغییر نام د ر نظر خواهد گرفت. اعتراض ...
تحلیل شخصیت کندرو، پیشکار ضحاک، بر مبنای شاهنامه فردوسی
...: دگر گندرو دیو بُد بدگمان *** تنش بر زمین و سرش به آسمان که دریای چین تا میانش بدی *** ز تابیدن خور زیانش بدی ( فردوسی، 1386: 657، 347، 5-658 ) با توجه به تنوع منابع شاهنامه، این صورت کهن از حیات گندرو به عنوان یک اژدها تنها در یک مورد، به گواه نسخ کهن، و احتمالاً به تبع منابع فردوسی در این داستان او نفوذ کرده است و نمی توان گفت آیا شاعر خود به پیشینه ی مشترک این نام ...
ریشه های نخستین نبرد رستم و افراسیاب در آیین های هند ( بر پایه ی نظریه ی اسطوره شناسی ساختاری )
تضاد با یکدیگر قرار دارند ( همان: 44-143 ). 2- رستم و افراسیاب؛ سازه های اسطورهای اکنون با الهام از این روش به بررسی روایت شاهنامه از نخستین نبرد رستم و افراسیاب می پردازیم. برای حصول نتیجه ی کامل تر بهتر است داستان را از زمانی پیش تر یعنی ابتدای پادشاهی نوذر آغاز کنیم. پس از مرگ منوچهر، فرزند او نوذر به پادشاهی می رسد اما پس از مدت کوتاهی به بیدادگری می پردازد. اغتشاش و ...
تحلیل نقش نمادین نخل بندی در آیین سیاوشان
، نقد ادبی، سال اول، شماره یکم. - زمردی، حمیرا. (1387)، نمادها و رمزهای گیاهی در شعر فارسی، تهران: زوار. - ، . (1382)، نقد تطبیقی ادیان و اساطیر در شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی و منطق الطیر، تهران: زوار. - شکیبی ممتاز، نسرین. (بهار 1389)، جایگاه سیاوش در اساطیر ، پژوهش های زبان و ادبیات فارسی ( علمی - پژوهشی )، دوره ی جدید، شماره 1 ( پیاپی 5 )، دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی ...
نخستین ریشه های داستان سیاوش
...> - کوباجی، جهانگیر، مقایسه روایت چینی و ایرانی داستان سیاوش، مجله فرهنگ و زندگی، شماره 7، تهران، دیماه 1350، صفحه 43 - مسعودی، ابوالحسن علی بن حسین، مروج الذهب، ترجمه ابوالقاسم پاینده، جلد اول، انتشارات بنگاه، ترجمه و نشر کتاب، تهران، 1356 - مسکوب، شاهرخ، سوگ سیاوش در مرگ و رستاخیز، انتشارات خوارزمی، تهران، 1354 - نرشخی، ابوبکر محمد بن جعفر، تاریخ بخارا، تصحیح مدرس رضوی، تهران ...
مهر در شاهنامه فردوسی
...> کتابنامه : - اسماعیل پور، ابوالقاسم، 1387، اسطوره بیان نمادی، تهران: سروش. - اوشیدری، جهانگیر، 1386، دانشنامه مزدیسنا، تهران: نشر مرکز. - برهان، محمدحسین تبریزی، 1362، برهان قاطع، تهران: امیرکبیر. - جلالی نایینی، محمدرضا، 1348، گزیده های ریگ ودا، تهران: تابان. - رضی، هاشم، 1346، فرهنگ نام های اوستا، تهران: فروهر. - شریفی، محمد، 1387، فرهنگ ادبیات فارسی، تهران ...
بررسی ارتباط میان کنش آیینی و تکرار الگوهای اساطیری و نمودگاری آن در تحلیل اسطوره ی توتمی گاو در شاه
اساطیری را شکل داده اند. آیینهای مرتبط با اسطوره ی گاو، در اساطیر ایران، در دو صورت سنتها و ابزارهایی که به مثابه یک آیین یا باور اساطیری اند، نمادینه شده اند. در این جستار، در بخش نخست، در دیباچه ی گفتار، پیوند میان اسطوره و آیین، در سطح معناشناختی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بر مبنای این نظام معنایی، اسطوره ی گاو در سطح آیینی و اساطیری، در سطح نمادپردازی مرتبط با آن در شاهنامه مورد تحلیل قرار ...
بررسی الگوی پری گونگی و نخستین انسان در شخصیت سیاوش
مهرانگیز کار، تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، چاپ سوم، صص 290-342. - ، (1383)، تحلیلی بر اسطوره ی باران کرداری ؛ داغ گل سرخ و چهارده گفتار دیگر درباره ی اسطوره، تهران، اساطیر، چاپ اول، 45-68. - مستوفی، حمدالله، (1364)، تاریخ گزیده، به اهتمام عبدالحسین نوایی، تهران، امیرکبیر. - میرخواند، میر محمد بن سید برهان الدین، (1338)، تاریخ روضه الصفا، انتشارات کتابفروشی خیام، چاپ اول، اسفند. منبع مقاله : مجموعه مقاله های شاهنامه و پژوهش های آیینی؛ (1392) به کوشش فرزاد قائمی، ویراسته ی سیما ارمی اول، مشهد، مؤسسه ی چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، چاپ نخست. /ج ...
تأمّلی در مورد مسأله منابع فردوسی از رهگذر مقایسه روایت شاهنامه فردوسی با روایت غررالسیر ثعالبی از ج
غررالسیر هوم به صورت اتفاقی با افراسیاب که تغییر شکل داده بود، برخورد می کند و او را می شناسد. علاوه بر این در روایت شاهنامه گودرز همراه با گیو به طور اتفاقی با هوم برخورد می کنند، ولی در روایت غررالسیر هوم پس از دستگیری افراسیاب پیکی را به نزد گودرز می فرستد. تفاوت سوم میان دو روایت، در نام آبی است که افراسیاب در آن پنهان شده بود. این آب در شاهنامه "چیچست" نام دارد، ولی در غررالسیر نام این آب ذکر ...