سایر منابع:
سایر خبرها
افشای نقش ام آی 5 و ام آی 6 در مخفی کردن حلقه جاسوسی کمبریج
سرویس های امنیتی انگلیس در بیش از 400 سند فوق محرمانه که بایگانی های ملی پس از بیش از 50 سال آن را منتشر کرده، فاش شده است. این اسناد به تفصیل نشان می دهند ام آی پنج و ام آی شش چطور با پشتیبانی مقامات ارشد وزارت خارجه انگلیس، سراسیمه تلاش کردند مانع از انتشار هر گونه اطلاعاتی درباره پنج جاسوس مسکو که دانشجوی دانشگاه کمبریج تحصیل می کردند، شوند. این پنج نفر به نام های کیم فیلبی
امام جمعه مراغه: نامه رهبری درباره برجام نقطه عطفی در اجرای آن است
جدی دولت در اجرای آن ها است. نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: بدون شک وجود اختلاف نظر در بین آحاد جامعه و مسئولان کشور مسئله ای طبیعی است اما وجود رهبری و تاکیدهای ایشان، همیشه موجب مرتفع شدن این اختلاف نظرها و تقویت برنامه های کلان کشور شده است. آیت الله پورمحمدی، با اشاره به آغاز انتفاضه سوم مردم فلسطین علیه اشغالگران صهیونیستی و کلام امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه 'مساله
پیام رهبر انقلاب درخصوص برجام موضع ملت ایران است/ خوش بینی به آمریکا یعنی ناپختگی سیاسی/ عربستان در ...
به دست آوردن آن نیز باید هزینه هایی نیز پرداخت کنیم اما این نسخه های سازش تاکنون فقط تمدید اسارت فلسطینی ها را به دنبال داشته است. آیت الله خاتمی در ابتدای سخنان خود شجاع، بصیرت و وفاداری از ویژگی های یاران اباعبدالله الحسین (ع) دانست و گفت: مداحان و بانیان مراسم عزا باید به گونه ای بخوانند و برنامه ریزی کنند که خروجی این مجالس تربیت یاران باوفای سیدالشهداء (ع) باشد. وی ادامه
فرستاده سازمان ملل از احتمال برگزاری انتخابات سوریه در سال آینده خبرداد
به گزارش روز جمعه پایگاه خبری الیوم السابع ، دی میستورا گفت: شکست گروه تروریستی داعش باید به موازات راه حل سیاسی در سوریه صورت گیرد. وی از همه طرف های سوری ومنطقه ای خواست برای دستیابی به راه حل سیاسی در این امر مشارکت کنند. فرستاده سازمان ملل در نشست مشترک با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه احتمال برگزاری انتخابات در سوریه را در سال آینده محتمل دانست و گفت: هدف از برگزاری نشست کنونی وین دستیابی به توافق روسیه و آمریکا درباره سوریه است. سوریه از مارس 2011 تاکنون با بحران ناشی از ورود تروریست های خارجی به ویژه گروه تکفیری تروریستی داعش به این کشور مواجه است. خاورم** 1453 **1446 ...
بی مهری ای که روا می شود: چرا برای این نمایش مذهبی بیلبورد ندارید؟
بودند این گونه نیست. گلایه ها ادامه دارد. اینکه بر در حوزه هنری تبلیغ کار جایگاهی دارا نیست و بنرش از درخت آویزان است و در دست باد پروازکنان. اینکه در کل فضای اطراف سالن نمایش اثری از تابلوی راهنما، پوستر کار یا تصویری از مشخصات نمایش و راهنمایی مخاطب وجود ندارد. گروه بر این باور است که اگر کار در جایی مثل تئاتر شهر اجرا می شد به مراتب استقبال بهتری می داشت. حمید از پیشنهاد اجرا در
روسیه مشارکت ایران در روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه را ضروری خواند
در این کشور، ایران، روسیه در همگرایی کامل سیاسی اعلام کرده اند که تنها راه حل مشکلات، مذاکره سوری سوری و قطع حمایت های خارجی از تروریست هاست. آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، عربستان، ترکیه و قطر هفت کشور اردوگاه ضد سوری هستند که پنج سال پیش با هدف سرنگونی بشار اسد، تروریست های افراطی از سراسر جهان را جذب و با تسلیحات و کمک های مالی و سازماندهی آن ها به سوریه اعزام کردند روسیه در چارچوب قراردادهای
ملت ایران اجازه نفوذ را به استکبار نمی دهند
نماز جمعه ماه محرم با اشاره به نامه اخیر مقام معظم رهبری به رئیس جمهور درباره برجام اظهار داشت: مقام معظم رهبری در این نامه ابتدا از تلاش های تیم مذاکره کننده و نظرات مخالفان برجام تشکر فرمودند. امام جمعه موقت میبد توجه دادن مقام معظم رهبری به دشمنی دیرینه آمریکا و نقض عهدهای استکبار در مقابل ایران اسلامی و ملت ایران را سومین بند از نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور کشورمان عنوان کرد و
روایتی از ایده انتحاری نتانیاهو برای حمله به فردو تا اختلافات با اوباما
؛ آمریکا و اسرائیل مسیرهای متفاوتی چون دیپلماسی، خرابکاری و اقدام نظامی را در پیش گرفته بودند. اختلافات شخصی بین اوباما و نتانیاهو از اولین دیدار آنها در دفتر ریاست جمهوری در سال 2009 سر باز کرده بود و طی چند سال تشدید شده بود. نزدیک به سی تن از مقامات فعلی و سابق اسرائیلی و آمریکایی، اطلاعات خود را درباره وخامت تدریجی روابط اوباما و نتانیاهو در اختیار وال استریت ژورنال قرار داده اند. آنها
رپورتاژ آگهی غلامرضا تاجگردون برای محمد بهرامی (+عکس)
نماینده دفتر استانی این بنیاد در استان هستید؟ همین طور که اطلاع دارید در انتخابات ریاست جمهوری 92 بنده رئیس ستاد انتخاباتی دکتر عارف در منطقه بودم. سال بعد هم با انصراف دکتر عارف که منجر به پیروزی دکتر روحانی شد، با راه اندازی دفتر بنیاد امید ایرانیان تاکنون همکاری و ارتباط نزدیکی با این مجموعه و در رأس آن دکتر عارف داشته ام. چندی پیش به دلیل شیطنت و بداخلاقی یکی از سایت های محلی، پیرو
WTO؛ نوشدارو یا تیر خلاص بر پیکر تولید
سازمان تجارت جهانی در دستور کار جدی دولت قرار دارد، گفت: از طرف سازمان تجارت جهانی، چراغ سبز لازم برای پیوستن ایران به این سازمان داده شده است و وزارت امور خارجه موضوع را دنبال می کند. این مقام مسئول با بیان اینکه ایران 10 سال است که عضو ناظر سازمان تجارت جهانی است، گفت: اما اقدامات اولیه را نیز هنوز انجام نداده ایم؛ درحالی که افغانستان و عراق مراحل اولیه را در این ارتباط طی کرده اند.
هیئت انگلیسی زبان های مقیم تهران
، مستندساز و گوینده آمریکایی- ایرانی که اکنون مجری پرس تی وی، شبکه انگلیسی زبان است، بانی و بنیان گذار این گروه کوچک شناخته می شود. او از دو سال پیش آن را با برگزاری دعای کمیل هر پنجشنبه آغاز کرده و در حال حاضر او و همراهانش در تلاش اند تا بتوانند علاوه بر اینکه گروه شان را به مردم معرفی کنند، مسلمانان خارجی زبان را نیز که در ایران زندگی می کنند دور هم جمع کنند تا حس غربت شان نیز از آنها گرفته شود
تظاهرات جمعه خشم فلسطینیان علیه صهیونیست ها آغاز شد
و سرگیی لاوروف وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل بعد از ظهر جمعه با دستور کار بررسی افزایش خشونت در فلسطین برگزار می شود. تلاش های دیپلماتیک پس از دعوت گروه های فلسطینی از مردم برای شرکت در تظاهرات جمعه خشم و راه پیمایی اعتراض آمیز پس از نماز جمعه در نوار غزه و کرانه باختری صورت گرفت. دور تازه قیام فلسطینیان علیه رژیم
از یک شرکت آمریکایی پیشنهاد رشوه داشتم/ افزایش 93 درصدی واردات کالا به فارس
شیرازه - سرویس اقتصادی : سکینه سیاحی، تنها بانوی مدیرکل در حوزه اقتصادی استان فارس مانند همیشه ساده اما صمیمی در دفتر کار خود پذیرای هیأت تحریریه شیرازه شد و از راز موفقیت خود در کار و زندگی و چگونه مدیرکل شدنش سخن گفت. وی که سال 1362 در قالب اولین گروه بعد از انقلاب به استخدام گمرک درآمد یکی از دو نفری بود که با مدرک کار شناسی استخدام شد و سایرین مدرک دیپلم داشته اند، حدود هفت سال در اداره کل
تاسوعا؛ روز یقین و اثبات وفاداری
واژه تاسوعا از ریشه تسع به معنای نهم گرفته شده است و به نهمین روز محرم گفته می شود. تاسوعا آخرین روزی به شمار می رود که امام حسین(ع) و یاران ایشان، شبانگاه آن را درک کردند و روز بعد برای انجام قیامی ماندگار پا به میدان مبارزه با سپاه کفر نهادند. تاسوعا روز بزرگداشت مقام حضرت ابوالفضل عباس(ع) فرزند حضرت علی(ع) و ام البنین است. شیعیان جهان با گذر سده ها از وقوع قیام تاریخی امام حسین(ع
بشار اسد یکشنبه راهی تهران می شود
کرد سرنوشت بشار اسد به نظر مردم سوریه بستگی دارد که با شرکت در انتخابات شفاف، آن را نشان خواهند داد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم گفت غیر منطقی است که نشستی برای یافتن راه حل سیاسی برای آینده سوریه تشکیل شود و ایران در آن نباشد. وی همزمان ابراز امیدواری کرد ائتلافی گسترده برای مقابله با گسترش تروریسم تشکیل شود هرچند او درمورد نتیجه بخش بودن تشکیل گروه تماس بین المللی و منطقه ای برای حل و فصل بحران در سوریه بدون حضور ایران، ابراز تردید کرد. لاوروف گفت حضور ایران، مصر، قطر، امارات و اردن برای حل بحران ضروری است. ...
تبیین قیام امام حسین(ع) در شرایط کنونی منطقه، امری ضروری است
نخبگان جامعه بیان شود، گفت: سیاست برتری دادن به تزویر و زور خادمان مردم را خائن و خائنین را خادم جلوه می دهد بنابراین نخبگان باید نسبت به این مسئله حساس باشند. آیت الله ایمانی با اشاره به اینکه از ابتدای تاریخ بشر دو جریان حق و باطل وجود داشته و این امر از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیز دیده می شد، افزود: یک جریان که اکثریت جامعه همراه آنان است همسو با مقام معظم رهبری، مجاهد در راه
رژیم صهیونیستی با اقامه نماز جمعه فلسطینیان در مسجد الاقصی موافقت کرد
موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل بعد از ظهر جمعه برای بررسی افزایش خشونت در فلسطین برگزار می شود. تلاش های دیپلماتیک پس از دعوت گروه های فلسطینی از مردم برای شرکت در تظاهرات جمعه خشم و راه پیمایی اعتراض آمیز پس از نماز جمعه در نوار غزه و کرانه باختری صورت گرفت. دور تازه قیام فلسطینیان علیه رژیم صهیونیستی معروف به انتفاضه سوم از اول اکتبر (9 مهر) آغاز شده است. به
200 سال دشمنی انگلیس را فراموش نمی کنیم
امروز این شهر، با اشاره به فرمایشات مولی علی (ع) مبنی بر اینکه رعایت حال خود و نیکی به دیگران تقوا است اظهار داشت: تقوا مراتب و مراحل متعددی دارد که با زبان، مال، مقام، موقعیت و بهترین آن هدایت مردم معنا می یابد.
100 توصیه مهم رهبری به هیات های عزادارای
یک مجمع ادبی، وسط بگذارید و به هر کسی که آن شعر را نقد کند و اشکال بجایی بر این شعر وارد نماید، جایزه بدهید تا قوی بشود. یا از اشعار خوبی که دیگران دارند و یا از اشعار خوب خودتان استفاده کنید. سعی کنید این گونه سطح شعرها را بالا بیاورید.( 28 /10 /1368) اهمیت و نقش مداحی اهمیت مداحی:من اصرار دارم که این نکته را برای برادران عزیز مداح – چه آنهایی که به صورت حرفه یی مداح هستند
مکاتبه افشاگرانه و کوبنده امام حسین علیه السلام با معاویه
مروان بن حکم که در مدینه عامل و فرماندار معاویه بود، برای معاویه نوشت: عمرو بن عثمان می گوید: رجال عراق و بزرگان حجاز نزد حسین ابن علی رفت و آمد می کنند و از قیام حسین نمی توان در امان بود. من در این باره تحقیق کرده ام و این طور فهمیده ام که حسین فعلا در صدد مقام خلافت نیست ولی از اینکه مبادا بعدا فکر خلافت به سرش بزند مطمئن نیستم. اکنون تو نظر خود را برای من بنویس، و السّلام. معاویه در جوابش نوشت: نامه تو رسید و از مندرجاتش که در باره حسین بود اطلاع حاصل شد. مبادا درباره هیچ موضوعی متعرض حسین شوی. مادامی که حسین کاری با تو نداشته باشد تو نیز او را به حال خود بگذار. زیرا ما تا هنگامی که حسین به بیعت ما وفا کند(صلح امام حسن علیه السلام) و با پادشاهی ما مخالفت نکند، متعرض وی نخواهیم شد. مادامی که حسین مزاحم تو نشود تو خویش را از او پنهان بدار، و السّلام. *** سپس معاویه نامه ای برای امام حسین علیه السّلام نوشت که مضمون آن این بود: اموری در مورد تو به من رسیده است، اگر سخنانی که درباره تو گفته شده حقیقت داشته باشد، گمان می کنم به صلاح تو باشد که از آن کارها خود داری کنی. اگر این سخنانی که در مورد تو به گوش من رسیده باطل باشد که حتما هم باطل است، زیرا تو از این گونه سخنان برکناری، نفس خود را موعظه کن! متوجه خود باش! به عهد و پیمان خود وفا کن! زیرا اگر تو منکر من شوی من نیز منکر تو خواهم شد. اگر تو نسبت به من مکر و حیله کنی من هم در مورد تو این کار را خواهم کرد. بترس از اینکه ما بین این امت اختلاف ایجاد کنی و ایشان را به دست خود دچار فتنه و آشوب نمایی. تو که از بی وفایی این مردم خبر داری و آنان را امتحان کرده ای، پس مراقب خود و دین خود و امت محمّد باش! مبادا افراد سفیه و نادان تو را آلت دست قرار دهند. *** هنگامی که این نامه معاویه به امام حسین علیه السّلام رسید، در جوابش نوشت: نامه تو به من رسید، نوشته بودی: اخباری از من به تو رسیده که از آن ها بیزاری و من به نظر تو به غیر آن امور سزاوارم. کارهای نیک را نمی توان جز با راهنمایی و توفیق خدا انجام داد. اما اینکه نوشته بودی اخباری از من به تو رسیده است. این گونه سخنان را افراد سخن چین و متملق و فتنه انگیز برای تو گفته اند، زیرا من تصمیم به جنگ و مخالفت با تو ندارم. ولی به خدا قسم در عین حال من از اینکه با تو مبارزه نکنم می ترسم و گمان نمی کنم که خدا راضی باشد، من از جنگیدن با تو دست بردارم و عذر مرا در مورد ترک مبارزه با تو و این گروه ملحد که حزبی ستمکار و دوستان شیاطین هستند، بپذیرد. آیا تو همان معاویه ای نیستی که حجر ابن عدی را به همراه آن افرادی که اهل نماز و عبادت بوده و با ظلم و بدعت مخالف بودند و در راه خدا از هیچ گونه ملامتی باک نداشتند، شهید کردی؟ تو آنان را با ظلم و دشمنی در حالی کشتی که پیمان های محکمی با ایشان بسته بودی و امان های کامل به آنان داده بودی که ایشان را به خاطر حوادث قبلی که بین تو و آنان رخ داده بود و بغض و کینه ای که از ایشان در دل داشتی، مؤاخذه نکنی. آیا تو همان معاویه ای نیستی که عمرو بن حمق را شهید کردی؟ در حالی که وی از اصحاب پیامبر خدا صلّی اللّه علیه و آله به شمار می رفت و رنگش از کثرت عبادت زرد شده بود؟ تو این جنایت را وقتی انجام دادی که به وی امان داده بودی، تو عهد و پیمان و اطمینانی از طرف خدا به او داده بودی که اگر آن ها را به یک پرنده می دادی از سر کوه به نزد تو فرود می آمد. سپس او را با نامردی شهید نمودی و جرات پیدا کردی و با عهد و پیمان خدای تعالی مخالفت کرده و آن تعهد را ناچیز شمرده و نادیده گرفتی. آیا تو همان معاویه ای نیستی که زنازاده ای چون زیاد را بر عراق و بصره مسلط کردی تا دست و پاهای مردم را قطع نماید، چشم های آنان را از کاسه درآورد، ایشان را بر فراز شاخه های درخت خرما به دار بزند. گویا، تو از این امت نیستی و آنان هم از تو نیستند. آیا تو همان معاویه ای نیستی که یار قبیله حضرمی ها بودی و زیاد بن سمیه برای تو نوشت: قبیله حضرمی ها متدین به دین حضرت علی بن ابی طالب علیه السّلام هستند و تو در جوابش نوشتی: هر کس را که به دین علی است به قتل برسان. زیاد به دستور تو آنان را شهید و مثله نمود، و حال آنکه به خدا قسم، دین علی همان دینی است که تو و پدرت به واسطه شمشیر آن مسلمان شدید. به واسطه دین علی است که تو در مقام خلافت آن جلوس کرده ای. اگر دین علی نبود، شرافت و شخصیت تو و پدرت همان مسافرت زمستانی و تابستانی بود که از مکه به شام می کردید و بدین وسیله خویش را از گرسنگی و بی نوایی نجات می دادید. اما اینکه نوشته بودی: من به خودم و دین حضرت محمّد صلّی اللّه علیه و آله و امت آن بزرگوار نظری کنم و از تفرقه این امت و اینکه به وسیله من دچار فتنه گردند بپرهیزم، من برای این امت فتنه ای بزرگ تر از این نمی بینم که تو خلیفه آنان باشی. من نظری را برای خودم و دینم و امت حضرت محمّد بهتر از این نمی بینم که با تو بجنگم؛ اگر من با تو جهاد کنم، قربهً الی اللّه تعالی جهاد می کنم و اگر جهاد با تو را ترک کنم، باید برای این گناه از پروردگارم طلب مغفرت کرده و از او بخواهم که مرا هدایت کند. اما اینکه نوشته بودی: اگر من منکر تو گردم تو نیز منکر من خواهی شد، تو هر مکر و حیله ای که به نظرت می رسد درباره من به کار ببر. من امیدوارم که مکر و حیله تو به من ضرری نخواهد رسانید. و ضرر آن برای تو از همه بیشتر خواهد بود، زیرا تو بر اسب جهالت خویش سوار و بر شکستن عهد و پیمان خویشتن حریص شده ای! به جان خودم قسم که تو به هیچ شرطی وفا و عمل ننموده ای! زیرا عهد و پیمان خود را شکستی و آن افرادی را که با آنان صلح نمودی بعد از آن همه قسم هایی که خوردی و تعهدهایی که کردی و اطمینان هایی که دادی شهید نمودی! تو آنان را بدون اینکه با کسی بجنگند شهید کردی، تو ایشان را بدین علت کشتی که فضایل و مناقب ما را نقل می کردند و حق ما را بزرگ می داشتند. ای معاویه! مواظب باش که از تو قصاص خواهد شد و یقین داشته باش که حساب تو را خواهند رسید. بدان! خدای تعالی نامه اعمالی ترتیب داده که هیچ گناه کبیره و صغیره ای نیست مگر اینکه آن را به حساب خواهد آورد. خدا این جنایات تو را فراموش نخواهد کرد. جنایاتی که به مردم ظنین می شوی، به دوستان خدا تهمت می زنی و آنان را می کشی، دوستان خدا را از خانه هاشان به دیار غربت تبعید می کنی، مردم را مجبور می کنی با پسرت که کودکی است نورس و شراب خوار و سگ باز بیعت کنند، من تو را این گونه می بینم که خود را دچار زیان خواهی کرد، و دین خود را از دست خواهی داد، با رعیت خویش حقه بازی خواهی نمود، در امانت خود خیانت خواهی کرد، گوش به سخن شخص سفیه و نادان می دهی و افراد پرهیزکار را به خاطر این گونه تبهکاران دچار ترس می کنی، و السّلام. *** هنگامی که معاویه نامه امام حسین علیه السّلام را خواند گفت: حقیقتاً که در سینه حسین بغض و کینه ای است که من آن را نمی شناسم! یزید به معاویه گفت: جوابی برای حسین بنویس که خود را کوچک ببیند و در این نامه حسین را از کارهای بدی که پدرش انجام داد آگاه کن. در همین موقع بود که عبد اللّه ابن عمرو بن عاص وارد شد. معاویه به او گفت: نامه ای را که حسین نوشته دیدی؟ گفت: مگر چه نوشته؟ وقتی معاویه آن نامه را برایش خواند، عبد اللّه به معاویه گفت: چه مانعی دارد تو جوابی برای حسین بنویسی که باعث شود به چشم حقارت به خود بنگرد؟ عبد اللّه این سخن را برای خوش آمد معاویه گفت. یزید به معاویه گفت: اکنون نظر من چطور است؟ معاویه خندید و به عبد اللّه گفت: یزید هم همین عقیده تو را دارد. عبد اللّه گفت: عقیده یزید صحیح است. معاویه گفت: نظر هر دوی شما خطا است. به نظر شما اگر من بخواهم عیوب علی را بگویم، مثلا چه می توانم بگویم؟ شخصی مثل من نباید عیبی را بگوید که در وجود کسی نباشد، یا اینکه نداند چه عیبی در وجود او است. اگر من عیب شخصی را بگویم که مردم آن را نمی دانند، باکی برای صاحب آن نخواهد بود و مردم به آن عیب اهمیتی نمی دهند، بلکه آن را تکذیب می کنند. من چگونه عیب حسین را بگویم، در صورتی که به خدا قسم عیبی در وجود او نیست. نظر من این بود که نامه ای به حسین بنویسم و او را تهدید کنم. سپس نظر خود را عوض کرده و تصمیم گرفتم که با وی لجاجت نکنم. (منبع: بحار الانوار ج 44 ص 212 به نقل از رجال کشّی) ...
استعفای شهردار یزد و اثرات مترتب بر آن
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد قانون وظایف اعضای شورای اسلامی شهرها را در 34 بخش و چند تبصره مشخص نموده از جمله انتخاب شهردار، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح های مصوب در امور شهرداری، همکاری با مسئولان اجرایی و نهادها و سازمان های مملکتی در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی، نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی های شهرداری، همکاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر، نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری، تعیین نرخ کرایه وسائط نقلیه و عوارض و از همه مهمتر انتشار صورت مالی در پایان هر سال جهت اطلاع عمومی و غیره می باشد 1 گرچه بنا به دلایل و علل گوناگون نظیر عدم استقبال فعالان سیاسی، نهادهای اجتماعی و یا نبودن احزاب و گروه های قانونی علاقه مند آن طور که باید و شاید مردم دارالعباده در انتخابات اعضای شورای اسلامی شهر یزد شرکت ننموده و به نظر می رسد جمع آرای 13 عضو منتخب برابر با تعداد رای افرادی است که حق شرکت در انتخابات شورای شهر داشته اند یعنی با یک حساب ساده آرای اکثر منتخبین کمتر از ده درصد آرای واجدین شرایط می باشد که می توانستند پای صندوق های رای بیایند اما بدیهی است افراد انتخاب شده قانوناً عضو شورای اسلامی شهر یزد و مورد احترام هستند و مصوبات جلسات پس از طی مراحل پیش بینی شده قابل اجراست. یکی از مواردی که اخیراً در شهرداری خبرساز شد موضوع استعفای شهردار یزد بود که روز سه شنبه 10 شهریور ماه در شورا اعلام وصول شد و قبل از آن برخی از سایت ها مخالفت بعضی از گروه های سیاسی و مسئولان ارشد استان و نیات مغرضانه!! یکی از اعضای شورای اسلامی شهر را باعث استعفای شهردار می دانستند که نمی خواسته به مردم خیانت کند و به ناچار استعفا داده است. شهردار یزد با اقدام به جا و مناسب مطالب منتشر شده در این باره را تکذیب کرد. وی عنوان مسائلی از قبیل اختلاف با استانداری و زیاده خواهی اعضای شورای اسلامی شهر را کذب محض دانست.. ... و گفت طی دو سال گذشته بیشترین تعامل را با استانداری یزد و شورا داشتیم و داریم و نمایندگان محترم مردم در شورای شهر یزد نیز تنها خواست مردم را دنبال کرده و مشکلی با هیچ یک از اعضای شورا وجود نداشته است. وی در پایان خود را خدمتگزار مردم دانست و افزود: امیدواریم با تصمیم شورای شهر آنچه که به نفع شهر یزد است حاصل شود و منتظر تصمیم شورا می مانیم. 2 مدیر مسئول آیینه یزد در این شماره نظر خوانندگان آیینه را به نکاتی که به نظر می رسد در رسیدگی به استعفای شهردار مورد بی توجهی اعضا از جمله رییس شورا قرار گرفته است جلب می نماید. قبلاً رئیس شورای اسلامی شهر یزد با رد شایعه استیضاح شهردار یزد گفته بود: اعضای شورای اسلامی شهر به دلیل اجرا نشدن برخی مصوبات شورا، سوالاتی را با شهردار مطرح کردند. حجت الاسلام عباس زارع گفت: طرح سوال از شهردار یکی از حقوق اعضای شورای شهر است اما هدف از این سوالات، دریافت پاسخ از شهردار است و برنامه ای برای رای گیری و استیضاح شهردار مطرح نیست. وی با تاکید بر اقدامات شایسته شهرداری یزد، ادامه داد: 60 درصد مصوبات شورای شهر تاکنون اجرا شده است اما اعضای شورای شهر خواستار پاسخ شهردار درباره مصوبات اجرا نشده هستند. این عضو شورای شهر گفت: اعضای شورای شهر با بازدید از طرح های شهری، از روند اجرای برخی از این طرح ها از جمله ساخت پارک های شهری و توسعه فضای سبز شهر انتقاد کرده اند. وی ادامه داد: سرعت عمل اجرای برخی از این طرح ها نیز کند است در حالی که نیاز به ایجاد پارک و توسعه فضای سبز شهری از نیاز های اساسی شهر محسوب می شود. رئیس شورای شهر یزد گفت: اجرای طرح های مناسب برای توسعه فضای سبز و نگهداری از فضای سبز موجود به ویژه فضای سبز حاشیه معابر شهر نیز مورد تاکید اعضای شورای شهر است. زارع اضافه کرد: محله های مختلف به ویژه محله های قدیمی شهر نیز مشکلاتی دارند که هنوز اقدام مناسبی برای رفع آنها انجام نشده است و اعضای شورای شهر خواستار ارائه پاسخ از سوی شهردار در خصوص دلایل رفع نشدن این مشکلات هستند. وی گفت: سیما و منظر شهر یزد در این سال ها تغییرات فاحشی کرده است، اما اعضای شورای شهر انتظار دارند که تلاش های شهرداری برای ارتقای خدمات ارائه شده در شهر سرعت یابد. 3 بعداز حدود 3 ماه که استعفای شهردار تقدیم شورای اسلامی شهر شد مردم انتظار داشتند از طریق شورا علت استعفای شهردار و دلایل اجرایی نشدن تعداد زیادی از مصوبات شورا توضیح داده شود و اعلام گردد در این مدت چه اقدامات و مذاکراتی صورت گرفته است؟ آن عده از اعضای شورا که بعضی از اقدامات شهردار را تخلف می دانستند چرا این موضوع را پیگیری نکردند؟ نتیجه چه شد؟ چرا عده ای از مخالفان آن گونه تغییر روش دادند که به موافق تبدیل شدند؟حق مسلم اعضا است که از عملکرد شهرداری مستدلاً حمایت و یا مخالفت کنند اما هر گروه باید دلایل خود را علنی و رسمی بازگو نماید و در صورتجلسات ثبت و ضبط گردد تا به شایعات موجود دامن زده نشود راه چاره شکایت از این یا آن نیست پاسخگویی راه حل نهایی است. نکته دیگر این که قانون حضور شهروندان را در جلسات علنی شورا مجاز دانسته است. اما هر گاه هنگام رسیدگی به استعفای شهردار عده ای هر چند محدود از هر صنف و طبقه به دلخواه بخواهند از عملکرد وی حمایت یا مخالفت کنند کاری پسندیده و مورد قبول نیست، همانگونه که طومارنویسی مشکلات خاص خود را دارد و قابل اعتنا نمی باشد. اگر روزی قرار است درباره اقدامات مسئولی نظرخواهی شود حداقل عرف راه هایی را مشخص نموده که مغایر با آن چیزی است که در روز رسیدگی به استعفای شهردار انجام پذیرفت و در تاریخ شهرداری ثبت و ضبط گردید و پرسش ها در ذهن جامعه بی پاسخ ماند !! شهردار و اعضای شورا اگر چه تاکنون نشان داده اند مسائل مطروحه مربوط به شهر را که در این ستون درج گردیده پاسخگو نبوده اند اما سزاوار است توضیح دهند در ساعاتی که با استعفای شهردار مخالفت گردید آن عده از کارمندان یا شهرداران منطقه که در جلسه شورای شهر شرکت نموده بودند با اجازه مقامات مافوق و یا شورای شهر بوده و یا در آن روز درخواست مرخصی کرده یا به دلخواه میز کار خود را ترک و در جلسه شورای شهر شرکت کرده بودند؟ مشورت و نظرخواهی معقول و لازم است ولی تصمیمات مهم و اثرگذار در مسائل اجتماعی بویژه در شورای اسلامی شهر معمولاً در نشست های خودمانی، سخنان در گوشی پشت میز هتل ها و میهمان خانه ها و رد و بدل کردن مکالمات با تلفن های همراه و امثال آن در صورتی که مورد اعتراض بعضی از همکاران هم قرار بگیرد و یا نظرات و پیشنهادها در صورتجلسات قید نگردد موثر و مفید نخواهد بود. بدان امید که انتقاد سیدمحمد میرمحمدی عالی ترین مقام اجرایی استان از پاسخگو نبودن بعضی از مسئولان را شنیده باشیم و آن را به کار بندیم. استاندار در مراسمی گفت: همه ما باید پاسخگو به مردم باشیم و عملکردمان به گونه ای باشد که بتوانیم پاسخ مناسبی به مطالبات مردم بدهیم. میرمحمدی با انتقاد از اینکه برخی از مسوولان از پاسخگویی به مردم شانه خالی می کنند اظهار کرد: گاهی مشاهده می شود برخی مسوولان در شبکه های اجتماعی یا گفتگو با رسانه ها خود را به جای مردم می گذارند و مشکلات و مسایلی را که برعهده خودشان است تا رفع کنند را از زبان جامعه بیان می کنند که این معضلات وجود دارد. وی افزود: به عبارتی دیگر آنها سعی در فرافکنی و عدم پاسخگویی به مردم دارند که این در دولت تدبیر و امید جایگاهی ندارد. استاندار یزد به فرمانداران و دیگر مسوولان استان توصیه کرد تمام وقت خود را برای خدمت به مردم قرار دهند و از جایگاه و مسوولیتی که به آنها داده شده به نحو مطلوب در جهت خدمت به مردم استفاده کنند. 4 خواست شهروندان این بود که اعضای شورای اسلامی شهر عملکرد شهردار را دقیقاً بررسی و از اقدامات مفید وی که در نهایت به نفع شهروندان است سپاسگزاری و با توجه به امکانات موجود تصمیم گیری می کردند، چون چهل درصد مصوبات شورای اسلامی شهر یزد اجرایی نشده علت را دقیقاً جویا می شدند و طی صورتجلساتی دلایل اجرایی نشدن آنها را مشخص و به شهروندان یزدی توضیحات لازم را ارائه می کردند و با کسانی که احیانا در انجام وظیفه کوتاهی کرده اند برخورد قانونی می نمودند، در این صورت مردم دارالعباده تصمیمات متخذه از سوی اکثریت یا اقلیت اعضای شورا را بیش از پیش کارساز و اثرگذار تلقی می کردند. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی، ماده 76، مصوب 1/3/1375 2- سایت یزدفردا، 10/6/94 3- هفته نامه آیینه یزد، شماره 421 4- سایت یزدی نیوز، 17/6/ ...
بازخوانی هشت عقب نشینی غرب پس از هشت هشدار رهبر انقلاب
در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره شاهد کارشکنی ها و دشمنی های کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی منطقه نسبت به جمهوری اسلامی ایران بوده ایم که برخی از این دشمنی ها و کارشکنی ها واکنش صریح و قاطعنامه مقام معظم رهبری را در پی داشته است، به طوری که پس از صراحت و قاطعیت رهبر معظم انقلاب شاهد عقب نشینی و تغییر رویه در سیاست های غرب بوده ایم. چنانکه شواهد تاریخی نشان می دهد همین واکنش های صریح و قاطعانه مقام معظم رهبری باعث زوال رویه استعمارگرانه شده است. به عنوان مثال اخیراً، وقوع فاجعه منا و تعلل مقامات سعودی در تحویل به موقع پیکرهای جانباختگان ایرانی، مقام معظم رهبری واکنش صریح و قاطعانه ای را نشان دادند که پس از آن طرف عربی مواضعش تغییر کرد و از موضع خود عقب نشست. اما این اولین واکنش محکم مقام معظم رهبری نبود که با عقب نشینی طرف مقابل همراه شد بلکه در گذار تاریخ موارد بسیاری واکنش صریح رهبر معظم انقلاب، طرف مقابل را ناچار به عقب نشینی کرده که در نوشتار پیش رو به برخی از نمونه های آنها اشاره می شود: 1- عقب نشینی غرب در قضیه میکونوس پس از نهیب رهبر معظم انقلاب در اواخر تابستان 1371 یک عملیات تروریستی در رستوران میکونوس در مرکز شهر برلین با جوسازی رسانه های غربی به بحرانی علیه ایران بدل شد که موجبات جبهه گیری غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرد. به دنبال این حادثه دادگاه برلین طی یک حکم مغرضانه و بدون استناد، ایران را مسئول مستقیم این تیراندازی خواند در حالی که هیچ سندی مبنی بر محکومیت ایران ارائه نکرد. به دنبال این جوسازی و به منظور تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی، 12 کشور اروپایی سفرای خود را از ایران خارج کردند. این حرکت در اصل به منظور منزوی کردن ایران و با این تحلیل که جمهوری اسلامی دچار چالش شود صورت گرفت. در ظاهر همه چیز درحال به حاشیه راندن ایران بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک واکنش صریح، حجت را برای غربیان تمام کرده و فرمودند: در مرحله اول، سفیر آلمان را فعلاً تا مدتی نباید راه بدهند که به ایران بیاید. بقیه هم که می خواهند به عنوان یک حرکت به اصطلاح آشتی جویانه برگردند، مانعی ندارد. خودشان رفته اند، خودشان هم برمی گردند. دیدند که رفتنشان هیچ اهمیتی ندارد. پس از این سخنرانی مقام معظم رهبری، کشورهای غربی که متوجه شکست سیاست خود شدند تصمیم گرفتند تا به منظور کاستن از رسوایی ماجرای میکونوس سفرای خود را به تهران بازگردانند اما جمهوری اسلامی ایران به فرمان رهبر معظم انقلاب با بازگشت سفیر آلمان به تهران به همراه سفرای دیگر کشورها مخالفت کرد. گرچه پس از واکنش رهبر انقلاب، سفرای غربی خواستار بازگشت به تهران شدند اما عواقب این رسوایی هرگز از دامن غرب پاک نشد. مقام معظم رهبری در سال 1377 در همین رابطه فرمودند: همه اروپا با هم همدست شدند تا سرِ قضیه دادگاه میکونوس که بنده گفته بودم چون در این قضیه، آلمان این گونه رفتار کرده است و سفرا رفتند، اگر سفرای دیگر می خواهند بیایند، بیایند؛ ولی سفیر آلمان، باید بعداً بیاید. حق ندارد با آنها برگردد؛ این حرف را از بین ببرند، که سفیر آلمان، اگر شده با یک نفر دیگر با هم بیایند. دولت و ملت ایران ایستادند... ما مجبور به رابطه نیستیم، بلکه ما بر روی مواضع سرشار از عزت خود که ناشی از اسلام و قدرت ملی و اسلامی ملت ایران است، می ایستیم، تا همه کسانی که بیگانه از ما هستند، احساس کنند که در مقابل این ملت، نمی شود با قلدری حرف زد . 2- شکست سیاست غرب پس از موضع گیری رهبر معظم انقلاب درباره مسائل هسته ای یکی از مسائلی که موضع گیری های صریح رهبر معظم انقلاب تاثیر ویژه ای در آن داشته و باعث عقب نشینی کشور های غربی شده، مسئله هسته ای است. موضع گیری های رهبر معظم انقلاب در طی 13 سال مناقشه هسته ای کشورمان با کشورهای گروه غرب راهگشای تیم های مختلف مذاکره کننده ایرانی بوده و این مسئله در مذاکرات دو سال اخیر ایران با 1+5 نمود ویژه ای داشته است. چرا که در این دور از مذاکرات، موضع گیری های رهبر معظم انقلاب به عنوان خط قرمزهای راهبردی، پشتوانه محکمی برای تیم مذاکره کننده محسوب می شد. این در حالی بود که هداف اصلی غرب توقف کامل برنامه هسته ای ایران بود. این مسئله در موضع گیری متعدد کشورهای غربی بارها تکرار می شد. به عنوان مثال در اواخر پاییز 92 بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در رابطه با برنامه هسته ای ایران گفت: ما متعهدیم هر کاری که می توانیم برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران انجام دهیم . لذا غرب با راه اندازی سناریویی تلاش می کرد تا این مفهوم را به جهان القا کند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است لذا باید از هسته ای شدن ایران جلوگیری کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی در فروردین 93 با تاکید بر این که فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچ یک از دستاوردهای هسته ای نیز تعطیل بردار نیست فرمودند: حرکت علمی هسته ای، به هیچ وجه نباید متوقف و یا حتی کُند شود. لذا پس از قاطعیت رهبر معظم انقلاب کسانی که برای مدت یک دهه صحبت از نابودی یا توقف کامل برنامه هسته ای ایران می کردند، از موضع خود عقب نشینی کرده و با موضع گیری های صریح رهبری مجبور به پذیرش حق هسته ای جمهوری اسلامی ایران شدند. از این رو، نیکلاس برنز دیپلمات و از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا در زمان جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری اسبق آمریکا، اعتراف کرد که غرب در متوقف کردن برنامه هسته ای ایران ناکام بوده است. 3- ترس غرب پس از ترسیم خطوط قرمز موشکی ایران توسط رهبر معظم انقلاب با توجه به تحریم های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران و تهدیدات مداوم کشورمان توسط کشورهای گروه غرب، اتکا به توان موشکی از جایگاه ویژه ای در دکترین دفاعی ایران برخوردار بوده است. لذا غرب نیز همواره به اشکال مختلف در تلاش برای اعمال محدودیت در توانایی های موشکی ایران بوده است. به عنوان مثال جی کارنی سخنگوی کاخ سفید ساعتی پس از پایان بی نتیجه مذاکرات وین 4 اعلام کرد موضوع موشک های بالستیک ایران باید جزو مباحث مذاکرات هسته ای برای توافق جامع باشد. وی تاکید کرد که موشک های بالستیک جزو مباحثی هستند که لازم است بخشی از توافق جامع درباره این چالش ها و اختلاف باشند. در چنین فضایی بود که مقام معظم رهبری فرمودند در رابطه با موشک های دفاعی خود حاضر به هیچگونه مذاکره ای نیستیم. با تاکید مقام معظم رهبری، این موضوع در مذاکرات هسته ای نیز بارها از سوی مقامات کشورمان به عنوان خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. شایان ذکر است کشورهای غربی درحالی به دنبال ایجاد محدودیت برنامه موشکی ایران بودند که خود به انواع موشک های میان برد و دوربرد مجهز هستند. اما غرب تلاش کرد تا با مطرح کردن موضوع موشک های ایران، پروسه مذاکرات را پیچیده کرده و آن را به بن بست بکشاند. مسئله ای که بار دیگر با واکنش شدید رهبر معظم انقلاب اسلامی مواجه شد. مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران، توقع محدود شدن توان موشکی ایران از سوی غرب را احمقانه و ابلهانه توصیف کرده و فرمودند: آنها درحالی توقع محدود شدن برنامه موشکی ایران را دارند که دائما در حال تهدید نظامی ایران هستند، بنابراین چنین توقعی، احمقانه و ابلهانه است. بر این اساس با تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، موضوع دسترسی ایران به موشک های بالیستیک قابل چانه زنی نبود چرا که این تسلیحات جنبه تدافعی دارد و نه تهاجمی. بدین ترتیب همین موضع به خط قرمز ایران در مذاکرات هسته ای تبدیل شد. با ترسیم این خطوط قرمز توسط رهبر معظم انقلاب، غرب به این نتیجه رسید که ورود به بحث موشک های ایران برای دستیابی به توافق نهایی زیان آور خواهد بود. در همین رابطه گرگ تیلمن، تحلیلگر پیشین کمیته اطلاعات سنا و وزارت امور خارجه آمریکا و از پژوهشگران موسسه تحقیقاتی کنترل تسلیحات در واشنگتن در یادداشت خود قبل از جمع بندی نهایی مذاکرات، بررسی بحث موشک های بالستیک ایران در مذاکرات هسته ای را برای دستیابی به توافق نهایی با ایران مضر دانسته و از تیم مذاکره کننده آمریکایی خواست تا از ورود به بحث موشک های ایران خودداری کنند. 4- هشدار ولی امر مسلمین جهان به اسرائیل درمورد تهاجم نظامی به ایران و عقب نشینی اسرائیل در هفته های پایانی سال 1391، سران رژیم صهیونیستی تحت تاثیر حمایت کاخ سفید در ادامه تهمت های بی اساس درباره برنامه هسته ای نظامی ایران، بارها جمهوری اسلامی را به حمله نظامی به تاسیسات هسته ای تهدید کرده و دامنه این تهدیدها را روز به روز گسترش می دادند. به دنبال این تهدیدهای بی پایه و اساس رژیم اشغال گر قدس مبنی بر حمله نظامی به ایران، رهبر معظم انقلاب ضمن یک سخنرانی در نوروز 1392 در مشهد مقدس، اسرائیل را در حد و اندازه های دشمنی با ایران ندانسته و فرمودند: رژیم صهیونیستی در قواره و اندازه ای نیست که در صف دشمنان ملت ایران به چشم بیاید. گاهی سردمداران رژیم صهیونیستی، ما را تهدید هم می کنند؛ تهدید به حمله نظامی می کنند؛ اما به نظرم خودشان هم می دانند، و اگر نمی دانند، بدانند که اگر غلطی از آنها سر بزند، جمهوری اسلامی تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد. یک روز پس از این سخنرانی، باراک اوباما متحد اصلی اسرائیل که در اردن به سر می برد در یک کنفرانس خبری در “امان” با بیان اینکه حل مسئله هسته ای ایران با کشورهای غربی از طرق غیرنظامی خواهد بود، صریحا بر عقب نشینی غرب از موضع نظامی اشاره کرد و گفت: بهترین راه در مقابل ایران، دیپلماسی است و ما به فشارها بدون در نظر گرفتن راه حل نظامی ادامه می دهیم. اوباما که در آخرین روز زمستان 91 در سفر به سرزمین های اشغالی از مهم بودن امنیت رژیم صهیونیستی برای آمریکا سخن گفته بود در مقابل قاطعیت و صراحت رهبر معظم انقلاب اسلامی با رد نظریه نظامی، موضع ضعف آمریکا و اسرائیل را در قبال ایران آشکار کرد. 5- عقب نشینی غرب از موضع بازرسی از مراکز نظامی پس از نهیب رهبر معظم انقلاب اسلامی در کشاکش مذاکرات هسته ای طرف غربی که بی جهت به دنبال کش دادن روند مذاکرات بود در درخواستی نامعقول خواهان نظارت بر مراکز نظامی ایران شد. در همین رابطه ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه مذاکره و امضای توافق نامه را منوط به بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان و کارشناسان هسته ای ایران دانست و اذعان داشت: توافق ما بر این اصل استوار است که در صورت توافق نهایی، دسترسی هایی برای بازرسان آژانس ایجاد شود که این دسترسی ها شامل اماکن و افراد ایرانی خواهد شد. در زمینه دسترسی ها اگر به کف خواسته های خود نرسیم، توافق نامه ای را امضاء نخواهیم کرد. به دنبال این درخواست غیرمنطقی غرب، رهبر معظم انقلاب اسلامی بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان ایرانی را اوج توطئه غرب دانسته و فرمودند: حالا در همین مذاکرات باز حرف های تازه ای می زنند. [مثلا] بازرسی ها، گفتیم که اجازه نمی دهیم از هیچ یک از مراکز نظامی هیچ بازرسی ای از سوی بیگانگان صورت بگیرد. می گویند بایستی ما بیاییم با دانشمندان شما مصاحبه کنیم یعنی در واقع بازجویی کنیم. ما اجازه نمی دهیم به حریم دانشمندان هسته ای ما و دانشمندان در هر رشته حسّاس و مهمّی، اندک اهانتی بشود... در دنیا هیچ عاقلی اجازه نمی دهد، هیچ دولتی اجازه نمی دهد؛ دانشمندانشان را مخفی می کنند، نمی گذارند اسمهایشان را هم کسی بفهمد. دشمن پُررو و وقیح توقّع دارد اجازه بدهند راه را باز کنند و بیایند با دانشمندان ما، با اساتید ما، با محقّقین ما گفتگو کنند، مذاکره کنند . درباره چه؟ درباره یک پیشرفت اساسی بومی علمی در کشور. این اجازه مطلقاً داده نخواهد شد؛ این را هم دشمنان بدانند، هم کسانی که منتظرند ببینند تصمیم نظام جمهوری اسلامی چه می شود، بدانند. مدتی پس از این تاکید قاطع مقام معظم رهبری در مورد عدم صدور اجازه به نظارت بر مراکز نظامی ایران از سوی غرب، چنانچه پایگاه صهیونیستی دبکا گزارش داد، واشنگتن در یک عقب نشینی آشکار پذیرفت که بازرسی از تاسیسات ایران پس از تصویب یک هیات ایرانی – آمریکایی میسر خواهد بود . بنا به گزارش این پایگاه، آمریکا با عقب نشینی از مفهوم هر وقت و مکان موافقت کرد در صورتی که بازرسان بین المللی خواستار بازدید از یک مرکز هسته ای ایرانی باشند، باید این مسئله را به اطلاع کمیته مشترک ایرانی آمریکایی برسانند و این کمیته نیز آن را مورد بررسی قرار دهد، مسئله ای که عملا به معنای شکل گیری پروسه ای چند ماهه برای انجام آن است زیرا انجام بازدید منوط به رای و نظر کمیته است که صلاحیت رد این درخواست را هم دارد. بدین ترتیب چنانچه مشاهده شد طرف غربی زمانی که با این واکنش مقام معظم رهبری مواجه شد از موضع خود عقب نشینی کرده و با عدول از درخواست خود در پای میز مذاکره با مقامات کشورمان حاضر شد. 6- عقب نشینی غرب در پی موضع مقتدر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره سوریه از ابتدای سال 2011 آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم همواره و به طور جدی تهدید به حضور نظامی در خاک سوریه می کرد تا اینکه در تابستان همین سال اوباما با قاطعیت اعلام کرد زمان آن رسیده است که اسد برکنار شود . رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرودین 1392 در پیامی که توسط وزیر خارجه وقت، آقای صالحی به رئیس جمهور سوریه فرستاده بودند تاکید کردند که ایران با قدرت از بشار اسد و سوریه حمایت می کند . این پیام همبستگی و پشتیبانی فراگیر و نامحدود سیاسی، نظامی و اقتصادی ایران را از سوریه، رهبری و ملت آن در برابر تکفیری ها، تروریست ها، اسرائیل، آمریکا و تمام کسانی که قصد تعدی به این کشور را دارند تاکید می کرد. رهبر معظم انقلاب همچنین با تشبیه منطقه به انبار باروت، هرگونه دخالت آمریکا را به زیان این کشور دانستند. به دنبال اعلام حمایت ایران از سوریه، در میان سیاستمداران آمریکایی نیز بر سر حمله نظامی به سوریه دو دستگی به وجود آمد. در نهایت غربی ها از سرنگونی اسد چشم پوشیده و به دوره انتقالی سوریه با مشارکت بشار اسد تن دادند و تاکید کردند که اوضاع سوریه باید توسط مردم آن کشور مشخص شود. در همین رابطه پس از قاطعیت و صراحت رهبر معظم انقلاب اسلامی و حمایت های مستمر ایران از سوریه، فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان از آمادگی کشورش برای پذیرش ماندن بشار اسد در راس قدرت خبر داد و گفت: انگلستان حاضر است ماندن بشار اسد در قدرت در دوره کوتاه دولت انتقالی را تحت نظارت بین المللی بپذیرد. پس از این اعلام حمایت مکرر ایران از سوریه، جان کری وزیر خارجه آمریکا طی اظهاراتی که گویای چرخش آشکار در مواضع آمریکا نسبت به سوریه است، آمادگی کشورش را برای مذاکره با بشار اسد اعلام کرده و بر ضرورت آغاز مذاکرات برای حل بحران سوریه تأکید کرد . بدین ترتیب آشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با همتای روسی خود، سرگئی شویکو، نابودی داعش را به عنوان هدف اصلی حضور آمریکا در سوریه عنوان و تصریح کرد که اسلحه ها تنها گروه تروریستی داعش را نشانه گرفته است و از جنگ با دولت سوریه اجتناب دارد. 7- عقب نشینی فوری آمریکا از تهدید نظامی پس از نهیب رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت 1394، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا و جان کری وزیر خارجه این کشور در یک اظهار نظر به مطرح بودن همه گزینه ها برای مقابله با ایران اشاره کردند. آمریکا قصد داشت تا با مطرح کردن گزینه های نظامی، با حربه تهدید، ایران را به موضع ضعف بکشاند اما مقام معظم رهبری ضمن یک سخنرانی در پاسخ به سخنان تهدیدآمیز آمریکا فرمودند: دشمن تهدید می کند، همین چندروزه، دو نفر از مقامات رسمی آمریکا تهدید نظامی کردند؛ حالا کار به آن افرادی که مسئولیّت های خیلی مهم و حسّاسی ندارند، نداریم. من نمی فهمم مذاکره در زیر شبح تهدید چه معنایی دارد؟ مذاکره کنیم زیر شبح تهدید! مثل اینکه یک شمشیری بالای سر [ما باشد]. ملّت ایران این جوری نیست؛ ملّت ایران مذاکره زیر سایه تهدید را برنمی تابد. چرا تهدید می کنند؟ چرا غلط زیادی می کنند؟ می گوید اگر چنین نشود، چنان نشود، ممکن است ما حمله نظامی به ایران بکنیم؛ اوّلاً که غلط می کنید؛ ثانیاً من در زمان رئیس جمهور قبلی آمریکا آن وقت هم تهدید می کردند گفتم دوران بزن و در رو تمام شده، این جور نیست که شما بگویید می زنیم و درمی رویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال می کنیم. این جور نیست که ملّت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرّضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد . ساعاتی پس از سخنان قاطع مقام معظم رهبری، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید به میان خبرنگاران آمد و تهدیدات نظامی مقامات آمریکایی را پس گرفت. وی همچنین افزود من منعکس کننده دیدگاه رئیس جمهور آمریکا هستم و بهترین راه برای ما این است که مشغول دیپلماسی با ایران شویم. 8- عقب نشینی عربستان پس از نهیب مقام معظم رهبری مراسم حج امسال که ابتدا با سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و شهادت 107 تن از مسلمانان آغاز شد، در روز عید قربان به یک فاجعه دیگر انجامید به گونه ای که در صحرای منا بر اثر سوءمدیریت حکام آل سعود بیش از پنج هزار نفر از مسلمانان که 465 تن از آنان ایرانی بودند به شهادت رسیدند. به دنبال این ماجرا رسیدگی به اوضاع حجاج ایرانی در دستور کار مسئولان ایرانی قرار گرفت اما با کارشکنی و عدم همکاری مقامات عربستانی مواجه شد. درحالی که سران حکومت ریاض بنای ناسازگاری با ایران را داشته و مسئولیتی در قبال شهدا نمی پذیرفتند واکنش صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی، آنان را به خود آورد. ایشان طی صحبت های خود در جمع دانش آموختگان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)، مسئولین سعودی را مورد عتاب قرار داده و فرمودند: مسئولین کشور عربستان به وظایفشان عمل نمی کنند بلکه در مواردی نقطه مقابل وظایفشان عمل می کنند، موذیگری می کنند . اگر کشور ما و ملّت ما بخواهد در مقابل عناصر اذیّت کننده و موذی عکس العمل نشان بدهد، اوضاع آن ها خوب نخواهد بود؛ ما تا حالا خویشتن داری کردیم. در قضایای متعدّدی خویشتن داری کردیم؛ دست ایران اسلامی از خیلی ها بازتر است، توانایی های ما، امکانات ما از خیلی ها بیشتر است؛ می دانند که اگر بخواهند هماوردی کنند با نظام جمهوری اسلامی، در هیچ صحنه ای حریف نمی شوند. ما رعایت ادب اسلامی، رعایت حرمت برادری در امّت اسلامی را نگه داشتیم؛ ما می توانیم عکس العمل نشان بدهیم. اگر بنا شد عکس العمل نشان بدهیم، عکس العمل های ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود . ... امروز ده ها هزار نفر از عزیزان ما هنوز در مکّه و مدینه، در مناسک حجّند؛ اندک بی احترامیِ به این ها، عکس العمل ایجاد خواهد کرد؛ عمل نکردن به وظایفشان نسبت به ابدان مطهّر جانباختگان عزیز ما در حج، عکس العمل ایجاد خواهد کرد؛ مراقب باشند به وظایفشان عمل کنند . ... اگر کسی بخواهد به حقّ ملّت ایران و جمهوری اسلامی ایران دست درازی کند، می دانیم با او چه جوری رفتار کنیم؛ محکم برخورد می کنیم . بلافاصله پس از نهیب مقام معظم رهبری، مقامات رژیم سعودی که هیچگونه مسئولیتی را در قبال فاجعه منا نمی پذیرفتند در یک عقب نشینی آشکار، با وزیر بهداشت ایران دیدار کردند. در این دیدار خالد فالح به عنوان نماینده آل سعود تصریح کرد که مراقبت از مجروحان و شناسایی هویت قربانیان در دستور کار ریاض قرار خواهد گرفت. مسئولان سعودی همچنین پیام تسلیت ملک سلمان را به آیت الله العظمی خامنه ای تقدیم کرده و تصریح کردند که ریاض آمادگی هرگونه همکاری به منظور تحویل پیکر جانباختگان ایران را دارد. منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی ...
روز سوم"روز سوم محرم بنام روز حضرت رقیه (س) نامگذاری شده است.بهمین مناسبت مطالبی کوتاه در خصوص این ...
کلمه رقیه، در اصل از ارتقاء به معنی صعود به طرف بالا و ترقی است .این نام قبل از اسلام نیز وجود داشته، مثلا نام یکی از دختران هاشم( جد دوم پیامبر اکرم (ص)) رقیه(ع) بوده است، که عمه پدر رسول خدا (ص) رقیه می شود. نخستین کسی که در اسلام، این نام را داشت، یکی از دختران رسول خدا(ص) از حضرت خدیجه(ع) است. پس از آن، یکی از دختران امیر المومنین علی(ع) نیز رقیه(ع) نام داشت، که به همسری حضرت مسلم بن عقیل (ع) درآمد . در میان دختران امامان دیگر نیز چند نفر این نام را داشتند، از جمله یکی از دختران امام حسن مجتبی(ع) و دو نفر از دختران امام موسی کاظم(ع) که به رقیه و رقیه صغری خوانده می شوند . اکثر محدثان دو دختر به نامهای سکینه و فاطمه برای امام حسین(ع) ذکر کرده اند؛ اما علامه ابن شهر آشوب، و محمد بن جریر طبری شیعی، سه دختر به نامهای سکینه، فاطمه و زینب (ع) را برای آن حضرت بر شمرده اند.در میان محدثان قدیم، تنها علی بن عیسی اربلی- صاحب کتاب کشف الغمه ( که این کتاب را درسال 687 ه.ق تالیف کرده است )- به نقل از کمال الدین گفته است که امام حسین(ع) شش پسر و چهار دختر داشت؛ ولی او نیز هنگام شمارش دخترها، سه نفر به نامهای زینب، سکینه وفاطمه را نام می برد و از چهارمی ذکری به میان نمی آورد .احتمال دارد که چهارمین دختر، همین رقیه(ع)بوده باشد . علامه حائری در کتاب معالی السبطین می نویسد: بعضی مانند محمد بن طلحه شافعی و دیگران از علمای اهل تسنن و شیعه می نویسد: امام حسین(ع) دارای ده فرزند، شش پسر ، و چهار دختر بوده است. سپس می نویسد: دختران او عبارتنداز : سکینه، فاطمه، صغری، فاطمه کبری، و رقیه علیهن السلام . سوالی که در ذهن بسیاری مطرح میشود این است که آیا نبودن نام حضرت رقیه (ع) در میان فرزندان امام حسین (ع) در کتابها و متون قدیم- مانند : ارشاد مفید، اعلام الوری، کشف الغمه و دلائل الامامه طبری – بر نبودن چنین دختری برای امام حسین(ع) دلالت ندارد؟ در پاسخ میتوان چنین گفت که اولاً: درآن عصر، به دلیل اندک بودن امکانات نگارش از یک سو، تعدد فرزندان امامان (ع) از سوی دیگر، وسانسور و اختناق حکومت بنی امیه که سیره نویسان را در کنترل خود داشتند ازسوی سوم، و بالاخره عدم اهتمام به ضبط و ثبت همه امور و جزئیات تاریخ زندگی امامان (ع) موجب شده که بسیاری از ماجراهای زندگی آنان در پشت پرده خفا باقی بماند؛ بنابراین ذکر نکردن آنها دلیل بر نبود آنها نخواهد شد. ثانیاً: گاهی بر اثر همنام بودن، وجود نام رقیه(ع) در یک خاندان موجب اشتباه در تاریخ شده و همین مطلب، امر را بر تاریخ نویسان اندک آن عصر، با امکانات محدودی که داشتند، مشکل می نموده است. همچنین گاهی بعضی از دختران دو نام داشتند؛ مثلا طبق قرائنی که خاطر نشان می شود به احتمال قوی همین حضرت رقیه (ع) را فاطمه صغیره می خواندند، و شاید همین موضوع، باعث غفلت از نام اصلی او شده باشد . بعضی از علمای بزرگ ، از حضرت رقیه (ع) به عنوان دختر امام حسین (ع) یا دکرده اند و شهادت جانسوز او را در خرابه شام شرح داده اند . پس باید نتیجه گرفت که باید کتابها و دلایلی در دسترسی آنها بوده باشد که بر اساس آن، از حضرت رقیه(ع) سخن به میان آورده اند؛ کتابهایی که در دسترس دیگران نبوده است، و در دسترس ما نیز نیست . بنابراین ذکر نشدن نام حضرت رقیه(ع) در کتب حدیث قدیم هرگز دلیل نبودن چنین دختری برای امام حسین (ع) نخواهد بود، چنانکه عدم ثبت بسیاری از جزئیات ماجرای عاشورا و حوادث کربلا و پس از کربلا در مورد اسیران، در کتابهای مربوطه، دلیل آن نمی شود که بیش از آنچه درباره کربلا و حوادث اسارت آن نوشته شده وجود نداشته است. هر چند فلسفه قیام عاشورا و هدف حضرت امام حسین(ع) را نباید با اینگونه شبهاتی تحت تاثیر قرار داد.چرا که صحت وسقم وجود برخی از افرادی که در حادثه عاشورا مورد اختلاف نظر است، کوچکترین تاثیری بر اصل محتوای قیام امام حسین(ع) نخواهد داشت.وشاید برخی از معاندان و مغرضان برای ایجاد تفرقه و کمرنگ کردن اهداف قیام عاشورا،به چنین مسایلی دامن زده اند. وقایع مهمی که در روز سوم محرم سال 60 هجری روی داده است –اعزام لشکر عمر بن سعد به سوی کربلا، – خریداری اراضی کربلا توسط امام حسین علیه السلام ، –نامه عمر بن سعد، –نامه عبیدالله بن زیاد به عمر بن سعد، – عبیدالله در نخیله. **اعزام لشکر عمر بن سعد به سوی کربلا عمر بن سعد یک روز بعد از ورود امام حسین علیه السلام به کربلا یعنی روز سوم محرم با چهارهزار سپاهی از اهل کوفه وارد کربلا شد. بعضی از تاریخ نویسان نوشته اند که بنوزهره که قبیله عمر بن سعد بودند نزد او آمدند و گفتند تو را به خدا سوگند میدهیم از این کار درگذر و تو داوطلب جنگ با حسین مشو زیرا این باعث دشمنی میان ما و بنی هاشم میگردد عمر بن سعد نزد عبیدالله بن زیاد رفت و استعفا کرد، ولی عبیدالله استعفای او را نپذیرفت و او تسلیم شد. **خریداری اراضی کربلا توسط امام حسین علیه السلام: از وقایعی که در روز سوم ذکر شده است این است که امام علیه السلام قسمتی از زمین کربلا را که قبرش در آن واقع شده است، از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری کرد و با آنها شرط کرد که مردم را برای زیارت قبرش راهنمایی نموده و زوار او را تا سه روز مهمانی نمایند. هنگامی که عمر بن سعد به کربلا وارد شد، عزرة بن قیس احمسی را نزد امام حسین علیه السلام فرستاد تا از امام سؤال کند برای چه به این مکان آمده است و چه قصدی دارد؟ چون عزره از جمله کسانی بود که به امام نامه نوشته و او را به کوفه دعوت کرده بود از رفتن به نزد آن حضرت شرم کرد. پس عمر بن سعد از اشراف کوفه که به امام نامه نوشته و او را دعوت به کوفه کرده بودند خواست که این کار را انجام دهند. تمامی آنها از رفتن به خدمت امام حسین علیه السلام خودداری کردند. ولی شخصی به نام کثیر بن عبدالله شعبی که مرد گستاخی بود برخاست و گفت: من به نزد حسین رفته و اگر بخواهی او را میکشم . عمر بن سعد گفت: چنین تصمیمی را فعلا ندارم، ولی به نزد او برو و از او سؤال کن به چه منظوری به اینجا آمده است؟ کثیر بن عبداله به طرف امام حسین علیه السلام رفت، ابوثمامه صائدی که از یاران امام حسین علیه السلام بود چون کثیر بن عبدالله را مشاهده کرد به امام عرض کرد: این شخص که میآید بدترین مردم روی زمین است، پس ابوثمامه راه را بر کثیر بن عبدالله گرفت و گفت: شمشیر خود را بگذار و نزد حسین برو! کثیر گفت: به خدا سوگند که چنین نکنم! من رسول هستم، اگر بگذارید، پیام خود را میرسانم در غیر این صورت برمیگردم. ابوثمامه گفت: من دستم را روی شمشیرت میگذارم تو پیامت را ابلاغ کن. کثیر بن عبدالله گفت: به خدا سوگند هرگز نمیگذارم چنین کاری کنی. ابوثمامه گفت: پیامت را به من بازگو تا من آن را به امام برسانم، زیرا تو مرد زشت کاری هستی و من نمیگذارم به نزد امام بروی. پس ازاین مشاجره و نزاع کثیر بن عبدالله بدون ملاقات بازگشت و جریان را به عمر بن سعد اطلاع داد. عمر بن سعد شخصی به نام قرة بن قیس حنظلی را به نزد خود فرا خواند و گفت: ای قره حسین را ملاقات کن و از علت آمدنش به این سزمین جویا شو. قرة بن قیس به طرف امام حرکت کرد، امام حسین علیه السلام به اصحاب خود فرمود: آیا این مرد را میشناسید؟ حبیب بن مظاهر عرض کرد: آری! این مرد، تمیمی است و من او را به حسن رأی میشناختم و گمان نمکردم او را در این صحنه و موقعیت مشاهده نمایم. آنگاه قرة بن قیس آمد و بر امام سلام کرد و رسالت خود را ابلاغ کرد، امام حسین علیه السلام فرمود مردم شهر شما به من نامه نوشتند و مرا دعوت کرده اند و اگر از آمدن من ناخشنودید باز خواهم گشت، قرة چون خواست برگردد حبیب بن مظاهر به او گفت: ای قرة وای بر تو چرا به سوی ستمکاران باز میگردی؟ این مرد را یاری کن که بوسیله پدرانش به راه راست هدایت یافتی. قرة گفت: من پاسخ این رسالت را به عمر بن سعد برسانم، سپس در این امر اندیشه خواهم کرد. پس به نزد عمر بن سعد بازگشت و او را از جریان باخبر ساخت. **نامه عمر بن سعد به عبیدالله بن زیاد: حسان فائد میگوید: من نزد عبیدالله بن زیاد بودم که نامه عمر بن سعد را آوردند و در آن نامه چنین آمده بود: چون من با سپاهیانم در برابر حسین و یارانش پیاده شدم قاصد ی نزد او فرستادم و از علت آمدنش جویا شدم، او در جواب گفت: اهالی این شهر برای من نامه نوشته و نمایندگان خود را نزد من فرستاده و از من دعوت کرده اند، اگر آمدنم را خوش نمیدارید باز خواهم گشت. عبیدالله چون نامه عمر بن سعد را خواند گفت: اکنون که در چنگ ما گرفتار شده امید نجات دارد ولی حالا وقت فرار نیست. **نامه عبیدالله بن زیاد به عمر بن سعد: عبیدالله به عمر بن سعد نوشت: نامه تو رسید و از مضمون آن اطلاع یافتم از حسین بن علی بخواه تا او و تمام یارانش با یزید بیعت کنند اگر چنین کرد ما نظر خود را خواهیم نوشت. چون نامه به دست عمر بن سعد رسید گفت: میپندارم که عبیدالله بن زیاد خواهان عافیت و صلح نیست. عمر بن سعد نامه عبیدالله بن زیاد را به اطلاع امام نرسانید زیرا میدانست که آن حضرت با یزید هرگز بیعت نخواهد کرد. عبیدالله بن زیاد پس از اعزام عمر بن سعد به کربلا اندیشه سپاه انبوهی را در ذهن میپرورانید. **عبیدالله بن زیاد در نخیله: عبیدالله شخصا از کوفه به طرف نخیله حرکت کرد و کسی را نزد حصین به تمیم که با قادسیه رفته بود فرستاد و او به همراه چهارهزار نفر که با او بودند به نخیله آمده سپس کثیر بن شهاب حارثی و محمد بن اشعث و قعقاع بن سوید و اسماء بن خارجه را طلب کرد و گفت: در شهر گردش کنید و مردم را از اطاعت و فرمانبرداری از یزید و من فرمان دهید و آنان را از نافرمای و برپا کردن فتنه برحذر دارید و آنان را به لشکرگاه فرا خوانید. پس آن چهار نفر طبق دستور عمل کردند و سه نفر از آنها به نخیله نزد عبیدالله بن زیاد بازگشتند و کثیر بن شهاب در کوفه ماند و در میان کوچه ها و گذرگاه ها میگذشت و مردم را به پیوستن به شکر عبیدالله بن زیاد تشویق میکرد و آنان را از یاری امام حسین علیه السلام بر حذر میداشت. عبیدالله گروهی سواره را بین خود و عمر بن سعد قرار داد که هنگام نیاز از وجود آنها استفاده شود و در هنگامی که او در لشکرگاه نخیله بود شخصی به نام عمار بن ابی سلامه تصمیم گرفت که او را ترور کند، ولی موفق نشد به طرف کربلا حرکت کرد و به امام ملحق گردید و شهید شد. منابع وماخذ: -ارشاد، شیخ مفید، ج2- - مستدرک الوسایل، ج14، -مجمع البحرین، ج5 -تاریخ طبری، ج5 - بحار الانوار ج15 - سرگذشت جانسوز حضرت رقیه(ع) گردآوری وتنظیم: مجید کریمی ...
رکن آبادی چه اطلاعات محرمانه ای از حزب الله و سپاه در اختیار دارد؟
سید عبدالله صفی الدین در پاسخ به این سئوال که نقش حزب الله را در تحولات حال حاضر سوریه چگونه می بینید و موضع حزب الله در قبال تحولی که طی روزهای اخیر که همان بمباران مواضع گروه های تروریستی توسط روسیه رخ داده است، چیست؟ افزود: درست است که حزب الله نیروهای خود را برای کمک به جنگ دولت سوریه با تروریسم فرستاد، اما حقیقت امر این است که ما از خودمان دفاع می کنیم. این مقام حزب الله بیان کرد: تروریست ها بارها اعلام کرده اند که هدف بعدی آن ها کشور لبنان خواهد بود و مشخص است که هدف گروه های تروریستی تنها اشغال سوریه نیست، آن ها به دنبال تسخیر منطقه خاورمیانه هستند. نماینده مقاومت در تهران در ادامه بیان کرد: به این دلیل حضور ما در سوریه لازم بود. در ابتدا عده ای از مقامات لبنان خواهان پایان دفاع مشترک دولت سوریه و لبنان بودند اما اکنون سکوت کرده اند چراکه می دانند در صورت فراهم بودن شرایط، تروریست ها از یورش به مرزهای لبنان دریغ نخواهند کرد. صفی الدین همچنین توضیح داد: بسیاری از لبنانی ها به دلیل فداکاری و حضور کشورشان در مقابله با تروریست ها در سوریه تشکر می کنند. در خصوص روسیه نیز ما اعتقاد داریم نه تنها این کشور، بلکه تمام آن هایی که مخالف حضور تروریست ها در منطقه خاورمیانه هستند باید بیایند و کمک کنند؛ از دولت و سرزمین و مردم سوریه دفاع کنند. از وی سئوال شد که این حملات تا چه اندازه ای محدود است. آیا این تضمین وجود دارد که بمباران جنگنده های روسیه گسترده نشود و خاک لبنان را در بر نگیرد؟ اینگونه پاسخ داد: این سوال افتراضی همیشه وجود داشته است. جوابش هم افتراضی است. این موضوع هنوز ثابت نشده است. من بعید می دانم که دولت روسیه چنین اقدامی انجام دهد. سئوال بعدی میزان از نماینده جنبش حزب الله در تهران اینگونه بود که یک سری از پایگاه های متعلق به تروریست ها که توسط جنگنده های روسیه بمباران می شود، اعتراضات طرف آمریکایی را در پی داشته است. به گونه ای که اکنون تروریسم خوب و بد نیز مطرح شده است که صفی الدین تشریح کرد: تروریست خوب یا تروریست بد اعمال تروریستی انجام می دهد. حال می خواهد ارتش آزاد سوریه باشد، یا داعش یا جبهه النصره و یا گروه های دیگر تروریستی. سپس این سئوال مطرح شد که بر اساس تحقیقات اطلاعاتی شما، آیا گروه های تروریستی تمایل دارند وقایع سوریه را در لبنان نیز تکرار کنند؟ و وی گفت: این اقدام پیش تر صورت گرفته است. بعضی از مناطق را، ما پاک سازی کردیم که در واقع پایگاه داعش در لبنان به حساب می آمد. به عنوان مثال در منطقه یبرود، واقع در مرز لبنان و سوریه، مرکزی برای تصمیم گیری بمب گذاری ها در لبنان برقرار شده بود. تعداد زیادی از اعضای این مرکز با همکاری ارتش لبنان و نیرویمقاومت دستگیر شدند. صفی الدین در پاسخ به این سئوال که آیا حزب الله نقشی در بازداشت احمد الاسیری داشت؟ گفت: این اقدام از سوی مسئولین امنیت لبنان بود و آن ها حتی اعلام کردند که هیچ کمکی از نیروهای امنیتی داخلی یا خارجی دریافت نکرده بودند. سئوال دیگری مبنی بر اینکه رکن آبادی سفیر ایران در لبنان بود، آیا اطلاعاتی در خصوص مفقود شدن ایشان دارید و آیا از اعضای جنبش حزب الله کسی مفقود شد؟ تصریح کرد: تعداد مفقودین حادثه منا کمی زیاد است. باید صبر کرد و نتیجه تحقیقات را دید. اما به نظر من این قضیه کمی مشکوک است. از حزب الله نیز کسی از نیروی مقاومت مفقود نشده است. تنها یک نفر از شهروندان لبنانی در بین مفقودین وجود دارد و البته پسر این زائر عضو حزب الله زنده هستند. وی افزود: این فرضیه را که احتمالا رکن آبادی ربوده شده باشد را رد نمی کنیم. اما برای اثبات آن نیاز به دلیل است. الان حدود 40نفر از زائران ایرانی مفقود هستند. نیاز به جمع آوری اطلاعات هست. اما نمی توان به طور حتم آن را تایید کرد. به هر حال، آقای رکن آبادی اطلاعات محرمانه زیادی از نیروی مقاومت حزب الله لبنان و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در اختیار نداشته است. بدلیل ناامنی های حال حاضر سفرا نباید اطلاعات زیادی در دست داشته باشند. اما ایشان یک فرد سیاسی هستند و نه نظامی امنیتی، بنابراین اطلاعاتی محرمانه نظامی در دست ندارد. پس نمی توان این گونه تحلیل کرد که مقامات آل سعود به دنبال تخلیه اطلاعاتی ایشان هستند. پاسخ دیگری مبنی بر اینکه نظر وی در باره تحولات جاری در اطراف مسجد الاقصی و اینکه این درگیری ها ادامه دار است یا متوقف خواهد شد؟ طرح شد که وی گفت: سران رژیم صهیونیستی از فرصت ها استفاده می کنند. الان نگاه ها به سوی بمباران مواضع داعش و بحران پناهجویان است. آن ها از هر فرصتی استفاده می کنند تا یک قدم پیشروی کنند. اما اگر درگیری ها بیشتر شده است به اعتقاد من نشان دهنده شکل گیری انتفاضه سوم از سوی مردم است. نماینده جنبش حزب الله در این خصوص که چطور ممکن است در قلب جهان اسلام و حکومت های عربی، رژیم صهیونیستی تشکیل می شود؟ گفت: رژیم صهیونیستی یک پایگاه نظامی است و هدف آن جهان عرب و جهان اسلام است. این پایگاه در حال تضعیف است. جنگ 33 روزه شکست نظامی فاحشی بود که از آن لحظه تا به حال این کابینه نظامی به سوی فروپاشی رفته است. جنگ 33 روزه واقعا نقطه عطفی در تحولات منطقه و دنیا بود. از وی خواستار شدیم در این باره توضیح دهد که سخنان حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به سران آل سعود در خصوص اتفاقات پس از حادثه منا چه بازتابی در منطقه داشت؟ که نماینده حزب الله در تهران گفت: بازتاب گسترده ای داست. نه تنها این سخنرانی، بلکه تمام فرمایشات و سخنرانی های ایشان انعکاس زیادی در رسانه های داخلی لبنان و جهان اسلامی و عربی دارد. صفی الدین سپس در این خصوص که مقام معظم رهبری فرمودند که رژیم صهیونیستی تا 25 سال دیگر وجود نخواهد داشت. شما این جمله را چگونه تعبیر می کنید؟ گفت: بله، همین طور هم خواهد شد. شاید حتی زودتر این اتفاق بیافتد. قدرت نظامی رژیم صهیونیستی روز به روز در حال تضعیف شدن است. البته نابودی این رژیم هم میسر نخواهد شد مگر با اتحاد کشورهای جهان اسلامی. برتری نظامی رژیم صهیونیستی در کشتارهای کرانه باختری و سایر مناطق فلسطین پیروزی نیست. من می گویم شکل اجرایی رژیم صهیونیستی تا 5 سال دیگر نابود خواهد شد و طبق فرمایش حضرت آقا تا 25 سال دیگر هیچ کس نامی از آن ها نمی برد. خود آمریکایی ها هم این را میدانند که در صورت بروز جنگ در منطقه، رژیم صهیونیستی نابود خواهد شد. باید در مقابل آن ها متحد شد. انشالله پیروز می شویم. وی سپس در باره برآیند دخالت مستقیم ارتش روسیه در برخورد با گروه های تروریستی چه بود؟ این چه نفعی برای روسیه دارد؟ اینگونه تشریح کرد: روسیه در خصوص مباحث اوکراین، تحریم های اقتصادی و سلطه آمریکا بر نفت کشورهای منطقه با این کشور جدال دارد. روسیه در این اقدام منافع زیادی دارد و این طبیعی است که ورود مستقیم داشته باشد. در کل جنگ با تروریسم به نفع همه کشورهای منطقه به جز متحدان آمریکا است. نماینده جنبش حزب الله در تهران در تشریح این موضوع که رسانه های غرب همچنین از کمرنگ شدن حمایت های ایران از سوریه گفته اند. آیا ممکن است روسیه به دنبال رقابت وارد جنگ با تروریسم شده است؟ گفت: بعضی از این تحلیل ها واقعاً خنده دار است. آن ها سناریوهایی را بدون ارائه مدارک بیان می کنند. تحلیل ها متفاوت است. وی در این خصوص که آیا با حضور ارتش روسیه می توان جبهه بشار اسد تا تقویت شده دانست؟ تاکید کرد: بله، مسلماً همین گونه است. جنگ با تروریسم ادامه دار نیست و یک پروسه طولانی مدت به شمار نمی رود. فکر می کنم در اوایل هفته جاری عملیات نظامی گسترده ای در منطقه ادلب صورت بگیرد که دو منطقه شیعی نشین سوریه آزاد و حضور عناصر تروریستی داعش ار این منطقه پاکسازی شود. اگرچه چندان ساده به نظر نمی رسد اما مسیری است که باید طی شود. سئوال دیگر میزان از وی این بود که با تقویت شدن جبهه بشار اسد، آیا طرف مقابل نیز در حال تقویت شدن است؟ که صفی الدین تصریح کرد: کشورهای آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه از تروریسم حمایت می کنند. مقامات عربستان پس از فوت ملک عبدالله و روی کار آمدن ملک سلمان، اطلاعاتی از اوضاع منطقه در اختیار دولت آمریکا قرار می دهند. آنان تصور می کردند که با حمایت از تروریسم و دامن زدن به جنگ داخلی در سوریه می توانند پس از شش ماه اوضاع را در این کشور تحت کنترل بگیرند. نتیجه آن پس از پنج سال تشکیل به اصطلاح دولت اسلامی داعش در عراق بود که اکنون رابطه خوبی با سران عربستان ندارند و شاهد آن هستیم که همه روزه چندین تن از اعضای داعش در این کشور دستگیر می شوند. بمباران های داخلی چند وقت اخیر در عربستان نیز که از سوی داعش صورت گرفت نشان دهنده تضعیف این دولت است. آمریکا نیز که پیش تر مشغول آموزش نیروهای ارتش آزاد سوریه بود، حال کنگره این کشور اعلام کرده است که دیگر بودجه ای برای این کار تخصیص نخواهد داد. آمریکا جنگ روانی را با تبلیغات خود مبنی بر مسلح کردن نیروهای تروریستی به راه می اندازد اما به نظر من از حمایت بیشتر از عناصر تروریسم پشیمان شده اند. در نهایت متحدان و حامیان تروریسم منطقه ای موفق نخواهند شد. سئوال بعدی این بود که درگیری ها در سوریه آغاز شد و سپس به عراق نیز کشانده شد تا در نهایت نیروی مقاومت حزب الله را تضعیف کند. آیا آن ها توانسته اند ضربه ای بزنند؟ آینده سوریه چقدر روی نیروی مقاومت موثر واقع می شود؟ و وی گفت: حامیان تروریسم به دنبال این هستند تا داعش با حزب الله درگیر شود تا در سوی دیگر رژیم صهیونیستی پیروز شود. ما نسل جدیدی را در انتفاضه شاهد هستیم که بر خلاف انتظار، بیشترین آمار شهدای ما جوانان 17 تا 20 ساله بوده اند. این ها ثابت کردند که از نسل قدیم حزب الله محکم تر و جدی تر عمل می کنند. در حال حاضر جامعه شیعه لبنان به طور صد درصدی از جنبش حزب الله حمایت می کنند. همگی این عوامل به قوی تر شدن این جنبش کمک کرده اند. ما کسانی را در این جنبش در اختیار داریم که دو برادر شهید دارند و باز هم مصر به ادامه راه برادرانشان هستند. چون بر اساس قانون نیروی مقاومت، اگر خانواده ای صاحب دو فرزند باشد، یکی از آن ها می تواند عضو حزب الله شود و اگر فرزندی از یک خانواده شهید شود، دیگر اعضای آن خانواده نمی توانند به عضویت جنبش نیروی مقاومت درآیند. ما کسانی را داریم که به سید حسن نصرالله نامه داده اند مبنی بر این که چرا شما حق شهادت را از فرزند دوم ما می گیری؟ معنای مقاومت در دل مردم لبنان بیشتر از همیشه شکل گرفته است. نسل جدید ما یک نعمت برایمان به حساب می آید. وی در پایان بار دیگر به این سئوال که پتانسیل نیروی حزب الله تا چه اندازه ای است؟ آیا در آینده هم یک نیروی شبه نظامی خواهد بود یا تغییر ماهیت می دهد؟ پاسخ داد و گفت: ما به دنبال تشکیل دولت نیستیم. تکلیف حزب الله فراهم کردن زمینه برای ظهور آقا امام زمان است. ...
آرشیوخبر:در انتظار آلودگی هوا باشید/سلامت 9میلیون تهرانی را معطل 30هزار خودرو اسقاطی نمی کنیم
این که طرح زوج و فرد هرگز به مهم ترین هدفی که برای آن پیش بینی شده بود، یعنی کاهش و کنترل آلودگی هوا دست پیدا نکرد، تأکید نمود: مدیریت شهری از ابتدا با طرح زوج و فرد موافق نبود و آن را راه حلی اصولی نمی دانست اما تدبیر و تأکید دولت وقت این بود که طرح های غیر کارشناسی همچون طرح زوج و فرد اجرا شود. آلودگی 100 هزار خودروی کاربراتوری معادل یک میلیون خودروی یورو 2 است معاون شهردار تهران با
آرشیوخبر:بررسی هر دو سوی ساخت کمپین ها/نگاهی به عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو در ایران و جهان" حرکت قیمت ...
، شعارها و فراخوان هایی به سود جامعه و منافع عمومی و ملی است. عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در ادامه گفت: چنان که در جامعه جنبش های اجتماعی به صورت کمپینیسم ادامه داشته باشد، ابهام ها و پرسش هایی درباره ی ماهیت و اهداف پنهان آن ایجاد می شود که نفوذ و حمایت اجتماعی و توجه ساختارهای رسمی نیز نسبت به آن کمرنگ و به تدریح از میان می رود. وجود انجمن ها، احزاب و سازمان های مردم نهاد در کشور موجب می
جنایت و فاجعه ای با این وسعت و درخواست مجازات مسببان(1نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد مادران و پدرانی چشم انتظار و نگران نور چشمان خویش بودند. فرزندانی در اضطراب و ناراحتی که آیا هنگام رمی جمرات مادران و پدرانشان در حادثه شدیداً تاسف بار منا در چه وضعیتی به سر می برند. عروس و دامادهایی که مدتها خود و خانواده هایشان احساس خوشحالی می کردند که به مکه مشرف می شوند اعمال حج را به جا می آورند ماه عسل را در جوار کعبه معظمه و مدینه منوره می گذرانند و زندگی شیرین و با دوامی را بعد از بازگشت به شهر و دیارشان سپری می کنند اما در روز عید قربان تمام اقوام و بستگان آنها با دیدن صحنه هایی شدیداً ترسناک و دلهره آور که اندام هر انسانی را از هر قوم و دین و آئین به لرزه در می آورد نگران بودند که عروس و دامادشان به چه سرنوشتی دچار شده اند؟ مردم کشورهای مختلف همه گوش به زنگ و در پی کسب خبر از راه های گوناگون بودند که بر آشنایان و دوستان و همسایگان و فامیل آنها چه گذشته است؟ مردم از روحانی محله، خدمه کاروان، مجری صدا و سیما، گوینده رادیو، مغازه دار کوچه و خیابان، کارگر کارخانه، سر دسته هیات و سینه زن محل، مدیر اداره و سازمان محل کار، خطیب ساکن در کوچه، استاد، معلم و مدرس دانشگاه، حافظ و قاری ممتاز قرآن، رفیق صمیمی و همکار ، دانشجوی همکلاسی و دوست همراه و همگام دانشگاهی و... سراغ می گرفتند، با تلفن و یا حضوری و یا با پیغام دادن، از این و آن می پرسیدند آیا خبری دارید، چه بر سر آنها آمده است؟ چه سخت است بر مسلمانان این مرزوبوم که هنوز داغ بیش از یک هزار شهید و مجروح سال 1366 مکه را در سینه ها دارند و بتوانند بنا بر اعلام خبرگزاری ها تا این تاریخ، شهادت یا مفقود شدن حدود 480 نفر از هموطنان خود را تحمل کنند که بار سفر برای زیارت حرمین شریفین بسته بودند و با هزار امید به آینده می خواستند با حج مقبول و درخواست رحمت از پروردگار متعال از آن مکان مقدس به دیار خود باز گردند و به زندگی خویش ادامه دهند؟ پروردگارا این چه فاجعه ای است که در اثر ناتوانی و سوء مدیریت اداره کنندگان سرزمین وحی به وقوع پیوسته است مگر نباید پاسخگو باشند؟ چرا به پرسش ها و ابهامات جواب نمی دهند؟ اگر اخبار بعضی از خبرگزاری ها درست باشد که راه را به خاطر عبور محمد پسر ملک سلمان و جانشین ولیعهد عربستان بسته باشند یا زائران کشورهای آفریقایی را مسئول فاجعه دردناک و کشته شدن بیش از دو هزار حاجی در منا بدانند یا اختلافات داخلی شاهزادگان باعث بی توجهی مدیریت آن شهر و سرزمین مقدس شده است که در نهایت منجر به جنایت بزرگ در روز عید قربان گردیده یا خستگی حجاج و گرمی هوا و هر موضوع دیگری را بخواهند دلیل این فاجعه بدانند، بر بی کفایتی و ناتوانی اداره کنندگان مراسم در آن سرزمین سرپوش نمی گذارد چه دردآور است که بعد از این پیش آمد بسیار تاسف بار و ناگوار که قلب مسلمانان در سراسر جهان را جریحه دار نموده است افرادی مسئولیت فاجعه ای با این وسعت را به گردن دیگر زائران بیندازند. یا وزیر بهداشت عربستان ازدحام جمعیت و پای بند نبودن حجاج به دستورات داده شده را باعث بروز این فاجعه یا دیگری این جنایت را منتسب به قضا و قدر بداند؟ ناگوارتر این که بعضی از خبرگزاری های عربی و غربی که با دلارهای بادآورده نفتی و درآمدهای حاصل از محل سفر زائران به مکه و مدینه تغذیه می شوند، مرتب در پی برنامه ریزی و مصاحبه با این و آن و تبرئه حاکمان عربستان می باشند. آیت ا... لطف ا... صافی گلپایگانی اظهار می دارد: بی شک وقوع چنین حوادث دردناکی، تکلیف را برای امّت اسلامی زیادتر نموده که باید با تدبیر و مدیریت صحیح و هماهنگی کامل از تکرار چنین وقایع ناگواری جلوگیری نموده و راه را برای انجام مناسک حج در خانه امن الهی که قبله مسلمانان و کعبه آمال چند میلیارد مسلمان می باشد فراهم نمایند. 1 آیت ا... عبدا... جوادی آملی از مراجع تقلید در پیامی به مناسبت حادثه منا ضمن عرض تسلیت به خانواده های جان باختگان این رخداد تلخ را نتیجه بی تدبیری و سوء مدیریت مسئولان عربستانی می داند و می نویسد: سانحه سنگین و رنج بار سرزمین وحی را به محضر حضرت بقیه ا... ارواحنا فداه، تسلیت عرض نموده و غفران الهی را برای ضیوف الرحمانی که رحلت نموده اند مسالت می نماییم. آنچه بر اندوهباری این رخداد تلخ و سوگ اسفبار می افزاید، بی تدبیری و سوء مدیریت مسوولان سرزمین وحی است؛ اینان که نان قداست آن بلد امین را به بهای نا امنی می خورند، نه پاسخی درپیشگاه صاحب آن سرزمین یعنی خدای سبحان دارند و نه جوابی در برابر مسلمانان جهان بویژه خانواده های معزز جانباختگان. اگر سازمان های حقوق بشر تحت اسارت استکبار جهانی نبودند فریاد حق طلبانه آن نهاد، هم اکنون به گوش می رسید و اگر جوامع بین الملل از نفوذ استثمار آزاد بودند، هم اکنون مسئولان بی تدبیر عربستان را به محاکمه فرا می خواندند؛ تنها چاره صیانت از حقوق مردم، بیداری خود آنهاست. 2 دادستان کل کشور ضمن محکومیت حادثه منا تصریح می کند: این مساله به عنوان یک بی کفایتی یا بی تدبیری نباید مطرح باشد، بلکه به عنوان یک جنایت علیه زائران و مهمانانی است که حکومت سعودی موظف بود جان و سلامت آن ها را تضمین کند. وی گفت: مهمانان در هر کشوری طبق میثاق های بین المللی باید در بلد امن باشند، مکه و مدینه ارتباط به یک جریان خاصی ندارد و متعلق به همه مسلمانان عالم است، خصوصا در مناسک حج این مساله بیشتر خود را نشان می دهد. در ایام زیارتی امام رضا (ع) و یا ایام عید طبق آمار رسیده بیش از 10 میلیون زائر به مشهد مقدس سفر می کنند و هیچ حادثه ای اتفاق نمی افتد. دادستان کل کشور عنوان کرد: بستن راه بر مردم به دلیل عبور یکی از مقامات سعودی (وزیر دفاع) کاملا قابل بررسی است. به عنوان دادستانی از دولت و دادستان عربستان می خواهیم فقط مامورین دم دستی را مورد محاکمه قرار ندهند، بلکه جرمی را که دولتمردان عربستان در این خصوص مرتکب شده اند را مورد رسیدگی و محاکمه قرار دهند. وی تصریح کرد: به عنوان دادستانی از دادگاه های بین المللی خواهیم خواست که این جنایت آل سعود مورد رسیدگی قرار گیرد و اگر دولت عربستان به این قضیه رسیدگی نکند، کارآمدی و مدیریت آل سعود را زیر سئوال برده است. رئیسی همچنین گفت: برای همه مسلمانان روشن شده که دولت عربستان حادثه مسجدالحرام و سقوط جرثقیل را که منجر به شهادت صدها نفر شده، توجیه کرد، اما حادثه دوم قطعا عمدی بوده است. بستن راه در هجوم جمعیت به خاطر عبور شاهزاده از احتمال وقوع یک حادثه خبر می داده است و حادثه منا کاملا قابل پیش بینی و پیشگیری بوده است. دادستان کل کشور در پایان تاکید کرد: باید این مساله را با دادستان های کشورهای اسلامی رایزنی کنیم و با یک نگاه مشترک به لحاظ حقوق بین المللی این قضیه کاملا قابل رسیدگی است... 3 آرزوی مردم مومن و صبور این است که فقیهان، دانشمندان، خطبا، صاحبان تریبون های رسمی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فعالان سیاسی از هر دسته و انجمن و حزب، مقامات قضایی، مسئولان وزارت امور خارجه و کلیه دولتمردان عمق فاجعه قربانگاه سال 1394 مکه را نه تنها زنده نگهدارند بلکه با تدبیر در مجامع مختلف و در اجلاس های جهانی که با حضور اندیشمندان اسلامی برگزار می گردد درخواست نمایند چاره ا ی بیندیشند که مسئولان این فاجعه و جنایت از هر قوم و قبیله و خاندان و دسته و گروهی هستند به مردم جهان شناسانده و قانونی و شرعی محاکمه و مجازات شوند. تنها تبریک گفتن در مرگ یک حاکم و پادشاه و شعار مرگ بر آل سعود و نظایر آن چاره ساز نیست، نباید کم کم مساله ای با این ابعاد وسیع و فاجعه آمیز فراموش گردد مگر آن که مسئولیت را به عهده بگیرند و عذرخواهی کنند و مدیران ذی ربط با شرکت در جوامع اسلامی و بین المللی در این زمینه پیگیری های لازم را بنمایند. همگان در نظر مجسم نمایند زنانی که در فرودگاه جسد همسرانشان را تحویل می گیرند، حالت پدران و مادرانی که پای هواپیما فرزندان کفن کرده خود را در آغوش می کشند، وضعیت روحی افراد که در این فاجعه اقوام، بستگان، همسایگان و دوستان خود را از دست داده و مردم محله و شهری که با چاپ اطلاعیه و نصب پارچه و بنر و اظهار تسلیت به یاران و آشنایان به استقبال کشته شدگان هم شهری خود آمده اند که غریبانه در روز عید قربان به علت ناتوانی و سهل انگاری عده ای که بر سرزمین مقدس مکه و مدینه مسلط بودند، جان به جان آفرین تسلیم کرده اند. چهره های مجروحان و زخمی هایی که در جاده های منا بی یار و یاور ساعت ها افتاده بودند و ماموران حاضر در آن منطقه به امدادگران اجازه نمی دادند حتی آب به آنها بدهند تا حداقل تشنگی آنها رفع گردد. خبرنگاری گزارش می دهد پیکر یکی از ایرانیانی که از ساعت 10 صبح میان کشته شدگان افتاده بود ساعت 4 بعدازظهر بر اثر پاشیدن آب توسط آب پاش که به صورت او پاشیده شده بود به هوش آمد و توانست خود را از میان جنازه ها بیرون بکشد و به مقر ایرانی ها برساند.!! 4 تلاش دکتر حسن روحانی و دولت یازدهم و دیگر روسای قوا و مسئولان نهادها و سازمان ها برای روشن شدن ابعاد این جنایت و فاجعه عظیم تا حدی می تواند مرهمی بر آلام مردم ایران زمین باشد. شجاعت و شهامت و پایداری ایثارگران و آزادگان و جانبازان و معلولانی که در اثر بی توجهی حاکمان بر مکه و منا همراه با گروه کثیری از زائران ایرانی و دیگر کشورها در سال 1394 مظلومانه در آن سرزمین مقدس به دیار معبود شتافتند در ذهن و خاطره این امت و تاریخ مملکت باقی خواهد ماند. چون این صحنه های تلخ و رنج آور بنا نیست از ذهن و یاد و خاطره ملت مسلمان، زدوده شود. به راستی باید مسوولان در مراجع بین المللی رنج نامه ملت های مسلمان به ویژه مردم شریف ایران را با جدیت اعلام کنند نه به صورت یک موج که پس از مدتی فروکش کند و از یادها برود بلکه به صورت یک جریان پایدار و دایمی آن هم نه با شعار و تظاهر که با استناد به موارد متقن و شواهد محکم و استدلال محکمه پسند تا اداره کنندگان حرمین شریفین در محاکم قضایی جهان برای داوری خوانده شوند و مقصرین به مردم ومسلمانان جهان معرفی گردند و به سزای اعمال خود برسند. هفته نامه آیینه یزد در نهایت تاسف و تاثر این ضایعه دردناک و اندوهبار که منجر به کشته شدن بیش از چهار هزار نفر از حجاج شده است را به تمامی ملت های مسلمان به ویژه مردم شریف ایران تسلیت می گوید و از درگاه خداوند رحمان برای قربانیان منا همجواری با انبیاء و اولیای الهی را مسالت می نماید و برای بازماندگان و بستگان همه جان باختگان از پیشگاه حضرت احدیت صبر و شکیبایی تمنا دارد. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- خبرگزاری ایسنا، 4/7/94 2- روزنامه جمهوری اسلامی، 4/7/94 3- روزنامه ایران، 4/7/94 4- روزنامه جمهوری اسلامی، 4/7/ ...
آزموده را، آزمودن خطاست
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد هر ایرانی با شرایطی که در قانون مشخص شده می تواند در تمام انتخابات به عنوان انتخاب کننده یا انتخاب شونده شرکت کند مردم هم آزادانه پس از طی مراحل می توانند به کاندیداهای مورد نظر خود رای بدهند. معمولا در هر دوره ای افرادی از گروه ها و احزاب و انجمن ها نام عده ای از فعالان سیاسی را مطرح و یا ضمن سفر به شهرها و استان ها آنها را به شرکت در انتخابات تشویق می نمایند که در این زمینه فعالانه حضور داشته باشند در این شماره بر اساس ضرب المثل معروف آزموده را آزمودن پیشمانی آرد و آن طور که گفته اند: تباهی روزگار خود فزایم چو چیز آزموده آزمایم روان را رنج بیهوده نمایی که چندین آزموده آزمایی 1 نویسنده این سطور در نظر دارد با دهها شاهد و دلیل که در 9 سال اخیر بخش هایی از آن را در ستون انعکاس آیینه درج نموده، با عنایت به نزدیک شدن ایام انتخابات مجدداً بدان اشاره کند و آرزو نماید برای سومین بار خط و شیوه محمود احمدی نژاد و همفکرانش بر این سرزمین حکمرانی نکند و مردم را دیگر بار دچار بلیه دوران حکومت نهم و دهم ننماید. آیت ا... عبدا... جوادی آملی، با اشاره به موضوع اختلاس ها در کشور گفت: مشکلاتی به مملکت ما ضربه وارد کرده که نخست اختلاس است و دیگری سوء مدیریت که اینها کمر نظام را شکسته اند. ایشان در دیدار شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: بیت المال حسابش در قیامت معلوم است اما در این دنیا بنا به فرموده حضرت علی(ع) بیت المال یک مرتع سرسبز است که اگر در جایی غیر از خودش و خدمت به مردم مصرف شود بیماری و با می شود که آبروریز خواهد بود و همه از آن مطلع خواهند شد. مسئولان باید در مصرف بیت المال دقت کنند و همین دادگاه اختلاس نفتی بیماریی شده است که آبروی نظام را خدشه دار کرده و اگر به این جمله گهربار حضرت علی(ع) گوش داده بودیم امروز آبروی ما در دنیا حفظ می شد و من از خداوند می خواهم که به ما آبرو عطا کند. آیت ا... جوادی آملی ادامه داد: ما در این کشور همه چیز داریم و خداوند نعمت خودش را برای ما قرار داده و این در حالی است که یک صدم جمعیت دنیا را داریم، 10 درصد از منابع دنیا در کشور ما قرار دارد ولی متأسفانه این اختلاس ها ضربه زیادی را به مردم و کشور وارد کرده است. 2 سیاستمداری که سال ها در سمت های اداری و در رده های مختلف از قبیل شهرداری، استانداری، ریاست جمهوری فعالیت و مسئولیت داشته آیا نمی داند در یکی دو هفته آخر دوران مدیریتش نباید مجوز دانشگاه به نام خود و یاران نزدیکش صادر کند و یا از بیت المال وجه به حساب شخصی واریز ننماید تا در مظان اتهام قرار نگیرد. اگر سازمان ها و نهادهای نظارتی به هر دلیل با دولتی که خود را پاکترین دولت تاریخ و یا حکومت عدالت گستر می دانست در آن 8 سال مماشات نموده اند وقت آن است که بر اساس مدارک موجود به وظایف شرعی و قانونی عمل نمایند. گرچه شواهد امر حکایت از آن دارد که پرونده متخلفان و مفسدان اقتصادی، زمین و کوه و دریا و جنگل و گردنه خواران و غیره در حال رسیدگی است و باعث امیدواری مردم خواهد بود. دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اما از یک تخلف دیگر دولت سابق هم توضیحات بیشتری می دهد و می گوید: دانشگاه جامع ایرانیان یک دانشگاه غیر انتفاعی و خصوصی است که در دو هفته پایانی کار دولت قبل تاسیس شد و در صدور مجوز آن و تخصیص اعتبار از محل بودجه نهاد ریاست جمهوری، سوء جریان به وقوع پیوسته است. شاهد این مدعا روند زمانی شتاب زده تاسیس و شکل گیری این دانشگاه و تخصیص غیرقانونی اعتبار به عنوان سرمایه تاسیس از محل منابع نهاد ریاست جمهوری در دو هفته پایانی کار دولت است. مصوبه ای در دولت به منظور جواز کمک نهاد ریاست جمهوری به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی تحت عنوان فعالیت های فرهنگی و اجتماعی صادر می شود بدون آنکه در جلسه، ذکر نامی از دانشگاه جامع ایرانیان باشد. در حال حاضر پرونده این مصوبه که مبنای قانونی این اقدامات قرار گرفته است، در مرجع قضایی در حال رسیدگی است. در نهایت مورخ 12/5/1392 و در آخرین روز کاری دولت قبل با امضای آقای ح. ب مبلغ 16 میلیارد تومان به حساب شخصی مشترک رییس جمهور وقت با وی، واریز می شود. البته با اشکال دیوان محاسبات کشور و پیگیری دولت یازدهم این وجوه مجددا به حساب نهاد ریاست جمهوری بازگردانده شد. در تاریخ 5/6/1392 حسابرس کل هیات حسابرسی دیوان محاسبات کشور این امر را خلاف قانون ابلاغ کرده و بر بازگشت آن تاکید می کند و روز بعد از آن با اعلام دادسرای دیوان محاسبات کشور، حساب شخصی رییس جمهور سابق و آقای ح. ب مسدود می شود و با پیگیری های مکرر معاون کل محترم نهاد ریاست جمهوری در تاریخ 11/7/1392 این وجه به حساب نهاد باز می گردد. وی افزود: پرونده قضایی رسیدگی به دانشگاه ایرانیان مفتوح است، ضرورت دارد مرجع قضایی بررسی کند که چگونه طی کمتر از دو هفته پایانی کار دولت مجوز این دانشگاه صادر و شروع به کار می کند، بدون اینکه به ثبت رسمی برسد و از محل بودجه دولت به بهانه کمک به آن به حساب شخصی این افراد کارسازی شود. انتظارمان از دستگاه قضایی این است که این پرونده را با سرعت بیشتری رسیدگی کند. امیدواریم مسوولانی که در این رابطه نقش داشتند پاسخگوی عملکردشان باشند. 3 نه تنها اصلاح طلبان بلکه عده ای از اصول گرایان هم آرزو می کنند عموم مردم اجازه ندهند تفکر احمدی نژاد ی ها بار دیگر بر این سرزمین حاکم شود حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان در فاصله شش ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به بررسی فضای انتخاباتی حاکم بر جریان های سیاسی و افراد موثر در این دو انتخابات می پردازد و می گوید: دعا می کنم تفکر احمد ی نژاد دیگر هیچ گاه به ملت ایران تحمیل نشود. مدتی است که زمزمه هایی از فعالیت های انتخاباتی محمود احمدی نژاد و اطرافیانش شنیده می شود. از جلسات دفتر ولنجک رییس جمهور پیشین گرفته تا همایش های گاه و بیگاهی که احمدی نژادی ها برگزار می کنند و بازار سفرهای استانی هم داغ است. این فعالیت ها، شایعات زمینه چینی برای حضور مجدد احمدی نژاد در قدرت را قوت می بخشد. غرویان در این زمینه می گوید: من که شخصا دعا می کنم که هیچ وقت افکار و مشی آقای احمدی نژاد بار دیگر بر ملت ایران تحمیل نشود و این از دعاهای بنده است که این مصیبت ها بار دیگر در کشور ایران و ملت ایران توسط آن افکار و مشی ایشان حاکم نشود. البته حدس می زنم اکثریت ملت به خصوص فرهیختگان و آن ها که دانش بالاتری دارند متوجه شدند که واقعا چه مصیبت هایی بر ملت ما در این هشت سال وارد شد. وی می افزاید: توده مردم هم آگاه تر و متوجه تر شده اند. نخبگان باید تلاش کنند که توده مردم را آگاه تر کنند تا بار دیگر به آن طرز فکر رای داده نشود ولی در عالم سیاست هر اتفاقی ممکن است بیفتد. تلاش دولت سابق هم این است که باز قدرت را در دست بگیرد ولی ما امیدواریم و دعا هم می کنیم که چنین اتفاقی نیفتد و مردم را هم آگاه می کنیم که به چنین نمایندگانی با آن طرز تفکر و افراط گری ها و تندروی ها رای ندهند. در دو سال پایانی دولت احمدی نژاد برخی از اصولگرایان او را به خاطر خانه نشینی 11 روزه و ارتباط با اسفندیار رحیم مشایی از جریان اصولگرایی خارج دانستند و حتی پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش از او برائت جستند. هر چند او هیچ گاه خود را وام دار گروه خاصی ندانست و حتی زنده شدن جریان اصولگرایی را از دم مسیحایی خود در انتخابات 84 می دانست... آقای احمدی نژاد هم به اعتبار این که دم از امام زمان(عج) و مدیریت امام زمانی می زند در دایره اصولگرایی گنجانده شده است. او خاطر نشان می کند: من خودم در یک سخنرانی 22 بهمن از احمدی نژاد شنیدم که در آخرش گفت که از نیروی انتظامی، استاندار و... تشکر می کنم، از امام زمان هم تشکر می کنم! انگار که امام زمان هم یکی مثل بقیه مسئولین است! طوری حرف زد که من تعجب کردم و انگار ارتباط مستقیم با امام زمان (عج) دارد. این کارها برای عوام فریبی بود و بعضی ها این ها را شاخصه اصولگرایی می دانستند. 4 خبرها حکایت از آن دارد که احمدی نژاد قرار است به وقتش پاسخ لازم را بدهد مردم مومن و صبور و انقلابی ایران می دانند او سال ها ادعا می کرد اسامی مفسدان اقتصادی را در جیب و کیف خود دارد گر چه هیچگاه نام آنها اعلام نگردید اما با کمال تاسف و تاثر باید گفت تنها یکی از کسانی که توانسته است با امکاناتی که در دولت احمدی نژاد برایش فراهم گردیده به آلاف و الوف دست یابد بابک زنجانی است که درباره ثروت کلان و نجومی وی می گویند: چنانچه ثروت دوباره مردم ایران از جیب های بابک زنجانی به بیت المال برگردد، می توان، هزاران کیلومتر مسیر آسفالتی برای تردد ایرانیان به سایر شهر های ایران ایجاد کرد، بیش از 100 بیمارستان تخصصی سرطان در سراسر کشور تاسیس کرد، ده ها هواپیما و کشتی برای بازرگانان و تاجران تهیه کرد، هزاران کیلومتر خط لوله آب رسانی کشاورزی و آشامیدنی به روستاها کشید، می توان هزاران مدرسه در سراسر کشور ساخت و بیش از 10 استان را به طور کامل آباد کرد و با تاسیس صد ها کارخانه تولیدی و شرکت های فرآورده های نفتی میلیون ها جوان متمدن، باهوش و تلاشمند را مشغول به کار و از کاهش بی رویه طلاق در کشور جلوگیری کرد. صد ها مرکز ترک اعتیاد، نگهداری از کودکان بدسرپرست و کودکان معلول راه اندازی کرد تا دیگر خانواده ای نگران مشکلات فرزند مریضش نباشد، و هزاران مورد دیگر می شود انجام داد به شرط آنکه پول های ملت عزیزمان از جیب های متهم بزرگ نفتی دوباره به بیت المال برگردد. 5 صد البته مردم، از درک و بینش سیاسی کارآمد و توانمندی برخور دارند و نیازی به هدایت جریانات سیاسی ندارند و مسایل و حوادث کشور را بخوبی تحلیل می کنند در گزینش و انتخاب خود بهترین ها را انتخاب خواهند کرد و از طرفی عهد و پیمانی با کسی ندارند و عقد اخوتی با کسی نبسته اند هرگاه تشخیص دهند که فرد اصلح کیست او را بر می گزینند و برای این تشخیص بهترین معیار عملکرد گذشته افراد است. بنابراین شایسته است که همه ما به خواست و اراده مردم تمکین کنیم و در برابر انتخابشان سر تسلیم فرود آوریم. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- امثال و حکم علامه علی اکبر دهخدا، جلد اول، صفحه 31 و 32، انتشارات امیرکبیر 2- خبرگزاری ایرنا، 19/7/94 3- روزنامه اعتماد، مورخ 19/7/94 4- خبرگزاری ایسنا، مورخ 15/6/94 5- روزنامه آرمان، مورخ 18/7/ ...
آرشیوخبر:اعلام جزئیات نسبی خودرو جدید سئات/قیمت خودرو ارزان میشود؟
شود، بطور طبیعی شاهد چنین کاهش فروشی هستیم. این تنظیم بازار به شکل طبیعی در سال 90 اتفاق افتاد که ما از تولید هزار و 650 خودرو به 990 هزار خودرو رسیدیم چون تمهیدات لازم برای فروش و لیزینگ خودرو مهیا نبود. در آن شرایط هم شرکت ها برای تحریک بیشتر مردم به خرید خودروی داخلی، شرایط خاصی را در نظر گرفتند که بازار را راه انداخت. در آن شرایط که ما با کاهش تقاضا مواجه شدیم کمپینی در کار نبود و تنظیم
آرشیوخبر:کیلومترشمار اتومبیل خانم دکترها/مقایسه سه وانت 100 میلیونی در بازار ایران
حداکثر قدرت 133 اسب بخار و گشتاور 197 نیوتن متر را داراست و یک گیربکس پنج دنده نیز نیروی تولیدی را به هر چهار چرخ منتقل می کند. نیسان پیکاپ تنها عضو بنزینی گروه است و در عین حال ضعیف ترین آنها نیز به حساب می آید هر چند که نباید آن را خودرویی کند و کم توان دانست. ایران خودرو در ابتدا با عرضه پیکاپ خود سر و صدای زیادی را به راه انداخته بود. فوتون تانلند را شاید به جرات زیباترین و با ابهت