سایر منابع:
سایر خبرها
عبارت رب الارباب را که در برخی روایات و ادعیه وجود دارد، چگونه می توان تفسیر کرد که شرک آمیز نباشد؟
الإسم الأعظم و التعیّن الأول الذی هو منشأ جمیع الأسماء و غایة الغایات، إلیه تتوجّه الرغبات کلها، و هو الحاوی لجمیع المطالب النّسبیة، و إلیه الإشارة بقوله وَ أَنَّ إِلی رَبِّکَ الْمُنْتَهی . التهاونی، محمد علی، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، ج1، ص 841، بیروت، مکتبة لبنان ناشرون، چاپ اول، 1996م. آیات مرتبط سوره آل عمران (64) : قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَیٰ ...
چگونه خداوند در فرازهایی از قرآن، تمام خوبی ها و بدی ها را به خود نسبت داده، اما در فرازهای دیگری، عامل ...
...، می توان این دسته از سیئات را نیز از جانب خدا دانست. بنابراین مقصود، هر سیئه و بلا و مشکل نیست، بلکه منظور مشکلاتی است که کیفری برای گناهان انسان است،[19] و با آن که این موارد نیز از حیطه قدرت خدا خارج نیست، اما دلیل بروز آن، خود انسان است.[20] [1]. ر. ک: فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 10، ص 147، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق. (این تفسیر از ...
معجزات نه گانه حضرت موسی( علیه السلام ) که در قرآن از آنها یاد شده، چیست؟
، ص 414، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق. [19]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 13، ص 218. [20]. شیخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 423-424، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش. [21]. قطب الدین راوندی، سعید بن عبد اللّٰه، الخرائج و الجرائح، ج 1، ص 115 – 116، قم، مؤسسه امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف )، چاپ اول، 1409ق. [22]. بیضاوی ...
روایتی از دیدار شاعران با رهبر انقلاب
بیند حوالی ساعت 23:30 صحبت هایش را شروع می کند. رهبر انقلاب از خوب بودن و فراتر از انتظار بودن جلسه ی امشب می گوید و خدا را بابت پیشرفت حرکت شعری در کشور شکر می کند و در مقابل به جریان شعر عاشقانه ی محض و عریان و پیشرفت نکردنش اشاره می کند و از امیدواری اش به شعر انقلاب می گوید. بخش اول صحبت های آیت الله خامنه ای درباره ی شعر است. رهبری با اشاره به آیه ی علمه البیان بیان و شعر را از معجزات آفرینش ...
آیا حوادث ناگوار طبیعی، عذاب الاهی است، و یا علل مادی دارد؟
حیدریة، چاپ اول، بی تا. [13]. "ما ضرب الله عبداً بعقوبة اشد من قسوة القلب". ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه و آله، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 296، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1404ق. [14]. عدل الهی، ص 164 و 165. T
نظر اسلام در ارتباط با منازل بزرگ و مجلل چیست؟ و چگونه می توان مردم را در ساخت مسکن به سمت میانه روی سوق ...
، 1421ق. [3]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 6، ص 526، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص 325، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [5]. محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 3، ص 467، قم، مؤسسه آل البیت(علیه السلام )، چاپ اول، 1408ق. [6]. وسائل الشیعة، شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 5، ص 338، قم، مؤسسه آل البیت(علیه السلام )، چاپ اول، 1409ق. [7]. شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 281، قم، دار الشریف الرضی للنشر، چاپ دوم، 1406ق. ...
حدیث لوح، در چه منابع روایی آمده است؟
.... متن روایت یاد شده از این قرار است: امام صادق( علیه السلام ) می فرماید: پدرم به جابر بن عبد اللَّه انصاری فرمود: من با تو کاری دارم، چه زمانی می توانم، تو را تنها ببینم و از تو سؤال کنم؟ جابر گفت: هر وقت شما بخواهی! پس روزی با او در خلوت نشستند و به او فرمود: درباره لوحی که آن را در دست مادرم فاطمه( سلام الله علیها ) دختر رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم ) دیده ای و ...
معنای مدارا و آثار آن از نگاه روایات چیست؟
، 1404ق. [3]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 119، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. احمدی میانجی، علی، مکاتیب الأئمة علیهم السلام، محقق، مصحح، فرجی، مجتبی، ج 2، ص 208، قم، دار الحدیث ، چاپ اول، 1426 ق. [5]. لیثی واسطی، علی، محقق، مصحح، حسنی بیرجندی، حسین، ص 209. قم، دار الحدیث، چاپ اول، 1376ش. [6] طه، 44. [7 ...
شهر زوراء که در روایات مربوط به نشانه های ظهور آمده، بغداد است یا تهران؟ آیا این که زنان آن جا شبیه ...
...، چاپ اول، 1397ق. [9]. سلیمان، کامل، یوم الخلاص فی ظل القائم المهدی(علیه السلام) ، ترجمه: مهدی پور، علی اکبر، تهران، آفاق، 1386ش. [10]. ازهری، محمد بن احمد، تهذیب اللغة، ج 13، ص 166، بیروت، دار احیاء التراث العربی ، چاپ اول؛ مفردات ألفاظ القرآن، ص 387؛ بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی-فارسی، ص 465، تهران، انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1375ش. [11]. تهذیب اللغة، ج 13 ...
جایگاه و منزلت زن در روایات چگونه است؟
از هر دری از درهای بهشت که بخواهد داخل بهشت شود .[4] 2. امام علی( علیه السلام ): رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) از جهاد یاد کرد. زنی به رسول خدا گفت: ای رسول خدا! از این جهاد [چیزی] برای زنان نیست؟ پیامبر فرمود: برای زن در فاصله حاملگی تا زایمانش و تا از شیر گرفتن فرزندش اجری است چونان اجر کسی که خود را در راه خدا [و جهاد] قرار داده است، پس اگر در این فاصله بمیرد موقعیّت شهید را دارد ...
سوره ای که فرشتگان برای قاری آن تا روز قیامت تسبیح می گویند + صوت آیات
...> هَلْ یَنظُرُ ونَ إِلَّا أَن تَأْتِیَهُمُ الْمَلَائِکَةُ أَوْ یَأْتِیَ رَ بُّکَ أَوْ یَأْتِیَ بَعْضُ آیَاتِ رَ بِّکَ ۗ یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیَاتِ رَ بِّکَ لَا یَنفَعُ نَفْسًا إِیمَانُهَا لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمَانِهَا خَیْرً ا ۗ قُلِ انتَظِرُ وا إِنَّا مُنتَظِرُ ونَ ﴿158﴾ آیا جز این انتظار دارند که فرشتگان به سویشان بیایند، یا پروردگارت بیاید، یا پاره ای ...
آیا خوردن میوه انار به تنهایی می تواند شیطان را از انسان دور کند و او را بهشتی نماید؟
شما باد به خوردن انار شیرین؛ چرا که هیچ دانه ای از آن به معده مؤمنی در نمی آید، مگر این که بیماری را از آن ریشه کن کرده و وسوسه شیطان را از او دور می سازد .[14] [1]. کوفی، محمد بن محمد اشعث، الجعفریات(الأشعثیات)، ص 244، تهران، مکتبة نینوی الحدیثة، چاپ اول، بی تا. [2]. أبو عبد الله( علیه السلام ) شَیْئَانِ صَالِحَانِ لَمْ یَدْخُلَا جَوْفاً قَطُّ فَاسِداً إِلَّا أَصْلَحَاهُ وَ شَیْئَانِ ...
محل اقامت و سکونت امام زمان(عج) در زمان غیبت کجاست؟
: ابراهیم البهادری، محمد هادی به، به اشراف: جعفر سبحانی، چاپ اول: قم، اسوه، 1413 ه. ق، ج 2، صص 597 و 598؛ بحارالانوار، ج 53، ص 176. [4]. کتاب الغیبة (نعمانی)، ص 172، ح 5. [5]. الکافی، ج 1، ص 340؛ کتاب الغیبة (طوسی)، ص 102؛ بحارالانوار، ج 52، ص 153، ح 6. [6]. بحارالانوار، ج 52، ص 153. [7]. الکافی، ج 1، ص 328، ح 2؛ کتاب الغیبة (طوسی)، ص 139؛ بحارالانوار، ج 51، ص ...