سایر منابع:
سایر خبرها
در کشور ما این است که ما باید هویت علم بر اساس موضوع را در نظر بگیریم، نه بر اساس روش. هنگامی که بر اساس روش به علوم نگاه می کنیم، تفکیک بین روش های عقل، نقل و تجربه در مواردی به صورت تعارض و تناقض ظهور پیدا می کند. در واقع، هر ابراز معرفتی که بتواند درباره یک واقعیت واحد حرف بزند، معتبر است و ما باید تمام ابزارهای معتبر معرفتی را به کار بگیریم. مثلاً اگر موضوع ما انسان باشد و درباره انسان گزاره ...
1 . آیا می توان زمان دقیقی که ناظر بر آغاز جریان های بازگشت به قرآن در عالم شیعی به مثابه احیاگرایی دینی باشد تعیین کرد؟ ما از زمان صفویه رویکرد مان به منابع معرفتی دین، به مقدار زیادی حدیثی و اخباری شد و از این جهت از قرآن دور شدیم. در این دوره و دوره های بعد، تفاسیری هم که برای قرآن نوشته شد مثل البرهان و صافی و نورالثقلین ...
نگاری و ضبط تاریخ توجه چندانی نشان نمی دادند، از این رو محققان جدید تاریخ های بسیار متفاوتی را برای درام های موجود سانسکریت در نظر گرفته اند. اما آنچه پیش از همه مورد توافق است قدیمی ترین قطعاتی است که به حدود 1000 سال پیش تعلق دارند. حدود 25 نمایشنامه ی سانکسریت به دست ما رسیده است که تاریخ بعضی از آنها حوالی سده ی نهم میلادی و در این میان بهترین آنها را به سده ی چهارم و پنجم میلادی نسبت می دهند ...
اسلامی نگاه جدیدی نسبت به فلسفه سیاسی رخ داد. در حال حاضر این نگاه به چه میزان موفق بوده است؟ فلسفه سیاسی تعامل جدی با حوزه های معرفتی دیگر دارد. برای نمونه آبشخور و پشتوانه فقه سیاسی در حقیقت فلسفه سیاسی است. بحث های انتقادی، اخلاقی و غیره با حکمت متعالیه عجین شده اند و حکمت متعالیه با نگاه مدینه فاضله و مطلوبیت های زندگی عملاً یکی از مبانی فکری امام راحل بود. امام خمینی(ره ...
اشغال کنیم دریافت کرد. جایزه بنیانگذار یا فاندر به فیلم هایی تعلق می گیرد که با شیوه منحصر به فرد و نوآورانه خود در زمینه هنر تصاویر محرک، بتواند روح جشنواره را منعکس کند. پس از اهدای جایزه این فیلم مستند نیز در جشنواره به نمایش درآمد. مایکل مور در این فیلم به سراغ کشورهای مختلف اروپایی رفته و نشان داده آنها چه راه حل های متفاوتی برای حل مسایل اجتماعی، آموزشی و فرهنگی پیدا کرده اند. او گفته است با ...
پنهان دموکراسی که دوباره بر این جامعه حاکم شده بود. با وجود بی میلی اولیه افلاطون به درگیری در سیاست، مرگ سقراط او را به قلمرو خطرناک سیاست، به منزله لحظه ای ضروری در مراقبت از نفس کشاند. نگاهی به توصیف گلاکن از کمال عدالت و بی عدالتی در کتاب دوم جمهوری نشان می دهد افلاطون، سقراط را نماینده انسانی می داند در کمال عدالت؛ تمام هم وغم او در خدمت خیر عمومی است، ولی دقیقا نفس کار سقراط در نظر عموم مردم ...