سایر منابع:
سایر خبرها
فقط باید آه کشید...
شوشان عبدالرزاق پورعاطف : وقتی مرد فلسطینی در محوطه بیمارستان غزه، کودک سر بُریده را سر دست بالا برد، آه و ناله از نهاد همه برخاست و صدای جیغ زنان هم. گوینده ی خبر تصاویر را نگاه می کرد و می گریست و من نمی دانستم که در همان لحظات کسی دارد شاهرگ سینمای ایران را می زند، شاهرگ روشنفکر و فیلسوف سینمای ایران را. به روایتی دیگر سر داریوش مهرجویی هم بُریده شد و انگار قاتل هم او را سر دست بالا ...
نقد بررسی مجموعه فیلم های یاران اوشن
شده بود با این عنوان: “من شنیدم که تو برای هر فیلم 20 تا می گیری” در آن زمان ماجرایی درباره رابرتس نقل می شد که او سنگین ترین دستمزد را در بین بازیگران زن دارد و برای هر فیلم 20 میلیون دلار دستمزد می گیرد. این پیام کلونی به نوعی یک شوخی با این ماجرا بود. بازیگران فیلم در زمان استراحت به بازی می پرداختند. در این بین اختلافی در بین آنها وجود داشت که چه کسی بیشتر از سایرین برنده شده است. جورج کلونی ...
داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
بُعد بین المللی و شناخت خارج مرز، که از جنبه ی نگاه خارق العاده اش به گیتی و کائنات و آدم ها و هر چیز ذی حیات و نازنده ای که در آن است. و دومی هم داریوش عزیز بود. که چند روزی ست بدرقه اش کرده ایم به اشک و زخم. در تابوت گذاشتیمش به حزن و یاس و کفن پیچش کردیم به داغ و شرم. خاک کردیم هم بدن شرحه شرحه ی او را و هم جان آزرده و مجروح خودمان را. خالق ماندگارترین شخصیت ها و فیلم ها و سکانس ها ...
اگر داریوش مهرجویی به ایران بازنگشته بود...
خاک سپرده شد). مهرجویی اما بازگشت و خود را بازیافت و در همان دهۀ 60 سه فیلم ساخت که دو مورد از آنها از بهترین های تاریخ سینمای ایران شدند: اجاره نشین ها در 1365 و هامون در 1368. در سال 1366 هم البته شیرک را ساخت که موفقیت و محبوبیت آن به اندازۀ آن دو نیست.در دهۀ 70 نیز بانو، سارا، پری، لیلا و درخت گلابی را. این آخری (درخت گلابی) را سه بار دیده ام! یک بار متن فیلم نامه و در واقع عین ...
نقدی تند علیه ترانه علیدوستی!
... در ادامه، رکورد سنگ بنای طراحی روایت می شود. هیچ چیز غیر رکورد اهمیت ندارد. مساله فردی الهام تبدیل به مساله جمعی مخاطبان نمی شود. اصرار او بر رکورد بیش از آنکه نشان از تمایل او به قهرمانی داشته باشد، بیشتر شبیه انتقامی از احمد و دنیای مردان است. به میزان افزایش تمایل الهام به ثبت رکورد دنیای پیرامونش سیاه وسفید می شود. فیلم به دامن شعارزدگی افراطی می افتد. شبیه کودکانی که در زمان تمنای ...
سینما صدای بلند اندیشه است
، کلاهبرداری،دورویی،مرگ نوع دوستی،به ارمغان می آورد هامون یکی دیگر از فیلم های مهم داریوش مهرجویی است که بعد از انقلاب ساخته شد و تاثیر بسزایی در جریان سینمای ایران گذاشت. فیلمی که به یکی از مسائل مهم و پیچیده زمان خود می پردازد، بحران روشنفکر ایرانی. تدوین غیر خطی فیلم که آشفتگی و به هم ریختگی را تداعی می کند، فلش بک های متوالی به گذشته و گذشته های دور، آغاز فیلم با رویای خسرو ...
یادگاری های بانوی سناریست/ به یاد وحیده محمدی فر
که جای جای خاطره بازی با فیلم هایشان، نهیبی بر همین تقدیر شوم بود. از کابوس وایرال شده حمید در هامون با مضمون سلاخی شدن در سردابه ای قرون وسطایی تا یغمای عمارت مریم در فیلم بانو ، از سکانس گریستن جمعی درون تاکسی در فیلم پری تا خودخوری و تنهایی سارا و لیلا ، از تراژدی زنان فیلم بمانی تا فروپاشی آرمان های نسل جوان در سنتوری و لامینور . داریوش و وحیده بیشتر سرایندگان نغمه هایی حزین و واقعی ...
استاد مهرجویی هویت سینما ایران بودند
مطرح کردم، ایشان اینقدر متواضعانه از من تشکر کرد که این نگاه را دارم و بزرگداشتی برای ایشان داشتیم. خاطره این تواضع، فروتنی این شخضیت عجیب هیچ وقت از ذهن من نمیرود. زالی اظهار کرد:آقای مهرجویی در هر ژانری استاد بودند، کمدی بهترین فیلم کمدی تاریخ سینما اجاره نشین ها با فاصله است، در سینمای فلسفی گاو سرجای خود فیلم هامون در سینمای عرفانی فیلم پری در سینمای جامعه شناختی فیلم لیلا و... است. من با رفتن ها مشکلی ندارم و می گویم هر کسی در این عالم یک نقشی دارد، اما نوع رفتن ایشان همه ما را آتش زد. ...
ناجی سینمای ایران از چنگال فیلم فارسی
تأیید استانداردهای سینمای جهان نزدیک شود و گامی بزرگ برای احیا و ریل گذاری آن در زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران بردارد. مهرجویی و پایانی برای فیلم فارسی در اواسط دهه 40 داریوش مهرجویی که برای تحصیل در رشته فلسفه به کالیفرنیا رفته بود، به ایران بازگشت و با ظهور او در سینمای تاریک آن روزها عرصه جدیدی در سینمای ایران گشوده شد که نگاه فلسفی بر آن غالب بود و با استانداردهای جهانی ...
نقد فیلم داستان شگفت انگیز هنری شوگر و سه فیلم کوتاه دیگر از وس اندرسون
مختلف -از جمله سکانس عالی بیمارستان داستان شگفت انگیز... - وجود دوربین و تماشاگر را به رسمیت می شناسند! گاه و بی گاه به سمت لنز نگاه می کنند، رو به بیننده به وقایع واکنش نشان می دهند و بابت حضور او، معذب می شوند! این شکل از شکستن دیوار چهارم -در تناسب با بخش نزدیک به انتهای قصه ی داستان شگفت انگیز... که طی آن، دال، درباره ی حالات مختلف ممکن برای پایان قصه اش می گوید- البته که بامزه و سرگرم کننده ...