سایر منابع:
سایر خبرها
اختلافی نیست). 3.امکان اطلاق و تقیید یا نبودن قدر متیقن در مقام تخاطب. در اجود التقریرات و اصول الفقه امکان اطلاق و تقیید و در کفایةالاصول و تهذیب الاصول عدم قدر متیقّن در مقام تخاطب را به عنوان مقدمه سوم ذکر کرده اند. امکان اطلاق و تقیید یا عدم قدر متیقن امکان اطلاق و تقیید به چه معنی است؟ جواب: تقابل بین اطلاق و تقیید تقابل عدم و ملکه است، و این دو ملازم یکدیگرند ...
مبحث مباحث دقیق فلسفی و اصولی از طرف صاحب نظران بیان شده است که به دلیل طولانی نشدن از ذکر آنها خودداری می شود. پی نوشت ها: 1.کفایةالاصول، ج1، ص2؛ بدایع الافکار، ص9؛ نهایةالاصول، ص15؛ فوائد الاصول، ج1، ص 26؛ اجود التقریرات، ص3؛ اصول الفقه، ج1، ص6؛ تهذیب الاصول، ج1، ص2. 2.نهایةالاصول، ص9. 3.کفایةالاصول، ج1، ص5. 4.کفایةالاصول، ج1، ص2، ان موضوع کل علم و هو الذی ...
مفاهیم می گویند: آیه ی مزبور تنها حکم موضوع اول (افّ گفتن) را بیان داشته، و حکم موضوع دوم یعنی ضرب و شتم را بیان نکرده است، لذا با این عبارت نمی شود حرمت ضرب و شتم را فهمید. یعنی اصولاً چنین مفهومی از آیه به دست نمی آید تا حجت باشد. (8) بعضی از علمای اصول در ردّ نظر فوق می گویند: آنچه بین قدما مطرح بوده بحث از حجیّت مفاهیم بوده است نه اثبات اصل مفهوم. توضیح اینکه دلالت مفهومیه متوقف بر چهار ...
حرام بعینه فتدعه من قبل نفسک ، تهذیب الاحکام، ج7، ص226، حدیث 989. 4.مبانی استنباط حقوق اسلامی، ص80. 5.کفایةالاصول، ج1، ص 326؛ اصول الفقه، ج1، ص 124؛ تهذیب الاصول، ج1، ص 366؛ اجود التقریرات، ص436. 6.تهذیب الاصول، ج1، ص 366. 7.کفایةالاصول، ج1، ص324؛ تهذیب الاصول، ج1، ص 363. منبع مقاله : ولائی، عیسی، (1391)، فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول، تهران: نشر نی، چاپ نهم ...
...> غارت کردن، از راه های رسمی گذران زندگی به شمار می آمد. این مسئله به قدری پذیرفته شده بود که عرب ها در شعرهای خود، کشتار و غارت دیگران را سندهای افتخار خود می شمردند. در جامعه جاهلی شبه جزیره عربستان، زن همانند کالا جزو دارایی پدر، شوهر یا پسر بود و همراه با اموال و ثروتی که باقی می ماند، به ارث برده می شد. همچنین بت پرستی آیین رایج ایشان بود. دامنه بت پرستی آن قدر رواج داشت که بت ...
بین مطلق و مقیّد تقابل عدم و ملکه است. (3) یعنی مفهوم نسبت به عوارضی مطلق است که بتواند به آنها مقید شود. مثلاً روغن می تواند مایع یا جامد باشد. در نتیجه اگر گفتیم روغن این کلمه نسبت به مایع یا جامد بودن مطلق است. همان گونه که روغن مایع مقیّد است. اما کلمه ی روغن نسبت به صفت چرب بودن نمی تواند مطلق یا مقید باشد. زیرا روغن منهای چربی روغن نیست. لذا گفته اند: اطلاق و تقیید ملازم یکدیگرند. مثال مطلق ...