سایر منابع:
سایر خبرها
فرهنگ در رسانه
... چند جوان رپ می خوانند، ظرف 4 ساعت پیدایشان می کنید. آن وقت در این مورد، کاری از دست تان بر نمی آید؟ چه بگویم جز این که فکر کنم دزد و داروغه یکی است.... آقایان هر سال می آیند و از قانون می گویند، اما ضدقانون عمل می کنند و بعد از دوره ای می روند. باید پرسید پس شما مسئول انجام چه قانونی هستید آقا؟ فرهیختگان/با ناصر پلنگی به بهانه برگزاری ورک شاپ سوم خرداد و افتتاح موزه خرمشهر ...
عدم تعارض دو اصطلاح احکام اسلامی و موازین اسلامی
فقهی و اصول عقلیه و عملیه جزء موازین اسلامی اند، ولی احکام اسلام بر آنها صدق نمی کند (عمید زنجانی، 1373، ص402)؛ اما این برداشت نیز قابل نقض و خدشه می باشد. اصولیین و فقها، تعاریف متعدد و تقریباً همسانی از حکم شرعی ارائه نموده اند که در مبحث بعد به تفصیل، آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. لکن اختصاراً اشاره می کنیم که حکم شرعی، همان قانون و مقرراتی است که به وسیله شارع، مقرر شده و خطابات ...
با تحصیلات، سوابق مبارزاتی و سیاسی نامزدهای ریاست خبرگان آشنا شوید
کلاس های درس خارج از فقه و خارج از اصول وی در قم و تهران از سالیان گذشته در حال برگزاری است. از تالیفات ایشان می توان به بحوث فی علم الاصول (تقریرات درسهای اصول شهید صدر در 7 جلد)؛ کتاب الخمس (2 جلد)؛ مقالات فقهیه ؛ قاعده فراغ و تجاوز؛ حکومت اسلامی ؛ جهان بینی اسلامی ؛ تفسیر موضوعی بخشی از نهج البلاغه ؛ تفسیر آیه مودت ذی القربی ؛ بحوث فی الفقه الزراعی؛ محاضرات فی الثورة الحسینیة ؛ الصوم ...
قاعده ی یَدْ
، بلکه شارع در مورد ید تعبداً حکم به آثار ملکیت کرده است. پس اصل است؟ مرحوم بجنوردی معتقد به اماره بودن این قاعده است. (9) پی نوشت ها: 1.فوائد الاصول، ج4، ص 603؛ القواعد الفقهیه، ج1، ص 106؛ عوائد الایام، ص254؛ الرسائل، ج1، ص 257. 2.عوائد الایام، ص254. 3.مأخذ پیشین، همان جا. 4.عن ابی عبدالله (علیه السلام)... ارایت اذا رأیت شیئاً فی ید رجل ایجوز لی ان اشهد انّه ...
سخنی با مؤلف کتاب سی و سه جلدی فلسفه علم اصول!
به گزارش شبکه اجتهاد ، حجت الاسلام محمدتقی اکبرنژاد از مدرسان حوزه علمیه قم و مدیر مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی، یادداشتی را با عنوان و ما أدراک ما الأصول؟!! برای نشر در شبکه اجتهاد فرستاده است. این یادداشت، حاشیه ای انتقادی بر خبر نشر و رونمایی دوره 33 جلدی فلسفه علم اصول آیت الله صادق لاریجانی است، که بدون دخل و تصرف و با مسئولیت نویسنده محترم، در ادامه می آید. فرق عالمان عمل گرا ...
لزوم جایگزینی رویکرد اقتصاد مقاومتی به جای دیپلماسی التماسی
بازدارنده می باشد. حتی اگر برجام را یک بیانیه سیاسی بدانیم نیز در آن آمده بود و مقرر شده بود که اگر هر یک از طرفین توافق هسته ای تعهدات خود را زیر پا گذاشتند، طرف متقابل نیز بر اساس قاعده پروتکل در حقوق بین الملل بتواند اقدامات انجام شده را باز پس بگیرد و از ادامه همکاری امتناع ورزد. بنا بر این اصل حقوق و عرف دیپلماتیک علی الاصول هر موافقت بین المللی تنها زمانی می تواند استمرار داشته باشد که طرفهای آن به ...
قاعده ی یَقین
قاعده ی یقین وجود دارد نمی توان با ادله ی استصحاب حجیّت قاعده ی یقین را اثبات کرد. آیا قاعده ی یقین حجت است یا خیر؟ آنچه در میان علما شهرت دارد این است که این قاعده حجت نیست. پی نوشت ها: 1.فوائد الاصول، ج4، ص 110 و 218؛ الاصول العامه للفقه المقارن، ص455. 2.فوائد الاصول، ج4، ص 219. منبع مقاله : ولائی، عیسی، (1391)، فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول، تهران: نشر نی، چاپ نهم ...
نگاهی به زندگی شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی
روزه ات با خوردن نبات باطل می گردد. عرض کردم: آری، فرمود: پس چرا خوردی؟ عرضه داشتم: اطاعت امر شما را کردم. استاد دست مبارک خود را بر شانه من زد و فرمود: با این اطاعت بهر کجا که باید می رسیدی رسیدی. مقبره مرحوم حاج محمد صادق تخته فولادی خلاصه ایشان از همان زمان، زیر نظر حاجی به نماز و روزه و انجام مستحبّات و نوافل شب و عبادات پرداخت و تا یازده سالگی، که فوت آن مرد بزرگ ...
قاعده ی دَرْء
عنصر معنوی می گردد. حقیقت این است که این نوع شبهه نیز مشمول قاعده می شود و در صورت حصول شبهه در عنصر معنوی از حیث عمد و قصد فعل مجرمانه باید قاعده را جاری ساخت و حدّ را مرتفع نمود زیرا اولاً دلایل قاعده و نیز الفاظ آن عمومیت داشته و قید خاصی را برای نوع شبهه معین نکرده است ثانیاً به همان دلیلی که در مورد شبهه حکمیه و موضوعیه بیان کردیم شبهه در عنصر معنوی از حیث جهل به موضوع جرم قطعاً شامل قاعده می ...
قاعده تَسامُح در ادله سُنَن
می شود به وسیله ی این قاعده نیز ثابت می شود؟ بنابراین اگر نذر کرده باشد که عمل مستحبی ای را انجام دهد یا وصیّت کند بخشی از اموالش در امور مستحبی خرج گردد، آیا اگر استحبابی به وسیله ی تسامح ثابت شد عمل به آن وفا نذر بوده و یا می شود وصیت را اجرا کرد یا خیر؟ و یا اگر در روایت ضعیفی آمده باشد در روز عید نوروز وضو مستحب است، و شخصی به دلیل همان روایت وضو بگیرد آیا می شود با آن وضو نماز بخواند؟ بنابر ...
قاعده ی دفع ضرر محتمل
.... همان گونه که عقل در مورد مظنون یا مشکوک حکم به وجوب دفع ضرر دارد، در مورد ضرر احتمالی هم اگر ضرر اخروی باشد چنین حکمی را خواهد داشت. بعضی می گویند بین مسلمین بلکه عقلای عالم قاعده ی دفع ضرر محتمل امر مسلّمی است. (2) قاعده ی مذکور در دو جا باید مورد مداقّه قرار گیرد: الف. در شبهات مقرون به علم اجمالی؛ ب.در شبهات بدوی و ابتدایی. اما در مورد شبهات مقرون به علم اجمالی همانند جایی ...
قاعده ی قُرْعه
مشتبه در شبهه ی موضوعیه مقرون به علم اجمالی است. در نتیجه از موضوع ادله برمی آید که قرعه در شبهه ی موضوعیه جاری می گردد مشروط به اینکه 1.شبهه ی موضوعیه همراه علم اجمالی باشد. 2.احتیاط در آن مورد ممکن نباشد، و یا چون موجب عسر و حرج است جایز نباشد، و یا شارع چنین احتیاطی را واجب نکرده باشد. 3.اصل و یا اماره ای که موجب انحلال علم اجمالی گردد در آن مورد وجود نداشته باشد. بنابراین اگر در مورد ملکی بین ...
قاعده ی لاضَرَر و لا ضِرار
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: عیسی ولائی نگاهی به یک اصطلاح در علم اصول در مورد قاعده ی لاضرر روایات در حدّ استفاضه وارد شده است. فخرالمحققین می گوید: روایات قاعده ی لاضرر (1) در حدّ تواتر است. امامیه به سه عبارت روایات مربوط به قاعده ی لاضرر را بیان کرده اند: 1.قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) لاضرر و لا ضرار (2 ...
انقلاب ایران چگونه صادر شد/ چگونه ایران با فرهنگش جهان را تسخیر می کند؟
آن اندیشه، صحیح است و دل انسانها را در اکناف عالم، به خود جذب می کند . ... دشمن به ما می گوید چرا انقلابتان را صادر می کنید؟ ما در جواب دشمن می گوییم انقلابمان را صادر نمی کنیم. انقلاب ما صادر شد و گذشت و تمام شد! شما در مقابل یک عمل انجام شده قرار دارید. صدور انقلاب به معنای صدور یک کالا نیست که به طور دائم، آن هم به وسیله ی اشخاص بخواهد ادامه داشته باشد. (14/3/1372) امام خامنه ای یکی ...
قاعده ی مَیْسور
صبح به فرض که از انجام جزئی از نماز عاجز باشد، مثلاً قادر نباشد ایستاده نماز بخواند، در اینجا شرط ایستادن ساقط می شود. اما چون قادر است نشسته نماز بخواند، سقوط وجوب جزء موجب سقوط وجوب مرکب نمی گردد. ادله ی قاعده ی میسور برای این قاعده به سه روایت استناد شده است: 1.پیامبر فرمود وقتی شما را به چیزی امر کردم، به هر مقداری که استطاعت دارید عمل کنید. (2) 2.علی (علیه السلام) می ...
تأملی در مفهوم قلمرو از نقطه نظر تمدن نوین اسلامی با نیم نگاهی به جریانِ فتوحِ صدر اسلام
، چرا که خداوند متعال، انسان و بلکه جمیع حیوانات را نیز به ابزار و وسایل دفاعی در نظام خلقتشان مجهز فرموده و در آنان قوۀ غضب قرار داده است.[10] به سبب اتفاق نظرِ مطلقی که در باب جهاد دفاعی وجود داشته و نیز باتوجه به این نکته که موضوع مورد بحث در نوشتار پیشِ رو، حمله ی پیش دستانه است، لذا بحث از جهاد دفاعی، در این جا خیلی موضوعیت نداشته و امری مسلّم و بدیهی در نظر گرفته می شود، اما بنا به ...