سایر منابع:
سایر خبرها
شرح مختصر دعای مکارم الاخلاق - گفتار بیستم: خدمت رسانی به مردم
به گزارش قم پرس به نقل از جماران پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران: آنچه در پی می آید، بیستمین گفتار از شرح مختصر دعای مکارم الاخلاق توسط یادگار گرامی امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی است که در ماه مبارک رمضان به صورت روزانه منتشر خواهد شد. گفتار بیستم. خدمت رسانی به مردم حضرت زین العابدین (علیه السلام) در فراز دیگری از دعای شریف مکارم الاخلاق از خدای ...
شرح مختصر دعای مکارم الاخلاق: دوری از عُجب و خودپسندی
در انسان شکل می دهد، همان جهل است و البته هیچ نادانی و جهلی بدتر از عجب نیست: لا جهل اضر من العجب (بحارالانوار/ ج 69/ ص315). عجب نیز چون دیگر صفات اخلاقی، مراتب و درجاتی دارد: مرتبه نخست عجب آن است که آدمی کار ناپسندش را خوب و پسندیده می پندارد: فمن زیّن له سوء عمله فرآه حسناً (فاطر / 8). امام کاظم (علیه السلام) نیز می فرماید: العُجب درجات، منها أن یزیّن للعبد سوء عمله، فیرآه ...
آن طور خدا را توصیف کنیم که واقعاً معتقدیم نه بیشتر
خدا] می گوید: بسم الله، بفرما! این حرف هایی که زدی بیا استقبال کن ببینم آخر آنچه را طی کردی، حالا اینجا امتحان بده ببینیم نمر ه ات چند می شود؟! وقتی انسان متنبه شد آن وقت کارش درست می شود آسید جمال می گفت: فقر غلبه کرد و به جائی رسید که من می رفتم این حلقه ها را تکان می دادم می گفتم: یا امیرالمؤمنین! غلط کردم آنچه را گفتم؛ پس گرفتم. هیچ ما طاقت نداریم، هیچی! غلط کردم! بله، وقتی ...
مشخصات کلی مصحف های عثمانی
، از آن جهت بوده که در زمان های متأخر، ممکن بود دشمنان به عنوان تصحیح قرآن و اصلاح ناهنجاری های آن، قرآن را دست خوش تحریف سازند و کتاب خدا بازیچه ی دست مغرضان و هواپرستان قرار گیرد. علی (علیه السلام) در این باره فرموده است: إنَّ القرآنَ لا یُهاج الیوم و لا یحوّل و همین فرمان به عنوان یک اصل و پایه ی قانونی برای همیشه مورد پذیرش مسلمانان قرار گرفت. لذا کسی را یارای آن نبود که قرآن را مورد دست برد ...
روزه و باور قیامت
گروه مذهبی: حضرت آیت الله جوادی آملی در گفتاری با تبیین برخی مفاهیم خطبه شعبانیه، آداب و شرایط روزه مقبول درگاه حضرت حق را تشریح کرده است. به گزارش بولتن نیوز، متن بیانات معظم له به شرح ذیل است. *روزه و باور قیامت خبرگزاری حوزه/ چون ماه مبارک رمضان، از عظمت و بزرگی خاصی برخوردار است، حضرت محمد(ص)در ماه شعبان می فرماید: خودتان را آماده کرده و از خدا بخواهید تا ماه ...
سوره های مکی و مدنی و فواید شناخت آنها
در کجا اتفاق افتاده، عوامل و اسباب پدید آورنده ی آنچه بوده است. بدین طریق دانستن سوره ها و آیه های مکی و تشخیص آنها از آیه ها و سوره های مدنی از اهمیت به سزایی در فهم تاریخ تشریعات اسلامی برخوردار است. 2. فهم محتوای آیه در استدلال های فقهی و استنباط احکام نقش اساسی دارد. چه بسا آیه ای به ظاهر مشتمل بر حکم شرعی است، ولی چون در مکه نازل شده و هنگام نزول، هنوز آن حکم تشریع نشده بود، باید یا راه ...
داوری قرآن کریم نسبت به سخنان منافقان با تکیه بر آرای آیت الله جوادی آملی
، سخن آنان (اظهار نظر دربارة اسلام) زیان کمتری متوجّه دین الهی می گردد. نکتة دیگر آن است که قرآن برای ادّعاهای باطل آنان به شرح دلیل و استدلال برای پذیرش سخن حق نمی پردازد؛ زیرا سراسر قرآن نشان از استدلال بر عقاید دارد و در اینجا نیاز به بیان دلیل برای منافقان نبود. در واقع، شخصیّت گوینده در داوری گفتار اهمیّت دارد. اگر این سخنان از گویندة دیگری نقل می شد، بی شک واکنش قرآن متفاوت بود ...
بررسی اعجاز در قرآن بر اساس علم منطق با تکیه بر احادیث
همان ظاهر است و از وجهی غیر آن (هُوَ لاَ هُو). بنابراین، هم می توان صفت خلق را به حق نسبت داد (تشبیه) و هم می توان صفات خلق را از حق سلب کرد (تنزیه) (ر.ک؛ همان، 1366، ج 1: 70). ابن عربی مِثل نداشتن خدا را از باب سالبه به انتفای موضوع می داند؛ زیرا هر نوع قیاس متضمّن حدّاقل دو شیء است که با یکدیگر متمایز باشند، چرا که هیچ چیز با خودش مقایسه نمی شود یا شبیه خودش نیست، هر مخلوقی که فی نفسه و ...
آزادی عقیده و آزادی بیان با تکیه بر واکاوی تفسیری آیه ﴿لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ﴾
مترتّب نیست؛ زیرا آنان معتقدند با تبیین و تفکیک حق از باطل و رشد از گمراهی، هر انسان آگاه و خردمندی دین الهی را می پذیرد و نیازی به اکراه نمی باشد (ر.ک؛ جعفری، 1375: 195). کسی که بر اسلام هدایت شده، از روی بیّنه وارد آن گردیده است و آن کس که بر دلش مُهر خورده، اکراه به حالش سودی ندارد (ر.ک؛ ابن کثیر، 1419 ق.، ج 1: 310 ). خداوند امر ایمان را بر تمکّن و اختیار نهاد تا ابتلا، امتحان و تکلیف معنا پیدا ...