سایر منابع:
سایر خبرها
، نه از لحاظ نظری قابل توجیه است و نه عملی می شود که بر این نظر، نقدهایی وارد شده است درباره اصل پذیرش، معنای پذیرش، آن چیزی که متعلقِ پذیرش است و کسانی که طرف پذیرش واقع می شوند. پاسخ دوم، مباحثی است که حول محور حق طبیعی و حقوقی که به انسان به عنوان حق طبیعی تعلق می گیرد، مطرح می شود. سوال جدی در این میان، این است که طبیعت چیست و چگونه می توان آن را شناخت. مادامی که ما در مباحث معرفت ...
قبل از پرداختن به موضوع حقوق شهروندی باید به عنوان مسائل پایه با آن آشنا شد. کار ما در این جلسه بیش از اینکه پاسخ دادن باشد طرح پرسش است و من آن را ضروری می دانم زیرا ما هنوز در مرحله اکتشاف و تلاش برای راهیابی و نزدیک شدن به موضوع حقوق شهروندی، با توجه به نیازها و اقتضائات جامعه خود هستیم. سنت علمی ما چنین بوده که در ابتدا تلاش می کردیم بتوانیم یک فهم از حق و حقوق به دست بیاوریم اما ارایه یک تعریف ...
بسیار آشنا هستند، اما خالی از ابهام نیستند. بنا بر رویکرد سوم، فلسفه ی یونان در گسست با پدیده ی فلسفه ی غرب لحاظ و تعریف می شود. وی افزود: در این صورت می توان فلسفه ی یونان را جزئی از یک عالم اندیشگانی دانست که در آن ایران، مصر و هند باستان سهم داشته اند. البته این از قرائت متون یونانی ها بر می آید. حال اگر بپذیریم که فلسفه ی یونان خود تمامیتی دارد، پرسش پیشین اهمیت می یابد. به نظر می ...
ج) بررسی تطبیقی یک. وجوه اشترک براساس آرای علامه طباطبایی و جان کالوین پیرامون معرفت فطری خداوند می توان وجوه مشترک نظرات این دو در تبیین معرفت فطری خدا را این گونه بیان کرد: 1. قلب، جایگاه معرفت فطری براساس هر دو دیدگاه الهیاتی، معرفت فطری یک معرفت درونی و قلبی است. بنابر نظر علامه طباطبایی، فطرت یا همان آفرینش ویژه (ساختار وجودی ویژه)، انسان را به سوی ...
عمده در معرفت شناسی فلسفه علم، بحث ابطال پذیری پوپر، بحث پارادایم ها و انقلاب های علمی کوهن و بحث برنامه های پژوهشی ایمره لاکاتوش است. این دستگاه های معرفت شناختی هر کدام درباره جابه جایی نظریه های علمی مطرح شده اند. تا جایی که به بحث هویت ایرانی مربوط می شود، به نظر من دستگاه لاکاتوش گویاتر است. لاکاتوش معتقد است علوم اجتماعی مثل رودخانه ای در حال جریان است و انقطاع در آن دیده نمی شود. او معتقد ...