سایر منابع:
سایر خبرها
حکم تجسّس از حریم و اسرار خصوصی افراد
ابوعلی ابن جنید اسکافی متوفی 381 ه. ق در ردیف منابع اجتهاد و پایه های شناخت معرفی شده، و در مقام استنباط مورد استفاده قرار گرفته است، و پس از ابن جنید شاگرد او فقیه بزرگ شیخ مفید متوفی 413 ه. ق در رساله ای اصولی خود به مبحث عقل اشاره کرده و می گوید: اصول احکام عبارت است از کتاب، سنت و سخنان ائمه (علیهم السلام) سپس ادامه می دهد که از سه راه می توان به این اصول دست یافت: 1- شفاهی 2- اخبار 3- عقل و ...
شهریار همیشه می ماند/ ایران شهریار، شهریار ایران
به جان، پروانه شمع جماران به دل، گرم طواف حج اکبر و یا: خط رهبر، صراط مستقیم است نه راه باختر بویی نه خاور * شعر استاد شهریار در وصف قنوت رهبر معظم انقلاب همچنین استاد شهریار در وصف قنوت نماز حضرت آیت الله سید علی خامنه ای(مدظله العالی) می گوید: در رکوع و سجودِ خامنه ای من هم از دور سرنگون دلم خاصه وقتِ قنوت او کز غیب دست ها می شود ستون دلم او به یک دست و من هزاران دست با وی افشانم از بطون دلم ...
نقش امام رضا (علیه السلام) در تبیین اساس معنویت و توحید
کند که: إِنَّ الْإِنسَانَ لَیَطْغَی أَن رَآهُ اسْتَغْنَی (علق: 6). آدمی آنگاه که خود را بی نیاز بپندارد، سرکشی می کند. علامه طباطبایی در رساله التوحید می فرماید: و هذا المعنی من التوحید، اعنی الاطلاقی مما انفردت باثباته المله المقدسه الاسلامیه و فاقت به الملل و الشرایع السالفه. فظاهر ما بلغنا منهم فی التوحید هو مقام الواحدیه و أنه تعالی الذات الواجبه المستجمعه لصفات الکمال ...
نیایش رضوی؛ بستر تعمیم معنویت و تبیین آموزه های دینی
حق شیعی، از جمله مسأله امامت مناسب دیدند. آن حضرات در آن شرایط از رهگذر دعا - علاوه بر آن که مقام معنوی ایشان، ایجاب می کرد چنین سیره ای را در پیش گیرند - ضمن تعلیم شیوه دعا، مناجات و عبادت و راز و نیاز با حق تعالی به مردم، در عین حال از این بستر، مدرسه عشق ساختند و الفبای اسلام و شیعه را به تشنگان حقیقت و شیفتگان اهل بیت آموختند. در آن شرایط که کسی نمی توانست از علی و اهل بیت رسول الله ...
معنویت و عرفان در مناجات های امام علی بن موسی الرضا (ع)
مصنوعات دقیق را به خوبی و محکمی انجام دهد، حکیم گفته می شود. (النهایة، ابن اثیر، 419/1) بنابراین، در معنای حکمت ، علم و معرفت نهفته و حکمت در مقام فعل سرچشمه گرفته از صفت ذاتی علم است. و چون منشأ افعال الهی صفات ذاتی او می باشد، مفهوم حکمت در مورد خداوند آن است که ذات حق بر اساس علم و آگاهی، که نسبت به جهات خیر و کمالات موجودات دارد، نظام آفرینش را به گونه ای ایجاد نموده و تدبیر می نماید که بیشترین ...
تجلی معنویت، در سایه زیارت با معرفت حضرت امام رضا (ع)
یعرف حقنا فلا حق له (الحرانی، 810) ای داوود بی تردید، ما به گردن شما به خاطر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) حقی داریم و شما را بر گردن ما حقی است. پس هر که حق ما را شناخت، حقش بر ما واجب می شود و هر که حق ما را نشناخت، حقی بر ما ندارد. یکی از اصول نظام فکری اسلام، پیمان هایی است که از طرف خداوند آمده است؛ پیمان هایی مانند توحید، رسالت و نبوت پیامبران و قبول امامت و ولایت اوصیاء که از مهم ...
در جستجوی مفهوم - معنویت - با رویکرد شیعی
منیت و إنیت او درخواست و اراده حق تعالی مضمحل می گردد. یعنی به خلاف تعریف ایشان از معنویت که سوژه محور است، تعریف دو اسلام شناس مذکور از آن، ابژه محور است. در نتیجه، معنویت متضمن وضعیت اوج و قرب به خدای متعال در افراد است که آن ها یا گاهی به آن نقطه می رسند و سپس برمی گردند و گاهی نیز مستمراً در آن نقطه، اوج هستند و بدن هایشان در میان مردم و ارواحشان در ملکوت است. به وضعیت های موقتی حال می گویند و به ...
مکتب های عرفانی حوزه های علمی شیعه
بریده از دین، سر از نافرمانی و لجاج و عناد در آورد و غبار کبر و نخوت راه را به رسم مقلدان از فلسفه غرب، در افکار و اندیشه های ارسطو و افلاطون خلاصه کند. او در جایی از کتاب معاد القرآن می نویسد: ای کاش، عرفا و فلاسفه در اسلام مانند شیخ اشراق و ابن سینا که تابع فلسفه ارسطو و افلاطون هستند، فلسفه و عرفان اختراعی خود را با قرآن و فرمایشات پیغمبر و ائمه آمیخته نمی کردند و به قرآن رجوع داده و خلاف قرآن ...
معنویت شیعی و عرفان های نوظهور، مبانی و رویکرد ها
به معنی شناختن و دانستن بعد از نادانی، شناختن و معرفت حق تعالی است. در معنای عام، وقوف به دقایق و رموز چیزی است مقابل علم سطحی و قشری و در معنای خاص، یافتن حقایق اشیاء به طریق کشف و شهود است. (معین، 2292/2) عرفان حقیقی در اصطلاح، یعنی شناخت خداوند متعال که از طریق قلب و دل و با رؤیت و حضور او در عمق روح و جان صورت می گیرد. هدف از آن، شناخت خداوند و یافتن راهی برای بندگی است که کتب آسمانی بشریت را ...
تحلیل و معناشناسی تزکیه و تهذیب در آیات قرآن
به حقّ رسیده و به فلاح مطلق نائل می گردد. بنابراین انسان در مسلک اخلاق قرآنی با هدف رسیدن به خداوند متعال و با دید توحیدی خود کاملاً از آلودگی ها و رذائل اعتقادی و عملی پاک می گردد؛ چراکه آن صفات مبغوض الهی هستند؛ و در مقابل به صفاتی مانند: تقوای الهی، توکل، مقام رضا، شکر و ... . آراسته می گردد؛ زیرا این صفات محبوب خداوند متعال هستند. چنین انسانی با دید توحیدی و پاک شدن از آلودگی ها و ...
اشعار آیینی ویژه ولادت امام هادی علیه السلام
...> مهبط الوحی و معدن الرحمه دل دریایی و زلال شماست ذره با یک اشاره ات خورشید قطره با یک نگاه تو دریاست من عصاکم فقد عصی الله است که مطیع شما مطیع خداست قصه ی دوستی تان مولا شرح و تفسیر وال من والاست قد نشرتم شرایع الاحکام راه غیر از شما فریب و خطاست قولکم صدق ، فعلکم حقٌّ امرکم ...