سایر منابع:
سایر خبرها
ما مهم به نظر می رسد از میان انبوه دلایل متعارض تاریخی و مابعدالطبیعی که در جریان قرن گذشته مطرح و مورد بحث قرار گرفته، برهانم. واقعیت شگفت انگیز این است که گرچه در مورد عناصر سازنده ی پدیده هایی که تاریخ و فلسفه به آنها نام عرفان داده اند کمتر شک و تردید هست، ولی تقریباً به تعداد نویسندگان درباره این موضوع، تعاریف گوناگون از این اصطلاح وجود دارد. در حقیقت برخی از این تعاریف بیش از آنکه ...
بالاخره ادبیات حسیدی در دوره ی جدید شباهت اندکی وجود دارد. با وجود این، باید پرسید که آیا چیزی بیش از ارتباط صرفاً تاریخی وجود ندارد که این اجزای منفصل را وحدت بخشد، چیزی که رد و نشانه ای از آنچه موجب تمایز این جنبش عرفانی یهودی با عرفان غیر یهودی می شود، در اختیار ما قرار دهد. شاید بتوان چنین فصل مشترکی را در مبادی تصوّری تغییرناپیر خاصّ در مورد خدا، خلقت و نقش انسان در جهان، یافت. دو مورد از ...
او بود، در راه خود با اسطوره مواجه شد و وسوسه شد تا خود را در کلاف سردرگم و هزارتوی آن گم کند. 11 آخرن نظر درباره ی ویژگی کلی جنبش قبالا و تمایز آن با دیگر اشکال غیر یهودی عرفان می باشد. چه از نظر تاریخی و چه از نظر مابعدالطبیعی قبالا عرفانی مردانه است که برای مردان و توسط مردان به وجود آمده است. تاریخ طولانی عرفان یهود هیچ نشانی از تأثیر همراهی زنان در آن نیست. هیچ عارف زن ...
صعود از طبقه ششم به طبقه هفتم آسمان، شرح مفصلی درباره ی طریقی وجود دارد، که در آن طریق، سالک با یک ارائه تابان و درخشان یا همان قارُون شِل نُوگر : کالسکه ی درخشنده از جلوی محافظان دروازده می گذرد و به اعلی ترین طبقه عرش گام می نهد. اما این ارابه تکلیفی ندارد تا با مرکاوا انجام دهد. کلمه ی یارِد (yarad) نزول کردن در این بافت نیز به کار نمی رود. 55. به نظر من، هیچ شکی درباره ی وجود عرفان گنوسی ...
بعدی به وجود آمده باشد. نقل قول زیر برگرفته از نسخه ی خطی مونیخ از متون هخالوت است: (32) اما اگر کسی شایسته ی آن نباشد که جمال پادشاه را ببیند، فرشتگان درباره حواس او را پریشان نموده، او را سرگشته می کنند. و تنها زمانی که به او گویند: داخل شو او وارد می شود، و بلافاصله به او فشار می آورند و به درون جریان گدازه های آتشین پرت می کنند. و در دروازه ی قصر ششم به نظر می رسد که گویی صدها هزار و میلیون ها ...
و تجلیل تقدیم به خدا وجود داشته است. (11) قطعه ی دیگری از یک مناجات خطاب به ادونا، زوهرائیل یا همان خدای اسرائیل در هخالوت مطول به صورت زیر بیان می شود: (12) عرش او در برابر او می درخشد و بارگاه او مملو از عظمت و مجد و جلال است. پادشاهی او برازنده است و عظمت او مایه ی زینت اوست. بندگانش در پیشگاه او راز و نیاز می کنند و قدرت شگفتی هایش را اظهار می کنند، او پادشاه ...
گذاری پدید آمد که تقریباً پیوند خود را با یهودیت حاخامی گسسته بودند. این نحله باید در زمانی با عرفان گنوسی حاخامی یا همان عرفان اهل مکاشفه ی مرکاوا که تلاش می کرد نسبت به سنت هلاخایی وفادار بماند، آمیخته شده باشد. در اینجا ناگزیر با این پرسش مواجه می شویم که ابعاد جسمانی چه شخصی موضوع این توصیف های عجیب و غریب است؟ حزقیال نبی در عرش مرکاوا پیکره ای مشابه پیکره ی انسان مشاهده کرد. (حزقیال 1: 26). آیا ...