سایر منابع:
سایر خبرها
) زمینه های اجتماعی شکل گیری اندیشه سید قطب 1. خلأ ایدئولوژیک بین سال های 1949 تا 1965 اعضای اخوان و یاران غیرعضو، نظیر عبدالقادر عودة، سید قطب، محمد غزالی، بهی خولی، و محمد طه بداوی، آثار فراوانی نوشتند. همگی آنها در پی ادامه کار البنّاء در نوشته های خود بودند. زیرا مرشد عام اخوان به ندرت اثری از افکار خود را به صورت نوشته باقی گذاشته بود. وقتی او زنده بود خود درباره همه چیز تصمیم می گرفت و خط ...
فارسی باز کرد. راهی که پیش از او چندان جدی تجربه نشده بود و پس از او نه تنها در مسیر جدید، که در مسیرهای موجود نیز سبب تحول و بازاندیشی شد. از جمله در غزل که همیشه بیش از قالب های دیگر، مورد توجه و استفادۀ شاعران بود. غزل در سایۀ تغییرات مهم و اساسی شعر، دچار تغییراتی شد تا با تازگی و روزآمدی، همچنان به حیات خود ادامه دهد. شاعرانی که در طرزهای کهن سخن سازی کرده اند، بی شک کمترین مهارت ...
گروه های تکفیری نیز سبب پیشرفتشان در عراق شد که به عنوان نمونه می توان به همکاری های مردم در دو استان نینوا و صلاح الدین و در نتیجه اشغال موصل در بیستم خرداد 93 اشاره کرد. کارنامه جنایت های وهابیت اگرچه تکفیری های امروز به گروه های مختلفی تبدیل گشته اند و چه بسا در برخی موارد با وهابیت سنتی اختلافاتی نیز دارند، اما چنان که گذشت ریشه همه ی آن ها به تفکرات ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب باز می گردد ...
ابتدائی تأکید می کنند. بدین سان نوع نگاه به جهاد و جهادگرایی از مؤلفه هایی است که در ساخت سلفی گری جدید پراهمیت می باشد، و پیامدهای سیاسی مهمی به دنبال دارد. برای نمونه کشورهای با دشمنانی به غیر از دولت ها مواجه خواهند بود که به صورت شبکه ای در همه جا حضور داشته و نمی توان آن ها را تنها به یک ملت و کشور وابسته دانست، چون در هر گروه افراد از تابعیت های متفاوت، عضویت دارند. 5-3. توجه به مسائل ...
این دو جبهه بر دیگری مقدم نیست، چرا که هر یک از این دو در خدمت دیگری است و از یکدیگر نیرو می گیرند. (31) در انتها مناسب است به دیدگاه های شادی حمید (shadi Hamid) نویسنده و کارشناس ارشد مرکز سابان اشاره شود که به نوعی مؤید مطالب فوق است که سرکوب و طرد نه تنها در همه جا منجر به خشونت نمی شود، بلکه حتی منجر به افزایش مدارا می شود. وی معتقد است: در دهه 1980 م. برای مدتی فضای باز دموکراتیک ...
... نخستین سند تاریخی ای که به امر یگانه اشاره می کند، به مصر زمان آخن آتون و به انقلاب آیینی این فرعون غیرعادی مربوط می شود. آخن آتون که اسم اصلی اش آمن حوتپ چهارم بود، در میانه قرن چهاردهم پیش از میلاد پرستش ایزد خورشید یعنی آتون را باب کرد. با این همه، او هم درباره این که آتون خاستگاه تمام خیرهای عالم است و از هر شری مبراست، هیچ نگفت. به همین ترتیب، در دین مصریان مفهومی شبیه به شیطان نداشتیم ...