سایر منابع:
سایر خبرها
آسیب شناسی سلامت معنوی نظام اجتماعی از منظر قرآن و نهج البلاغه
: (أَنتُم مَعَاشِر أَخِفَاءُ الهَامِ سُفَهَاءُ الأحلَامِ (دشتی:1388: خ36) و فاقد برهان روشنی از پروردگار و حجت و دلیل قطعی معرفی می کند: (عَلَی غَیرِ بَیِنَةٍ مِن رَبِّکُم وَلَا سُلطَانٍ مُبینٍ مَعَکُم (دشتی 1388: خ36) و برای پیشگیری و درمان این آسیب معنوی اجتماعی تعقل و اندیشه را توصیه می کند: (کَفَاکَ مِن عَقلِکَ مَا أَوضَحَ لَکَ سُبُلَ غَیَکَ مِن رُشدِک) (دشتی:1388:خ421) عقل تو را کفایت کند که راه ...
نقش آفرینی روشمند انبیاء در بهبود و ارتقاء روابط اجتماعی از منظر قرآن کریم
... (هود27)... و اننا لفی شک مماتدعونا الیه مریب (هود62) با این بهانه ها که ناشی از عصبیت خام بود از پذیرش دعوت انبیاء سربر می تافتند. اما همه پیامبران یک صدا در مقابل منطق آنها منطق علم و فکر و اندیشه را پیش می گرفتند و در پاسخ آنان می گفتند:... یاقوم ارءیتم ان کنت علی بینه من ربی... (10) (هود88) می بینیم که پیامبران به جز بینه و حجت قاطع به چیزی تأکید ندارند و این نحوه برخورد تأثیر زیادی در رشد و ...
عقل و عقل گرایی در شیعه
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: مریم صانع پور علامه طباطبایی اسلام را درختی عقلانی معرفی می کند که یکی از شاخه های آن که به اثبات حقانیت معارف اسلامی براساس ادله عقلی می پردازد علم کلام است امّا متأسفانه اهل سنت در مورد اصول اعتقادات، اجماع را حجّت ، و در ردیف کتاب و سنت قرار دادند و در نتیجه حجیت عقل (اگر چه بدیهی بود) استقلال خود را از ...
اصل عقل بنیانِ عدل در شیعه ی دوازده امامی
مسائل نظری است که باعث تعدد فرق و تکفیر یکدیگر است. با توجه به دیدگاه شیعه باید گفت این مسئله، عقلی است نه سمعی؛ از این رو تمسک به ظواهر کتاب و سنت در اعتقاداتی از این نوع چه جهت اثبات و چه در جهت نفی صحیح نیست بلکه: اوّلاً) باید نظر به حکم عقلی و تشخیص آن کرد. ثانیاً) باید نظر به لفظ ثابتِ حکیم نمود. پس به شرط آنکه ظاهر لفظ موافق حکم عقلی باشد پذیرفته می شود، در غیر اینصورت باید ...
گفت وگوی مدیران مطبوعات با هاشمی رفسنجانی
قبول داریم و در دولت هم مطرح شده است. راه هایی که از جمله ایجاد یک دانشگاه ورزش تا بتوان از مربیان لایق تر استفاده نمود در نظر گرفته اند. امتیازاتی هم برای افرادی که به طور علمی به سراغ ورزش می روند گرفته شد. امیدوار هستیم که پا به پای تکمیل امکانات مادی مسئله آموزشی هم به نقطه مطلوبی برسد. وردی نژاد: اجازه دهید یک سوال خصوصی بکنم. جنابعالی به کدام ورزش علاقه دارید؟ آیا اصلا ورزش می ...
آیت الله جوادی آملی عرفان را با عقل و وحی مطرح می کند
ضرورت ذاتی خلط کرده اند)، و در نهایت با تکیه بر آیات و روایات، و نیز با توجه به برهانی را که صدرالمتألهین در اسفار آورده اند (که از راه تحلیل علت و معلول، وحدت شخصی وجود را اثبات می نماید)، این اصل عرفانی را تبیین می نمود. بنابراین عرفان را همراه با وحی الهی و همراه با عقل طرح می کردند و به خوبی هم اثبات می کردند بدون آنکه بین این مباحث خلط کنند. یعنی یک امتزاج خیلی جدی بین برهان، عرفان و قرآن ...
شارل دو مونتسکیو که بود؟
دمکراسی دوران باستان یاد آور میشود که قوانین خوب به تنهایی کافی نیستند، بلکه کوشش و کنترل در راه اجرای آنها نیز اهمیت اساسی دارد. چرا مجلس سنا؟ مونتسکیو نخستین متفکر سیاسی است که فکر وجود دو مجلس یعنی یکی مجلس عوام یا نمایندگان ملت و دیگری مجلس سنا را فرمولبندی کرد. علت نیاز به مجلس سنا را مونتسکیو در این میداند که همواره گروههای معینی در جامعه وجود خواهند داشت که بهرحال از نظر ...
مفهوم سیاست در مکتب رضوی
مأمون آن بود که با استفاده از همین سیاست مبتنی بر حیله و تزویر، امام را مهار کرده و از نفوذ ایشان در راستای تقویت بنیان خلافتش بهره ببرد. بنابراین مشخص می شود راهبرد روشنگرانه ی امام و توجه دادن به بصیرت در عرصه ی سیاست، در مواجهه با فردی چون مأمون بسیار ضروری بود، چرا که مأمون خود را اهل علم و معرفت نشان داده و از ابتنای قدرت بر دانش و حقیقت سخن می گفت، به گونه ای که امام را بسیار تکریم می نمود و ...
اصول مناظره و آزاداندیشی با تکیه بر مناظره های امام رضا (ع)
آزاداندیشی راه را برای آشنایی با این اصول از منظر حضرت رضا (علیه السلام) هموار می سازد. 1. چیستی آزاداندیشی آزادی موهبتی است الهی که خدای متعال به انسان عطا فرمود، اما از آنجا که انسان موجودی ضعیف است، برای او هم حجت درونی (عقل) و هم حجت بیرونی (پیامبران) قرار داد تا انسان را به سوی کمال و اهداف عالیه الهی رهنمون سازند ولی در عین حال بشر در انتخاب راه صواب و خطا آزاد است (منتظر القائم، 1386 ...
دیدگاه قرآن درباره ی نظریه ی تکامل انواع
یا اجداد مشترکی برخوردارند. آنچه که در این نظریه بیشتر قابل توجه است، مسئله انسان است. داروین پس از مطالعه و تحقیق پیرامون اصل انواع به بررسی پیرامون منشأ انسان پرداخته و به این نتیجه می رسد که انسان اصل حیوانی دارد. یعنی با انسان ریخت ها از اجداد مشترکی نتیجه شده اند. اما اینکه اجداد مشترک میان انسان و انسان ریخت ها چه کسانی بوده اند، نه تنها بر داروین، که امروزه نیز مشخص نشده است و به ...
شهادت مظلومانه فاطمه زهرا (س)
مردن او و کار و برنامه ای را که در زندگی برای خود ایجاد کرده است. فاطمه (س) از آن گروه افرادی است که با مرگ خود هرگز نمرده و نمی میرد و با شیوه زندگی قبل از وفاتش پایه های حیات جاودانه ای را برای حضور مداوم در عرصه حیات تاریخ خود فراهم آورده است. او زنده است با راه و روش خود، با سنت های حسنه ای که ایجاد کرده، با مشی و قدم های استوار خود در زندگی و تلاقی و تلقی خویش از جهان و پدیده هایش ...
وسایل و ابزار شناخت از دیدگاه قرآن
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: عبدالله نصری از دیدگاه قرآن کریم انسان به مدد سه وسیله می تواند عالم آفاق و انفس را بشناسد. و به بیان دیگر تمام آگاه های انسان از راه های سه گانه زیر به دست می آید: 1- حواس 2- عقل 3- دل و قلب ما در اینجا بررسی هر یک از این ابزارها یا وسایل شناخت می پردازیم: 1- حواس نخستین ...