سایر منابع:
سایر خبرها
احتکار؛ خیانت در امانت الهی
موجب ثروتی است بلکه او را از آنها محروم می کند. داستان احتکار همانند داستان ربا است که به نظر موجب افزایش ثروت می شود ولی در عمل این گونه نیست؛ در حالی که انفاق و زکات که به ظاهر موجب کاهش ثروت است عامل افزایش ثروت است. از این رو به آن زکات گفته می شود که به معنای رشد و نمو و زیاده است. برخی از تاجران به این امر عادت کرده اند و موجبات ضرر و زیان مردم و از دست رفتن اعتبار و اعتماد ...
هدفها و کارکردهای قدرت نامطلوب
...، ترساندن و لگدمالی معنویات آنهاست. وگرنه طاغوت، بشری بیش نیست، همانند دیگران پس چگونه می تواند دیگران را بنده ی خود کند. او فقط با ترساندن مردم و قدرت باطلش این کار را انجام می دهد. در واقع با همان قدرتی که در چشم مردم بزرگ جلوه داده می شود. (28) 1-3. استضعاف استضعاف از نظر لغوی از ماده ضعف است. در لغت آمده استَضعَفتُهُ ، یعنی او را ضعیف یافتم. (29) در لسان العرب می خوانیم: مستضعف کسی ...
سرخط ...
توضیح نداده است از نرمش های چند ساله در مقابل آمریکا غیر از خسارت محض و فدا کردن منافع ملی چه به دست آورده است که هنوز هم در پی ادامه آن است؟! از حضرت امیر علیه السلام است که سنگ پرتاب شده را باید به همان نقطه که از آنجا پرتاب شده پس فرستاد و نرمش در این میان، هزینه کردن از کیسه عزّت و اقتدار ملت است که صدالبته دولت چنین اجازه ای ندارد. باید از قول صائب تبریزی به دولت محترم هشدار داد که؛ ...
هدفها و کارکردهای قدرت مطلوب
این خدامحوری نقطه ی مرکزی و اساسی رشد و هدایت است یا دست کم جامعه را به گونه ای مدیریت می کنند که در جهت دستورهای الهی قدم بردارد. در قرآن بر این نکته ی اساسی تأکید شده است: مَا کَانَ لِبَشَرٍ أَن یُؤْتِیَهُ اللّهُ الْکِتَابَ وَالْحُکْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ یَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُواْ عِبَادًا لِّی مِن دُونِ اللّهِ وَلَکِن کُونُواْ رَبَّانِیِّینَ بِمَا کُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتَابَ وَبِمَا ...
موجودات غیرآلی یا غیرارگانیک در آثار کاستاندا
: آن ها جسمیت دارند. وقتی کسی با آن ها در جنگ باشد جسم اند ولی احساس جسم بودنشان جز لحظه ای نمی پاید. این موجودات بر ترس انسان تکیه دارند. بنابراین اگر کسی که با یکی از آن ها در جنگ است جنگاور باشد، آن موجود سفتی خود را خیلی زود از دست می دهد؛ در حالی که جنگاور نیرومندتر می شود. او می تواند در عمل، سفتی روح را جذب خود کند. (11) (در این زمینه تناقض دیگری را از ناوال بزرگ دون خوان شاهدیم او از ...
فنون استفاده از گیاهان اقتدار
دهان دوخته و دیگری پلک دوخته است و از قبل آماده شده اند، در مقابل گرفته و از آن ها از هر مورد سؤال می شود و آن ها نیز پاسخ می دهند. در واقع تحت تأثیر همان ماده ای که به شقیقه ها مالیده شده، حالتی غیرعادی برای کاستاندا ایجاد شده و او را در رؤیاهایی فرو برده است. پاسخ هایی که در آن حالت می دیده، ربط چندانی به مارمولک ها نداشته، اما دون خوان این غیب گویی را مختص مارمولک ها می دانسته است. فن دیگر ...
فنون توقف گفت وگوی درونی و دنیا
فصل بعد اشاره خواهیم کرد، در اینجا تنها به شرح سه فنی می پردازیم که دون خوان برای کمک به رؤیابینی به کاستاندا آموخت. این فنون که برای دست یافتن به سکوت درونی بسیار مؤثرند، عبارت است از: ترک عادت های روزمره، خرامش اقتدار و بی عملی. یک. ترک عادت های روزمره در این باره پیش تر توضیحاتی از نظر گذشت که مهم ترین آن ها تمرین سالک است تا بتواند از انجام کارهای تکراری عادت شده بپرهیزد. مثلاً سر وقت ...
فنون کمین و شکار کردن در سلوکِ کاستاندا
و شایستگی ورود به ناشناخته را بیابد. تحلیل و بررسی در رابطه با فن کمین و شکار نکاتی قابل بیان است. تکنیک های خاصی که در این رابطه دون خوان به شاگردش آموزش می دهد اموری از این قبیل است: انتخاب کردن میدان مبارزه، رها کردن چیزهای غیرضروری، ساده گرفتن امور، شل نمودن خویش، عقب نشینی لحظه ای، فشرده کردن وقت، حماقت ساختگی، مواجهه با خرده ستمگران و اموری از این دست. دون خوان پیامد این فنون را احاطه ...
فنون حرکات جادویی (تنسگریتی)
کردم دیدی مهم و خطیر، دیده ی سرنوشت ساز است: بیدارکننده ی هدف، بنیاد انرژی دار بشر است. دون خوان مأیوس عادت داشت آن را قصد نرمش ناپذیر بنامد. او به من آموخت که قصد نرمش ناپذیر، وسیله ی اساسی کسانی است که به ناشناخته سفر می کنند. (5) کاستاندا طی سی سال انظباط سخت و تلاش مداوم در این راه، به معنای حقیقی تعالیم دون خوان دست یافت. ب) شرایط انجام حرکات جادویی 1. تلاش و پی گیری سرسختانه و ...
عرفان راستین و عرفان های جعلی
عملی که در اثر پیش رو سعی شد به هر دو جنبه به تفکیک نگاه شود و پیوند و نسبت میان این دو ملاحظه گردد. می توان گفت که این تفکیک در تعالیم دون خوان چندان واضح صورت نگرفته است و آشفتگی ها و پراکندگی هایی به چشم می خورد. اما از این نکته نمی توان گذشت که ناوال طریقت ساحری به هر دو بعد نظر داشته است و هیچ کدام را فدای دیگری نکرده است. به بیان دیگر این مکتب به همان اندازه که نظری است، عمل گرا هم هست. ...