سایر منابع:
سایر خبرها
در حالی است که یکی از راه های درمان ناباروری استفاده از رحم اجاره ای است که به دو صورت انجام می شود. در روش اول که به آن لقاح مصنوعی می گویند، نطفه مرد و تخمک زن خودش را در خارج از رحم بارور و به دلیل عدم توانایی زن در بارداری، آن را به رحم زن دیگری تزریق می کنند. در روش دوم نطفه مرد را در رحم غیر همسرش تزریق کرده و از تخمک زن دیگری استفاده می کنند تا وی از این طریق صاحب ...
ولی کودکی که از این طریق متولد می شود ملحق به صاحب نطفه و تخمک بوده و الحاق آن به زنی که صاحب رحم است مشکل می باشد لذا باید نسبت به احکام شرعی مربوط به نسب، احتیاط رعایت شود. س 1274: اگر نطفه از شوهر گرفته شود و بعد از وفات او با تخمک همسرش لقاح شده و سپس به رحم او منتقل شود، اولاً آیا این عمل شرعاً جایز است؟ ثانیاً آیا کودکی که متولد می شود فرزند آن مرد است و از نظر شرعی به او ملحق می ...
نطفه نسبت داد. مهم ترین دلایلی که بر این مدعا اقامه شده، این است که تنها سبب ایجاد رابطه ی نسبی، نکاح صحیح است (ولد شبهه به دلیل اجماع به آن ملحق است)؛ بنابراین، مطلق تولّد از نطفه، موجب پیدایش رابطه ی یادشده نخواهد بود (نجفی،1400، ج 41، ص398- ابن ادریس، 1410، ج3، ص465). در مقابل، برخی دیگر از فقها، ملاک شرعی و عرفی الحاق طفل به دیگری را تکون طفل، از نطفه ی غیر دانسته اند و این نسب عرفی را تنها در ...
رابطه ای به اشتباه واقع شده است، بلکه زنی به جهت نیاز به درمان ناباروری، از طریق اهدای جنین بارور شده است، بی آن که این بارورسازی ناشی از رابطه نامشروع یا به شبهه باشد. چگونه می توان در این فرض، زن را مادر دانست و در عین حال، شوهر وی که در زمان لانه گزینی جنین در رحم، در علقه زوجیت وی بوده است، پدر طفل نشناخت؟ انتساب طفل به صاحب اسپرم در حالتی که جنین در رحم زنی غیر از همسر وی کاشته شده ...
مشخصی وجود ندارد و تنها اصول راهنمای مورد توصیه، ملاک عمل هستند. نگاه فقهی به فروش یا اهدای اسپرم اگر به سراغ استفتائات فقهی بروید در پاسخ تمامی علما به سؤال تزریق نطفه مرد اجنبی به رحم زنی که شوهرش فاقد اسپرم است ، جایز نیست و اشکال دارد است. آیت الله سیستانی در این باره می گوید: جایز نیست ولی اگر تخمک زن را با اسپرم مرد در خارج از رحم بارور کنند و سپس در رحم قرار دهند جایز است و ...
پس از طی دوران بارداری و زایمان، نوزاد حاصل را به زوجین نابارور تحویل دهد. در این قسمت برآنیم که بدلیل مباحث حقوقی جدی در ارتباط با قراری که بین زوجین گذاشته می شود، بدین موضوع بپردازیم. مادر میانجی بودن به مفهوم تلقیح مصنوعی در رحم مادری است که حاضر می شود در قبال مقدار معینی پول، جنین زن و مرد دیگری را (متشکل از اسپرم و تخمک آن دو) در رحم خود به رشد و تکامل برساند و پس از تولد نوزاد ...
مذکور فی نفسه جایز نباشد، آیا موردی که نجات زندگی زناشویی متوقف بر آن باشد، از حکم عدم جواز استثنا می شود؟ ج: الف عمل مذکور فی نفسه اشکال ندارد ولی واجب است از مقدمات حرام مانند لمس و نظر اجتناب شود. ب کودکی که از این طریق متولد می شود ملحق به زن و شوهری است که صاحب اسپرم و تخمک هستند. ج گفته شد که عمل مذکور فی نفسه جایز است. آیت الله سیستانی: پرسش: لقاح مصنوعی از زن و مرد ...