ترجمه و تفسیر آیه لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کَبَدٍ چیست؟
سایر منابع:
سایر خبرها
تفاوت انسان با بشر مطابق آیات قرآن کریم چیست؟
...، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 6، ص 11، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق؛ صلیبا، جمیل، صانعی دره بیدی، منوچهر، فرهنگ فلسفی، ص 170، انتشارات حکمت، تهران، چاپ اول، 1366ش. [3]. الفاظ مترادفه،الفاظ مفرده ای هستند که دلالت می کنند بر یک معنا به اعتبار واحد.؛ مجاهد، سید محمد، مفاتیح الأصول، ص 21، مؤسسه آل البیت ع ، قم، بی تا. [4]. ما انسان را از گِل خشکیده ای (همچون سفال) که از گِل ...
پدر حضرت موسی( علیه السلام ) و نیز حضرت مریم( علیه السلام ) عمران نام داشتند. این نام، در زبان عربی و ...
ألفاظ القرآن، تحقیق: داودی، صفوان عدنان، ص 586، دار القلم ، بیروت، چاپ اول، 1412ق. [3]. ابن عاشور، محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، ج 3، ص 84، بی نا، بی جا، بی تا؛ مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 8، ص 222، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، 1360ش. [4]. تحریم، 12. [5]. تواریخ ایام؛ 6: 2 - 3. [6]. هاکس، جیمز، قاموس کتاب مقدس، ص 621، انتشارات اساطیر ...
اولین کتاب اسباب نزول آیات قرآن کریم را چه کسی نوشته است؟
واحدی نیشابوری است که انتشار یافته است. [1]. ایازی، سید محمد علی، قرآن اثری جاویدان، ص 85، کتاب مبین، رشت، چاپ اوّل، 1381ش؛ نکونام، جعفر، در آمدی بر تاریخ گذاری قرآن، ص 2، نشر هستی نما، تهران، چاپ اوّل، 1380ش. [2]. اقبال، ابراهیم، فرهنگ نامه علوم قرآن، ص 36، مؤسسه انتشارات امیر کبیر، تهران، 1385ش. [3]. ابن ندیم، محمد بن اسحاق، الفهرست، به کوشش رمضان، ابراهیم، ص 58 ...
معنای فاطر السموات و الارض چیست؟ و تفسیر ابن عباس از کلمه ی فاطر چه بوده است؟
، ناصر، تفسیر نمونه، ج 18، ص 165، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. [4]. فاطر السموات أی خالقها و مبتدعها و مخترعها ؛ طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی ، سید احمد، ج 3، ص 438، کتابفروشی مرتضوی، تهران، چاپ سوم، 1375ش. [5]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 81، ص 369، مؤسسة الطبع و النشر، بیروت، چاپ اول، 1410ق. آیات مرتبط سوره الأنعام ...
چرا در روایات بازی ایرانی چوگان منع شده است؟
...، این بازی حرام نیست.[7] [1]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق، مصحح، میر دامادی، جمال الدین، ج 2، ص 310، بیروت، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق. [2]. اهمیت ورزش در اسلام ، 59279؛ پیاده روی از نگاه روایات ، 33760؛ از این رو برخی علما آلت قمار بودن این بازی را رد نموده و وجهی برای حرمت این بازی ندانسته اند؛ تبریزی، جواد، إرشاد الطالب إلی ...
به کارگیری ینزفون به صورت معلوم و مجهول در دو سوره ی صافات و واقعه برای چیست؟
...، ابو الخیر محمد بن محمد، تحبیر التیسیر فی القراءات العشر، ص 528، دار الفرقان، الاردن، چاپ اوّل، 1421ق؛ فارسی، حسن بن عبد الغفار، الحجة للقراء السبعة، ج 6، ص 54، دارالمأمون للتراث، دمشق، بیروت، چاپ دوم، 1413ق. [5]. مریم، 51؛ یوسف،24. [6]. آل عمران، 45. [7]. بانوی اصفهانی، سیده نصرت امین، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج 11، ص 85 و 86، نهضت زنان مسلمان، تهران، 1361ش. آیات مرتبط سوره الصافات (47) : لَا فِیهَا غَوْلٌ وَلَا هُمْ عَنْهَا یُنْزَفُونَ سوره الواقعة (19) : لَا یُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا یُنْزِفُونَ ...
تفسیر و شأن نزول آیه 121 بقره چیست؟ منظور از تلاوت شایسته قرآن چیست؟
.... طبری، ابو جعفر محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج 1 ، ص 411، دار المعرفة، بیروت، چاپ اول، 1412ق ؛ ابیاری ابراهیم، الموسوعة القرآنیة، ج 9، ص 114، موسسة سجل العرب، 1405ق. [6]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی ، محمد جواد، ج 1، ص 374، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش. [7]. همان؛ الموسوعه القرآنیه، ج 9، ص 114. [8]. ثعلبی نیشابوری، ابو ...
نظر اسلام در مورد فال چیست؟
. [2]. ر.ک: زمخشری، محمود بن عمر، الفائق فی غریب الحدیث، ج 3، ص 4، دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1417ق؛ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق و مصحح: فارس، احمد (صاحب الجوائب)، ج 11، ص 513، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق؛ واسطی زبیدی، سید محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق و مصحح: شیری، علی، ج 15، ص 563، دار الفکر للطباعة و النشر و ...
بهترین(خیر البریه) و بدترین(شر البریه) مخلوقات چه کسانی هستند؟
آید که این مختصر مجال بیان بیشتر پیرامون این موضوع را ندارد. [1]. بینه، 6- 7. [2]. شیخ طوسی، الامالی، ص 671، انتشارات دارالثقافه، قم، چاپ اول، 1414ق. [3]. طبری، محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج 30، ص 171، بیروت، دار المعرفه، چاپ اول، 1412ق. [4]. بیّنه، 7. [5]. ابن عساکر، علی بن حسن، تاریخ مدینه دمشق، ج 42، ص 371، بیروت، دار الفکر للطباعه و النشر و ...
مفسران شیعه در تفسیر آیات 23 تا 26 سوره نور چه گفته اند؟
کلمات اشاره به زنان و مردانی که دارد که آلوده به گناه جنسی هستند؛ به عکس معنای کلمات طیّبات و طیبون که به زنان و مردان پاکدامن اشاره می کند و بر این معنا، شواهدی نیز وجود دارد.[11] [1]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 23، ص 340، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق؛ ابن کثیر، اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، ج 6، ص 25، دار الکتب العلمیة، انتشارات محمد ...
تفسیر و توضیح آیه چهارم سوره قدر چیست؟
وحی کردیم . [5]. یوسف، 57: ... و از رحمت خدا ناامید نشوید ... . [6]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 32، ص 234، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق. [7]. تفسیر نمونه، ج 27، ص 184. [8]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 386 و 387، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق ...
با توجه به آیۀ یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ ما یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما ...
... [7]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق و مصحح: فارس صاحب الجوائب، احمد، ج 8، ص 63، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق. [8]. طیب، سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 313 - 314، اسلام، تهران، چاپ دوم، 1378 ش؛ خانی، رضا، ریاضی، حشمت الله، ترجمه بیان السعادة فی مقامات العبادة، ج 1، ص 487، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران، چاپ اول، 1372 ش. [9 ...
سبب تکرار جمله مُصَدِّقاً لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ من التوراة در آیهٔ مبارکهٔ 46 سورۀ مائده چیست؟
، احمد، ج 3، ص 540، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بی تا؛ نجفی خمینی، محمد جواد، تفسیر آسان، ج 4، ص 177، کتابفروشی اسلامیه، تهران، چاپ اول، 1398ق. [3]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 4، ص 397، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. آیات مرتبط سوره المائدة (46) : وَقَفَّیْنَا عَلَیٰ آثَارِهِمْ بِعِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ ۖ وَآتَیْنَاهُ الْإِنْجِیلَ فِیهِ هُدًی وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًی وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِینَ ...
بهترین آیه قرآن کدام آیه است؟
، برتری این آیه بر دیگر متون قرآنی نیز ناظر به جنبۀ رحمانیت پروردگار است . [1]. عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر العیاشی، محقق، مصحح، رسولی محلاتی، هاشم، ج 1، ص 20، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380 ق . [2] ابن بابویه، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 111، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق. [3] کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح للکفعمی (جنة الأمان الواقیة)، ص 446 ...
امام حسن عسکری (ع) به گرگان سفر کردند؟
...، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج 2، ص 427 – 428، تبریز، نشر بنی هاشمی، چاپ اول، 1381ق؛ ابن حمزه طوسی، محمد بن علی، الثاقب فی المناقب، ص 215، قم، انتشارات انصاریان، چاپ سوم، 1419ق. [2]. یاقوت حموی، شهاب الدین ابو عبد الله، معجم البلدان، ج 2، ص 119، بیروت، دار صادر، چاپ دوم، 1995م. [3]. علی اکبر دهخدا، لغت نامه دهخدا، کلمه جرجان ، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1377ش. منبع: اسلام کوئست نت ...
اشیاء چگونه با ائمه سخن می گفتند؟
+قرآن+نیزه+کهف ، 81083؛ تبدیل شدن سکه طلا به سنگ سیاه در دست سپاهیان یزید ، 68307؛ گواهی دادن چاقو، سنگ و درخت به نفع امام باقر(ع) ، 107388؛ تقاضای گرگ از امام باقر(ع) ، 107387. [4]. طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری بأعلام الهدی، ج 1، ص 80، قم، مؤسسه آل البیت، چاپ اول، 1417ق. [5]. شیخ صدوق، محمد بن علی ، التوحید، محقق، مصحح، حسینی، هاشم ، ص 310، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول ...
منظور از جایگاه ترسناک که در آیات 21، 22، 23 سوره ق آمده است، چیست؟
– 32. [3]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج 9، ص 219، ا ناصر خسرو، تهران، 1372 ش؛ طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان، ج 18، ص 349، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1417 ق؛ مکارم، شیرازی ناصر، تفسیر نمونه، ج 22، ص 259، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1374 ش. [4]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة( للصبحی صالح) ، ص 116، هجرت، قم، چاپ اوّل، 1414 ق. [5]. ضحاک. [6 ...
ارث بردن بهشت توسط مؤمنان به چه معناست؟
، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 23، ص 263، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق. [5]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 15، ص 12، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق. آیات مرتبط سوره المؤمنون (11) : الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ...
کلمه ی قلب در قرآن چند بار و در چه سوره هایی آمده، و معانی آن چیست؟
، توانایی هیچ عمل و عکس العملی را نخواهد داشت و بر این اساس، قلب را حتی با دیدگاه پذیرفته شده امروز نیز به صورت غیر مستقیم می توان مرکز تصمیم گیری های انسان به شمار آورد. [1] . ما سُمِّیَ القَلْبُ إِلَّا مِنْ تَقَلُّبه - و الرَّأْیُ یَصْرِفُ بالإِنْسان أَطْوارا . فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج 5، ص171، نشر هجرت، قم، 1409ق. [2] . ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 1، ص 687، دار ...
با توجه به چه آیاتی می توان فهمید که چهره زشت در بهشت، زیبا می شود؟
...، ارشاد الاذهان الی تفسیر القرآن، ص 590، چاپ اوّل، دار التعارف للمطبوعات، بیروت، 1419 ق؛ جعفری، یعقوب، کوثر، ج 2، ص 212، بی جا، بی تا؛ حائری تهرانی، میر سید علی، مقتنیات الدرر و ملتقطات الثمر، ج 2، ص 247، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1377 ش؛ حسینی، شاه عبدالعظیمی، حسین بن احمد، تفسیر اثنا عشری، ج 14، ص 61، انتشارات میقات، تهران، چاپ اول، 1363 ش. [11]. وُجُوهٌ یَوْمَئذٍ نَّاضِرَة ...
در قرآن کریم و روایات مثال هایی برای مستضعفان ذکر شده است؟ دلیل آن چیست؟
.... نساء،97 و 98. [11]. مصباح یزدی، محمد تقی، معارف قرآن(4 و5)، راه و راهنماشناسی، بخش پنجم، ص 93، مرکز انتشارات مؤسسه امام خمینی، قم، 1384ش. [12]. قصص، 5. [13]. اعراف، 137؛ قصص، 4. [14]. البته آیات این بخش را هم می توان به معنای اول استضعاف معنا کرد. [15]. نساء، 98 و 127. [16]. انفال، 26. [17]. در روایتی امام باقر( علیه السلام ) می فرماید: قَالَ سَأَلْتُ ...
دربارهٔ تاریخ اعراب و علامت گذاری وقف در قرآن کریم توضیح دهید؟ با توجه به کثرت انواع علامت های مختلف، ...
، محمد بن عبد الله، البرهان فی علوم القرآن، ج 1، ص 36، دار المعرفة، بیروت، چاپ اوّل، 1410ق؛ زرقانی، محمد عبد العظیم، مناهل العرفان فی علوم القرآن، ج 1، ص 23، دار احیاء التراث العربی، بی جا، چاپ: بی نا، بی تا؛ علی الصغیر، محمد حسین، تاریخ القرآن، ص 127، دار المؤرخ العربی، بیروت، چاپ اول، 1420ق. [4]. التمهید فی علوم القرآن، ج 1، ص 362 و 363. [5]. سادات فاطمی، سید جواد، پژوهشی ...
منظور از غذای آسمانی چیست؟
لأحد من الناس فقضینا عمله لأطعمنا طعاما، و إنا صمنا کما أمرنا، و جعنا، فادع الله أن ینزل علینا مائدة من السماء. فأقبلت الملائکة بمائدة یحملونها، علیها سبعة أرغفة و سبعة أحوات، حتی وضعتها بین أیدیهم، فأکل منها آخر الناس، کما أکل منها أولهم . [4]. محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 16، ص 325، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1408ق، وَ عَنْ عَمَّارِ بْنِ یَاسِرٍ ...
آیا ارتباط جنسی جن ها برای زاد و ولد مثل انسان ها است؟
...، با مقدمه: شیخ آقابزرگ تهرانی، تحقیق: قصیرعاملی، احمد، ج 9، ص 482، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بی تا. [13]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی ، محمد جواد، ج 9، ص 315، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش؛ شریف لاهیجی، محمد بن علی، تفسیر شریف لاهیجی، تحقیق: حسینی ارموی (محدث)، میر جلال الدین، ج 4، ص 345، دفتر نشر داد، تهران، چاپ اول، 1373ش. [14]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 9، ص 315. [15]. قاموس قرآن، ص 65. ...
مهم ترین پیام سوره ی مسد چیست؟
احترام قائل بود و او را محفوظ از خطا دانست، بلکه باید به عمل شخص نگاه کرد و براساس نامه اعمال او، در موردش قضاوت کرد. [1]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 20، ص 384، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق. [2]. مسد، 3: سَیَصْلیَ نَارًا ذَاتَ لهَبٍ ؛ و بزودی وارد آتشی می شود که دارای شعله فروزان است. [3]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی ...
طبق آیه النَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ اولویت در مدیریت اسلامی را چگونه می توان ...
، 1383ش. [3]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 2، ص 10، دارالحدیث، قم، چاپ اول، 1429ق. [4]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، با مقدمه شیخ آقابزرگ تهرانی، تحقیق: قصیرعاملی، احمد، ج 8، ص 317، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بی تا. [5]. ر.ک: نمایه های تعیین ولی فقیه ، سؤال 786؛ ارجحیت نظر ولی فقیه بر مرجع تقلید ، سؤال 9300. [6]. امام خمینی ...
تفسیر لا تجعلوا دعاء الرسول ، یتسللون منکم لواذا و فلیحذر الذین ، در آیه 63 سوره نور چیست؟
، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417 ق. [4]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 7، ص 248، ناصر خسرو، تهران، 1372ش. [5]. به نقل از، آلوسی، سید محمود، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، ج 9، ص 414، دار الکتب الاسلامیة، بیروت، 1415ق. [6]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص 418، دارالعلم الدار الشامیة ...
موسیقی نواحی شرحِ شریفِ سرزمین هاست
...، قرین آدمی ست و به خُلق و خویِ کوه و دشت و دریا و جنگل و کویر و به لحن و لهجه یِ خورشید و خاک و آب و آتش، سرگرم گفتگوست. موسیقی نواحی، موزه ی مزامیر و مضامینی است که به مرحمت پنجه وُ حنجره ی پیران ارجمند هنر بالیده است و به رنجِ بسیار این گنج به گرانمایگان امروز، بذل شده است. موسیقی نواحی، نهی اهریمن و نقش اهوراست که به نوا و نغمه، خنیاگر رستگاری انسان است. استعانت از شعر، بارش ...
اقدامات امام حسن عسکری (ع) در دوران 6 ساله ی امامت
تأویل آیات یافته است. او می گوید: کلمات عربی را یک معنی حقیقی است و یک معنی مجازی، و بدین طریق متفکر می تواند از منطوق برخی آیات، معانی مجازی آنها را از راه تأویل دریابد... (تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، ترجمه عبد المحمد آیتی، تهران، چاپ دوم، کتاب زمان، 1358 ه. ش، ج 2، ص 380) (5). گردآوری از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1390ه. ش، ص 627 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی ...
ویژگی های اخلاقی شیخ مرتضی واعظی اراکی
... مرحوم واعظی همچنین به تحقیق درباره کتب بسیاری پرداخت که مورد استفاده علما و فضلای حوزه های علمیه می باشد که از جمله آنها می توان به کفایه الاحکام مرحوم محقق سبزواری، برخی آثار مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی و نیز ترجمه و تحقیق و مطالعه برخی آثار فقهای طراز اول حوزه از جمله حضرات آیات عظام محمد علی اراکی و محمد فاضل لنکرانی اشاره کرد. کفایه الاحکام یا کفایه الفقه با تحقیق ...