سایر منابع:
سایر خبرها
تفسیر بسم الله الرّحمن الرّحیم را با توجه به سخنان گهربار معصومان( علیه السلام ) بیان کنید.
...، رحیم، مهربان به خصوص مؤمنان است .[2] حضرت امام رضا( علیه السلام ): گفتن بسم اللّه الرحمن الرحیم ؛ یعنی نشان می نهم بر خودم به نشانی از نشانه های خدا و این نشان، همان عبادت و بندگی است .[3] [1]. شیخ صدوق، التوحید، محقق و مصحح: حسینی، هاشم، ص 232، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1398ق. [2]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی ...
چرا از حضرت علی( علیه السلام ) بیش از بقیه خلفا، روایات تفسیری به ما رسیده است؟
، موسوی کرمانی، حسین، اشتهاردی، علی پناه، ج 12، ص 202 - 203، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانبور، قم، چاپ دوم، 1406 ق. [3]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج 27، ص 34 و 76، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم ، چاپ اول، 1409 ق ؛ ابن أبی الحدید، عبد الحمید ، شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، محقق، مصحح، ابراهیم، محمد ابوالفضل، ج 7، ص 219، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، قم، چاپ اوّل، 1404 ق. ...
لطفاً تعدادی از فضایل شب قدر را نام ببرید؟
، دارالعلم الدار الشامیة، دمشق، بیروت، چاپ اول، 1412 ق. [6]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 10، ص 785 – 789، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372 ش. [7]. ابن حیون، نعمان بن محمد مغربی ، دعائم الإسلام، محقق، مصحح، فیضی، آصف، ج 1، ص 282، مؤسسة آل البیت ( علیه السلام )، قم، چاپ دوم، 1385 ق. [8]. ابن بابویه، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح ...
چطور مرگ آسانی داشته باشیم؟
، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 3، ص 135- 136، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [4]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 6، ص 163، بیروت، دار إحیاء التراث العربی ، چاپ دوم، 1403ق. [5]. کافی، ج 3، ص 253- 254. [6]. اقتباس از پاسخ: 33521. [7]. حُبِّی وَ حُبُّ أَهْلِ بَیْتِی نَافِعٌ فِی سَبْعَةِ مَوَاطِنَ ...
چرا در روایات بازی ایرانی چوگان منع شده است؟
...، این بازی حرام نیست.[7] [1]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق، مصحح، میر دامادی، جمال الدین، ج 2، ص 310، بیروت، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق. [2]. اهمیت ورزش در اسلام ، 59279؛ پیاده روی از نگاه روایات ، 33760؛ از این رو برخی علما آلت قمار بودن این بازی را رد نموده و وجهی برای حرمت این بازی ندانسته اند؛ تبریزی، جواد، إرشاد الطالب إلی ...
آیا غیر از شمعون، دیگر حواریون حضرت عیسی ( علیه السلام ) نیز اوصیای ایشان بودند و چرا همۀ آنان در یک وقت ...
بهتر دانسته اند.[4] آنها را به علت پاکی و صفای باطن حواری نامیدند؛ همان طور که وقتی از امام رضا( علیه السلام ) در این باره پرسیده شد، آن حضرت در پاسخ فرمود: جمعی از مردم چنین تصور می کنند که آنها شغل لباس شویی داشته اند، ولی در نزد ما علت آن این بوده که آنها هم خود را از آلودگی به گناه پاک کرده بودند، و هم برای پاک کردن دیگران کوشش داشتند .[5] می توان سخن امام رضا( علیه السلام ) را به ...
شهادت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد
، در حالی که کیسه سیاهی به دست داشت و در آن چهارصد درهم بود بیرون آمد و گفت: مولایم فرمود: این مبلغ را برای آن کودک نورسیده صرف کن. خداوند در آن کودک برایت برکت قرار دهد. شکوه و عظمت امام گروهی از عباسیان نزد صالح، که از مخالفان حضرت بود، رفتند و به او گفتند بر امام سخت بگیر و او را لحظه ای راحت نگذار. صالح گفت دو نفر از نانجیب ترین مردانی که می توانستم پیدا کنم بر او گماشتم. اما آن ...
بهترین آیه قرآن کدام آیه است؟
، برتری این آیه بر دیگر متون قرآنی نیز ناظر به جنبۀ رحمانیت پروردگار است . [1]. عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر العیاشی، محقق، مصحح، رسولی محلاتی، هاشم، ج 1، ص 20، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380 ق . [2] ابن بابویه، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 111، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق. [3] کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح للکفعمی (جنة الأمان الواقیة)، ص 446 ...
چرا قرآن کریم می فرماید تمام اهل کتاب قبل از مرگ به عیسی ( علیه السلام ) ایمان می آورند؟
بر تو! از کجا این سخن را می گویی و از کجا آورده ای؟ گفتم این معنا را محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب (امام باقر ع) به من خبر داده است. گفت: به خدا قسم! این خبر را از سر چشمه پاکیزه و صاف گرفته ای .[3] حال با توجه به این اختلاف در روایات، در تفسیر آیه نیز دیدگاه های مختلفی وجود دارد: هر یک از اهل کتاب پیش از مرگ(هنگام مرگ) به عیسی( علیه السلام ) ایمان می آورد و یقین ...
معنای اصبروا و صابروا و رابطوا در آیه: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ ...
! (در برابر مشکلات و هوسها،) استقامت کنید! و در برابر دشمنان (نیز)، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید ؛ آل عمران، 200. [2]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص 474، دارالعلم الدار الشامیة، دمشق، بیروت، چاپ اول، 1412 ق. [3]. المفردات فی غریب القرآن، ص 474. [4]. قرشی، سید علی ...
آغاز امامت امام زمان عج و وظایف شیعه در زمان غیبت
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی شهر فردا ، با تمام سفارشات و وصایای امام (علیه السلام) نسبت به امامت فرزندشان حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه و الشریف) جعفر کذاب ادعای امامت کرد. در اینجا به دو مورد از ظاهر شدن حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه و الشریف) بر جعفر بن کذاب اشاره می شود: محمّد بن صالح می گوید پس از شهادت امام حسن عسکری (علیه السّلام) هنگامی که جعفر کذّاب در امر میراث منازعه می کرد ...
شهادت امام حسن عسکری علیه السلام/ پستر
به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز ؛مرحوم شیخ طوسی و برخی دیگر از بزرگان ، به نقل از قول اسماعیل بن علی – معروف به ابوسهل نوبختی حکایت میکنند: در آن روزهائی که امام حسن عسکری علیه السلام در بستر بیماری قرار گرفته بود – که در همان مریضی هم به شهادت نائل آمد – به ملاقات و دیدار حضرت رفتم . پس از آن که لحظه ای در کنار بستر آن امام مظلوم با حالت غم و اندوه نشستم و به جمال مبارک حضرتش می نگریستم . ...
گوشه ای از کرامات امام حسن عسکری (ع)/ از سخن گفتن با گرگ و خبر از غیب تا معجزه صید ماهی و سجاده
...> ابا محمد، اباالحسن، ابالحجه، ابالقائم از کنیه ها و هادی، نقی، زکی، رفیق، صامت خالص، ابن الرضا، سراج و تقی از القاب آن حضرت است. در ادامه به برخی معجزات و کرامات آن حضرت اشاره می کنیم؛ معجزه سخن گفتن امام حسن عسکری با گرگ در بیابان بر اساس روایات به نقل از عبدالله بن محمد یکی از اصحاب امام حسن عسکری (ع)؛ روزی امام حسن عسکری (ع) را دیدم در بیابان ایستاده و با یک گرگ ...
امام ابومنصور ماتریدی در مورد فرق بین تفسیر و تأویل چه نظری دارد؟
الْقُرْآنَ بِرَأْیِهِ فَقَدِ افْتَرَی عَلَی اللَّهِ الْکَذِب ... ؛ کسی که قرآن را مطابق نظر و سلیقه خود تفسیر نماید بر خدا نسبت دروغ داده است؛ شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، محقق، مصحح، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، ج 27، ص 190، مؤسسة آل البیت( علیه السلام ) ، قم ، چاپ اول، 1409 ق . [2]. شاکر، محمد کاظم، روشهای تأویل قرآن ، ص 31، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1376 ش؛ جلالیان ، حبیب الله، تاریخ تفسیر قرآن کریم( جلالیان)، ص 37، اسوه، تهران، چاپ چهارم، 1378 ش. ...
در قرآن فرق بین بنی آدم و ناس چیست؟
...، دار التعارف للمطبوعات، بیروت، چاپ اوّل، 1406ق. [17]. عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر العیّاشی، محقق، مصحح، رسولی محلاتی، هاشم، ج 2، ص 11، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، محقق، مصحح، جمعی از محققان ، ج 60، ص 220، دار إحیاء التراث العربی ، بیروت ، چاپ دوم ، 1403ق. [18]. اعراف، 172. [19]. مجمع البیان، ج 4، ص 765-766؛ أطیب البیان ...
معنای لغوی و اصطلاحی اسباب النزول چیست؟
...، قم، چاپ اول، 1382ش؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 1، ص 5، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. [4]. آشنایی با علوم قرآنی، ص 120. [5]. واحدی نیشابوری، علی بن احمد، اسباب نزول القرآن، ص 143، دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1411ق؛ فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی، تفسیر الصافی، محقق و مصحح: اعلمی، حسین، ج 1، ص 410، مکتبة الصدر، تهران، چاپ دوم، 1415ق؛ ابن عجیبه ...
منظور از اسماء در آیه ی سپس علم اسماء را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت ، چیست؟
، 1374ش. [6]. طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر جوامع الجامع، ج 1، ص 36، انتشارات دانشگاه تهران، مدیریت حوزه علمیه قم، تهران، چاپ اول، 1377ش. [7]. عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر العیّاشی، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 1، ص 32، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق؛ طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، با مقدمه: بلاغی ، محمد جواد، ج 1، ص 180 و 181، انتشارات ناصر خسرو، تهران ...
با توجه به عصمت پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم )، منظور از آیه ی شریفه ی وَ اذْکُرْ رَبَّکَ إِذا ...
آور و بگو امیدوارم که پروردگارم مرا به راهی روشن تر از این هدایت کند . [4]. نَزَلَ الْقُرْآنُ بِإِیَّاکِ أَعْنِی وَ اسْمَعِی یَا جَارَة ؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 631، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [5]. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 23، ص 255، مؤسسه آل البیت ( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. آیات مرتبط سوره الکهف (24) : إِلَّا أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ ۚ وَاذْکُرْ رَبَّکَ إِذَا نَسِیتَ وَقُلْ عَسَیٰ أَنْ یَهْدِیَنِ رَبِّی لِأَقْرَبَ مِنْ هَٰذَا رَشَدًا ...
تفسیر و شأن نزول آیه 121 بقره چیست؟ منظور از تلاوت شایسته قرآن چیست؟
. [15]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج 2، ص 441، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق. [16]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، ج 1، ص 215، محمد، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [17]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 266، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق. آیات مرتبط سوره البقرة (121) : الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ ۗ وَمَنْ یَکْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ...
آیا زنان هم می توانند چله بگیرند، با توجه به این که در این مدت دچار قاعدگی می شوند؟
...، خواندن بقیه سوره های قرآن، همچنین خواندن دعا برای شخص حائض و جنب اشکالی ندارد. برای آگاهی بیشتر در باره چله نشینی، پاسخ 8348 را مطالعه کنید. [1]. اعراف، 142؛ ر. ک: بقره، 51. [2]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 16، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. ر. ک: تحصیل نیت خالص، 738. [4]. ر. ک: امام ...
نگاهی بر اقدامات امام حسن عسکری(ع) در جهت گسترش معارف اسلامی
...: احمد بن اسحاق اشعری قمی، ابو هاشم داود بن قاسم جعفری، عبدالله بن جعفر حمیری، ابو عمرو عثمان بن سعید عَمْری، علی بن جعفر و محمد بن حسن صفّار به چشم می خورند که شرح خدمات و کوشش های آنان و زندگینامه پر افتخار و آموزنده آنان را می توان در کتب رجال خواند. علاوه بر تربیت این شاگردان، گاهی چنان مشکلات و تنگناهایی برای مسلمانان پیش می آمد که جز حضرت عسکری کسی از عهده حل آنها بر نمی آمد ...
با توجه به آیۀ یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ ما یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما ...
.... شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، محقق، مصحح، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، ج 1، ص 69، مؤسسة آل البیت( علیه السلام ) ، قم ، چاپ اول، 1409 ق . آیات مرتبط سوره البقرة (9) : یُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَا یَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا یَشْعُرُونَ سوره النساء (142) : إِنَّ الْمُنَافِقِینَ یُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَی الصَّلَاةِ قَامُوا کُسَالَیٰ یُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا یَذْکُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِیلًا ...
ذکر رکوع و سجود، برگرفته از چه آیاتی است؟
الْأَعْلَی وَ بِحَمْدِهِ در سجده نباشد.[7] [1]. واقعه، 96. [2]. اعلی، 1: منزّه شمار نام پروردگار بلندمرتبه ات را! . [3]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج 6، ص 328، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، 1409ق؛ قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لأحکام القرآن، ج 18، ص 235، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ اول، 1364ش؛ ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن ...
امام حسن عسکری (ع) به گرگان سفر کردند؟
و خواسته های شما را برآورده سازم . نخستین کسی که پرسش نمود نضر بن جابر بود. او گفت: یا ابن رسول الله! چند ماه است که چشمان پسرم آسیب دیده است، از خدا بخواه تا بینایی را به او برگرداند. امام(ع) فرمود: او را بیاور . پس دست مبارکش را به چشمانش کشید، بینایی او به حالت اوّل برگشت آن گاه مردم یک به یک می آمدند و نیازهای خود را مطرح می کردند. و حضرت نیز برای آنها دعا می نمود و حوایجشان را بر ...
دو ویژگی اهل نجات از زبان امام حسن عسکری(ع)
شهر سامرا به محضر حضرت امام حسن عسکری(ع) شرفیاب شد. قبل از اینکه لب به سخن بگشاید و در مورد جانشین ایشان سؤال کند، امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: ای احمد بن اسحاق! خداوند متعال از اوّل خلقت آدم تا امروز زمین را خالی از حجت قرار نداده است و تا قیامت هم خالی نخواهد گذاشت؛ حجتی که به واسطه او گرفتاریها را از اهل زمین دفع می کند و به سبب او باران نازل می شود و به میمنت وجود وی برکات ...
آغاز امامت امام زمان (عج) برتمامی مسلمین مبارکباد روز جمعه 18 قوس 1395 مصادف با نهم ربیع الاول، نه تنها ...
مورد اعتماد معرفی کند. آنان نیز خبر ولادت او را به دیگر پیروان اهل بیت علیهم السلام می رساندند تا ضمن معرفی آن بزرگوار، تهدیدی متوجه آخرین سفیر حق نگردد. محمد بن عثمان و چند تن دیگر از بزرگان شیعه نقل می کنند: چهل نفر از شیعیان نزد امام یازدهم گرد آمدیم. آن حضرت، فرزندش را به ما نشان داد و فرمود: پس از من، این امام شما و جانشین من است. از او فرمان برید و بعد از من در دین خود پراکنده نشوید که هلاک ...
نرجس خاتون کنیز امام حسن عسکری (ع) بود یا همسر رسمی ایشان؟
تمام کارهای آنها نبوده است، بلکه در مواردی ائمه(ع) صلاح و مصلحت کل جامعه اسلامی را در نظر می گرفتند و با آنها هم کاری می کردند. ر. ک: ازدواج امام حسین (ع) و خانم شهربانو ، 7873. [4]. جزائری، نعمت الله بن عبد الله، قصص قرآن، ترجمه، مشایخ، فاطمه، ص 856، تهران، فرحان ، چاپ اول، 1381ش . منبع: اسلام کوئست نت ...
جایگاه ویژه امام حسن عسکری(ع) از منظر علمای شیعه و سنی
کمالات بدون استثناء در او جمع آمده و هیچ کمالی با کلمه غیر و الا از او استثنا نشده است همچون دُر و گوهر در مجد و عظمت آن امامان به نظم آمده اند، اوّل آنها با آخر آنها یکسان هستند. و چه بسیار کسانی که تلاش کردند مقام آنها را پایین آورند ولی خدا آنها را بالا برد.[8] 9 علی بن اوتاش محمد بن اسماعیل علوی می گوید: امام عسکری (ع) را زمانی در نزد علی بن اوتامش که یکی از دشمنان سرسخت ...
مسائل و چالش های امروز را به نهج البلاغه عرضه کنیم
مستقل شهروندی و احترام به شخصیت فرد فرد اعضای جامعه است. قبادی ادامه داد: امام علی(ع) در روابط ویژه با نخبگانِ ترازِ اوّل رازهایی از گنجینۀ دانش خود می گشاید. ازجمله: به کمیل بن زیاد النخعی فرمود: ها أنَّ هاهُنا لَعِلماً جَمّاً (و أشارَ بِیَدِهِ الی صَدرِهِ) لَو أصَبتُ لَهُ حَمَلۀً! ای کمیل! اینجا (اشاره به سینه اش) علوم فراوانی انباشته است اگر برای آن، حاملانی می یافتم! که نیافتم ...
معنای حامد و شاکر و معنای ستایش گر بودن خدا بر نفس خود و وجه تمایز اطلاق این صفات بر انسان و خدا در چیست؟
. [8]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 19- 20، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1417 ق. [9]. علی بن الحسین( علیه السلام )، امام چهارم، الصحیفة السجادیة، ص 139، دفتر نشر الهادی، قم، چاپ اول، 1376 ش. [10]. جیلانی، رفیع الدین محمد بن محمد مؤمن، الذریعة إلی حافظ الشریعة(شرح أصول الکافی)، محقق، مصحح، درایتی، محمد حسین، ج 1، ص 44، دار الحدیث، قم، چاپ اول ...