سایر منابع:
سایر خبرها
استنباط کرد. ما به همین جهت تجزّی در اجتهاد (به معنی قوه اجتهاد) را عملاً میسر نمی دانیم. زیرا نمی توان پذیرفت فردی برشی از علم اصول را فرا گرفته، می تواند در قسمت محدودی از فقه به اجتهاد بپردازد، تا بتوانیم به او بگوییم مجتهد و لو تحت عنوان مجتهد متجزی . در نتیجه اگر از قواعد فقهیۀ مربوط و مرتبط با فقه زیست فناوری و مهندسی ژنتیک سخن می گوئیم، می خواهیم به نمونه های اختصاصی یا پرکاربرد آن ...
، مقاصد را به سبک اهل سنت که به سوی اجتهاد در برابر نص حرکت کرده اند، قبول ندارد و برخی فقها مصلحت را تداوم دلیل عقل در استنباط دانسته اند ولی به نظر می رسد که بتوان به صورت مشروط، مقاصد شریعت را در امامیه نیز مورد استفاده در روند اجتهاد قرار داد. این محقق فقه رسانه همچنین، با توجه به تاریخ استفاده از مصلحت در بیان برخی روشنفکرنمایان چون جهانگیر صالح از حلقه کیان، ابراز داشت: متأسفانه برخی ...
شبکه اجتهاد: دانش فقه از جمله دانش هایی است که نه تنها چشم اندازی مهم دارد که معمولا درگیر حل وضعیت هایی می شود که به لحاظ پیوند خوردن با موقعیت هایی چندگانه و چند سویه، پیچیدگی به بار می آورد، هر فقیه از سویی درگیر مطالعه ای متن شناسانه می گردد و به متونی برمی خورد که یا در جایگاه منابع تشریع قدمتی بیش از هزار سال را با خود همراه دارند و یا گرداگرد متون منابع انباشته شده اند و مجموعه آرای فقیهان ...
مَلَکۀ [5] روحِ آدمی شدن، و مکیدن و چشیدنِ شیر و شیرۀ آن ، همیشه آسان نیست و محتاجِ دستگیری معلمان و موعظۀ اولیاء و توفیق الهی است. سخنان علی (ع)، گنجِ بی مانندِ پند است. در اینجا به یک نمونۀ آن می پردازیم، ساده در زبان اما عمیق در حکمت.[6] * با مردی ناشناس این موعظۀ حضرت امیر، از دو جهت شاخص است. اول اینکه خطابِ او به اصحاب خاص یا نخبگان معنوی مثلاً عثمان بن حنیف یا ...