سایر منابع:
سایر خبرها
امتیاز نقد و قول نسیه همچنان دستور کار آمریکا در مذاکرات ژنو/درخواست عجیب برخی مدیران درباره خرید گوشی و ...
باید سرعت سانتریفیوژهای فعال فعلی را نیز کاهش دهد تا سقف تولید ایران از 6-7 هزار سو فراتر نرود.برخی از سانتریفیوژهای پیشرفته ایران که نصب شده اند قادرند تا 8 برابر سرعت، غنی سازی کنند. در پیشنهاد غرب همچنین عنوان شده که ایران باید اکثر اورانیوم غنی شده خود را به روسیه منتقل کند که در آنجا به سوخت غیرقابل استفاده برای تسلیحات هسته ای تبدیل می شود. ایران قادر خواهد بود که 300 کیلوگرم از
عوارض مصرف همزمان داروها در سالمندان
یک دکترای طب سالمندی با اشاره به اینکه پیشگیری و درمان بیماری های شایع سالمندان از مهم ترین خدمات کلینیک های طب سالمندی است، اظهار کرد: مراجعه به متخصص طب سالمندی موجب جلوگیری از مشکلاتی می شود که نتیجه مصرف داروهای همزمان است. به گزارش ایسنا، دکتر آزاده سادات زنده باد با اشاره به اینکه افزایش سن موجب تغییر اخلاق، روحیه، الگوی مصرف غذایی، خواب و ابتلا به بیماری های مختلف می شود، گفت
ارتباط چندانی بین اختلالات غدد و یبوست مزمن وجود ندارد
چندان قابل ملاحظه ای بین اختلالات غدد به ویژه پرکاری غدد پاراتیروئید و کم کاری غده تیروئید و یبوست مزمن وجود ندارد. وی یاد آور شد: یبوست مزمن زمانی پیش می آید که با گذشت زمان مشکل فرد برطرف نشده و حتی تشدید نیز می شود، در نتیجه فرد نیازمند درمان می شود. شریف زاده، خاطر نشان کرد: افرادی که دچار یبوست مزمن می شوند، کیفیت زندگی آنها بیشتر کاهش می یابد و درمان آنها ممکن است چندین ماه به طول انجامد. انتهای پیام/
مهمترین علل بی خوابی
علل ذکر شده می توان گفت که درمان بی خوابی مصرف قرص های خواب آور نیست به خصوص اگر بدانیم اکثر قرص هایی که افراد به عنوان قرص خواب آور می شناسند، اثر اصلی شان خواب آوری نیست، از مصرف این داروها اجتناب خواهیم کرد. *بهداشت خواب آری، صرف خودسرانه داروهای خواب آور نه دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: از جمله داروهایی که به اشتباه به عنوان خواب آور مصرف می شوند می
اظهار نظر وزیر اسبق بازرگانی درباره هدفنمدی
گروه های جامعه به عنوان یک ضرورت مطرح هست. یعنی شما در مطبوعات کاملا این توجه را می بینید. همه در جهت ضرورت اجرای طرح و حمایت از آن و ایجاد پشتوانه های فکری و اجتماعی لازم قدم برمی دارند. به یاد دارم ما یک وقتی یک تغییر کوچک در نرخ آرد را بر اساس مصوبات قانونی و شورای اقتصاد در وزارت بازرگانی اعمال کردیم که قدمی در جهت اصلاح یارانه های یکنواخت محسوب می شد. اما بعضی از روزنامه ها با فونت 80 نوشتند
اجماع روی سند اصلاحات اقتصادی
برخی از عناوین محورها و نشست ها بوده اند. در ادامه، مهم ترین نتایج به دست آمده از مجموعه مقالات و مباحث کنفرانس به اختصار ارائه می شود. در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که به عنوان یک مبنا برای وفاق می تواند اثر بخشی تعیین کننده داشته باشد؛ سیاست هایی به شرح ذیل قابل توصیه خواهد بود: 2. بهبود نظام تدبیر سازمان سیاسی و صلاحیت های مدیریتی و اداری دولت ها که از آن با عنوان نظام
رژیم غذایی موثر برای رفع کیست ها
به گزارش افکارنیوز ، به طور کلی در درمان PCO، کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن و چاق؛ نخستین قدم درمان محسوب می شود. استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک به همراه توصیه های غذایی برای رفع سو مزاج در کنار سایر درمان های طب نوین مفید است. پرهیزات غذایی برای رفع کیست های تخمدانی 1.پرهیز از غذاهای آماده و نیمه آماده 2. پرهیز از مواد غذایی حاوی افزودنی ها از جمله
نارسایی کلیوی؛ شایع ترین مشکل بیماران بستری
یک فوق تخصص کلیه نوزادان با بیان اینکه نارسایی حاد و مزمن کلیوی ناشی از اختلالات اسید و باز شایع ترین مشکل بیماران بستری است، تاکید کرد: اسیدوز متابولیک متداول ترین اختلال اسید و باز است که با بسیاری از بیماری های تهدید کننده حیات همراه است و این اختلال به علت افزایش تولید اسید، کاهش دفع اسید و مصرف یا کاهش میزان قلیا در بدن ایجاد می شود. به گزارش ایسنا، دکتر رضا دلیرانی با اشاره به
گامهای دولت برای برون رفت از اقتصاد نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی
دکتر علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای گامهای دولت برای برون رفت از اقتصاد نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد. به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، اقتصاد نفتی و اقتصاد دولتی، دو اشکال بزرگ اقتصاد ایران است که رهبر انقلاب در دیدار چند روز پیش خود با مردم آذربایجان بر آن تأکید کردند. از نظر ایشان اقتصاد نفتی یعنی ما نفت را که سرمایه ی ماندگار ما است و امکان ارزش افزوده ی چندین برابری در آن وجود دارد، از زیر زمین بکشیم بیرون، خام خام بفروشیم به دنیا، پولش را بگیریم و صرف امور جاری کشور بکنیم؛ خسارت از این بالاتر نمی شود. اشکالات و معایب اقتصاد نفتی را با دکتر علی طیب نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی به بحث گذاشتیم. به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، وابستگی اقتصاد ایران به نفت پدیده ای سطحی نیست که با اقدامات و تصمیمات کوتاه مدت حل وفصل شود، بلکه مشکلی ساختاری و بنیادین است که آثار آن در همه ی ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قابل مشاهده است. دکتر طیب نیا معتقد است حتی بخشی از تحریم ها به دلیل وابستگی اقتصاد ایران به نفت است: مسلما آنچه دشمنان ما را ترغیب کرد به اینکه تحریم ها را بر ما تحمیل کنند، همین وابستگی ما به درآمدهای نفتی بود. آن ها به خوبی شاخص های اقتصادی ما را دنبال می کنند. سهم درآمدهای نفتی در بودجه ی دولت و سهم درآمدهای نفتی در تراز پرداخت های خارجی ما را رصد می کنند. پس وقتی ببینند آسیب پذیری ما نسبت به این درآمدها بالاست، طبیعی است که فشار تحریم ها را روی همین نقطه ضعف ما متمرکز کنند. یکی از دغدغه های مهم مسئولان عالی رتبه ی نظام و به طور خاص مقام معظم رهبری، از اوایل دهه ی هفتاد و بعد از تمام شدن جنگ، کاهش وابستگی اقتصاد به نفت بوده است، اما این اتفاق هنوز آن چنان که باید رخ نداده است. به نظر شما چه عواملی موجب شده است که اقتصاد ما همچنان وابسته به نفت باقی بماند؟ وابستگی اقتصاد ایران به نفت، شکل جدیدی از وابستگی اقتصادی ایران است که از حدود دویست سال پیش آغاز شده است؛ یعنی از زمانی که در اروپا انقلاب صنعتی آغاز شد و چرخه ی تولید، تحولات شدیدی یافت. به این ترتیب، فاصله ی بین کشورهای اروپایی با سایر کشورهای جهان به لحاظ توسعه ی صنعتی افزایش پیدا کرد و وابستگی در ایران و کشورهایی که وضعیت مشابه داشتند، شکل گرفت. الگوی تولید و توزیع مصرف دچار تحولات چشمگیری شد و ویژگی اصلی آن این بود که تولید را وابسته به غرب کرد. بعد از کشف نفت و افزایش درآمدهای نفتی در ایران، به خصوص بعد از اینکه در دهه ی پنجاه قیمت نفت چندبرابر شد، وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی بیشتر هم شد و تمامی ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور را دچار تحولات جدی کرد. در واقع، وابستگی اقتصاد ایران به نفت پدیده ای سطحی نیست که با اقدامات و تصمیمات کوتاه مدت حل وفصل شود، بلکه مشکلی ساختاری و بنیادین است که آثار آن در همه ی ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قابل مشاهده است. حل چنین عارضه ی عمیقی که در همه ی نهادها و بنیان های اقتصادی و اجتماعی کشور نهفته است، مستلزم این است که در مرحله ی اول به شناخت و درک مشترک ی نسبت به پدیده ی وابستگی به نفت دسترسی پیدا کنیم. در مرحله ی دوم، باید عزم مشترک ی بین همه ی نهادها و مسئولان کشور برای مقابله با این پدیده به وجود آید و سپس اقدام مشترک و در نهایت، نظارت مشترک بر حُسن اجرای این تصمیمات و اقدامات صورت بگیرد. در حوزه ی درک مشترک، اگرچه در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری احکام روشن و بسیار شفافی وجود دارد و هرچند ایشان از سال ها پیش بحث ضرورت قطع وابستگی اقتصاد ایران به نفت را بیان کردند، اما به نظر می رسد هنوز در بین همه ی آحاد مردم و ارکان نظام درک مشترکی نسبت به این موضوع وجود ندارد. شاید به همین دلیل است که با تغییر دولت ها و مجلس ها، ما شاهد تغییر رویکردها به صورت جدی هستیم. به عنوان مثال، در یک برنامه، تلاش برای کاهش وابستگی به نفت تا حدودی به صورت موفق صورت می گیرد و در دولت بعدی مجدداً به صورت جدی مطرح می شود که نفت باید سر سفره ی مردم بیاید و در بودجه ی دولت هزینه شود. به این ترتیب، ما از رویکردهای اصولی، فاصله ی جدی می گیریم. این به معنای آن است که ما هنوز به درک مشترکی نسبت به ضرورت قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و آثار و هزینه هایی که این وابستگی بر اقتصاد ایران تحمیل می کند، نرسیده ایم. همچنین نوع برخوردی که با حساب ذخیره ی ارزی طی سال های گذشته داشتیم، حاکی از این است که به درک درستی نسبت به وضعیت و جایگاه حساب ذخیره ی ارزی نرسیده ایم. حساب ذخیره ی ارزی با این هدف تشکیل و تأسیس شد که یکی از آثار سوء وابستگی به درآمد نفتی را حذف کند یا کاهش دهد و آن نوساناتی است که در درآمدهای نفتی وجود دارد. این نوسانات روی اقتصاد کشور تأثیر می گذارد و رشد اقتصادی و متغیرهای اقتصاد کلان را دچار نوسان می کند. به همین دلیل، قرار شد که حسابی با عنوان حساب ذخیره ی ارزی تشکیل شود، مازاد درآمدهای نفتی نسبت به یک سطح متوسط مطمئن به این حساب واریز شود و از محل وجوهی که در حساب ذخیره ی ارزی وجود دارد، طرح ها و پروژه های موجه بخش خصوصی تأمین مالی شود. متعاقباً صندوق توسعه ی ملی تشکیل شد و قرار شد سهم فزاینده ای از درآمدهای نفتی به این صندوق واریز شود و مجدداً منابع برای توسعه ی بخش خصوصی مورد استفاده قرار بگیرد. متأسفانه به منابع حساب ذخیره و صندوق توسعه دست اندازی های متعددی صورت گرفت. قاعدتاً اگر ما به اصول ناظر بر حساب ذخیره و صندوق توسعه پایبند بودیم در شرایط فعلی که قیمت نفت کاهش چشمگیری پیدا کرده است، منابع موجود در این حساب و صندوق می توانست پشتوانه ی خوبی باشد تا بتوانیم رشد اقتصادی خود را به طور مستمر تداوم ببخشیم. این امر حاکی از آن است که هنوز درک درستی از ماهیت وابستگی به نفت، آثار و هزینه های سوء آن و ضرورت قطع وابستگی به درآمدهای نفتی وجود ندارد. من فکر می کنم در مرحله ی اول باید این درک مشترک به وجود آید که البته محدود به دولت نیست. همه ی ارکان اعم از دولت، مجلس محترم، قوه ی قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت باید به درک مشترکی برسند و تحت شرایطی، قطع وابستگی به نفت را به عنوان هدف اصلی و اصولی تلقی کنند. در وهله ی دوم ما باید به عزم مشترکی برسیم. معنای عزم مشترک با هدف گیری فرق می کند. درست است که در قانون برنامه یا در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، روی قطع وابستگی به درآمدهای نفتی هدف گذاری شده است، اما هنوز این موضوع مهم به صورت عزم ملی درنیامده است. این مسئله باید به عزم و تصمیم ملی تبدیل شود و وفاق عمومی بر سر آن حاصل شود. مسلماً قطع وابستگی به درآمدهای نفتی تصمیم ساده و راحتی نیست، بلکه تصمیم دشوار و انتخاب بسیار پیچیده و سختی است که هزینه هایی را با خود به همراه دارد. همه ی مردم و ارکان حکومت باید تصمیم جدی بگیرند که وابستگی اقتصادی کشور را به درآمدهای نفتی قطع کنند؛ با علم به اینکه در بلندمدت، منافع فراوانی برای ملت ایران به همراه دارد و در کوتاه مدت همه ی ما می دانیم دشواری هایی را ایجاد خواهد کرد. اقتصاد، عرصه ی بده وبستان است. شما هیچ سیاست درستی پیدا نمی کنید که بدون هزینه باشد. هر اقدام درستی در کنار منافعی که ایجاد می کند، هزینه هایی در بر دارد. دولت و جامعه باید خودشان را آماد ه ی برخی هزینه های قطع وابستگی به درآمدهای نفتی در کوتاه مدت بکنند تا بتوانند منافع بلندمدت آن را به دست آورند. با این توضیحات، سؤالی که پیش می آید این است که: اقتصاد وابسته به نفت چه آسیب هایی را برای جامعه و کشور به همراه خواهد داشت؟ اگر شما به گذشته ی ایران برگردید، می بینید که اقتصاد ما با چند ویژگی عمده در سطح کلان شناسایی می شود. ویژگی اول، نرخ رشد پایین اقتصادی است. طی سی وپنج سال گذشته، متوسط نرخ رشد اقتصادی در ایران، حدود سه درصد بود. اگر عامل رشد جمعیت را هم به حساب بیاورید، آن وقت خواهید دید که درآمد سرانه تقریباً ثابت بوده است و افزایش قابل ملاحظه ای نداشته است. بنابراین اولین ویژگی اقتصاد ایران سطح پایین رشد اقتصادی است. همه ی ما به خوبی می دانیم که رشد اقتصادی لازمه ی بهبود زندگی مردم، بهبود جایگاه اقتصاد ایران در عرصه ی بین المللی و لازمه ی مقابله با فقر و ناداری است. ویژگی دوم اقتصاد ایران طی سال های گذشته، نقش بسیار پایین رشد بهره وری در رشد اقتصادی ایران بوده و هست. حتی در بعضی از سال ها و دوره ها، رشد بهره وری تأثیر منفی در رشد اقتصادی ایران داشته است. در واقع، نه تنها اثر مثبت نداشته است، بلکه موجبات کاهش تولیدات کشور را هم فراهم کرده است، درحالی که در بعضی از کشورهای موفق، سهم رشد بهره وری و رشد اقتصادی بیش از دوسوم است. ویژگی سوم اقتصاد ایران، نوسانات رشد اقتصادی است. در بعضی از دوره ها و سال ها رشد اقتصادی بالاتر از سه درصد، حتی تا حدود هفت درصد هم رسیده است و در بعضی از سال ها، رشد اقتصادی در ایران منفی شده است. بنابراین نوسانات شدید رشد اقتصادی یکی دیگر از ویژگی های اقتصاد کلان ایران است. نهایتاً تورم مزمن و ساختاری، یکی دیگر از ویژگی هایی است که در سطح اقتصاد کلان ایران می توان دید. براساس تحلیل و برداشت بنده که فکر می کنم عموم اقتصاددانان هم با بنده هم نظر هستند، ریشه ی همه ی این مشکلات، در وابستگی به درآمدهای نفتی است. اگر ما تورم بالا داریم، به دلیل این است که وابستگی بودجه ی دولت به نفت از مجاری مختلف، روی منابع پایه ی پولی تأثیر می گذارد و موجب افزایش شدید نقدینگی طی سال های گذشته می شود و نهایتاً به تورم سنگین و دورقمی می انجامد. اگر رشد اقتصادی در ایران پایین است، آن هم ناشی از وابستگی به درآمدهای نفتی است. این یک تجربه ی جهانی است و تقریباً همه ی کشورهایی که درآمدهای سرشاری از محل فروش ثروت های طبیعی خود دارند، دچار مشکلی می شوند که در ادبیات اقتصادی به بیماری هلندی یا معمای فراوانی یا نکبتِ منابع، موسوم شده است. کسانی که از منابع سرشار برخوردار هستند، معمولاً رشد اقتصادی پایینی دارند. این قابل تحلیل و بررسی است که چرا و چگونه و از کدام مجاری، درآمدهای نفتی نهایتاً به رشد اقتصادی پایین می انجامد. اگر رشد اقتصادی در ایران طی دهه های گذشته دچار نوسانات شدید بوده است، دلیل آن را باید در وابستگی به درآمدهای نفتی جست وجو کرد. وقتی قیمت نفت بالا و پایین می رود و درآمدهای نفتی کشور را دچار نوسان می کند، این نوسانات در اقتصاد کلان تأثیر می گذارد و رشد اقتصادی را همپای تورم، دچار نوسانات شدید می کند. بنابراین عمده ی مشکلاتی که ما در اقتصاد کلان با آن مواجه هستیم، به ویژه رشد اقتصادی پایین و نوسانات شدید رشد اقتصادی، همگی ناشی از وابستگی به درآمدهای نفتی است. اگر ما در اقتصاد ایران، یک دولت بزرگ و یک بخش خصوصی کوچک (که نتیجه ی طبیعی آن سطح پایین بهره وری است) داریم، آن را هم باید در وابستگی به درآمدهای نفتی جست وجو کنیم. دولت درآمدهای نفتی را به طور مستمر در قالب بودجه ی خودش هزینه کرده و باعث شده است که در طول زمان بزرگ و بزرگ تر شود و ما با یک دولت بزرگ و یک بخش خصوصی نحیف و کوچک سروکار داشته باشیم. به جای اینکه اقتصاد در دست خود مردم باشد و مردم آن را اداره کنند، دولت همه ی تصمیم گیری های اقتصادی را انجام می دهد و بنگاه های بزرگ اقتصادی را مدیریت می کند. یکی از دلایل سطح پایین بهره وری در اقتصاد ایران، وابسته به همین موضوعِ اندازه ی بزرگ دولت و اندازه ی کوچک بخش خصوصی است. در عین حال، نقش و جایگاهی که دولت در اقتصاد ایران ایفا می کند، توزیع کننده ی رانت های ناشی از درآمدهای نفتی است. این مسئله در ادبیات امروز اقتصاد به دولت های رانتیر یا دولت های رانتی معروف شده است. نقش اصلی دولت در کشورهای نفتی این است که رانت های ناشی از درآمدهای نفتی را در جامعه توزیع می کند. تأثیر این موضوع در بهره وری این است که در این گونه کشورها، بخش خصوصی موفق به دنبال تولید و خلاقیت و بهره وری بیشتر و بالاتر نیست، بلکه بخش خصوصی موفق آن است که بتواند به منابع توزیع کننده ی رانت دسترسی پیدا کند. بنابراین بنگاه ها و فعالان اقتصادی به جای اینکه همه ی تلاش خود را معطوف به خلاقیت، نوآوری، استفاده از فناوری های جدید در تولید، دسترسی به بازارهای جدید و استفاده از شیوه های جدید مدیریت کنند، به دنبال برقراری رابطه با منابعی هستند که رانت ها را در کشور توزیع می کنند. اشاره کردید که همه ی اقتصاددانان ایران در مضرات اقتصاد نفتی با هم متفق القول هستند. دولت هایی که بعد از جنگ روی کار آمدند نیز روی همین موضوع اتفاق داشتند، اما با وجود این، انگار اراده ی لازم برای کاهش وابستگی بودجه به نفت وجود ندارد. چرا دولت ها چنین کاری را انجام نمی دهند؟ برداشت من این است که در دوره های کمبود درآمدهای نفتی، یعنی وقتی درآمدهای نفتی در ایران کاهش پیدا می کرد، دولت ها به ناچار و تحت اجبارهای موجود، مجبور می شدند که بحث کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را مطرح و به دنبال آن حرکت کنند. اما هربار درآمد نفتی افزایش پیدا می کند، دولت ها نمی توانند از تمنای استفاده و دست اندازی به درآمدهای نفتی و دادن خدمات بیشتر به مردم خودداری کنند. درآمد نفتی درآمدی سهل الوصول است و به سادگی در دوران وفور درآمدهای نفتی به دست می آید. پس می توان آن را در جامعه هزینه کرد و با این کار، محبوبیت و مشروعیتی را به طور موقت به دست آورد؛ هرچند آثار و هزینه های آن در بلندمدت بر اقتصاد کشور بسیار شدید و کمرشکن است. به نظر می رسد که دولت ها نتوانسته اند در مقابل این تمنا و تمایل به هزینه کرد، به صورت موفق مقاومت کنند. البته گاهی مشاهده می شود که درک درستی هم نسبت به این پدیده وجود نداشته است. من فکر می کنم شاید امروز بهترین شرایط و زمان را داریم تا تهدیدی را که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، به فرصت تبدیل کنیم. اولاً به لحاظ نظری در شرایط فعلی، زمینه های حصول و دستیابی به این درک مشترک مهیاتر از هر زمان دیگری است. امروز هزینه های ناشی از وابستگی به درآمدهای نفتی را به وضوح می بینیم. آنچه باعث شد تحریم ها بتواند در ایران مؤثر بیفتد و در ابتدا به رشد اقتصادی منفی و تورم سنگین بینجامد، همین وابستگی شدید اقتصاد ما به درآمدهای نفتی است. اگر در زمان وفور درآمدهای نفتی، این درآمدها را در بودجه ی دولت هزینه نمی کردیم، قطعاً زمینه ی اثرگذاری تحریم ها هم به نحو موجود در ایران فراهم نمی شد. ما این تجربه را کردیم. وابستگی اقتصاد ما به درآمدهای نفتی افزایش پیدا کرد و در همین شرایط، تحریم ها بر ما تحمیل شد و آثار سوء آن را مشاهده کردیم. به نظر می رسد الآن زمینه و فضا مناسب است. از سویی دیگر، مقام معظم رهبری سیاست های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده اند که برای همه ی ارکان حکومت لازم الاجراست. بنابراین می توان با اتکا به این سیاست ها و شناختی که برای ما فراهم شده است، برنامه ریزی منطقی و اصولی و کاربردی را برای قطع وابستگی به درآمدهای نفتی طراحی و اجرا کرد. همه ی ما می دانیم که نفت یک منبع اقتصادی محسوب می شود، اما در سال های اخیر، تبدیل به یک ابزار سیاسی جهت آوردن فشار به ایران شده است. نوساناتی که امروز می بینیم نیز شاید گویای همین موضوع باشد. رهبر انقلاب هم چند وقت پیش فرمودند اقتصاد وابسته به نفت موجب می شود که سرنوشت کشور بیافتد دست آن کسانی که سیاست گذاران کلانِ دنیای نفت و منابع زیرزمینی اند. چه کنیم که این ابزار سیاسی را از دست دشمن بگیریم؟ مسلما آنچه دشمنان ما را ترغیب کرد به اینکه تحریم ها را بر ما تحمیل کنند، همین وابستگی ما به درآمدهای نفتی بود. آن ها به خوبی شاخص های اقتصادی ما را دنبال می کنند. سهم درآمدهای نفتی در بودجه ی دولت و سهم درآمدهای نفتی در تراز پرداخت های خارجی ما را رصد می کنند. پس وقتی ببینند آسیب پذیری ما نسبت به این درآمدها بالاست، طبیعی است که فشار تحریم ها را روی همین نقطه ضعف ما متمرکز کنند. البته طی یک سال ونیم گذشته، ما در مقابله با تحریم ها و مدیریت آن ها فکر می کنم نسبتاً موفق عمل کرده ایم و توانسته ایم رشد اقتصادی منفی را به رشد اقتصادی مثبت تبدیل کنیم. ما توانسته ایم با همراهی همه ی ملت و رهنمودهای مقام معظم رهبری، تورم را هم در حد قابل ملاحظه ای مهار کنیم. این نشانه ای برای کشورهای غربی بود که تحریم ها دیگر نمی تواند مثل گذشته آثارش را بر ما تحمیل کند. من باورم بر این است که اگر کشورهای غربی سر میز مذاکره با ایران حاضر شدند و اصل حق ایران در بهره برداری از فناوری هسته ای را پذیرفتند، به خاطر رفتار انسان دوستانه یا منطقی آن ها نبود، یکی از دلایل آن مدیریت نسبتاً موفقیت آمیزی بود که در حوزه ی اقتصاد داخلی و مدیریت تحریم ها اعمال شد. اگر ما همین سیاست ها را دنبال کنیم و سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را به شکل صحیح و درست پیگیری کنیم، قطعاً بهترین سلاح و ابزار در دست ماست تا بتوانیم در مقابل فشارهای بیگانگان مقاومت کنیم. مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که به صرف بیان سیاست های اقتصاد مقاومتی، نتیجه ای حاصل نمی شود. ما باید برنامه ریزی عملیاتی برای اقتصاد مقاومتی داشته باشیم و این همان کاری است که ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی سعی کردیم انجام دهیم. شما فرمودید که همه ی کشورهایی که اقتصاد رانتی دارند با مشکلات اقتصادی مواجه هستند. اما برخی کشورها در عین حالی که برخوردار از نفت یا سایر منابع این چنینی هستند، توانسته اند وابستگی خود را به نفت و سایر محصولات از بین ببرند، مثل کشور نروژ. چه سیاست هایی را پی بگیریم که در عین استفاده از نفت، وابسته ی به آن نباشیم؟ همان طور که شما اشاره کردید، کشورهایی هستند که توانسته اند آثار منفی بهره مندی از درآمدهای سرشار طبیعی را به حداقل ممکن برسانند و آن را به نعمت تبدیل کنند. نفت و منابع طبیعی در اصل یک نعمت است. آن چیزی که آن ها را به نکبت یا نقمت تبدیل می کند، شیوه ی استفاده ما از این نعمت های الهی است. اگر به نحو صحیح و درست از آن استفاده شود، طبیعی است که می تواند نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد. کشورهای معدودی در دنیا وجود دارند که توانستند از این منابع طبیعی استفاده ی مؤثر و مفید کنند. این کشور ها معمولاً نهادهای حکومتی منسجمی دارند و قبل از اینکه از درآمد نفتی برخوردار شوند، به توسعه ی اقتصادی دسترسی پیدا کرده بودند. مطالعاتی که در سطح بین المللی صورت گرفته است، نشان می دهد کشورهایی که درآمد نفتی بالایی داشتند و در عین حال از نهادهای کیفی کارآمد برخوردار بودند، موفق بودند. بنابراین اگر ما هم می خواهیم از درآمد نفتی استفاده ی مؤثر کنیم، باید شیوه ی استفاده از آن را اصلاح کنیم و نهادهای مؤثر را در این خصوص در کشور خودمان ایجاد کنیم. یکی از این نهادها که با تدبیر مقام معظم رهبری ایجاد شده، صندوق توسعه ی ملی است. مهم این است که ما به اهداف و وظایف و مأموریت های این صندوق واقعاً وفادار باشیم و در عرصه ی عمل از آن عدول نکنیم. صندوق توسعه با این هدف ایجاد شده است که سهم فزاینده ای از درآمدهای نفتی به این صندوق واریز شود و به جای اینکه در بودجه ی دولت هزینه شود، صرف تأمین منابع لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در اقتصاد ایران شود. به هر حال، این تجربه ی کشورهای دنیاست و حتی برخی از کشورهای همسایه، نه به اندازه ی نروژ، ولی تا حدودی در این زمینه موفق بوده اند. قطعاً این موضوع در ایران هم قابل تحقق است؛ به این شرط که همه ی ما تصمیم جدی بگیریم که سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری را به درستی اجرا کنیم. برداشت من این است که مجموعه ی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مبتنی بر شناخت صحیح و عمیق و کامل از مشکلات اقتصاد ایران، طراحی و تنظیم شده و شامل راه حل های مناسبی برای قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و اصلاح ساختار ایران است. آنچه مهم است این است که همه ی ارکان حکومت و مردم، همه با هم با یک تصمیم مشترک سعی کنند این سیاست ها را اجرا کنند و البته هزینه های احتمالی آن را هم در کوتاه مدت همه با هم بپذیریم. شکی نیست که سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی کارایی خود را دارد، اما برخی چنین می گویند که این سیاست ها در کوتاه مدت جواب گو نیست. این را می دانیم که اصلاح ساختار فرآیندی زمان بر است و یقینا در کوتاه مدت نمی توان به همه ی موارد آن دست یافت، ولی به هر حال ما نیز از یک زمانی باید به صورت جدی شروع کنیم. ممکن است این کار ابتدا آثار رفاهی منفی در جامعه داشته باشد، چون طبیعی است که رانتی در جامعه به صورت غیرهدفمند توزیع می شده است و حال می خواهیم این را به سمت فعالیت های اقتصادی مولد و سازنده هدایت کنیم اما این بدان معنا نیست که باید از این سیاست ها عدول کنیم. قطعاً الآن بهترین زمان برای اجرای این کار است، چون به نظر می رسد که شرایط بیرونی و درونی ما به گونه ای است که ان شاءالله اگر این سیاست ها را دنبال کنیم، هم آثار آن را در بلندمدت مشاهده می کنیم و هم در کوتاه مدت کمک می کند که بتوانیم از شرایط سخت فعلی عبور کنیم. به هر حال، ما چند واقعیت را باید بپذیریم. یک، به دلیل تحریم، میزان درآمد ما کاهش پیدا کرده و میزان صادرات نفت به تقریباً نصف دوران قبلی رسیده است. دو، همین درآمدهای محدود نفتی هم به صورت کامل برای ما قابل استفاده نیست. به دلیل تحریم، محدودیت ها و قیودی روی این درآمدها وجود دارد که نمی شود به سادگی از آن ها استفاده کرد. سوم اینکه قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کرده است. ما در نیمه ی اول سال جاری، به طور متوسط نفت را 105 دلار فروختیم و الآن زیر پنجاه دلار است. این بدان معناست که قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کرده است. قطعاً ما نمی توانیم روال هزینه کرد بودجه ی خودمان را مشابه سال های قبل ادامه دهیم. باید تغییری اساسی در سیاست های خودمان بدهیم و با این فشارها که من فکر می کنم با هدف به زانو درآوردن ملت ایران طراحی و تحمیل شده است، باید سعی کنیم آثار آن را به حداقل ممکن برسانیم. به نظر من، سیاست های اقتصاد مقاومتی اگر حتی سال گذشته یک انتخاب بود، امروز الزام و اجتناب ناپذیر است و حتماً باید به سمت آن ها برویم. یقیناً آثار کامل و مثبت آن را در بلند مدت می توانیم ببینیم. رهبر انقلاب هفته ی پیش هم به موضوع تحریم ها اشاره کردند و فرمودند در داخل کشور راه هایی وجود دارد که می تواند حربه ی تحریم ها را کُند کند. این راه ها در حوزه ی اقتصادی کدام است؟ تحریم ها معمولاً در دو حوزه آثار خود را ظاهر می کند: بودجه ی دولت و تجارت خارجی. در حوزه ی بودجه ی دولت، خوشبختانه میزان وابستگی بودجه ی دولت به نفت در حال حاضر، مثل دوران گذشته، رقم بالایی نیست (شاید حدود سی درصد). بنابراین می توانیم اثرات کاهش قیمت نفت و تحریم های تحمیلی را در این حوزه با چند روش مدیریت کنیم. اولاً باید سعی کنیم که هزینه های دولت را به حداقل برسانیم و کمال صرفه جویی در هزینه های دولت صورت بگیرد. اگر قرار است وابستگی بودجه ی دولت به نفت کم شود، یکی از راهکارها صرفه جویی، کوچک شدن اندازه ی دولت و برقراری انضباط مالی در دستگاه های دولتی است. متأسفانه طی سال های گذشته، در شرایطی که شعار کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را می دادیم، به طور مرتب اندازه ی دولت را بزرگ و بزرگ تر و تعداد بی شماری کارمند برای دستگاه های دولتی استخدام کردیم. مدام شاهد تصویب قوانینی هستیم که بار مالی اضافی برای دولت ایجاد می کند. به نظرم باید جلوی همه ی این ها را بگیریم. از طرف دیگر، ظرفیت هایی برای تأمین درآمد وجود دارد که باید سعی کنیم از آن ها استفاده ی کامل را کنیم. یکی از این ظرفیت ها، مالیات است. همان طور که می دانید، در اکثر کشورهای موفق دنیا، عمده ی هزینه های دولت از محل درآمدهای مالیاتی تأمین می شود. در حوزه ی تجارت خارجی هم ما باید به سمت توسعه ی صادرات غیرنفتی برویم. خوشبختانه توفیقات قابل ملاحظه ای در این زمینه به دست آمده است. در سال جاری، فاصله ی بین صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی با واردات، بسیار کم و محدود شده است. ما با یک حرکت می توانیم این شکاف را به طور کامل پُر کنیم. در سال 89 و 90، واردات ما حدود پنجاه میلیارد دلار بیشتر از صادرات غیرنفتی ما بود. یعنی شکاف فوق العاده وسیعی بود، ولی براساس آماری که اکنون در اختیار داریم، این فاصله در حد چند میلیارد دلار است و به نظر می رسد با سیاستی که دولت در حوزه ی صادرات غیرنفتی پیش گرفته است، ان شاءالله می توان آن را به زودی جبران و تأمین کرد. به عنوان سؤال آخر، جنابعالی دیدارهای مستمری را با رهبر انقلاب در حوزه ی مسائل اقتصادی دارید، مهم ترین دغدغه های رهبری را در این جلسات چه می دانید؟ مقام معظم رهبری با وقوفی که نسبت به مسائل اقتصادی کشور دارند و طی تمامی سال های بعد از انقلاب، تمامی فرازونشیب ها و مشکلات اقتصادی کشور را از نزدیک مشاهده کرده اند و سیاست ها و اقدامات و آثار آن را هم به خوبی از نظر گذرانده اند، درک عمیق و جامعی نسبت به مسائل اقتصادی ایران دارند. دغدغه ی ایشان این است که ما بتوانیم به رشد اقتصادی مستمر و پایداری دسترسی پیدا کنیم که متکی بر استفاده از دانش و فناوری های نوین باشد. این نکته در دستورات و بیانات ایشان تحت عنوان اقتصاد دانش بنیان به وضوح مشاهده می شود. حمایت معظم له از فناوری های جدید واقعاً کم نظیر است و تأثیر معناداری در رشد دانش نوین در ایران دارد. ما مسلماً با این گونه روش ها می توانیم مشکل پایین بودنِ سطح بهره وری را در ایران جبران کنیم. همین طور برای ایشان بحث عدالت و مردمی کردن اقتصاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. باید کاری کنیم که عامه ی مردم در فعالیت های اقتصادی مشارکت کنند و از همه ی توان موجود در کشور برای رشد اقتصادی و سازندگی کشور استفاده شود. مسلماً مهم ترین سرمایه ی کشور مردم هستند. هر توفیقی که در انقلاب و جنگ تحمیلی و دوران تحریم به دست آوردیم، ناشی از همدلی و همراهی مردم است که سرمایه ی عظیمی محسوب می شود. اقتصاد را هم باید به مردم واگذار کنیم. با مردمی کردن اقتصاد و مشارکت مردم در حوزه ی اقتصاد، می توان به کارایی و عدالت اجتماعی دست یافت. به هر حال، ایشان بر اقتصاد مقاومتی و دستیابی به رشد اقتصادی مستمر و پایداری تأکید می کنند که مبتنی بر افزایش بهره وری باشد و به علاوه، درون زا باشد. به این ترتیب، از همه ی امکانات و فعالیت های داخل کشور استفاده می شود، کمترین وابستگی و آسیب پذیری را نسبت به نوسانات خارجی دارد و در عین حال برون نگر است. اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تأکید ویژه ی ایشان است و از بنده انتظار دارند که در این زمینه تلاش جدی کنم و با برنامه ریزی منظم، زمینه ی تحقق آن را فراهم کنم. ایشان به خصوص بر نقش وزیر اقتصاد و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی، تأکید ویژه ای کردند. بنده هم مسلماً بر خودم فرض می دانم که رهنمودهای معظم له را به صورت جدی دنبال کنم. جالب است زمانی که من به این وزارتخانه آمدم، هنوز سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ نشده بود و در مجمع تشخیص در حال بررسی بود. هنگامی که من به وزارتخانه آمدم، مبالغه نیست اگر بگویم در همان دقیقه ی اول، نامه ای را تهیه کردیم و به تمامی سازمان ها و واحدهای تابعه فرستادیم. سؤالاتی را مطرح کردیم و از آن ها خواستیم اطلاعاتی را برای ما بفرستند تا برنامه ی اقتصاد مقاومتی وزارت اقتصاد را تهیه کنیم. دلیلش این است من قبل از اینکه به عنوان وزیر اقتصاد افتخار انجام وظیفه را پیدا کنم، به همراه برخی از دوستان در دانشگاه تهران عضو تیمی بودم که روی اقتصاد مقاومتی در حال مطالعه بودیم و به جمع بندی هایی رسیده بودیم. بنابراین من از همان روز اول سعی کردم بنا بر جمع بندی هایی که کردیم، برنامه ای را برای وزارت اقتصاد تهیه کنم. این افتخار را هم داشتم که در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، در زمانی که این سیاست ها بررسی می شد، به عنوان نماینده ی دولت حضور پیدا کنم. بسیار خوشبختم که بگویم تقریباً همه ی پیشنهادهایی که ما دادیم، در مجمع مورد استقبال و پذیرش قرار گرفت. نهایتاً وقتی مقام معظم رهبری این سیاست ها را ابلاغ کردند، ما تجدیدنظر و تعدیلی در برنامه ی خودمان انجام دادیم و سعی کردیم برنامه را کاملاً با سیاست های ابلاغی ایشان تطبیق دهیم. بنابراین اولویت بنده و همه ی همکارانم در وزارت امور اقتصادی و دارایی، این است که اقتصاد مقاومتی را اجرا و عملیاتی کنیم. شما اگر در اتاق بنده یا همکارانم حضور پیدا کنید، می بینید که در همه ی آن ها نمای شماتیکی از برنامه ی راهبردی وزارتخانه وجود دارد و سیاست ها و اقدامات به طور خلاصه ذکر شده است. همه ی واحدها به صورت منظم رصد می شوند تا میزان توفیق آن ها در اجرای سیاست های مقاومتی سنجیده شود. امیدواریم خداوند بزرگ این توفیق را به همه ی ما عنایت کند که در این شرایط حساسِ تاریخی، بتوانیم این مأموریت را به نحو مؤثر و مفید انجام دهیم. روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد ...
زنان چگونه با سرطان برخورد کنند؟
گفته او حدود 100 نوع hpv وجود دارد که حدود 40 نوع آن می تواند ناحیه تناسلی را درگیر کند: ویروس hpv قدرت سرایت بالایی دارد و عفونت ناحیه تناسلی با انواع خاص مانند نوع 16 و 18 آن می تواند باعث سرطان سرویکس یا زگیل تناسلی شود. این فلوشیپ تخصصی انکولوژی، استفاده از کاندوم در تماس جنسی را سبب کاهش انتقال hpv می داند اما معتقد است که اثر پیشگیری کننده کامل ندارد زیرا hpv در تمام مناطق اطراف ناحیه
ظروف یکبار مصرف با طعم سرطان
/> در بسیاری از کشورهای دنیا این مواد بازیافت شده و به محصولات بهتر و کاربردی تری تبدیل می شوند اما در ایران در بیشتر مواقع این زباله ها دهها سال در طبیعت باقی می مانند. او با اشاره به اینکه البته ظروف یکبار مصرف با منشای مواد اولیه مختلف که برای کاربردهای مخصوص به خود استفاده شوند مشکلات بهداشتی و سلامتی آنها کاهش می یابد تاکید می کند: ولی متاسفانه در ایران به هیچ عنوان به کاربرد این
کبد چرب چگونه تشخیص داده می شود؟
اوقات داروها یا بیماری های ژنتیکی هم می توانند کبد را چرب کنند ولی مهم ترین علت بروز این عارضه، عوارض داروها است. این متخصص داخلی گفت: برای درمان بیماری کبد چرب باید شیوه زندگی خود را تغییر دهیم، یعنی رژیم غذایی را باید تغییر داد و فعالیت بدنی را زیاد کرد، غذاهایی که دارای کالری زیاد هستند را از رژیم غذایی خود حذف کنیم یا کم مصرف کنیم و غذاهای گیاهی و سبزیجات را در رژیم غذایی خود
چند نکته درباره ریزش ابرو
یک متخصص پوست و مو با اشاره به علل متفاوت ریزش ابروها گفت: با رژیم غذایی مناسب، می توان سرعت رشد ابروها را بهبود بخشید. دکتر سیما رسایی با بیان این که ریزش ابروها علت های متفاوتی داشته و به اشکال مختلفی بروز می یابد، اظهار کرد: نوعی از ریزش موی ابروها، به صورت سکه ای یا منطقه ای است؛ این نوع ریزش مو ممکن است هر قسمتی از بدن از جمله سر، ریش و ابرو را دچار مشکل کند. وی درباره
60 درصد ایرانی ها از فقر شیری رنج می برند
زده یا آفت کش های استفاده شده وجود دارد، میزان این سم را در شیر افزایش می دهد. به گفته مهران ولایی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران سم آفلاتوکسین در شیر در جهان حدود نیم درصد PPB در ایران یک دهم درصد و در اروپا 5درصد است، بنابراین میزان این سم در کشور ما از استاندارد جهانی پایین تر است. بنا به اظهار رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو گاهی نیز به شیر آب اضافه می کنند، گاهی
تاثیرات غذاها بر حالات روحی و روانی افراد
گوید: توصیه می کنم اگر افراد دچار مشکلات شدند و بدن آنها را تحت تاثیر قرار داد سریع به درمان بپردازند مثلاً تقویت کننده ها قلب مصرف کنند. همچنین می توان از انواع دمنوش ها برای رفع افسردگی استفاده کنند و قلب شان را تقویت کنند. + 0 - 0
نکات بهداشتی برای پیشگیری از عفونت ناحیه تناسلی
نور آفتاب برای خشک شدن یا اتو کشیدن آن (اگر نور آفتاب نبود)، جدا کردن لباس زیر از دیگر لباس ها هنگام شست وشو، تعویض سریع مایو پس از اتمام شنا و نپوشیدن مایو روی لباس زیر، جلوگیری از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری هایی مثل سرماخوردگی و مراجعه مرتب به پزشک برای معاینه است. لباس زیر خود را حداقل دو روز در میان عوض کنید و بشویید و جلوی نور آفتاب پهن کنید تا خشک شود
بخور و نخورهای کبدچرب
به گزارش پارسینه و به نقل از شبکه خبر، علی حسینی، متخصص طب سنتی با اعلام این مطلب گفت: کبد چرب به دلیل کاهش تحرک و تغذیه نادرست ایجاد می شود.در واقع به اختلال مزمن و بدون علامت در کبد گفته می شود که به دلیل تجمع چربی و التهاب در کبد است. وی افزود: شایع ترین دلیل ایجاد کبد چرب آب خوردن بین غذا، داشتن استرس،مصرف الکل، مصرف دارو بیش از حد معمول و مصرف غذاهای فست فودی مثل سوسیس و کالباس و
ترازصادرات وواردات گوشت قرمز صفرمی شود؟
و کاهش مصرف آن دسته از آنتی بیوتیک ها که در درمان انسان مورد استفاده قرار می گیرد، در درمان و کنترل پیشگیری دام هایی که به عنوان غذای انسان مصرف می شود بسیار مورد تاکید است. رییس سازمان دامپزشکی بااشاره به برگزاری مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی دام در پاریس گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در این مجمع همین موضوع بود و دو سازمان بهداشت جهانی دام و سازمان جهانی بهداشت با برگزاری آن مجمع و دعوت از وزرای
بیماری اسیدوز چیست؟
تواند از این علل ناشی شود: ناتوانی کلیه ها برای دفع اسیدهای متابولیک که بطور طبیعی در بدن تشکیل می شوند، تشکیل مقادیر بیش از حد اسیدهای متابولیک در بدن، اضافه شدن اسیدهای متابولیک به بدن توسط خوردن یا تزریق اسیدها و از دست رفتن قلیا از مایعات بدن. علل اسیدوز متابولیک نارسایی مزمن کلیه، بیماری اسیدوز توبولی کلیوی (RTA)، اسهال، استفراغ ، سپسیس ، مصرف برخی داروها و...است. در بیماران دیابتی نیز در شرایط
افزایش فروش "ریتالین" در فصل امتحانات
حب قرص ترامادول کشف شد که چهار میلیون آن متعلق به تهران بود. قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به سوال خبرنگاران اظهار کرد: از جمله طرح های ما در ارتباط با اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد برگزاری همایش هایی با این عنوان در 30 استان کشور بوده است. وی درخصوص آمار مصرف قرص ریتالین اظهار کرد: در ایام امتحانات شاهد افزایش 50 درصدی فروش غیرمجاز قرص ریتالین هستیم.
چگونه شوره های سر را از بین ببریم؟
شده برای شوره سر است به خصوص در صورتی که علت این عارضه قارچ ها باشند. می توان این روغن را با شامپوهای بدون بو ترکیب و استفاده کرد. محققان استرالیایی در یک بررسی مشاهده کردند که ترکیب پنج درصد محلول روغن بوته چای با شامپو در درمان شوره سر در نیمی از شرکت کنندگان در مطالعه موثر بوده است. روغن اوکالیپتوس: این روغن نیز حاوی خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی است. نتایج یک بررسی در هند نشان می دهد محلول
حذف بیماری تب مالت به علت مخزن حیوانی بسیار مشکل است
کشور در این حوزه به مردم خدمات رسانی می کنند. وی خاطرنشان کرد: از این ظرفیت می توان با کمک دامپزشکی در راستای رفع و پیشگیری از شیوع و گسترش بیماری تب مالت استفاده کرد. معاون مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر ارائه آموزش و تغییر عادت مردم از مصرف مواد غیرپاستوریزه به مواد لبنی پاستوریزه و افزایش خطوط تولید واکسیناسیون برای جلوگیری از بیماری تب مالت تأکید
کاهش کف سن اعتیاد به 15 سالگی
آسیب و جدی ترین آنها در جامعه می دانند، گفت: آمارهای ما نشانگر حرکت پیشرونده اعتیاد در جامعه است و ما وظیفه داریم مانند سرطان اول جلوی پیشروی آن را بگیریم. وی مسئله اصلی اعتیاد کشور را مواد مخدر صنعتی دانست و گفت: وجود پایپ و فندک اتمی به عنوان 2 وسیله اصلی مصرف شیشه در کیف دانشجویان و جوانان نشانه خطرناکی است. خانواده ها باید ضمن شناختن این وسایل در صورت مشاهده آنها در کیف جوانان خود
یارانه به شیر و لبنیات اختصاص یابد
نقرس را کاهش می دهد. شیر در کاهش اختلالات خواب و عوارض قبل از قاعدگی موثر است اما مهمترین اثر آن کاهش میزان پوکی استخوان است. تهدیدات کنترل کیفیت شیر مدیرکل آزمایشگاه های مرجع وزارت بهداشت با بیان اینکه مردم باید شیر سالم مصرف کنند، گفت: کیفیت شیر از چند جنبه می تواند تهدید شود. رستگار تصریح کرد: یکی از این تهدیدات مربوط به انواع شیر است که در قیمت آن تاثیر دارد، به
فریب تبلیغات ماهواره ای را نخورید
/> این قرص ها صرفا با عنوان مکمل غذایی ، قبل از اثبات تاثیر و ایمنی آن ها روانه بازار شده و به فروش می رسند که به خصوص نوع جدید آن ها خطرات جانبی داشته و سلامت افراد را تهدید می کند. مزایا و معایب تصمیم درباره مصرف قرص های لاغری حتی با داشتن آگاهی از احتمال خطرات استفاده از آن کار سختی است. در عین حال این که امروزه بسیاری از این محصولات دارای تاثیرات و خطرات احتمالی هستند
اینگونه چروک دور چشم را درمان کنید
استفاده از لیزر نیز می تواند در درمان آن تاثیر بگذارد و روش لیزر نیز باید به وسیله متخصص پوست و مو انجام شود. طوسی تصریح کرد: برای جلوگیری از ایجاد چروک چشم افراد از مصرف سیگار خودداری نمایند رژیم غذاینگونه چروک دور چشم را درمان کنید استفاده از لیزر می تواند در از بین بردن چروک دور چشم موثر باشد. پرویز طوسی، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه
سردردهایی با علائم منحصربه فرد
است. این نوع سردردها به دلیل گشادی شریان جمجمه در افراد دیده می شود. میگرن یکی از انواع سردردهای عروقی است که به علت گشاد و تنگ شدن متناوب عروق سر در افراد مبتلا به این بیماری دیده می شود. در این نوع از سردرد به دلیل بروز اختلال در میزان هیستامین و سروتونین خون سردردهایی برای بیمار به وجود می آید که خوشبختانه این نوع سردردها نیز در طب سوزنی قابل درمان و کنترل است. درمانگران طب
شیشه امروز با دیروز بسیار متفاوت است/ سوداگران برای سود بیشتر حاضر به مرگ معتادان هستند
دبیرکل کانون سراسری درمان کشور به روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: حدود یک سال از مطرح شدن موضوع اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر توسط دکتر رحمانی فضلی، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر می گذرد. احساس می کنم در 12 سال گذشته که تقریبا اعتیاد در کشور برنامه مند شد، یکی از بهترین سیاست های درست همین است. کانون سراسری درمان کشور هم به خاطر عملی کردن سیاست های رویکرد اجتماعی مبارزه با موادمخدر به وجود آمد تا گروه های خاص درگیر این مبارزه شوند. در حوزه درمان هم بهترین کار تشکیل یک صنف و کانون بود. صنفی که ارتباط بین مراک ...
گوشی بازی جای بازیگوشی را گرفت!
/> بی شک در خصوص عوارض بازی های رایانه ای و استفاده مکرر از تجهیزات دیجیتالی مطالب زیادی شنیده ایم. کم تحرکی، مشکلات عضلانی و اسکلتی، خشکی چشم، احساس درد در ناحیه مچ و کمر، بروز بیماری های گوارشی، مشکلات کلیوی در اثر محبوس نگاه داشتن مثانه و تخلیه دیر به دیر آن، خوردن غذای ناکافی یا بد غذا خوردن برای انجام ادامه بازی، گوشه گیری و انزوا و... از اثرات منفی جسمانی بازی های رایانه ای محسوب می شود
هفت گام مهم سلامتی
که حتی انجام 10 دقیقه ورزش در روز در کیفیت زندگی تفاوت ایجاد می کند. *** خواب خوب شب را از دست ندهید 5اگر برای خوابیدن مشکل داریم روش های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن و یوگا انجام دهید. همچنین مطالعات نشان داده اند که خوردن یک میان وعده قبل از خواب به آماده سازی بدن و ذهن برای خواب کمک می کند. مصرف غلات با شیر، جوی دو سر و چای بابونه قبل از خواب برای داشتن