سایر منابع:
سایر خبرها
آنان با فطرت انسان ها ، یکسان بینی جهان بینی و آرمان ها و شناخت پیروان آنان قابل توجه و حایز اهمیت است. هر قدر این شناخت وسیع تر و عمیق تر باشد بهتر می توان محتوای پیام و گفتار و رفتار آنان را به دست آورد و از آن ها در جهت رسیدن به سعادت و تکامل و تحقق ارزش های فطری و الهی بهره برد. شناخت و معرفت نسبت به الگوهای شایسته، مانع از هدر رفتن یگانه سرمایه آن ها (عمر) می شود. از این رو، امام ...
، ملازم با خرق حجب ظلمانی و نورانی است و چون حجاب بین خالق و مخلوق، به مقتضای روایات و همچنین برهان و مشاهدات اهل معرفت، حجاب مخلوقیت و تعیّن است، از خرق حجب، به فناء تعبیر می نمایند. گاه فناء ذاتی را بالاترین درجه سیر ممکن می شمرند، آیت الله ملکی تبریزی می فرمایند:فاذا تجلّی جل جلاله لنبی او ولی بذاته فلایری شیئاً غیره حتی نفسه و رؤیته و فنی عن العالم عن نفسه و عن فنائه و بقی بربّه فیخبر عن الواقع و ...
. بر این اساس در صدد تفسیر از خدا برمی آید. خدا ذات بی تعین احدی است که اسمی برای آن نیست. وگرنه به تعین و نسبت مبتلا خواهد گشت. لذا مقام لا اسم و لا رسم است که از جهت معرفت شناختی نیستی محض است و فوق وجود می باشد، یعنی نامتعین و نامحدودی است که فوق همه تعینات قرار دارد و هرگز در کمند ادراک حتی شهودی قرار نمی گیرد که المعدوم المطلق لایخبر عنه. از این رو از تفکر در ذات حذر شده است و چون ذات ادراک ...
...، به این سوالات پاسخ می دهد. او می کوشد با بیانی ساده، رویکرد فیلسوفانه به دین را توضیح دهد و مسائل و ویژگی های اساسی این رشته را برشمارد. این نشست دومین نشست از سلسله سمینارهای آشنایی با روش شناسی علوم انسانی در دین پژوهی است که توسط مرکز فرهنگ و اندیشه جهاد دانشگاهی این دانشگاه برگزار می شود. نشست سوم از این سلسله سمینارها با موضوع درآمدی بر جامعه شناسی دین در هفته آینده برگزار می ...
ظهور و تکذیب روایات مربوط به این امر؛ • انکار وجود حضرت ولی عصر(عج)؛• اعتراض به تقدیر الهی و قرار گرفتن در زمرۀ یاران ابلیس؛• تردید در عدل خدا و نفی حکمت طولانی شدن غیبت؛• تمسخر و استهزاء منتظران؛ • تردید دربارۀ تمام روایات اهل بیت(ع). با توجه به موارد فوق روشن می شود که چرا امام صادق(ع) عجله و شتاب را عامل هلاک انسان معرفی نموده اند و باید دقت شود که تسلیم مذکور در روایت ...
هراسناک هستند اما این هراسشان دینی نیست، هراس دینی آن است که با معرفت و با علم به خدای سبحان بترسند، ترس از دشمن ظاهری را بیش تر از ترس از ذات اقدس اله دارند. مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این که ترس از عذاب الهی در دنیا کمال است، خاطرنشان کرد: در سوره مبارکه شوری فرمود کافران وقتی بر جهنم عرضه می شوند خاضع و خاشع می شوند و این کمال نیست، آن ترسی کمال است که سبب عبادت باشد، یا آن ترسی ...
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی لغزشگاه های مورخان در مواجهه با معماری با حضور مهرداد قیومی و داریوش رحمانیان در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار گردید. مهرداد قیومی، در ابتدا در مورد معماری امروز و تصورات غلطی که در ارتباط با آن وجود دارد صحبت کرد و گفت: در حقیقت معماری دست بردن و تصرف در طبیعت و تغییردر آن برای مهیا کردن شرایط زندگی برای تمام مراتب وجودی انسان است. تا زمانی که تصور رایج ...
تأثیرپذیری از متون عرفانی علم النفس اشراقی نیز به روشنی متأثر از آثار عرفانی است. وی در بحث تجرّد نفس، بارها به گفته عرفا در این باب استناد می کند. از جمله در جایی می گوید:و ابویزید بسطامی گفت که: چون من از پوست خود بدر آیم، بدانم که من کیستماز آن کیستم... من خود را در دو کون، یعنی عالم اثیری و عنصری طلب کردم و نیافتم . و بدو است اشارت حلّاج چون گفت: پیدا شد ذات من نه در مکان و نه در ...