سایر منابع:
سایر خبرها
دو دلبر داشتن / یا ز جانان یا ز جان بایست دل برداشتن. تا دل از معاصی نداریم، معنویات در ما جلوه گر نخواهد شد. گناهان لذت مناجات را از انسان می گیرند و با گرفتن لذت و شیرینی عبادت، حضور قلب هم خواهد رفت، به همین جهت کمترین برخورد خدا با گناهکار، گرفتن لذت مناجات است . خداوند شیرینی مناجات را از چه کسی می گیرد؟ امام صادق (علیه السلام) می فرماید: "اوحی الله تعالی الی داوود، لا تجعل ...
، مردان نیز مورد توجه قرار گرفته اند، کما اینکه در روایت از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: اَلحَیاءُ عَشَرَةُ أَجزاءٍ تِسعَةٌ فِی النِّساءِ و َواحِدٌ فِی الرِّجالِ؛ [1] حیا ده جز دارد، نه جزء آن در زنان است و یک جزء در مردان و همچنین در روایت نقل شده است در روایتی از پیامبراکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) نقل شده است که فرمودند: کسی که لباس شهوت انگیز بپوشد، خداوند در روز قیامت لباس ذلت بر تنش ...
عقیق :متن حدیث را از کتاب من لا یحضره الفقیه نقل می کند. عَمْرُو بْنُ أَبِی الْمِقْدَامِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ فِی حِکْمَةِ آلِ دَاوُدَ علیه السلام أَنَّ عَلَی الْعَاقِلِ أَنْ لَا یَکُونَ ظَاعِناً إِلَّا فِی ثَلَاثٍ تَزَوُّدٍ لِمَعَادٍ أَوْ مَرَمَّةٍ لِمَعَاشٍ أَوْ لَذَّةٍ فِی غَیْرِ مُحَرَّم. عمرو بن ابو المقدام از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده که ...
بسیاری از آیات و روایات، دنیا مورد مذمت قرار گرفته، که با توجه به مطالب گذشته، آنچه اسلام از آن نهی می نماید دنیا پرستی است . در قرآن کریم آمده: "ما الحیاة الدنیا الا متاع الغرور / زندگی دنیا جز متاع فریبنده، چیزی نیست" و در جای دیگر آمده: "و ما الحیاة الدنیا الا لعب ولهو و للدار الاخرة خیر للذین یتقون افلا تعقلون / دنیا جز بازیچه و هوسرانی چیزی نیست، سرای آخرت برای پرهیزکاران بهتر است، آیا تعقل و ...
براساس آیات قرآن کریم و با تأکید بر تفسیر گران سنگ المیزان ارائه دهد. تعریف مفاهیم برای شروع هر بحث، تبیین مفاهیم ضروری است. در غیر این صورت، سیر بحث به صورت مبهم پیش می رود و مخاطب نمی فهمد که چه چیزی مورد نظر نویسنده و یا گوینده است. از این رو، در ذیل مفاهیم اصلی این تحقیق، تعریف می شود: الف. مدیریت دولتی مدیریت که در لاتین آن را management می خوانند و ...
22 پس از شرح مفردات کلام می گوید: امامیه چنین می پندارند که علی(ع) این سخن را به روز سقیفه یا همان روزها فرموده است، ولی یاران معتزلی ما بر این باورند که این سخن را پس از مرگ عمر و به روز شورا و هنگامی که آن گروه شش نفره برای انتخاب یک تن از میان خود اجتماع کرده بودند، گفته است. و بیشتر مورخان و سیره نویسان هم آن را همین گونه نقل کرده اند (همان، ج18، ص 123). البته در دو مورد ...
چکیده موضوع علم حضوری جنبه های گوناگونی دارد. یکی از این جنبه ها بررسی تاریخی علم حضوری و بازکاوی نگاه فلاسفه گذشته است. پرسش از اینکه علم حضوری یکی از آموزه های جدید فلسفه اسلامی است یا سابقه ای دیرین دارد؛ و در صورت مثبت بودن پاسخ بخش دوم سؤال نقش فیلسوفان گذشته در آن چه بوده است، مهم ترین سؤالاتی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. روش ما در بررسی این سؤالات ...
دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیم ، خطاب یا به معنی ألا تنبیهیّه می باشد. پروردگار عالم در این آیه شریفه می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید! هر کس از دین خودش روی ...