سایر منابع:
سایر خبرها
دلایل توقیفی بودن ترتیب و چینش سوره ها
مفصل از سوره ی ق است تا پایان (4). این بازگویه (روایت)، نمایانگر آن است که چینش سوره ها، بر پایه ی همین ترتیب و چینش مصحف کنونی است که در روزگار پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است. - ابن اَشته در کتاب مصاحف با اِسناد از ابن وهب و او از سلیمان بن بلال بازگویه کرده است که گفت: از ربیعه شنیدم که می پرسید: چرا بقره و آل عمران، مقدم شده اند، در حالی که پیش از این دو، هشتاد و چند ...
عصمت پیامبر اکرم (ص) در عقل نظری و عملی
ی عمل او خطاپذیر چون خداوند که ولی او است (بِکُلِّ شَیْ ءٍ عَلِیمٌ) است. رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز که تحت ولایت مستقیم خدای سبحان است هرچه را می فهمد درست می فهمد. زیرا مبدأ جهان هستی سرپرست اوست. (وَمَا کَانَ رَبُّکَ نَسِیّاً) (2) و خدایی سرپرست رسول است که علم محض است. و جهل و فراموشی در علم خدا راه ندارد. خدایی که این چنین علیم است و ولی و سرپرست رسول خود می باشد پس رسولش نه ...
ویژگی های پیامبر اکرم (ص)
بهره می برند و به آن مقام معرفت و ایمان پیدا می کنند. (لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ)(4) اگر خدا درباره ی دیگر پیامبران تعبیر به برادر کرد و فرمود ما برادرتان را به عنوان پیامبر به سوی شما فرستادیم، درباره ی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تعبیر به جان کرد و فرمود: (مِنْ أَنْفُسِهِمْ) یعنی از جان اینهاست گرچه بعضی (مِنْ أَنْفُسِهِمْ ...
دلایل توقیفی بودن ترتیب آیات سوره ها
...، با سند - به شرط شیخین [بخاری - مسلم] از زید بن ثابت، بازگویه کرده است که وی گفت: در نزد پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) قرآن را از روی پاره های چوب و سنگ، می نگاشتیم. (1) معنای نگارش قرآن از روی تکه هایی از چوب و سنگ، آن است که ترتیب سوره ها و آیه ها، طبق اشاره ی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و با اشراف ایشان بوده است. 2. بخاری از ابن زبیر، روایتی را بازگویه کرده است. وی گفت ...
گونه های تناسب معنایی در یک سوره
: خدایا آن را به من بفهمان! هشام گفت: پس خداوند والا، در قلبم افکند که این آیات درباره ی ما و آنچه با خود می گفتیم گفته شده است، فرود آمده. این گونه بود که به سوی اشترم رفتم، بر آن سوار شدم و به پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در مدینه، پیوستم. چنان که روایات اسباب نزول بیان می دارند، این آیات، مدنی است. با این حال، جای گرفتن آنها در سوره ای مکّی، به تمامی، هماهنگ و منسجم با آیات پیشین و ...
بشریت هستی اش را یکجا مرهون فاطمه زهرا(س) است
معتبر می دانند، در این کتاب از ابی ولید از ابن عیینه، از عمرو بن دینار، از ابن ابی ملیکه از موربن مخرمه روایت شده است که رسول الله(ص) فرمود : فاطمة بضعة منّی، من اغضبها فقد أغضبنی فاطمه(س) پارة تن من است، هر آنکس او را غضبناک کند مرا خشمگین کرده است . و ما کان المؤمنون لینفروا کافّة فلولا نفر من کلّ فرقة منهم طائفة لیتفقّهوا فی الدّین ولینذروا قومهم إذا رجعوا إلیهم لعلّهم یحذرون ...
زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
خواستگاری کردند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به آنها فرمود که اختیار فاطمه در دست خداست. بنا بر آنچه که انس بن مالک نقل نموده است، عده ای دیگر از میان نامداران مهاجرین، برای خواستگاری فاطمه (علیها السلام) به نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) رفتند و گفتند حاضریم برای این وصلت، مهر سنگینی را تقبل نماییم. رسول خدا همچنان مسأله را به نظر خداوند موکول می نمود تا سرانجام جبرئیل بر پیامبر ...
راه شهادت بر اعمال
سَمِعْتُمْ آیَاتِ اللّهِ یُکْفَرُ بِهَا وَیُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّی یَخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ) (32) ما قبلاً به شما گفتیم که در جلساتی آن چنان شرکت نکنید، خدا قبلاً به رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) خطاب کرد نه به مردم استاد علامه طباطبائی رضوان الله تعالی علیه بیان لطیفی دارد که فرمود: این دو آیه وقتی کنار هم قرار بگیرند نشان می دهد که در آیه ی سوره ی انعام گرچه ...
نخستین کلام حضرت زهرا (س) در بهشت
بهشت می شود و آن چه خداوند برایش مهیا کرده می بیند، این آیه را تلاوت می کند: (الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکُورٌ الَّذِی أَحَلَّنا دارَ الْمُقامَةِ مِنْ فَضْلِهِ لا یَمَسُّنا فِی ها نَصَبٌ وَ لا یَمَسُّنا فِی ها لُغُوبٌ ؛ الَّذی أَحَلَّنا دارَ الْمُقامَةِ مِنْ فَضْلِهِ لا یَمَسُّنا فی ها نَصَبٌ وَ لا یَمَسُّنا فی ها لُغُوبٌ) (سوره فاطر ...
هدف در سوره ی کوتاه و سوره ی بلند
زلزال و قارعه درباره ی رخدادهای روز قیامت و حسابرسی در آن روز. سوره های کوتاهی هست که چندین هدف یا غرض دارند. با وجود این در بیشتر موارد از دو یا سه هدف فراتر نمی روند. برای نمونه، سوره ی طارق دو هدف را یاد می آورد: یادکرد قدرت آفریدگار در آفرینش و نوآوری؛ و بیان این نکته که وحی فرود آمده بر محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) در راستای نبوتش، حق و حقیقتی است از سوی پروردگار؛ سوره ی غاشیه ، احوال ...
شناخت معیارهای اخلاق
.... اینکه گفته شد انسان در برابر الله مالک هیچ چیزی نیست، دلیلش در سوره یونس است که خدا به رسول الله می فرماید: (قُل لاَ أَمْلِکُ لِنَفْسِی ضَرّاً وَلاَ نَفْعاً) (6) من هیچ سود و زیانی را برای خود مالک نیستم، پس انسان مالک هیچ چیزی نیست. بیانی از امیرالمؤمنین (علیه السلام) رسیده است در تفسیر (إِنَّا لِلّهِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ) (7) فرمود: (انا لله اقرار بالملک و انا الیه راجعون اقرار، بالهلک ...
تقوی مایه نگرش درون دنیا
باطن کفار را دیدند. لذا خدا در سوره ی انفال، هم به رسول الله و هم به مؤمنین چنین می فرماید: این ها را که شما در صحنه دیدید بدانید که این قدر نیستند: (وَ إِذْ یُرِیکَهُمُ اللّهُ فِی مَنَامِکَ قَلِیلاً وَلَوْ أَرَاکَهُمْ کَثِیراً لَفَشِلْتُمْ وَلَتَنَازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ وَلکِنَّ اللّهَ سَلَّمَ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ) (10) خدای متعال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) را در عالم ...
چرا امام علی(ع) فدک را بازنگرداند؟
مردویه از ابوسعید خدری روایت کرده اند که وقتی آیه وآت ذاالقربی حقه (3) نازل شد، پیامبر فاطمه را طلبید و فدک را به او بخشید(4)، همین سخن را ابن کثیر و دیگران هم نقل کرده ا ند(5)، از آنجا که ابن کثیر نتوانسته برای سند حدیث مشکلی پیدا کند، آن را این گونه زیرسؤال برده است که سوره اسراء مکی و ماجرای فدک در مدینه اتفاق افتاده است(6)، بلاذری هم نقل می کند که حضرت زهرا(سلام الله علیها) پیش ابوبکر رفت و فرمود ...
مقام معنوی و وجود حضرت زهرا(س) حجتی است برای حقانیت شیعه/ یکی از معجزات آن حضرت، خطبه بالبدیهة است/ ...
سر ز ستایش تو افسر فاطمیه، پیروزی حق بر باطل (نوشتاری از معظم له پیرامون گرامیداشت فاطمیه) بسم الله الرحمن الرحیم در مقام بیان عظمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و برکات وجودی آن بزرگواران چه می توان گفت و از کجا باید شروع کرد؟ فاطمه علیهاالسلام از اهل بیتی است که خداوند متعال، عالم را به واسطه وجود ایشان خلق فرموده است، آنجا که رسول خدا صلوات الله علیه وآله فرمود ...
محبت، طریقت و راه خدا
محبوب نباشد دردآور است تعلق وقتی متعلق نباشد رنج آور است. محبت غیر خدا، گذشته از اینکه راه های انحرافی است، همین محبت بعینه می شود عامل رنج. لذا خداوند مؤمنان را به احیای منطق خلیل الله دعوت نمود زیرا آن حضرت دوست خدا شد (انی لا احب الآفلین) و خدا او را به عنوان دوست پذیرفت. (وَاتَّخَذَ اللّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلاً) (2) آنگاه فرمود: (إِنَّ أَوْلَی النَّاسِ بِإِبْرَاهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ ...
براهین معاد و اهمیت اعتقاد به قیامت
.... پس عده ای از آن ها که خدا را قبول داشتند مانند بت پرستان حجاز و دیگر بت پرستان نه تنها در معاد شک داشتند بلکه با سوگند به خداوند سرسختانه آن را انکار می کردند. از این نظر خدای متعال به رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) دستور داد تو سوگند یاد کن که معاد حق است و نه تنها براهین اقامه کن که معاد ضروری است، نه تنها با ادله تثبیت کن که حیات بعد از مرگ حق است، نه تنها با براهین تبیین کن که انسان ...
چهل حدیث گهربار از حضرت فاطمه زهرا(س)
هستند بهترین افراد بهشتیان خواهند بود. حدیث8 8 قالَتْ علیها السلام : وَاللّهِ یَابْنَ الْخَطّابِ لَوْلا إ نّی اکْرَهُ انْ یُصیبَ الْبَلاءُ مَنْ لاذَنْبَ لَهُ، لَعَلِمْتَ انّی سَاءُقْسِمُ عَلَی اللّهِ ثُمَّ اجِدُهُ سَریعَ الاْ جابَةِ. 1 حضرت به عمر بن خطّاب فرمود: سوگند به خداوند، اگر نمی ترسیدم که عذاب الهی بر بی گناهی ، نازل گردد؛ متوجّه می شدی که خدا را قسم می دادم ...
از تولد تا شهادت ام ابیها حضرت فاطمه زهرا(س)
سراسر قرآن کریم و شرایع اسلامی دلالت می نماید. اگر علی نبود، فاطمه همتایی نداشت صدیقه کبری خواستگاران فراوانی داشت. نقل است که عده ای از نامداران صحابه از او خواستگاری کردند. رسول خدا (ص) به آنها فرمود که اختیار فاطمه در دست خداست. بنا بر آنچه که انس بن مالک نقل نموده است، عده ای دیگر از میان نامداران مهاجرین، برای خواستگاری فاطمه (علیها السلام) به نزد پیامبر (صلی ...
شهادت حضرت زهرا(س)95روز پس از رحلت پیامبر(ص)
خویش پرداخت و سپس او را کفن نمود. هنگامی که از غسل دادن او فارغ شد، به امام حسن و امام حسین(علیهما السلام)(در حالی که در زمان شهادت مادر هر دو کودک بودند)امر فرمود:تا عده ای از صحابه راستین رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)را که البته مورد رضایت فاطمه(علیها السلام)بودند، خبر نمایند تا در مراسم تدفین آن بزرگوار شرکت کنند(و اینان از7نفر تجاوز نمی کرده اند). پس از حضور آنان ...
حجت الاسلام غروی: مخفی بودن قبر حضرت زهرا(س)، تابلوی مظلومیت حضرت علی(ع)
اربعه مرتبط شده است: امام صادق(علیه السلام) فرمود: کعبه چهارگوش است چون محاذی بیت المعمور است . بیت المعمور چهارگوش است، چون محاذی عرش است. عرش چهارگوش است چون کلماتی که دین اسلام بر آن استوار است چهار است: 1 سبحان الله 2 الحمد لله 3 لا إله إلاّ الله 4 الله اکبر 3 . قطب عالم این 3 است. بیت المعمور، کعبه و عرش. خدا این 3 تا را با امیرالمومنین تزیین کرده. استغفار ملائک برای شیعیان حضرت ...
انبیاء شاهدین اعمال امت
به عمق عقل خودش با علی و آل علی سخن می گفت و امیرالمؤمنین (علیه السلام) هم می فهمید چون علی (علیه السلام) به منزله ی جان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است زیرا با شناخت همه ی خطوط کمال و پیمودن تمام این راه های کمال به مرحله ای رسیده است که به منزله ی جان معلمش شد. یکی از برجسته ترین خطوط کمال رسول اکرم، مقام والای شهادت آن حضرت است که رسول الله شاهد امت است، شهید بر امم و انبیا است، او نه ...
قرآن تنها وسیله برای رسیدن به مقام صالحین
. دیگر اینکه خدا قرآن را نازل کرد، سوم اینکه خدا متولی صالحین است. و اینکه فرمود خدایی که قرآن را نازل کرد و متولی صالحین است ولی من است نشان می دهد که رسول الله از صالحین است و راه رسیدن به صلاح و تحت ولایت خدا قرار گرفتن، قرآن کریم است. انس و تدبر و ایمان و عمل به قرآن است که انسان را تحت ولایت الله می برد و فرق بین (الَّذِینَ َعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ) با (الصَّالِحِینَ) هم گفته شد که: صلاح در مقام ...
تفسیر موضوعی سوره ای قرآنی (شناخت محور سوره)
اساسی سوره بر پایه معناشناسی نام سوره یا نامهای آن که از راه وحی - یعنی به گونه ی توقیفی از سوی پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مسجل گشته - شدنی است. بقاعی در نظم الدُّرر می گوید: شیخ ما، امامِ محقق ابوالفضل محمد بجائی مالکی گفت:... برای شناخت تناسبها و همگونیهای آیات قرآن شرط کلی آن است که هدفی را که سوره برای آن فرستاده شده است، بنگری و مقدماتی را که آن هدف بدان نیازمند است، دریابی و ...
لیله ای که خلایق از شناختش عاجزند
حضرت آدم (ع) و همسرش حوا (س) به رغم نهی الهی، از میوه درخت ممنوعه تناول کردند، به سبب تخلف از دستور الهی از بهشت اخراج شدند و به زمین هبوط کردند. سپس حضرت آدم از سوی پروردگارش کلماتی دریافت کرد (و با آن کلمات توبه کرد) و به درستی که خداوند، توبه پذیر و مهربان است .(10) ابن عباس می گوید از رسول خدا (ص) درباره این کلمات که حضرت آدم از پروردگار خویش دریافت کرد و با آن کلمات توبه کرد، پرسیدم و حضرت ...
ضرورت معاد از راه حرکت تکاملی جهان
که این بزرگ حکیم الهی و دیگر حکمای متأله بیان کرده اند ریشه اش از اهل بیت عصمت و طهارت نشأت گرفته است. مرحوم ابن بابویه قمی - قدس سره - در کتاب قیم توحید، نقل می کند که هشام بن سالم از شاگردان مخصوص امام صادق (سلام الله علیه) به حضور آن حضرت شرف یاب شد، امام درباره ی معرفت اوصاف و اسماء حسنای خدا، از او سؤال کرد آیا خدا را توصیف می کنی؟ هشام گفت آری حضرت فرمود: بگو، هشام جوابی داد، حضرت جواب او را ...
گونه های تناسب معنایی میان دو سوره همجوار
توانایند (قمر/55 - 54)، پایان سوره ی قمر است و در آغاز سوره ی رحمان است این گفته ی خداوند والا: [خدای] رحمان. قرآن را یاد داد. انسان را آفرید (رحمان/ 1-3). بدین گونه، پادشاه توانا، همان خدای رحمان است که شکوهمند باد! 5. در پایان سوره ی واقعه است: پس به نام پروردگار بزرگ خود تسبیح گوی (واقعه/96)، و در آغاز سوره ی حدید است: آنچه در آسمانها و زمین است، خدا را به پاکی می ستایند و اوست ارجمند حکیم ...
دانش تناسب های معنایی در تفسیر موضوعی قرآن
... سه وجه را ذکر کرده اند: نخست که همانا گفته بیشتر مفسران است، مرتبط دانستن و بار کردن آیه بر همان مواردی است که در سبب نزول، بازگو کرده ایم. لیک بر پایه ی این بیان، سخن درباره ی نظم آیه دشوار خواهد بود؛ زیرا مردم از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره ی حکمت دیگرگونی و تغییرات ماه پرسیدند و خداوند والا، حکمت آن را در این گفته اش یاد آورده است: قُلْ هِیَ مَوَاقِیتُ لِلنَّاسِ وَ ...
مادرِ پدرش!
آنهامی گوید: ما به تو کوثر دادیم . معتقدند سوره کوثر به مناسبت تولد حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از طعنه کفار به پیامبر نازل شده است. پیامبر اسلام فاطمه را بسیار دوست می داشت و ام ابیها (مادرِ درش!) خطابش می کرد ابن عباس می گوید: پیامبر اکرم (ص) زیاد فاطمه را می بوسید، روزی عایشه عرض کرد: شما زیاد فاطمه را می بوسید؟ رسول خدا (ص) فرمود: (این دلیلی دارد) در شب معراج هنگامی که جبرئیل مرا وارد بهشت کرد ...
حضرت زهرا(س) به روایت اهل سنت
ولیمه داد. سعد [ظاهراً سعد بن عُباده که در بخشندگی شهره بود] گفت: من گوسپند نری دارم و گروهی از انصار هم چند صاع ذرت فراهم آوردند و چون فاطمه را به خانه علی بردند، رسول خدا (ص) ظرف آبی خواست و در آن وضو گرفت و آن آب را بر علی پاشید و به پیشگاه خداوند چنین عرضه داشت: بارخدایا، بر این دو و بر زندگیشان و بر فرزندانشان فرخندگی ارزانی دار . 8 عمر بن علی گوید: علی (ع) در ماه رجب که پنج ماه از ...
آیا خانه های مدینه درب داشتند؟
عقیق : یکی از شبهاتی که اخیراً برخی از وهابی ها آن را با مانور فراوان و سر وصدای زیاد مطرح کرده اند شبه نبود درب یا سقف در خانه های مدینه گذشته است. اما با بررسی روایات موجود در کتاب های شیعه و سنی این نتیجه به دست می آید، که در زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله خانه های مدینه دارای درهای چوبی بوده است. *** علامه سید جعفر مرتضی در پاسخ این روایت می گوید: فأمیر المؤمنین إذن ...