سایر منابع:
سایر خبرها
نگاه یک جانبه ی اشو به درون
به خداشناسی رسید. به عبارت دیگر آیه ی مزبور به معرفت نفس دعوت می کند. (8) در باب معرفت نفس احادیث متعدد و متنوعی وارد شده است؛ عارف کسی است که به خود معرفت داشته باشد، بزرگ ترین جهل ها جهل انسان به خویشتن است. غایت معرفت، خودشناسی است. کسی که خودش را شناخت خدا را شناخت، نافع ترین معرفت ها، معرفت نفس است و کسی که به خودشناسی نائل شد، نصیب او فوز اکبر است. این همه، نشان از اهمیت فراوان عالم ...
اشعارویژه ولادت حضرت زهرا (س)
خانه ی پیغمبرم چون خدیجه غرق نوری از جهانی دیگرم چرخ می زد یک نفس روح القدس دور و برم تا نوشتم فاطمه، بوسید برگ دفترم از شکوهش آسمان ساییده اینجا سر به خاک آسمان را با خودش آورده این دختر به خاک ای محمد! دشمنت را دوست ابتر می کند خانه ات را بوی ریحانه معطر می کند دیدنش بار رسالت را سبکتر می کند دختر است ...
ضرورت اصلاحات در اصلاحات
“سید محمد خاتمی: نظام علوی ،نظامی است که به آن درجه شجاعت برسد که هر فردی بتواند حق خویش را بدون لکنت زبان در مقابل بالاترین قدرت ها ابراز کند” این مطالب ، خطاب به جوانان اصلاح طلب استان کهگیلویه و بویراحمد است. آنان که در خیال پاک خود، اصلاحات را تنها بالهای نجات بخش انسان و تفکر، از منجلاب قدرت سیاه و اقتدارگرایی می دانند. آنان که روح خود را در آرزوهایی بلند پرواز دادند و به امید ریش ...
لیلیان جزیره مجنون مجنونان جزیره لیلا
به گزارش آناج به نقل از فارس، جانبازان اعصاب و روان جنگ از مظلوم ترین طیف های این جامعه به شمار می روند. از آنجا که آسیب دیدگی آنها مثل جانبازان شیمیایی و قطع عضو برای عامه مردم به صورت امری خاص تلقی نمی شود، معمولاً مثل سایر جانبازان مورد توجه قرار نمی گیرند. بهبود جانباز جسمی، با درمان و عمل جراحی اگر قرار به درمان قطعی باشد حاصل می شود. خیلی ها چشم، دست یا پایشان را در جبهه جا ...
وحدت کیهانی اشو یا توحید عرفانی؟
حقیقت خیر محض و واحد به وحدت شخصی است. حقیقت وجود دارای وحدت عددی و ماهوی نیست، بلکه وحدت او لابشرطِ مَقسمی است که حتی قید اطلاق هم ندارد. حقیقت وجود بساطت محضه داشته، صرف الوجود می باشد. این حقیقت بحث و محض دارای شئون، اطوار، تجلیات و مظاهر است که در موطن علم و حضرت علمیه حق به صورت اعیان ثاتبه ظهور می یابد و در عالم عین، صورت تحقق و کسوت وجود خارجی به خود می گیرد؛ بنابراین کثرت مربوط به مجالی و ...
آیت الله العظمی بروجردی تقریب را ضرورت امتداد حرکت اسلامی می دانستند
الریاسة سعة الصدر؛ ابزار ریاست ومدیریت سعهء صدر [ودوری از تنگ نظری] است. از مطالبی که در زندگی ایشان بسیار قابل توجه است، روح سماحت و بزرگواری آن زعیم بزرگوار است. او در عین قدرت و توانایی، تملک نفس نشان داده، بی مهری های مخالفان خود را با شرح صدر شگفت انگیزی نادیده می گرفت و از لغزش های آنان صرف نظر می کرد و این خود یکی از عوامل بسیار مهم و شدید التأثیر در سازمان یافتن ریاست کامل و و ...
اسلام دین غم یا شادی
این است که می فرماید با مسافرت، شما می توانید صاحب دلی شوید که با آن بیندیشید یا به عبارت دیگر؛ با مسافرت رشد و نمو و شهود پیدا کنید. توصیه مهم: اما همه ی ما می دانیم که هر میلی که در وجود انسان است اگر بدون شرط و شروط و بدون در نظر گرفتن مقیداتی بخواهد اعمال شود، دیگر سنگ بر سنگ بند نخواهد شد. مثلا در باب میل جنسی، درست است که این میل، یک میلی طبیعی است ولی اگر حد و ...
چهار هدف زندگی هندوئی
دهد بلکه آن فقط آلتی است برای بکار برده شدن از طرف روح که حقیقت وجود اوست. میان تمام موجودات تنها انسانست که این بزرگی را دارد و می تواند از نفس ظاهری و خارجی بگذرد و نفس حقیقی واقعی را دریابد. در (اوپه نیشد) (برهدارنیکه (2)) نوشته است: ای گارجی، براستی هر کس از این دنیا برود بدون اینکه این موجود غیر فانی را بشناسد گمراه و زبونست. موکشه یا آزادی روحانی عبارتست از جستجوی نفس حقیقی و زندگانی در ...
دویست و پنجاه سال همزیستی مسالمت آمیز شیعیان و سنیان
: این عالم شیعه ضمن پاسخ به سخنان بی ادبانه وی، با دقت و صداقت این حقیقت را توضیح می دهد که فارغ از این قبیل مسائل که خلاف عرف حاکم است، امروزه شیعه و سنی در تمام بلاد عالم اسلام از شام و بغداد و مصر و هند، همگی با صلح و صفا کنار هم مشغول زندگی هستند چنان که بزرگترین مراجع شیعه در عراق مانند وحید بهبهانی زیر سایه سلطان عثمانی با آرامش و در امنیت کامل زندگی می کنند. این آرامشی بود که وهابیت ...
طبقات چهارگانه در آیین هندو
مبعوثند باید تمامیت روح خود را مانند مقدس ترین دارایی نگه دارند، خود را کاملاً مالک باشند، و این حقیقت را آشکارا کنند که کلیه ی شهرها و کشورها و حکومت ها فانی است و تنها روح آدمی جاودانست. توکیدیدس (2) جهانی را تصور می کند که روزی در آن (آتن) وجود نخواهد داشت و (پلیبیوس) (3) فاتح (کارتاگو) در حال تفکر بر یک شهر حریق زده نشان می دهد و می گوید شهر رم هم روزی چنان عاقبتی خواهد داشت. اکنون تصور ...
چهار مرحله ی زندگی هندوئی
. 3- جنگل نشین هستی از نظر انسان فقط عبارت از تولد و رشد و ازدواج و تهیه ی معاش و ایجاد خانواده و نگهداری آن و پایان دادن به زندگی نیست، زیرا آن صورت انسانی حیات حیوانی است. بلکه عبارتست از ترقی به ماوراء مبادی حیوانی. فرد چون وظایف خود را در جامعه انجام می دهد به عظمت روح در وراء حجابات طبیعت پی می برد و به حسرت وصول به آن جهان فراخ می افتد. وقتی اولاد شخص به عرصه می آیند و ...
واژه ی خلیفه در قرآن
و انوار صفای او را ظاهر سازد از باب جانشینی او، جز چراغ انسان؛ چون چراغ راز در شیشه ی قلب به او اعطا شد و شیشه در مشکوة جسم است و در شیشه ی قلب روغن روح که روغن آن تقریباً از صفات عقل روشن می گردد، اگر آتش نور وی را مس نکند. و در چراغ راز قبیله ای است پنهان، که هرگاه چراغش به آتش نور خداوند روشن گردد، خلیفه ی خداوند در زمین است و انوار صفای او در این عالم با عدل و احسان، رأفت و رحمت، لطف و قهر ...
جمهوری اسلامی، عینیت نظریه ی امامت-امت
، و رسیدن به هدفی که در عالم هستی برای او در نظر گرفته شده، سازگار و هماهنگ باشد. معنای حق و باطل در قرآن ناظر است به آن مطلبی که ذهن بسیاری از دوستان از اول تابه حال به آن توجه داشت و آن این است که حق یعنی واقعیت عینی. یکی از واقعیت های عینی که قرآن ما را دعوت می کند به شناخت و پایه و مبنا قرار دادن آن برای همه اندیشه های بعدی این مطلب است که جهان هستی روندی هدفمند است. این جهان، این عالم ...
حج، عامل شکوفایی فرهنگی، آگاهی سیاسی و رشد اقتصادی
ظاهر تنها لباس احرام را می پوشد و جنبه های ظاهری آن را رعایت می کند؛ اما حقیقت و باطن احرام، دل بریدن از غیرخداست. حج هنگامی از حقیقت متعالی برخوردار می شود که تنها با هدف اطاعت از دستورات الهی و رسیدن به قرب پروردگار صورت گیرد. تمام اعمال واجب و مستحب حج و عمره، گام هایی برای تربیت انسان است. این اعمال، در صورتی عبادت حقیقی محسوب می شوند که حج گزار با روح و حقیقت آنها آشنا و با انجام آنها به ...
نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت بدن و روح
اسلامی حرکت نماید و از آن تخلف نکند. همان طور که بیان شد، به عقیده حضرت آیت الله جوادی (مدظله)، تنها با شروطی خاص آراء جمهور پشتیبان اسلامی قانون قرار می گیرد، نظر به آنکه رأی جمهور به دلایل مختلف نظیر جهل به موضوع و غیره مصون از خطا نیست. 2-1-3- رابطهجمهوریت و اسلامیت؛ رابطه روح و بدن از دیدگاه آیت الله جوادی در حکومتِ الهی، اسلامیت، به مقام ثبوت، بازمی گردد و جمهوریت، به مقام ...
واژه ی تمثل در قرآن
صورتی از دست می دهد و صورت دیگر به خود می گیرد، که یا مثل اولی است و یا مخالف آن. این صورت محسوس در حقیقت، نسبتهای اعتباری است. احکام اعیان ثابته در علم است و در ابد و ازل عدم است. به واسطه ی او نفس رحمانی که امرالله خوانده می شود- همچون چشم به هم زدنی است- ظاهر می شود و بقا و ثبات ندارد؛ به ویژه فرشتگان که روح مجردند و صورتی خاص ندارند. وقتی استعداد جبرئیل اقتضا می کند که گاهی به این صورت عظیم و ...
واژه ی توبه در قرآن
صادق (علیه السلام) پرسیدم توبه ی نصوح چیست؟ برایم نوشت: باطن مثل ظاهر و بهتر از آن باشد. در این دو سخن ابهام وجود دارد، که به وضوح و روشنی ناشی از آن بر می گردد. مراد از ظاهر در این دو سخن آن نیست که برای مردم ظاهر می شود و یا از آنها پنهان می ماند، چون توبه شأن ویژه آدمی است و عهدی است تازه و نوین بین او و خالقش نمی توانیم بگوییم که انسان برای پروردگارش چیزی را ظاهر می سازد و چیزی را از او ...
واژه ی توسم (فراست) در قرآن
حکم نماید که در نتیجه دچار اشتباه نمی گردد. این اصول سه گانه عبارتند از: 1- طبایع چهارگانه 2- مزاج و وابسته ها ی آن و مقتضیات آن. 3- هیأت، شکل و حرکتهای وابسته به اخلاق. مراد از این صناعت ارائه معرفت به اخلاق مردم است تا آنان را بصیرت دهد. فراست در اسب و سگ و دیگر حیواناتی که انسانها از آنها بهره می برند، وجود دارد. در جمادات- مثل شمشیر، ابر و...- هم فراست یافت می شود. اما توجه کامل در فراست انسان ...
اشعار آیینی ویژه ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها
رحمان و رحیم وغفور عالم و داناست به ذات الصدور خالق ما هست خدای علی هر چه که داریم فدای علی فاطمه را خواست علی را کشید روح علی در تن احمد دمید تا که جهان پیچ و تب و تاب خورد قصه در این قافیه ها آب خورد شور شدیم ازعدم آغاز ما بال گرفتیم به پرواز ما در گذر حادثه پیدا شدیم مهر علی ...
هنر انقلاب اسلامی هنری است الهی، توحیدی و آرمانگرا
.... هنر انقلاب اسلامی هم در تلاش است تا مبانی فکری و دیدگاه های اجتماعی ملتی انقلابی را در صحنه هنر به نمایش بگذارد و به دنیا نشان بدهد که انقلاب اسلامی در جهان امروز می تواند به عنوان حرکتی پیشرو و مترقی در راه اعتلای شرافت و کرامت انسانی گام بردارد. هنر یک مفهوم عام و کلی است و نگاهی بدون حد و مرز به پدیده های عالم دارد که مبتنی بر جریان فکری خاصی نیست و به مفهوم مطلق هنر توجه دارد و ...
آیا زبان همدیگر را می فهمیم؟
عقل ایرانی گنوسی و عرفانی است. به هر حال اینجا زبان شاعرانه که زبانی بیانی اما درزبان فارسی غزل و عرفانی است خیلی قوی است. همه اینها چنین به ذهن ما می رساند که ما به طور جدی با مفهوم علم آشنا نبوده و نیستیم. تلقی مان از علم نوعی دانستن عرفانی است. همین چند روز قبل هم در جلسه ای که استادان دانشکده ادبیات بودند، باز این باره صحبت شد. استادی از گروه فلسفه دقیقا همین را گفت که اساسا از نظر ما مفهوم علم ...
زیر و بم وحدت فعال و منفعل از زبان حجت الاسلام زائری!
حال وحدت خدشه دار نشود؟ در واقع یک فهم جامع و همه جانبه و اصیل و عمیق از معارف دینی و هدف غایی خداوند از خلقت انسان و هستی و هدف ارسال و رسل انبیا و همه ی این ها اگر وجود داشته باشد، آن ناب گرایی و مطلق گرایی به تناسب واقعیت های بیرونی تعدیل می شود. مانند بحثی که ما در رابطه با الگو وسیره اهل بیت داشتیم. ما آن غایت و هدف را را تعریف می کنیم، اما معنی آن این نیست که در عمل بیرونی باید ...
روایت شفیعی سروستانی از آیین پهلوانی
معرکه را گرم می کردکه دیگر هیچ اثری از صورت بی روح ورزش هم نماند، تا چه رسد به تربیت بدنی، تربیت نفسانی و معرفتی که هر انسان برای نجات خود از دام بلا بدان نیازمند بود. *پس از پیروزی انقلاب ورزش ایران چه جایگاهی پیدا کرد؟ آنچه که مردم در صحنه ورزش ایران دیده بودند و در خاطر داشتند منجر به نوعی بی اعتنایی از سوی مردم در سال های اولیه انقلاب به این موضوع مهم شد. اما از آنجا که ...
واژه ی حبط در قرآن
از گناهان که مثل بدیهای دیگران را به انسان منتقل می سازد نه عین آن را. در قرآن آمده است: لِیحْمِلُوا أَوْزَارَهُمْ کَامِلَةً یوْمَ الْقِیامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِینَ یضِلُّونَهُمْ بِغَیرِ عِلْمٍ (17)؛ و همچنین فرموده است: وَلَیحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَعَ أَثْقَالِهِمْ (18). و برخی از گناهان هم موجب افزایش عذاب می گردد، آن گاه که رخ بدهد. خداوند فرموده است: إِذًا ...
چگونه قانون مدنی ایران بر اساس فقه امامیه تدوین شد؟
ایشان اجازه اجتهاد مطلق داشت. وی تالیفاتی مثل وحدت وجود ، رساله بداء ، اجابه الدعا فی مسأله البداء ، علم الحدیث ، تفسیر قرآن کریم ، شزراتی در جبر و اختیار از خود بر جای گذاشت. تولد او در سال 1264 شمسی در تهران بود و وفات او در دی ماه سال 1353 شمسی اتفاق افتاد. 6_ سید محسن صدر(صدرالاشراف ) نیز از تدوین کنندگان قانون مدنی بود. وی فرزند میرزا حسین و در سال 1247 شمسی (1289 قمری) به دنیا ...
واژه ی تجلی در قرآن
توانایی و حد ناتوانی و ضعف دیدگانش از مشاهده ی نور لاهوت بدون تغییر در ذات تجلی کننده به حرکتی که موجب انتقال از حال درونی اش گردد، آن ذات تجلی کننده را ببیند. شهادت و این امر، دگرگونی قلب و دیدگان است در مشاهده ی شهادت که از حرکت و سکون برتر، از حلول جسم و تغییر و فساد منزه است. هر کس در این سخن والا درنگ کند، به شناخت تجلی می رسد، که بین خالق از جهتی و مخلوق از جهت دیگر می باشد. خالق ...
واژه ی تسبیح در قرآن
انواع طبیعی دارای عقلی است که در عالم ابداع به تدابیر امر او می پردازد و به او توجه می نماید و معیت او از معیت نفس به بدن بیشتر است: وَهُوَ مَعَکُمْ أَینَ مَا کُنْتُمْ (15). با هر چیز هست نه به پیوستگی و جدای از هر چیز است نه به گسستگی. ثابت شد که شعور هر چیزی به وجود خود و وجود دیگری، چه در حالت ترکیب و چه بسیط، همان شعور به آفریننده ی قائم به ذات است؛ چون وجودها، هویتهای تعلقی، معانی حرفی و ...
واژه ی تقوا در قرآن
مایه ی تجلی غنی مطلق، و با حقارت خود مایه ی تجلی عزت و کبریا. کسی که با این نگرش به هستی می نگرد، بی درنگ در برابر گرایش نفس او به ساحت عزت و کبریا و محبت الهی که قلب او را در برگرفته است و به او و هر چیزی نسبت دارد، امیال و هواهای نفسانی را از باطن می زداید و قلب او به قلب سلیمی بدل می گردد که تنها خداوند بلندمرتبه در آن جای دارد. َالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ (9). لذا اهل این ...
واژه ی تفکر در قرآن
؛ و به این معنا از بزرگترین عبادتها و تقربهاست. و فکر مراتب و درجاتی بر حسب اختلاف احوال افراد دارد؛ از جمله: تفکر به حال ویرانی و انتقال از آن به فنای سازنده و ساکنان آن، و از آن به فنای نفس اندیشه ورزی که شبیه سازندگان و ساکنان است؛ و از آن هم به آمادگی را فرا می گیرد. از مراتب فکر همچنین تفکر در آفرینش بدن اوست که مرکب روح آن است و کیفیت ارتباط اجزای آن و پیوند ارکان آن، به طوری که انسان از آن ...
عبدالملک الحوثی؛ فارغ التحصیل سیاست در آکادمی آتش و خون + تصاویر و فیلم
های حاشیه خلیج فارس، سابقه ای به وسعت تاریخ دارد. جنگندگی و سلحشوری به نوعی در ذات مردم یمن است که جزو اصیل ترین بخش قوم عرب هستند. یک یمنی، از کودکی با سلاح اخت و عجین است و نماد خنجر پهن یمنی، بر همین خصیصه آ ن ها تاکید دارد. این روح سلحشوری هنگامی که با ایدئولوژی انقلابی و روح شهادت طلبی شیعه ترکیب شود، نتیجه همین می شود که آن جوان یمنی ویدیوی سال 2009با چفیه و خنجر یمنی، که خواسته و ناخواسته ...