سایر منابع:
سایر خبرها
همیشه دعا می کنم من و دخترم در یک روز از دنیا برویم!/ به انیس 30 ساله ام زندگی کردن را یاد دادم/ در سه ...
به من یاد دادی چون من واقعا به انتهای خط رسیده بودم، صبر کلید موفقیت مادران در زندگی است . آناج : از چه کسی در این راه کمک گرفتید؟ شرایط برای من بسیار سخت بود، حدود سال 67 بود که روابط اجتماعی در مورد کودکان معلول بسیار ضعیف بود و این کودکان به اجتماع وارد نشده بودند و نگاه اجتماع به این کوکان بسیار بد بود؛ کم کم شرایط اجتماعی تغییر پیدا کرد، در آن زمان من دخترم را هم در مدرسه ...
توصیه های هشت گانه آیت الله العظمی سیستانی به جوانان
: (وای بر کم فروشان. آنان که چون از مردم پیمانه می گیرند آن را پر کنند. و چون برای مردم پیمانه می گیرند کم می گذارند. آیا آنها گمان نمی کنند که روزی برانگیخته می شوند). و از پیامبر(ص) روایت شده که فرمود: إنّ الله تعالی یحبّ إذا عمل أحدکم عملاً أن یتقنه : (خداوند متعال دوست دارد هرکس کاری انجام می دهد آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهد). دانشجویان و اساتید هم باید در مورد تخصص ...
فاطمه (س) مصداق آیات
بردگی ها و ذلت ها، و تضمین و فراهم آوردن مبادی ارزش های معقول در جامعه است. او می خواهد جامعه ای بسازد که در آن انسانها زندگی کنند نه چند بره تسلیم و بی رأی و بی محتوا. و آنچه در این راه از شأن و سیاست او بدور است حیله گری، فریبکاری، وعده های تو خالی در دل، تحمیق در استحمار مردم، گندم نمای جو فروش بودن است. این سره و خالص بودن بدان خاطر است که سیاست فاطمه (س) از اسلام مایه می گیرد و در اسلام ...
واژه ی حیات در قرآن
مطمئن و مشخص می باشد و کنه آن را نمی توانیم بیان کنیم: چون جایی است که هیچ آشنایی با آن نداریم و بین ما و آن الفتی نیست، بلکه به واسطه ی نور الهی آن را احساس می کنیم. اما دو حیات دیگر: که یکی از آن فرشتگان است و دیگری که درباره ی خداوند گفته می شود او حی و زنده است، از جنس آن دسته از حیات نیست که بتوان به رسید و یا از حقیقت آن سخن گفت... ما موجوداتی مکانی، زمانی، خیالی و گمانی هستیم... اندک ...
واژه ی خوف در قرآن
به مقام خوف نایل آید؛ و نعمت این مقام رفیع را درک کند. آنان این تفسیر درست بر علامه طباطبایی هم ظاهر گشت، که در خلال تفسیر این آیه به خوبی بیان معنای خوف پرداخته است: تأثر خاصی است برای کسانی که جز احساس خُردی و حقارت در برابر ساحت عظمت و کبریا و عزت و جبروت ندارند؛ و همچنین ظهور اثر ذلت و پستی و حقارت می باشد. عبادت خداوند از سر ترس، همان خضوع در برابر اوست؛ چون او خداوند صاحب جلال و ...
واژه ی خلود در قرآن
امر که أشکال و هیأتها از آن نازل می شوند تا وضع و جایگاه خود را در عالم محسوس مادی که قابل مشاهده اند، بیابند. راغب همچنین می گوید: همه آنچه که دچار تغییر و فساد نگردند، عرب آنها را به خلود توصیف می کند؛ مثل این که می گویند: دیگپایه ها جاویدانند؛ چون مکث آنها بیشتر است نه این که همیشگی هستند. سخن او به معنای دوام منقطع است، همان صفتی که به دیگپایه ها داده شد و یا روزگار و هر چیزی که احساس می ...
واژه ی دعا در قرآن
زایل گردد. و نه مال برای تو می ماند و نه تو برای مال. چه خوب گفته شد: بهترین دعا آن است که غمها آن را برانگیزاند. چون غم، بنده را وا می دارد تا نفس متفرق خود را جمع نماید و قلبش را از غیبت در حضور خداوند در حین دعا باز می دارد و همه ی وجودش عذری می گردد به خاطر گناهانی که انجام داده و یا امید گردد برای لبیک گفتن نیازش برای جلب نعمتی یا دفع ضرری، قشیری به نقل از پیامبر (صلی الله علیه و آله و ...
واژه ی ذکر در قرآن
او بشارت داده شده است؛ و سخن او رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) و بدل از اوست. و ذکر در آیه ی: فَاسألُوا اَهلَ الذِّکرِ (8)؛ و وَ لَقَد کَتَبنا فِی الزَّبُورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ (9)؛ همان وحی به طور کلی و کتابهای پیشین به طور خاصی است. راغب همچنین می گوید: ذکر از فراموشی مثل آیه ی: فَإِنِّی نَسِیتُ الْحُوتَ وَمَا أَنْسَانِیهُ إِلَّا الشَّیطَانُ أَنْ أَذْکُرَهُ (10). و ذکر به قلب و زبان با هم ...
واژه ی رحمت در قرآن
آنها مبعوث شد و به او ایمان آوردند؛ او با هر مؤمنی از امّت خویش با مناسبت خاصی می باشد که آن مؤمن آن را تعیین می نماید. پیداست رحمتی که رسول بین مردم منتشر می سازد، همان است که از پروردگارش دریافت می کند و همه از افاضات و تأثیر وحی می باشد. نزد شهرزوری در شرح التحفة المرسلة، شامل سخن ابن عربی و دیگران می گردد که بی نیاز از اطاله ی کلام است. آن جا که درباره ی دو نوع رحمت می گوید: ... او خدایی ...
آیت الله العظمی بروجردی تقریب را ضرورت امتداد حرکت اسلامی می دانستند
شناخت ویژگی های اخلاقی آیت الله العظمی بروجردی، چراغی پر نور فراروی کسانی است که سلوک در مسیر أولیاء الله را تنها راه هدایت و سعادت خود می دانند: 1 . اخلاص: آیت الله العظمی بروجردی خدا را با تمام وجود باور کرده بود، هر وقت سخن از خدمات ایشان به میان می آمد می فرمودند: اخلص العمل فان الناقد بصیر 12عمل خود را خالص کن زیرا بازرس عمل بسیار بیناست. 2. اشتیاق ...
جمهوری اسلامی، عینیت نظریه ی امامت-امت
.... انسان آزاد و صاحب اختیار است اما این آزادی را خدا به او داده است.. (بهشتی، 1390: 200) انسان در اندیشه شهید بهشتی، می تواند از بهره مندی های زندگی و مواهب و نعمت های خداوند در این دنیا برخوردار شود اما هدف از زندگی انسان ها، محدود به این امر نیست بلکه هدف ایدئال و در سطح اعلایش، عشق خدا و رضای خدا است. شهید بهشتی می گوید: حال در مورد این سؤال که: آیا انسان اسلام به بهره مندی ...
بررسی هدف زندگی و شادی از دیدگاه اشو (2)
...: در این هنگام من نعمت های دنیوی را به سوی آنها روانه می کنم. چیزهایی نظیر ثروت، اولاد، تندرستی، رفاه، امنیت و توانمندی تا اینکه به آنها حالت مستی دست دهد و وجودشان از شادمانی دنیوی لبریز گردد. چنین وضعیتی را قرآن حالت استدراج می نامد یعنی به تدریج و آهسته آهسته در مرداب بیشتر غرق می شوند. خداوند می فرماید: درست در همین لحظه که به داشته های خود دل خوش داشته اند آنها را می گیرم و وضعیت آنها ...
حج، عامل شکوفایی فرهنگی، آگاهی سیاسی و رشد اقتصادی
الهی است که سبب کفر می شود؛ چنان که خداوند متعال، از ترک عمدی حج، به کفر تعبیر کرده است: (وَ لِله عَلَی النّٰاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطٰاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعٰالَمِینَ).2 و برای خدا بر مردم است که آهنگ خانة [او] کنند؛ آنان که توانایی رفتن به سوی آن را دارند. و هر کس کفر ورزد [و حج را ترک کند، به خود زیان رسانده]؛ خداوند از همه جهانیان ...
واژه ی توبه در قرآن
صادق (علیه السلام) پرسیدم توبه ی نصوح چیست؟ برایم نوشت: باطن مثل ظاهر و بهتر از آن باشد. در این دو سخن ابهام وجود دارد، که به وضوح و روشنی ناشی از آن بر می گردد. مراد از ظاهر در این دو سخن آن نیست که برای مردم ظاهر می شود و یا از آنها پنهان می ماند، چون توبه شأن ویژه آدمی است و عهدی است تازه و نوین بین او و خالقش نمی توانیم بگوییم که انسان برای پروردگارش چیزی را ظاهر می سازد و چیزی را از او ...
بزرگترین دام شیطان برای انسان
های دیگران) شاد می شود و از شادی ها [ی مردم] غمگین. امام صادق (ع) نیز در تشریح آسیب های حسادت فرموده اند: حسود، پیش از آن که به محسود زیان رساند، به خود زیان می زند؛ مانند ابلیس، که با حسدورزی، برای خود نفرین خرید و برای آدم علیه السلام برگزیدگی. ایشان می فرمایند: آن گاه که موسی بن عمران در حال مناجات و سخن گفتن با پروردگارش بود، مردی را زیر سایه عرش خداوند دید،. عرض کرد: ای ...
واژه ی جوع (گرسنگی) در قرآن
...، همان بسنده کردن به غذای اندک است که مایه ی آرامش جسم در طول زندگی می شود. فکر با پرخوری رشد نمی کند و شکوفا نمی شود. در روزه حکمتهای متعددی است که احتمالاً یکی از مهمترین آنها این است که شخص مؤمن به شکوفایی و صفای اندیشه پی می برد و به آنها علاقه مند می شود؛ همچنین آرامش جسم از التهاب شهوت و فشار آن در رگهای خود را حس می کند و به گونه ای می گردد که شیطان را از نفسش دور ساخته و شایستگی ...
قدرت ها با ابزارهای خود هرگز نمی توانند محبوبیت چهره های محبوب را بکاهند
شدنی نیست. عشق و علاقه به شما، ناشی از ادب، متانت، طهارت و درایت شماست. مردم این علاقه را از بوق های رسانه ای نگرفته اند که آنها بتوانند آن را از بین ببرند. این ابزارهایی که در دست قدرت هاست، هرگز نمی تواند چیزی از محبوبیت انسان های بزرگ و چهره های محبوب بکاهد. تاریخ اجداد طاهرین شما که در عین محرومیت ، بالاترین محبوبیت را داشتند، گواه این ادعاست. این ماندگار است چون خداوند فرمود إِنَّ الَّذِینَ ...
واژه ی حب (دوستی- عشق) در قرآن
...؛ و محبتی به خاطر فضیلت، مثل محبت اهل علم نسبت به یکدیگر به خاطر علم، در قرآن آمده است: فَسَوْفَ یأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یحِبُّهُمْ وَیحِبُّونَهُ (4). راغب معتقد است: محبت خداوند نسبت به بنده همان نعمت دادن به وی است؛ و محبت بنده به خداوند تقرب جستن به اوست. این معنا با مقداری تفصیل همان نظر علامه طباطبایی است. پس دوستی مردم نسبت به خداوند ترجیح دادن پروردگارشان بر هر چیز غیر از او، از چیزهایی که ...
فال روزانه + فال حافظ دوشنبه 9 فروردین 95
می افتادم از غم***به تدبیرش امید ساحلی بود تعبیر: فکر می کنی کسی حرفت را نمی شنود و از مشکلت خبر ندارد. کسی تو را از گرداب غم رهایی نمی دهد. اما همه ی این ها مصلحت الهی است و تو مورد امتحان قرار گرفته ای باز هم رحمت خدا شامل حالت می شود و کاردانی تو را نجات می دهد بدان همه ی این مصائب به خاطر جهالت خودت بوده است. فال روز متولدین تیر: اگر امروز شخصی با یک ایده جالب ...
بازخوانی پیام های نوروزی امام (ره)
41 فرمودند: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم، نه به خاطر اینکه مصادف است با شهادت حضرت صادق سلام اللّه علیه؛ آن حضرت مقامش عالی و بلند است، ولادت و شهادتش موجب تحکیم و پیشرفت اسلام است. به قول سیدبن طاووس علیه الرحمه برای شهادت[مثل]امام صادق باید جشن گرفت. ما در این عید عزاداریم برای مصیبت ها و لطمه هایی که در این سال به اسلام وارد شد، این سال، سال خوشی برای مسلمین ...
واژه ی حبط در قرآن
بیان تفصیلی در رد و استدلال آنها نیست. امّا نتیجه ای که علامه به آن می رسد و موجب شگفتی محققان می شود و از تقدیر اهل دانش و معرفت بهره مند می گردد، این سخن ایشان است: 1- ثواب و عقاب به انسان، از حیث استحقاق صرف صدور فعلی که موجب آن می شود ملحق می گردد؛ اما بعد قابل تغییر و تحول است و بدون زوال یافتن به وسیله ی مرگ ثابت می گردد. 2- حبط اعمال به واسطه ی کفر و امثال آن مثل استحقاق اجر است که ...
واژه ی حزن در قرآن
گاه از او غایب نیستند؛ و خداوند هم از آنها غایب نیست. درباره ی حزن می گوید: کنده شدن از شادی و اندوهناک بودن به خاطر تأسف به آنچه که از دست رفت و یا آنچه که از آن محروم شد، البته این از منازل عامه است؛ چون در آن فراموشی بخشش و ماندگاری در بندگی طبع است. پیداست این سخن نیز توجیه می کند که چرا حزن از اوصاف و منازل عوام است؟ چون کسی که نعمت را شناخت، محزون نمی گردد. و حزن بندی است که سزاوار نیست مؤمن ...
"نصایح خاص" آیت الله العظمی سیستانی به جوانان
بشمارد یا به لذت های دنیوی گرایش داشته باشد، اما هرگز نباید ارتباط خود با خداوند متعال را کاملاً قطع کند و بدین ترتیب راه بازگشت را برای خود ناهموار سازد. انسان باید این نکته را بداند که اگر در هنگام احساس توانایی و عافیت، به قدرت و سلامت خود مغرور شود و فرمان خداوند سبحان را ناچیز شمارد، سرانجام، در هنگام ناتوانی و ضعف، چاره ای جز بازگشت به سوی پروردگار ندارد؛ بنابراین، از همان عنفوان جوانی که مدت ...
تجارت بندگی در لحظه های زندگی
توحید تا عمق وجود آشنا کرده بود و در مسیر پیروی از نبوت و رسالت رسول الله(ص)، رهروی شیوفته ساخته بود. او از پدر آموخته بود که ساعات و لحظه های عمر، سرمایه ی انسان است که با آن باید تجارت بندگی نمود و در غیر عبودیت و یا اصلاح خود گام برنداشت، هرگز از امور دنیا ترس و اضطراب نداشته، و در بین مردم سخی ترین افراد باشد و چون درهم و دیناری نزد او است، به دنبال مستحق او بوده تا او را شادمان و ...
ویکتور هوگو و اقتباس از قرآن
با اینکه معتقد بود عقاید کاتولیک منسوخ و رو به زوال است اما هیچگاه مستقیماً از عرف و سنت انتقاد نکرد. او همچنان به عنوان فردی که به وجود خدا معتقد است، باقی ماند، او عمیقاً به قدرت و ضرورت حمد و ستایش ایمان داشت. عقل گرایی هوگو را در اشعارش از قبیل تورکمادا (1869، دربارهٔ تعصب های مذهبی)، پاپ (1879، کتابی است ضد کشیشی)، دین و ادیان (1880، در مرود رد سودمندی کلیساها) و ... می توان مشاهده کرد. هوگو ...
آثار سخن چینی چیست؟
...؛ قحطی بنی اسرائیل را فرا گرفت. حضرت موسی(ع) چندین بار از خداوند طلب باران کرد، ولی باران نبارید. به دنبال آن بود که پروردگار به آن حضرت وحی کرد که دعای تو و یارانت به این دلیل مستجاب نمی شود که در میان شما شخص سخن چینی است که بر این کار اصرار می ورزد. موسی(ع) پرسید: خدایا او کیست تا از میان خود اخراجش کنیم؟ فرمود: ای موسی! من خود، شما را از سخن چینی برحذر می دارم، چگونه راز او را بر ملا سازم ...
واژه ی تسبیح در قرآن
حال می بود- چیزی که مردم می فهمند- تبیین مطلب در پایان معنایی نداشته است. پس، تسبیح آنچه در آسمانها و زمین است، تسبیح و نطق به تنزیه به معنای حقیقی کلمه است، هرچند که ما آن را نفهمیم. خداوند هم فرموده است: قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنْطَقَ کُلَّ شَیءٍ (12). در تفسیر سوره ی اسراء با تفصیلی زیبا به معنی تسبیح می پردازد. از جمله این که: این موجودات مشهود در آسمانها و زمین که ...
واژه ی تقوا در قرآن
امید غالب است و هرچند در وعده هایی که خداوند به مؤمنان صالح از نعمت، کرامت و حسن عاقبت داده است می اندیشد امیدش افزون می گردد و در تقوا و پایبندی کارهای شایسته به امید طمع آمرزش و بهشت، جدی می شود. طبقه ی سوم که همان عالمان الهی اند، خداوند را به خاطر ترس از عذاب و یا طمع در پاداش نمی پرستند، بلکه او را به خاطر آن که شایسته ی عبادت است، عبادت می کنند. چون آنها اسماء الحسنی و صفات علیای او را آن ...
واژه ی تفکر در قرآن
ندارد و جزئی از آن نیست. و چه بسا علل بدبختی و عذاب انسانها به این حالتی که آن را حیرت می نامیم- و خود درک نمی کنند- باز گردد. خداوند انسان را بر حیوانات به سبب نعمت اندیشه برتری داده است، و اگر قدر و منزلت آن را دریابد و با به کار بستن و رعایت به آن، بزرگش دارد، به بالاترین مراتب ترقی و تکامل می رسد؛ و اگر به آن بی توجهی نشان دهد و ارزش آن را نشناسد، از حیوان پست تر می شود. هر چه نظر به قرآن ...
چکیده ی اوپانیشادها
چیز در انحلال ناپیداست روبرو می گردد. اگر بناست فکر ضعیف ما در باب مبدأ غیرقابل درک اشیاء تصوری کند که ممکنست تصور کنیم که عالم کون از انقسام بالذات وجود مطلق برمی خیزد. در ذات نامنقسم مطلق زمان نیست و تاریخ وجود ندارد. خداوند خود را نفی می کند تا جهانی به وجود آید. سپیده دم آفرینش عبارتست از انقسام ذات مطلق به خدای متشخص معین و عالم آفاق، عالم آفاق عبارت از خلاء و چارچوب زمان و مکان است و ممکنست ما ...