سایر منابع:
سایر خبرها
واژه ی قلب در قرآن
، بلکه ضد شهوت است. چون شهوت و میل، از دوا و عمل جراحی متنفر است. ولی عقل آن را می طلبد و در راه آن هم پول خرج می کند؛ شهوت در حال بیماری هم به لذتهای خوراکیها گرایش دارد، ولی عاقل در خود مانعی می یابد که آن از جانب شهوت نیست. اگر خداوند عقل را، آشنا به عواقب امور نمی آفرید و این عامل محرک اعضا یعنی اراده را بنا بر حکم عقل نمی آفرید، حکم عقل حتماً ضایع می شد. در جایی دیگر از کتاب احیاء می گوید ...
آنچه باید درباره ماه های حرام بدانیم
...> حرمت جنگ در ماه های حرام علاوه بر این که مورد اجماع همه مسلمان ها قرار گرفته، قرآن کریم نیز به آن تصریح نموده است: یسئلونک عن الشهرالحرام قتال فیه قل قتال فیه کبیر (بقره/217)، از تو درباره جنگ کردن در ماه حرام، سؤال می کنند؛ بگو جنگ در آن، (گناهی) بزرگ است. یک استثنا: تذکر به یک مطلب در این زمینه ضروری می نماید و آن این که حرمت جنگ در ماه های حرام، مختص است به کسی که طرف ...
ابد و یک عشق احسان و سولماز
دغدغه این روزهای زندگی مشترک همه است، می پرسیم و احسان در این باره می گوید: تنها حضور ما در فضای مجازی یک صفحه در اینستاگرام است که تمام مطالب آن را با همفکری و مشورت هم تنظیم می کنیم و فکر می کنیم این راه ارتباطی بین ما و مردمی است که دوست دارند مطمئن شوند ما هنوز هم، چون گذشته یکدیگر را دوست داریم. به جز این ما سعی می کنیم تمام اوقاتی را که در کنار هم هستیم از موبایل و به خصوص فضاهای ...
واژه ی قضا در قرآن
نمی رویم مگر به واسطه ی آن دو؟ حضرت فرمود: فرمان و حکم از طرف خداوند است. و سپس این آیه را تلاوت کردند: وَقَضَی رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیاهُ وَبِالْوَالِدَینِ إِحْسَانًا (18)؛ یعنی پروردگار تو فرمان داد... اگر فرمان و حکم از جانب خداوند باشد که این قضاست، پس در جهت دوم، یعنی انسان آنها را اجرا می کند، که همان قَدَر است. شخصی از امام صادق (علیه السلام) پرسید- بنا به روایت صدوق ...
هیچ خیانت کار ناسپاسی را دوست ندارد
بیت المال را قطع خواهد کرد. حضرت چنین پاسخ داد: اما بعد، بدان که خداوند برای متقین ضمانت کرده است که از آنچه ناخوشایندشان است برایشان راه خروجی قرار می دهد و از راهی که حساب نکرده اند به آنها روزی می رساند؛ و خداوند - جل ذکره - فرمود که قطعا خداوند هیچ خیانت کار ناسپاسی را دوست ندارد ؛ پس بنگر که کدام ما به این آیه سزاوارتریم؟! تدبر: مومن در امان کامل است زیرا خدا مدافع ...
واژه ی کاهن در قرآن
الله علیه و آله و سلم) درباره ی کاهنان پرسیدند. فرمود: چیز مهمی نبوده اند. گفتند: ای رسول خدا! گاهی چیزهایی می گفتند که درست بود. فرمود: آن سخن از جانب حق بود که برخی از جنیان آن را می ربودند و در گوش دوستانشان می نهادند، و آنها هم با صد دروغ آن را به هم می بافتند. از حضرت نقل شده که از تقلید سجع کاهنان نهی فرمود، و از قول ایشان آورده اند که: همچون سجع کاهنان به سجع پرداخت. پی نوشت ها ...
خواص عافیت طلب(پاورقی)
) در حین شورا نیز سعی کرد تا سعد و سایر اعضای شورا را به حقانیت خود و دوری از انتخاب متعصبانه و ناروا دعوت نماید؛ سُلَیم بن قیس هلالی می گوید: در روز شورا امام علی(علیه السلام) رو به طلحه کرد و فرمود: ای طلحه! از خدا بترس و تقوا پیشه کن؛ هم چنین تو ای سعد، ای زبیر، ای پسر عوف، از خدا بترسید و خشنودی او را بخواهید و در راه خدا از هیچ چیزی باک و هراسی نداشته باشید . همچنین نقل شده است که امام در ...
واژه ی کتاب در قرآن
را در این سطح از اندیشه ی بلند ادامه می دهد و می گوید: آیه ی: اُدْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِی کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ (29)، یعنی خداوند آن را به شما بخشید و آن گاه به خاطر امتناع شما از وارد شدن به آن و پذیرش آن، بر شما حرام نمود. گفته شد: برای شما نوشت به شرط این که داخل آن شوید. گفته شد: بر شما واجب نمود. البته گفته است لَکُم و نگفت عَلَیکُم چون ورود آنها به آن شهر موجب سودی دیر یا زود ...
نا امیدی از دعا ممنوع!
نیازمندی بنده است و البته عزّ و کمال انسانیت، در پرتو ذلت و خاکساری در محضر ربوبیت حق تعالی است. حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام به یکی از یاران خویش فرمود: دعا کن و نگو کار از کار گذشته[و سرنوشت قابل تغییر نیست]؛ زیرا نزد خداوند منزلتی است که جز با دعا و درخواست به دست نیاید و چنانچه بنده ای لب از دعا فرو بندد و چیزی درخواست نکند، البته چیزی به او عطا نخواهد شد. پس بخواه تا به تو عطا شود ...
واژه ی کبر در قرآن
: این را از شما نشنیدم. فرمود: آن گونه که می پنداری نیست، منظورم جحود (انکار) بود؛ این همان جحود و انکار است. پس کبر همان انکار هر چیز جز خود می باشد. همچنین به معنای کفر و انکار خداوند هم هست. امام صادق (علیه السلام) منظورش همین بوده است. در سخنی دیگر، معمر بن عمر بن عطاء از ایشان روایت می کند: کبر ردای خداوندی است، و متکبر با خداوند در نزاع است، این سخن، بدون شک برگرفته از سخن رسول اکرم (صلی ...
"آسایش" اینها این است که "ناشناخته" باشند...!+عکس
صَبَاحاً إِلَّا جَرَتْ یَنَابِیعُ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِهِ ؛ هر بنده ای که چهل روز خود را برای خداوند متعال خالص گرداند چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می گردد . و تو حال گمان کن انسانی که بیش از چهل سال خودش را خالص کرده باشد ، چه می شود؟ ثمره اخلاص ، طلبیدن یار است و ثمره طلبیدن ، یافتن و ثمره ی یافتن و وصال و آن هم چه وصالی!!!! وصالی از نوع اتصال ، اتصالی که جدا ...
مبانی قرآنی خطبه حضرت فاطمه(س) در زمینه اخلاق و تربیت/ شکر در سیره حضرت زهرا(س)
بارت از دریافت های خاصی است که خود وجود حضرت زهرا(س) احساس می فرمود نه مطلق الهام؛ زیرا ایشان در مقام انشاء شکر است و در تعریف شکر هم گفته شده که سپاسی است در مقابل نعمت هایی که به سپاسگزار رسیده باشد پس لازمه انشاء شکر آن است که دریافت ها و الهاماتی مخصوص حضرتش بوده و چون مقام خطابه بوده و اقتضاء شرح بیشتر نداشته به اشاره کفایت فرموده است. حضرت زهرا(س) نعمت های عمومی خداوند را مورد ...
واژه ی کذب در قرآن
) فرمود: نظر شما چیست ای صیقل؟ گفت: جز تسلیم، هیچ چیز. حضرت فرمود: خداوند دو چیز را دوست دارد و از دو چیز بیزار است: تبختر در میان دو صفت، و دروغ برای اصلاح را دوست دارد. و از تبختر در راه رفتن و از دروغ برای غیر اصلاح بیزار است. ابراهیم (علیه السلام) فرمود: بل فعله کبیرهم هذا که به قصد اصلاح بود؛ یعنی آنها این کار را انجام نداده اند و یوسف (علیه السلام) هم به قصد اصلاح چنین گفت: پس قصد اصلاح ...
حجت الاسلام ابوالقاسمی: مصائب کربلا، تجلی چهره ی ولایت بود
. شرط وجود آنها و قلب آنها از صفات خدا پر است. تنها امامی که خدا صحنه را طوری برایش قرار داد، به خاطر آنچه در قلبش است جانش را فدا کند، امام حسین علیه السلام بود. تا صحنه ی عمل نباشد، ایمان در قلب تجلی نمی کند. صحنه ی عمل نماز است. لذا توصیه به خواندن نماز به صورت جماعت شده است. چون نگاه به مومنین دیگر می کنید، وگرنه در کوچه نمی شود تشخیص داد چه کسی مومن است. مصیبتهای وارد بر ...
جایگاه و ارزش بهداشت در آموزه های قرآنی
... آیه 11 سوره انفال نیز بر تاثیر آب در زدودن آلودگیها از بدن توجه می دهد که در حقیقت نعمتی است که خداوند به این وسیله سلامت انسان را تضمین کرده است. بهداشت تغذیه نیز از مصادیق بهداشت جامع و کامل، مورد تاکید آموزه های هدایت بخش قرآنی است. آیه 57 سوره بقره بر رعایت نکردن پاکیزگی و بهداشت به عنوان ظلم و ضرر بر نفس یاد می کند که بیانگر آن است که چگونه انسان می تواند با پرهیز از بهداشت ...
واژه ی کلام در قرآن
مخلوقاتش به معنای مراد می رساند، و مانعی نیست که با اصواتی که خداوند در عالم خارج یا گوش و غیره ایجاد می کند، مقارن باشد. بیهقی در الاسماء و الصفات از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت می کند که فرمود: وقتی خداوند با موسی در طور سخن گفت، به غیر از کلامی است در روزی که وی را ندا کرد، سخن گفت. موسی (علیه السلام) گفت: خدایا! آیا این کلام توست که با من سخن گفتی؟ فرمود: ای موسی! من با تو به نیروی ...
حدیثی از حضرت علی(ع) درباره ساخت مسجد جمکران
زمین خود ملحق کرده ای! خداوند، دو پسر جوان از تو گرفت و هنوز هم متنبّه نشده ای! اگر از این کار بر حذر نشوی، نقمت خداوند، از ناحیه ای که گمان نمی بری بر تو فرو می ریزد. حسن بن مثله عرض کرد: سید و مولای من! مرا در این باره، نشانی لازم است؛ زیرا، مردم، سخن مرا بدون نشانه و دلیل نمی پذیرند. امام علیه السلام فرمود: تو برو رسالت خود را انجام بده. ما، در این جا علامتی م ی گذاریم که ...
فقر و غنا نشانه بدبختی و خوشبختی نیست
تغییر دهند. یکی خدمت امام رسید و از فقر خود شکایت کرد تا حضرت به او کمکی کند؛ امام فرمود تو فقیر نیستی که به او برخورد، امام فرمود حاضری مبلغی از ما بگیری و از ما دست بکشی گفت نه؛ امام فرمود تو چنین نعمت بزرگی یعنی ولایت ما را داری. این عضو شورای عالی حوزه عنوان کرد: گاهی فقیرترین افراد غنای نفس دارند و غنی ترین افراد گدایی نفس دارند. امام علی(ع) فرمودند شجاع ترین مردم کسی است که بر هوای نفس خود غلبه دارد در حالی که تصور مردم از شجاعت چیز دیگری است بنابراین این طرز فکرها را باید تغیییر دهیم. انتهای پیام ...
سیری در ادب عاشورایی و نگاهی به تجلی آن در ادبیات انقلاب اسلامی
مضامین بلندی از حقایق متعالی اسلام را به لسان شعر در آورد و مکتب حسین(ع) را در خانه هایی از شعر و بیتهایی از شعور برای روزگاران به ودیعه گذاشت. اهل بیت(ع) چنانکه امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: اِنّا لاُمراء الکلام[40] : ما امیر سرزمین کلامیم متولیان واقعی سخن حق اند، و چون با ریسمان ولایت خلق را به عالم ربوبیت پیوند می دهند و خداوند به وسیله آنان و از طریق ام الکتاب قرآن با خلقش سخن گفته است، پس ...
چهل حدیث گهربار از امام حسن عسکری علیه السلام
نسبت به کفّار و مخالفین حجّت و دلیل است. 25- قالَ (علیه السلام) : لا یَشْغَلُکَ رِزْقٌ مَضْمُونٌ عَنْ عَمَل مَفْرُوض.([2]) فرمود: مواظب باش که طلب روزی که از طرف خداوند متعال تضمین شده تو را از کار و اعمالِ واجب باز ندارد (یعنی مواظب باش که به جهت تلاش و کار بیش از حدّ نسبت به واجبات سُست و سهل انگار نباشی). 26- قالَ (علیه السلام) : جُرْأهُ الْوَلَدِ عَلی والِدِهِ فی صِغَرِهِ ...
حجت الاسلام هاشمی نژاد: دنیا را بت قرار ندهید
آن جوان سوخت و به او مرحمت نمود و بساط ازدواج او را فراهم کرد. بعد از سپری شدن یک هفته جوان به محضر حضرت داوود علیه السلام رسید. عزرائیل به سراغ آن جوان نیامد. داوود علیه السلام به عزرائیل فرمود: تو بنا بود پس از یک هفته برای قبض روح این جوان به این جا بیایی، چرا نیامدی و پس از سه هفته آمدی؟ عزرائیل گفت : ای داوود! همانا خداوند متعال به خاطر مرحمت تو به این جوان، به او لطف کرد و مرگش را ...
نمرود در ادبیات فارسی
السلام بآتش انداخت چون سه شبانروز برآمد ابراهیم را دید برتخت آراسته نشسته و پادشاه وار تکیه زده و حله های سبز پوشیده و غلاله ی لطیف بر سر نهاده و ریاحین و طبقهای نقل در پیش و شخصی چون صد هزار نگار در پیش وی نشسته و یکی بر سر وی ایستاده با مروحه ای در دست، و یکی در پیش وی ایستاده با قدحی شراب. ابراهیم در میان آن همه تنعم می کمارید. چون نمرود لعین آن بدید آواز داد که یا ابراهیم این کرامت با تو که کرد ...
ابراهیم و اضطراب
و ایمان را که شرابی است مردافکن به چیز دیگری، به آب بی مزه ی عقلانیت هگلیان، مبدل نکرد. -2- ابراهیم، پدر ایمان به گفته ی پولس قدیس، شهسوار ایمان که همراه ایمان از همه دورتر می رود، همانند شوالیه ی دورر که همراه با مرگ از همه دورتر می رود و با آن مبارزه می کند تا آمرزیده شود آن گونه که یعقوب در بیابان آمرزیده شد، و همانند ایوب با خدا زورآزمایی می کند، آری کدام فهم بشری قادر ...
سابقه طولانی دوگانه نادان و خائن
می کنم حرف هایی که منتظری گفته بود و امام(ره) ایشان را عزل کرد و فرمود شما ساده لوح هستید ، این حرف ها را بازنشر کنند. همان حرف هایی که امام به خاطرش آرزوی مرگ کرده بود را بخوانید و ببینید چگونه حرف یک آدم ساده لوح- با اینکه به ظاهر حرف درستی است ولی- از نظر سیاسی چنان ضربه ای به نظام می زند که امام(ره) او را عزل می کند. آقای منتظری نگفت بیایید به مردم ظلم کنید، یا بیایید عرق فروشی راه ...
فتومت امام علی (ع) در جنگ احد
خَیرٌ لِّلصَّبرِِین} (نحل/16، 126) صبر را برای آنان بهتر دانست. ابن اسحاق آن تصمیم را هم به پیامبر(صلی الله علیه و آله) و هم به مسلمانان نسبت می دهد. ابوسفیان نزدیک احد آمد و بانگ برداشت: ای محمد! نبرد و پیروزی به نوبت است. روزی به جای روز بدر! به فرمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) مسلمانان پاسخ دادند: ما با شما برابر نیستیم؛ کشتگان ما در بهشت و کشتگان شما در دوزخ اند. ابوسفیان گفت: ما عُزّی داریم و شما ندارید! پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: خداوند مولای ماست و شما را مولایی نیست. آن گاه هنگام بازگشت گفت: وعده ما سال آینده در بدر خواهد بود. برچسب ها: ...
چگونه به خواندن نماز اشتیاق پیدا کرده و بر تنبلی غلبه کنیم؟
خود تحمیل نکند بلکه صرفا واجبات را انجام دهد و مستحبات را رها کند تا حالات او عوض شود. استمداد از خدای متعال و ائمه هدی علیهم السلامت برای توفیق عبادت مؤثر است. دعای اللهم ارزقنا توفیق الطاعه را تا آخر که در مفاتیح الجنان آمده بخوانید. عوامل بی حالی در عبادت: برخی عوامل بی حالی در عبادت عبارت است از: 1- حب نفس و دوست داشتن بیش از حد خود. 2- جای گیری حب دنیا و زرق و برق آن در ...
احساس مسئولیت مقابل دیگران تکلیف منتظر است
درباره حق مومن پرسیدم، آن حضرت علیه السلام فرمودند: هفتاد حق است که جز هفت حق از آنها را به تو خبر نمی دهم، چون که بر تو مهربانم و می ترسم آنها را متحمل نشوی ، عرضه داشتم: چرا ان شاء الله، حضرت (ع) فرمودند: این که سیر نشوی در حالی که او گرسنه بماند، پوشیده نباشی و او برهنه باشد، این که راهنمایش باشی و زینت او همچون پیراهنی که می پوشد، و زبان او که به آن سخن می گوید و برای او بخواهی آنچه را برای ...
واژه ی کُفر در قرآن
بِهِ (10). و به کافر علی الاطلاق به کسی گویند که منکر وحدانیت، نبوت یا شریعت یا هر سه باشد. گفته می شود: کسی که به شریعت خللی وارد کند، و ترک شکر کند به آنچه که خداوند ملزم نمود، کافر است. فرمود: مَنْ کَفَرَ فَعَلَیهِ کُفْرُهُ (11)، که بر تقابل آن دلالت دارد؛ یعنی: وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِأَنْفُسِهِمْ یَمْهَدُونَ (12)، وَأَکْثَرُهُمُ الْکَافِرُونَ (13)؛ وَلَا تَکُونُوا أَوَّلَ کَافِرٍ بِهِ (14 ...
عذاب زنان بی حجاب پس از مرگ
امیرالمومنین علی (علیه السلام) میفرماید: روزی با فاطمه (سلام الله علیها) محضر پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) رسیدیم ٬ دیدیم حضرت به شدت گریه می کند . گفتم: پدر و مادرم به فدایت یا رسول الله! چرا گریه می کنی؟ فرمود: یا علی! آن شب که مرا به معراج بردند ٬ گروهی از زنان امت خود را در عذاب سختی دیدم و از شدت عذابشان گریستم. (و اکنون گریه ام برای ایشان است.) ...
در ستایش ایستادگی
را جلب کرد. پرسید، شما که چندان سن و سالی ندارید، چرا به این زودی پیر شده اید؟ حضرت در پاسخ فرمود: سوره هود به خاطر این آیه اش مرا پیر کرد: همانگونه که دستور یافته ای ایستادگی کن و هر که با تو توبه کرده نیز چنین کند، و طغیان مکنید که او به آنچه انجام می دهید بیناست. بعد از نازل شدن این آیه خطاب به همه می فرمودند: ای مردم! کمر همت را محکم ببندید، همت به خرج داده و مهیای مقاومت شوید. و ...