سایر منابع:
سایر خبرها
تفسیر الهی شناسی گروتسک (1)
وحشی مواجهیم، که از نظر ظاهری به عنوان یک تناقض در ترکیب یا عنصر تغییر شکل است و هم با تصویر طبیعی روبه رو هستیم که در تضاد با اصول هنر و فرهنگ جهان کلاسیک در برابر ما قرار می گیرد و تبدیل به سمبلی از یک شیوه ی متفاوت برای نظم بخشیدن به واقعیت می شود. راهی که ممکن است تهدیدکننده، متجاوز و بی نظم به نظر برسد. خصوصاً در بیان عناصر جدید زشت یا زیبا. هنگامی که با اثر سیکه ایروس (2) با عنوان ...
انتخاب شورایی و مجلس خبرگان
نه در عقیده اش ملحد باشد و عدالت در انتخاب کننده همین است و از این لحاظ واجب است که وی دارای عقیده سالم و گزارنده واجبات باشد (سنهوری، 2008م، ص107). ددر خصوص انتخاب خبرگان مندرج در اصول 107، 108 و 111 قانون اساسی لازم به ذکر است، مبنای آن حجیّت شهادت خبره است که آن در تعیین صلاحیت حاکم، مورد قبول و قابل اعتماد است (عمید زنجانی، 1385، ص285). اصولاً از نظر فقهی، تشخیص دهنده همه شرایط ...
جنایت های اسیدی؛ از خلاء قانونی تا مجازات های غیرعملی در جرم اسیدپاشی
،منعکس شده است. به نظر می رسد باید به نحوی جدی راهکارهای مقابله و مبارزه با این نوع خاص خشونت از سوی دستگاه ها و نهادهای ذیربط و متولی،در اولویت قرار گیرد. درگزارش ذیل برخی از راهکارهای پیشگیرانه که می تواند تا حدودی در مهار این عکس العمل خشن مثمر ثمر واقع شود مورد بررسی قرار می گیرد. **فرهنگ سازی یا تشدید مجازات ها مدتی است که مباحث متعددی میان کارشناسان ...
فرهنگ در رسانه
به یک نمونه هنری قابل نمایش تبدیل شده است. این آثار از آن جهت در نظر مخاطب به عنوان یک اثر هنری قابل پذیرش هستند که فارغ از نگاه و تشخیص هنرمند در ارایه آنها تحت عنوان هنر، خصوصیات و مفاهیم امروزی یک اثر هنری را در تک تک اجزای خود دارند. اگرچه نمایشگاه مجموعه آثار ویم دلووی در موزه هنرهای معاصر تهران بدون نمایش نمونه هایی از شناخته شده ترین آثار این هنرمند، یعنی مجموعه خوک های تتوشده یا ...
دیدار مدیرعامل و معاونین موسسه اعتباری کوثر با مراجع تقلید و علمای اعلام
به گزارش روابط عمومی موسسه اعتباری کوثر ؛ دکتر رضایی در دیدار با مراجع عظام در تشریح آخرین وضعیت موسسه اظهار داشت: ما با گذشت چهار سال از فعالیت خود،توانستیم مجوز رسمی خود را از بانک مرکزی دربهمن 1392 دریافت نماییم و رسما جزء موسسات بانکی کشور محسوب شویم .در خلال این مدت، با تخصیص منابع در دوبخش" صنایع " همچون "شرکت های تولیدی" و "مردم" توانستیم در قسمت وام قرض الحسنه نیز اقدامات مهم و اثر گذاری را ا ...
خدا زیبا است
هر چند زیبایی شناسی سده بیستم در قیاس با زیبایی شناسی سده های قبلی، سهم کمتری به زیبایی اختصاص می دهد،ولی این مفهوم کماکان موضوع بسیاری از تأملات ومکتوبات فلسفی است. بالاخره هرچه باشد، این اصطلاح هم درمیان عموم مردم و هم درمیان هنرمندان و نویسندگان متداول است. به علاوه نمی توان گفت زیبایی را فقط به رنگ ها، خط ها، صداها و مانندآن نسبت می دهند، زیرا مردم عموماً از زیبایی نظریات علمی و از آراستگی براهین ریاضی سخن به میان می آورند. ...
سبک زندگی امیرمؤمنان علی(ع)
و دینار سرخی به ارث نگذاشت. (المناقب ابن شهر آشوب، ج2، ص95) 12- عبادت و طریق بندگی: امام به حکم آیه 56 سوره ذاریات فلسفه آفرینش انسان را عبادت و عبودیت و بندگی دانسته و بر آن مسیر حرکت می کرد. حضرت صادق(ع) فرموده است: حضرت امیرالمومنین به هنگام وضو گرفتن اجازه نمی داد کسی برایش آب بریزد و می فرمود: دوست ندارم در نمازم به درگاه خدا کسی را شریک قرار دهم. (علل الشرایع، ج1، ص 323) از نظر ...
اسد می خواست سوریه را تحویل شهید صدر بدهد
.... طبیعت انسان ها آرمانگراست اما آرمان انسان های مختلف با هم تفاوت دارد. وی به آرمان مطلق وابسته بود. یعنی خدا را به عنوان یک آرمان مطلق می دانست که باید به سمت او حرکت کرد. به سمت علم حرکت می کرد چون خداوند عالم مطلق بود. به سمت عدل حرکت می کرد چون خداوند عادل مطلق بود و همه صفات جلالی و جمالی خداوند را در نظر می گرفت تا به سمت آن حرکت کند. اگر آرمان احیاگر کوچک باشد حرکت نخواهد ...
اگر سپاه نبود دقیقا کجا بودیم؟/ دریغ از یک عذرخواهی!
...، کوشش کرده اند تا رواداری یا تساهل را به اتکاء یک پلورالیسم معرفتی پیش ببرند. در واقع، این نحو از رواداری با اذعان به حقیقت های چندگانه و پرهیز از قضاوت مواضع مختلف نسبت به یکدیگر به دست می آید؛ عیسی به دین خود و موسی به دین خود ، هر کسی نظری دارد و نظرش برای خودش محترم است ، هر کسی صرف نظر از عقیده اش قابل احترام است ، نباید راجع به یکدیگر قضاوت کنیم و ... . این ها تکیه کلام های روشنفکران و ...
مشروعیت و مقبولیت؛ یگانگی یا دوگانگی؟
حاکمیت الهی نیست، بلکه منتخب امّت و دارای اختیارات محدود قضایی و سیاسی و نه قانونگذاری است (سنهوری، 2008م، ص69-68). هدف از انتخاب خلیفه با شرایط مشخص (عدالت، علم و حکمت) (همان، ص116-111)، اجرای احکام شریعت بوده و شخص وی ضامن اجرای احکام اسلامی است. اصولاً یکی از شروط سه گانه تحقق خلافت راشده مورد نظر سنهوری، الزام خلافت به اجرای احکام شریعت اسلامی است(5) از نظر وی خلافت، عقدی است ...
بررسی کتاب نور الانوار در حوزه مهدویت
. از آن جا که موضوع نشانه های ظهور از مباحث مورد علاقه عموم مردم بوده؛ اما در تحلیل و کارکرد آن در اختیار عموم و حتی نزد برخی خواص وجود معیار مشخصی ندارد؛ راهی ساده و جذاب در فراخوانی متدینین جاهل به فرقه های انحرافی قرار گرفته و کم تر مدعی دروغینی را سراغ داریم که به این مقوله توجه نکرده باشد. از این رو، مبلغان فرقه بابیه و بهائیه از این دستاویز بهره برده و جامعه به ستوه آمده ایران در ...
اوصاف زمین از دیدگاه قرآن و روایات
را بر گرده خود نمی پذیرفت و حتی از لحاظ شدت حرارت جهنمی مانع از تولد آب و سایر اصول زندگی بوده، و با حرکاتی پر اضطراب و ناهنجار هم چون حیوان وحشی و جنگلی در فضای بیکران آسمان سرگردان بود. سپس خدا آن را رام و راهوار فرمود تا زندگی و راه پیمائی و به دست آوردن رزق فراوان و شایسته بر گرده پهناور آن فراهم آورد. حرکات اضطراب آمیزش به وسیله کوبیدن میخ های بلند کوه های تعدیل گشت ...
فرهنگ در رسانه
.... مورد دیگری که بادیگارد را به اثری پیشروتر از آژانس شیشه ای تبدیل کرده اهمیت مسئله علم و نسبت آن با انقلابی گری است. اگر در آژانس شیشه ای حاج کاظم و عباس نماد جانفشانی در برابر متجاوز و محدود به یک دوره تمام شده به نظر می رسیدند اما در بادیگارد حیدر و میثم زرین، نسبت واضحی با رشد و پیشرفت علمی کشور دارند و اینجا دیگر صرف مسئله امنیت در یک جنگ نظامی علیه دشمنی که به خاک میهن هجوم ...
دردهای مردم از جنس روشنفکران نیست/ برای دیده شدن آثار برگزیده جشنواره انقلاب کاری نشده است
تاریخی انقلاب، دستم خالی است. یعنی اطلاعاتم واقعا خیلی کم و سطحی بود و چون کار برای نوجوان بود، موضوع خیلی دقیق تر و حساس تر می شد. برای همین چیزی حدود چهار ماه فقط صرف تحقیق و پژوهش شد. از مطالعه کتاب های داستانی و تاریخی در مورد انقلاب تا سر زدن به آرشیو مجلات و کتاب های کتابخانه حوزه هنری و گشت و گذار در سایت های مختلف. این خودش برایم منبع خیر شد. چون واقعا به اطلاعات و نکات برجسته و مهمی ...
اعتبارسنجی روش شناسی اجتهادی در تولید علوم انسانی
از این روش دفاع کرده ایم. در این بحث منحصرا به این خواهم پرداخت که آیا روش اجتهادی از اعتبار معرفت شناختی برخوردار است یا نه؟ و اگر هست، چگونه؟ فرض های به کارگیری روش اجتهادی در تولید علم دینی زبان دین ناظر به واقع است و قضایای توصیفی غیر ارزشی و اخباری دین، به واقع نظر دارد. قضایای انشائی دین نیز با توجه به موازین و نشانه ها به نفس الامر باز می گردد ...
پاسخ فدراسیون فوتبال به گزارش کمیسیون اصل نود منتشر شد
و لذا این ترکیب همراهی با هیچ فردی نیست چون مطابق اساسنامه الگوی فیفا آرایش شده است و و فردی که به اصول و مبانی مجامع فدراسیون هاآگاه نیست و در دوره های بین المللی مدیریت فوتبال حتی یک بار شرکت نکرده، نمی تواند براساس ذهن خود ، ساختارفوتبال را نقد یا نفی کند لذا نظر کمیسیون در مورد ترکیب مجمع صحیح نیست. 11- در مجمع عمومی فوتبال 31 استان کشور به علاوه منطقه آزاد کیش ( به تجویز وزارت ...
ملاک صدق گزاره های دینی چیست؟
دعاوی اسلام نشد و ادله تجربی یا عقلی طلبید، از آنجا که گزاره های اسلامی از عالم واقع حکایت می کنند و به سبب استناد به وحی ، کمترین خدشه ای بر آن ها وارد نیست (به شرط صحت سند و قطعیت دلالت)، می توان آن ها را به واسطه شواهد تجربی یا عقلی نیز آزمون و تأیید کرد. در اینجا گام دوم (سنجش و اثبات گزاره های اسلامی بر اساس شواهد تجربی یا عقلی) به معنی دست کشیدن از اعتبار استقلالی و ذاتی متون دینی نیست، بلکه ...
یادکرد امام مهدی(عج) ضمن بیان پدیده هایی در طبیعت
خوانده است (طباطبائی، 1417، ج12: 143-145). او در طرح خلقت دنیا به مفاهیم و موجودات برتر در غیب نظر داشته و هر شیء و قاعده ای را در دنیا مثال و نمونه ای از اشیا و قواعد فرامادّی در عوالم بالاتر آفریده است. او خورشید را مثال و نشانه ای برای وجود هدایتگر رسول الله6 قرار داده است که به نور هدایتش همه موجودات عالم انسانی روشن می شود و ماه را آیه ای برای وجود مبارک امیر المومنین(ع) آفریده که بیش ...
حکما در هر جا و متعلق به هر دورانی باشند به یکدیگر می رسند
شرایط بنیادی آن می داند. در شواهدی از آثار سعدی وی آدمیت را شامل عقل و علم و ادب و هنر و جوانمردی و لطف و فضل و احسان و دل به دست آوردن دانسته است. فضائلی که سعدی بر می شمارد فضائل پنج گانه ی کنفوسیوس را در بر می گیرد و در چند مورد چون تلازم عقل و علم و هنر از آن فراتر می رود. مجتبایی ضمن شرح مصادیقی بر این نکته تصریح داشت که از نگاه کنفوسیوس آدمیت به انسان دوستی منحصر شده است؛ وی از آن ...
تأثیر تشیع بر ابنیه به قلم مرحوم جابر عناصری
و اهل بیت، و تکایا محل تجمّع ذاکران و واعظان و خطیبان، و مکتب خانه ها هماغوش عطر گل محمّدی و قدمگاه ها نظر کرده، و خانقاه ها ویژه سرسپاران مولی الموحّدین، حضرت علی بن ابی طالب(ع) ابوتراب، و ضریح اولیا و امامزاده ها مزیّن و منوّر به گل دانه های کلامی و اشعار دلنشین و همه یادآور شکوه و بزرگواری اولیاءالله اند و حتی سیاه چادرها و آلاچیق های عشایری این کوچندگان ساده دل با عَلَم سیاه بر بالای خیمه ها ...