سایر منابع:
سایر خبرها
ریاست جنتی بر ارشاد، در سالی که گذشت (بخش دوم)
خیابان های اطراف آن برگزار شد. ازدحام جمعیت در آن مراسم به اندازه ای بود که خیابان های استاد شهریار، حافظ و چهارراه ولیعصر مسدود شدند. ازدحام جمعیت و شلوغی تا بهشت زهرا (س) ادامه داشت و برای دفن پیکر این خوانندهٔ جوان مشکلاتی پیش آمد که پس از انتقال او به سردخانه، در زمان مناسب تری به خاک سپرده شد. حاشیه های مربوط به درگذشت این هنرمند و اظهار نظر ها دربارهٔ او تا مدت ها ادامه داشت تا جایی که ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...
استاندار: ترویج فرهنگ همنوایی برای توسعه گلستان یک ضرورت است
هایی همچون زاینده رود اصفهان تاکید کرد وافزود: فرهنگ سبز و انجام معماری سبز راه توسعه و جاذبه دار کردن این شهر تاریخی است. استاندار گلستان همچنین با ارایه گزارشی از پروژه های عمرانی استان درسال 93 و نیز با اشاره به سفر کاروان تدبیر و امید به گلستان، خاطرنشان کرد: دولت طی سال جاری اقدامات عمرانی خوبی برای توسعه و رونق استان انجام داده یا مقدمات آن را فراهم کرده است. صادقلو، منطقه آزاد ...
اصفهان در سالی که گذشت / امید به احیای زاینده رود در سفر روحانی
...، مهمترین محور مورد تاکید رییس قوه مجریه برای مقابله با مشکل کم آبی در سراسر کشور است. بر اساس نتایج این تحقیق که توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان، از هفت سخنرانی و گفت و گوی رییس جمهوری استخراج شد، ضرورت مدیریت بر منابع آبی، مصرف بهینه و استفاده از روش های علمی و نوین آبیار به عنوان مهمترین راهکار مقابله با کم آبی توصیه و مورد تاکید دکتر روحانی قرار گرفته است. همچنین ...
هرمزگان از تلاقی رویا و بیداری تا تاریخ 10 هزار ساله
طبیعت گرفته است. اهالی بشاگرد کفش خود را نیز که سُواس نامیده می شود را نیز با استفاده از برگ درختان نخل می بافند که سبکی و سادگی مهمترین ویژگی آن بوده و به عنوان یکی از صنایع دستی منطقه نیز شناخته می شود. درباره وجه تسمیه یا دلیل نامگذاری این شهرستان نیز معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان می گوید: بَش به معنای قسمت و کَرد به معنای انجام دادن است که از ...
نکات حیرت انگیز حرف های سرمربی
المپیک قطعا اتفاق مهم تری است نسبت به درخشش تیم ملی در دو مسابقه دوستانه، آن هم در حالی که تیم بزرگسالان کلی مهاجم دارد و شاید مثلا به یکی مثل جهانبخش آنقدرها فرصت بازی نرسد. * فرق ایتالیا با سوئد چیست؟ حیرت انگیزترین بخش از سخنان کی روش جایی است که او در مورد بازی های دوستانه تیم ملی حرف می زند. مربی پرتغالی از رویارویی با شیلی و سوئد به عنوان فرصتی استثنایی یاد می کند که قبلا ...
دشمنان نه تنها فرزند آوری که هسته خانواده را نشانه رفته اند
است در ایران سن جمعیت فعال بیکار است. دولت یا مجلس اگر زیر ساختها را فراهم نکند مردم بدون برخورداری ازشغل، درآمد و مسکن چگونه می توانند فرزند آوری داشته باشند؟ از زمانی که مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را مطرح نموده اند مسؤولان به اجرایی کردن آن چه میزان اهتمام داشته اند؟ هنگامی که از چادر مشکی تا نخ و سوزن و تسبیح از چین و ترکیه وارد می شود چگونه باید منتظر رونق تولید و اقتصاد داخلی و در نتیجه ...
زمینه ها برای درونزایی و برون نگری اقتصاد فراهم است
واردات برای تولید در جهت صادرات.اقتصاد خودکفایی می گوید باید حداقل واردات را داشته باشیم و از منابع داخلی استفاده کرد، اما در اقتصاد درونزای برون نگر روش به گونه ای دیگر و معتقد است ماشین آلات قطعات و فناوری را وارد نماییم، ولی جهت گیری بر مبنای واردات در جهت تولید برای صادرات باشد. * اقتصاد برونگرا به کدام بخش از اقتصاد تکیه دارد؟و چرا این مسأله در کنار اقتصاد درونزا مطرح می شود؟ ...
کرمان در سالی که گذشت/ توسعه اقتصادی و همگرایی سیاسی
به گزارش ایرنا پهناورترین استان ایران با وجود برخورداری از مزیت های بی شمار اقلیمی، جغرافیایی، انسانی، مواد معدنی، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل و ... اما با درجه مطلوب توسعه یافتگی فاصله محسوس دارد و به همین دلیل است که عمده انرژی و وقت مدیریت استان در یک سال و نیم اخیر صرف فعالیت های اقتصادی و توسعه ای شده است. این مطلب به گفته استاندار کرمان بدین معنا نیست که به بخش های دیگر مانند فرهنگی و ...
خوب و بد خودروسازی ایران در سال 93
به گزارش دنیای خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، اگر مروری بر رخدادهای صنعت خودرو طی سال 93 بیندازیم، متوجه می شویم که طی آن صنعت خودرو توانسته خود را از بحران تولید نجات بدهد و در آستانه زندگی دوباره با شرکای خارجی بی وفایش قرار بگیرد. آن طور که کارشناسان عنوان می کنند، افزایش تولید و فراهم شدن مقدمات بازگشت خودروسازان خارجی دو اتفاق خوشایند خودروسازی ایران در سال 93 به شمار می روند و در کنار آنها ...
اساتید زبان فارسی در چین فرا رسیدن نوروز را گرامی داشتند
دانشجویان و اساتید حوزه فرهنگ و ادب فارسی در چین را پیام رسانان صدیق دوستی دو ملت بزرگ و با فرهنگ ایران و چین نامید و از آنان به عنوان کسانی که درخت ستبر زبان فارسی به همت آنان تنومند می شود، نام برد. وی از زبان و ادبیات به عنوان یکی از ابزارهای مهم و تاثیرگذاری نام برد که توانسته است همانند یک پل ارتباطی دو فرهنگ کهن و با قدمت ایران و چین را تا به امروز به هم مرتبط کند. سفیر ایران در ...
دستور رئیس کتابخانه ملی برای تشکیل کمیته بررسی ملاحظات طرح فیپای مختصر/ درخواست فعالان نشر و صاحب نظران ...
...، مدیر نشر ثالث در واکنش به تحول طرح فیپا و جایگزینی فیپای مختصر با فیپای کامل گفت: فیپایی که قرار بود ظرف مدت 48 ساعت برای کتاب ها صادر شود بیش از بیست روز طول می کشد و ادعای کتابخانه ... علی اکبر اشعری: روش کتابخانه ملی برای صدور فیپا نامناسب است/ استانداردهای کتابداری را زیر سوال نبریم علی اکبر اشعری، عضو هیات امنای خانه کتاب و مدیر پروژه باغ کتاب تهران از مدیران ...
احمد شهید به طور رسمی با تروریست ها همکاری دارد
استفاده ابزاری کنند. اشکال دیگرمان نسبت به گزارش احمد شهید این است که گزارشگرها به طور کلی و گزارشگر ویژه یک چارچوب کاری مصوب دارند که باید در آن چارچوب کار کنند. به عنوان مثال گزارشگر نباید وارد تبلیغات علیه کشور موضوع اش شود ولی هنوز مرکب حکم احمد شهید هنوز خشک نشده بود که از یک تلویزیون به تلویزیون دیگر می رفت و علیه ما مصاحبه می کرد و تبدیل به یک هنرپیشه رسانه ای شده بود. ما در دنیا ...
استاد دانشگاه قم: اکتفا کردن به ذکر مصیبتها باعث عقب ماندن از کاروان علم و فرهنگ اهل بیت(ع) می شود
یابیم که افراد آن ولو اندک از روابط ایمانی برخوردار بوده و یک جامعه توحیدی به تمام معنا را پدید آورده باشند به نحوی که در آنجا در عین آزادی و آزادگی بندگی خدا آنچنان در وجود تک تک آنها نهادینه شده باشد که فقط حق حاکمیت داشته باشد و حرف اول را بزند و از خود بینی اثری نباشد. این استاد دانشگاه بیان داشت: لازم است در کنار بررسی رفتارهای جزئی حضرت زهرا(س) که یقینا تا اندازه ای در احادیث و تاریخ ...
فوتبال نباید ملوک الطوایفی اداره شود
به گزارش گروه "رسانه ها" خبرگزاری تسنیم ، زاده ملایر است و دکترای تربیت بدنی دارد؛ آخرین فردی بود که در کابینه حسن روحانی به وزارت رسید ،آن هم در حالی که وقت قانونی تعیین وزیر گذشته بود. با توجه به نوع رویکردهایش در فضای پرتضاد و حاشیه ورزش، خیلی زود چهره رسانه های پرتعداد کشور شد. او از ایده هایش در ورزش می گوید و برخلاف تصوری که وی را مخالف فوتبال می دانند، می گوید که فوتبال مظلوم است و باید ...
نگذارید دلواپسان شیرینی طرح تحول سلامت را به کام ملت تلخ کنند
بایست بررسی شود. در بخش اجرا 2 سوال دیگر باقی است. الان صحبت بر سر این است که چندین هزار میلیارد تومان پول در نظام سلامت هزینه شده است. به هر حال شرکت هایی در حوزه دارو، ملزومات و حتی تجهیزات پزشکی از آن منتفع شده اند. چه اشکالی دارد که وزارت بهداشت به هر بیمارستان بگوید، لیست شرکت هایی که منتفع شده اند، به ریز در سایت خود بگذارد. بد نیست که معلوم شود، این پول کجا رفته است، چون برخی از ...
گلر استقلال: به خاطر علی دایی به پرسپولیس رفتم!!
تعریف می کنند. می خواستیم نظرت را به عنوان یک ملی پوش بپرسیم. اولاً خیلی خوشحالم که این مربی به ایران آمد. شاید باورتان نشود ولی خیلی از اصول اولیه دروازه بانی را ایشان به ما در تیم ملی یاد داد و ساعت ها برای مان وقت گذاشت. گاسپار واقعاً یک مربی حرفه ای و بادانش است که امیدوارم فوتبال کشورمان بیشتر از توانایی های او بهره ببرد. نظرت درباره کارلوس کروش چیست؟ به جرأت می گویم ...
بازار گرمی تلویزیون و دلسردی مردم در نوروز
رسانه ها در مورد جذب و حفظ مخاطب افزایش یابد . زیرا اگر رسانه ای نتواند مخاطب را ترغیب، ارضاء و متقاعد سازد، مخاطب به جستجوی رسانه های رقیب خواهد رفت . به هر تقدیر امیدواریم مسؤولان و برنامه ریزان تلویزیون در تهیه و تولید سریال ها و فیلم ها بویژه در تولیدات ویژه عید نوروز بجای بحث کمی پر نمودن تایم آنتن، به کیفیت فنی و محتوایی برنامه ها نیز بیندیشند تا روز به روز مخاطبین فهیم خودشان را بیشتر از پیش از دست ندهند هر چند که همه واقفیم تهیه و تولید فیلم و سریال های تلویزیونی امری سخت و دشوار است تا رضایت خاطر مخاطبین فراهم آید. ...
بزرگان چه کتبی را برای مطالعه پیشنهاد می دهند؟
به گزارش " بوشهرنیوز "، این روزها وضعیت نشر کتاب های الکترونیک و رونقی که نسخه های اینترنتی نظیر پی دی اف و دانلود سایر نسخه ها برای مخاطبان فراهم می کند شاید باید جای مطالعه آثار مکتوب را گرفته باشد، اما اگر برای هر قشری از جامعه این اتفاق افتاده باشد باز هم شاهد این هستیم که فرهیختگان و اساتید قدیمی از این امکانات کمتر استفاده کرده و حتی اگر کورسویی برای مطالعه کتب مکتوب برایشان وجود داشته باشد ...
حاج احمد و همسرش چگونه آشناشدند؟
ایشان حمله می کنند و همسر ایشان فرزندشان را سقط می کنند و جریان هایی از این دست که بگذریم. - با این حال شما پذیرفتید؟ بله - از زندگی خود با احمدآقا تا پیروزی انقلاب بگویید این سؤال خیلی کلی است و 7، 8 سال را شامل می شود اما سعی می کنم در چند عنوان کلی جواب شما را به اختصار بیان کنم. اول بعد علمی ایشان است. احمد بعد از اینکه دیپلم گرفته بود به دروس حوزوی روی ...
کنگره و کاخ سفید ادای پلیس خوب و بد را درمی آورند
. حتی اگر این موضوع هم حل بشود به یک موضوع دیگری می پردازند. ولی اگر از من بپرسید به عنوان یک شهروند ایرانی، اوباما باید چه کار کند؟ باید یک تصمیم ساده بگیرد و حقوق جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسد. نمی شود در موضوع ان پی تی، در موضوع پیمان معاهده عدم گسترش سلاح ها ما دو جور اعضا داریم؛ یکی اعضای درجه یک و دیگری اعضای درجه دو و ایران جزو اعضای درجه دو است و حق ندارد حقوق خودش را اعمال بکند. به نظرم ...
10 بازنده بزرگ ورزشی ایران در سال 93
علی اکبری کمی زودتر از نعمت پور مسجل شده و به دلیل سابقه قبلی حکم محرومیت مادام العمر از سوی فیلا برای او در نظر گرفته شده بود. 10- پیام صادقیان (فوتبال) اگر شما یک فوتبالیست جوان باشید یا استعدادهایی ویژه و چشمگیر اما - بنا به هر دلیلی - تصمیم بگیرید این استعداد را هدر بدهید و فوتبالتان را نابود کنید، از چندطریق می توانید این خودزنی را به سرانجام برسانید. مثلا می توانید با ...
کردستان در سالی که گذشت
کشور به این همایش ارسال شده است که 16 مقاله در قالب سخنرانی و 50 مقاله نیز به عنوان پوستر انتخاب شده است. چهارمین دوره مسابقات ملی رباتیک آزاد کردستان روز چهارشنبه 20 اسفند با حضور تیم هایی از استان های سراسر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار شد. آمادگی برای حضور مهمانان نوروزی در آستانه عید نوروز و تعطیلات به مانند سایر استان های کشور، مسوولان کردستانی نیز امکانات استان را برای حضور مهمانان نوروزی فراهم می کنند.ک/4 3033/ ...
بیضایی نقش آفرین ماندگاری نمایش های ایرانی
به دیگر نمایش های ایرانی گرایش پیدا کرده اید؟ اوایل روی تعزیه متمرکز بودم و سال56 زمانی بود که به خواست علی نصیریان رییس اداره تئاتر رفتم برای کارشناسی تئاتر در زنجان. آن موقع فارغ التحصیل شده بود و رفتم پیش استاد نصیریان و ازش کار خواستم و من هم به زنجان فرستاده شدم که مدیرکل فرهنگ و هنر وقت زنجان آندرانیک هوویان بود. آنجا یکی، دو نمایشنامه کار کردم که هر دو ساختار اجرایی تعزیه را داشتند ...
قرار نیست جای کسی را بگیرم
... راستش من خودم هم هیچ وقت متوجه نشدم چرا آن حرف مطرح شد. چون ممنوع الکار نبودم . در واقع تا آخرین روزهای سال 92 ممنوع الکار بودم ولی فکر می کنم همه آنها یک سوءتفاهم بود چون چیزهایی مطرح می شد که من هیچ نقشی در آن نداشتم. مثلاً یک کاری از من با عنوان تا تو عاشقانه بودی را ابراهیم حامدی خوانده بود و من هم مثل خیلی های دیگر،آن قطعه را در سایت ها شنیدم و غافلگیر شدم.چون من این ترانه را ...
چهارشنبه سوری
رسوم ایرانیان قدیم دارد که به اجمال پاره ای از این همانندیها را یاد آور می شود لُرْک یا آجیل مشکل گشا یکی از مراسم بسیار مورد توجه شب چهارشنبه سوری،تشریفات فراهم آوردن آجیل مشکل گشا می باشد.این آجیل وجهی تمثیلی دارد.هر کس که مشکل و گرفتاری داشته باشد با تشریفاتی این آجیل هفت مغز را تهیه و به عنوان نذر و فدیه میان دیگران پخش می نماید.بی گمان در شکل اولیه،این تقدیم و اهدایی بوده ...
ساده اندیشی درحوادث و مبالغه در قدرت باعث غفلت راهبردی می گردد
جلب اعتماد عمومی میگردد، تامینِ و حفظ امنیت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و رفع مشکلات معیشتی شهروندان است. 7. فراهم نمودن زمینه های وحدت، برادری، افزایش آستانه صبر و تحمل مردم و سعه صدر مسئولین میتواند به عنوان یک مؤلفه اثرگذار در جامعه نقش موثری را ایفا نماید. 8. با استفاده بهینه از منابع عظیم و با نشاط مردمی و مسئولین دلسوز فراجناحی، قدرت هوشمند که همانا قدرت سخت و نرم میباشد ...
سنت برگزاری مراسم حلبچه در ایران چگونه متولد شد؟/از اسفند 68تا اسفند 93
برنامه ترغیب کرد، چه رسد به اینکه در انجام آن همکاری نمایند. روز مراسم نزدیک بود و بعد از تلاش زیاد و دغدغه ی شخصی در مورد نحوه ی برگزاری آن، مقدمات کار فراهم شد. در برپایی نمایشگاه عکس حلبچه، در سالن روبروی آمفی تئاتر دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، برخی از دانشجویان با رغبت شرکت داشتند. قرار بود در برنامه استاد هه ژار(عبدالرحمن شرفکندی) هم از کرج تشریف بیاورند و سخنرانی کنند ...
بولتن موسیقی ؛ مجلۀ خبری روزانۀ موسیقی (26 اسفند)
سمفونیک داده شده تنها حرف نیست و عملی خواهد شد. این نکته را هم عنوان کنم که حقوق نوازندگان برای اجرای این پروژه همین امروز پرداخت خواهد شد. علی رهبری در خصوص استفاده از آهنگسازان ایرانی نیز گفت: سعی خواهیم کرد که در رپرتوآر اجرایی به آهنگسازان ایرانی نیز توجه کنیم و از رهبری که به ارکستر به عنوان مهمان می آید خواهیم خواست که به قطعات آهنگسازان ایرانی نیز توجه کنند. در واقع سعی خواهیم ...
بولتن تئاتر ؛ مجلۀ خبری روزانۀ تئاتر (26 اسفند)
.... گروه ها در طول 15 روز مدنظر از عوامل خود برای انجام تمام امور فروش بلیت، خدمات سالن و باقی فعالیت ها استفاده خواهند کرد. عضو شورای هنری سالن قشقایی با اشاره به افزایش بودجه 250 میلیون تومانی این سالن به 270 میلیون تومان، تأکید کرد: روزانه به هر گروه مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان سوبسید بابت مطالعه، تجربه، برنامه ریزی و تمرین استقرار گروه ها پرداخت می شود که البته روش و زمان ...