سایر منابع:
سایر خبرها
با این اثر باید توجه داشته باشیم که مخاطبان انگلیسی زبان هدف مولف بوده اند. گاه مخاطبان در رویارویی با متونی با دو زبان منطقی دچار بدفهمی می شوند؛ این دست متون با بهره گیری از زبان منطق جدید رویکردهای منطق قدیم را طرح و عرضه می کنند؛ باید این نکته را همواره در نظر داشته باشیم. مخاطب انگلیسی زبان در روند خواندن منطق با منطق جدید آشنا می شود؛ اما منطق جدید برای مخاطبان فارسی زبان هنوز جزو واحدهای ...
نظر این جانب این پیش فرض ها واضح هستند و نیازی به توضیح ندارند. البته من لیست خودم را بر لیستی که اشتنمارک بیان کرده است ترجیح می دهم؛ هر چند اشتراکات آنها بسیار زیاد است. *آقای دکتر گلشنی! آنچه شما به عنوان مبانی متافیزیکی علمی همچون فیزیک به آن اشاره می کنید، یکسری اصول فلسفی است که ضرورتا ریشه در باور های دینی ندارد. مواردی از این دست که واقعیتی هست، واقعیت نظم دارد، واقعیت قابل ...
مکتوب نموده است (هاشمی، 1385: 236). اگر عبدالکریم سروش جنبه معرفتی دین را مطمح نظر خویش قرار می دهد، شبستری رویکردی وجودی به دین دارد و این نگاه فردگرایانه به دین او را از سلف خویش علی شریعتی جدا می کند؛ چراکه رویکرد شریعتی به دین حداکثری و ایدئولوژیک است؛ این در حالی است که شبستری یک روشنفکر سکولار مسلمان است که تلقی مدرنی از سنت دارد و بر این باور است که ذات گرایی آفت تفکر و فلسفیدن است ...
جمله اسلام - تسر ی داده شده است(10اسفند 1379 . ) این در حالی است که در نگرش اسلامی، مردم سالاری به هیچ وجه به معنای نفی ارزش مداری نبوده و در حقیقت ، حقوق توده های مسلمان، مد نظر می باشد و این تصور که می توان ایمان و ارزش های دینی مردم را به بازی گرفت و با طرح دموکراسی به جنگ مبانی ارزشی نظام سیاسی اسلام رفت باطل بوده، با معنای "مردم سالاری دینی" همخوانی ندارد . به همین خاطر است که رهبر انقلاب ...
در تاریخ 2 اسفند 1394 متنی با عنوان خنثی سازی اندیشه ی انتقادی به قلم حسین توکلی در سایت فرهنگ امروز منتشر شد. این متن درواقع نقدی بود بر کتاب فرهنگ مقدماتی اصطلاحات روان کاوی لکانی. بعد از انتشار این مطلب مهدی رفیع یکی از مترجمان کتاب در یادداشتی تحت عنوان نقد به مثابه ترور فرهنگی: تبارشناسی پایان های زوال در مقام پاسخ برآمد که در تاریخ 28 فروردین 1395 در همین سایت منتشر گردید. متن پیش رو قسمت دوم پاسخ توکلی به جوابیه رفیع است که در ادامه می آید. فرهنگ ام ...
باقی می گذارد. توصیف نظریه جدید، به این که اولاً سخن از دیدن پیامبر و نه شنیدن ایشان میراند، و ثانیاً قرآن را خالی از مجاز و سراسر بیان حقایقی رؤیت شده توسط پیامبر می شمارد، آن را قوی و ساده نمی سازد، زیرا نظریه، یک قید اضافه دارد: اینکه زبان قرآن، زبان رؤیا، زبانی نامتعارف و تنها با خواب گزاری - به منزله فن غریبی بسیار پیچیده تر از علوم ادبی- قابل فهم است، چنانکه آقای سروش، خود نوشته ...
، مطلق آگاهی است؟ آیا باور صادق موجه است؟ آیا معلومات نظری، علوم کاربردی و مهارت های عملی را پوشش می دهد؟ آیا مبتنی بر عقل، تجربه، نقل و شهود (درک باطنی) است؟ آیا دین روش های دیگری برای کسب معرفت برشمرده است؟ به نظر این جانب علم در قرآن و روایات به مفهوم بسیار عام دانش بکار رفته است و به همین جهت به علم نافع و علم غیر نافع تقسیم شده است. البته قران و روایات دائره المعارف علوم نیست؛ زیرا ...
ی حقایق و ارزش هایی که از طریق وحی یا الهام یا هر طریق قطعی دیگر، مانند عقل، برای هدایت و سعادت انسان ها بر پیامبران نازل می گردد. توضیح این که: پاره ای از معارف، از طریق عقل ، حس و تجربه و نقل به دست می آیند. علوم و معارفی چون فلسفه ، ریاضیات ، منطق ؛ علوم تجربی طبیعی مانند شیمی ، فیزیک ، زیست شناسی ؛ علوم تجربی انسانی مانند روان شناسی ، جامعه شناسی ، اقتصاد ، علوم تربیتی ، مدیریت و نیز ...