سایر منابع:
سایر خبرها
هوا و هوس برای انسان حاصل می شود، رأی می گویند، و... این که در روایات "رأی" اضافه به ضمیر شده است (= مَن فَسَّر القرآن برأیه...) دلیل بر آن است که مورد نهی عبارت است از این که مفسّر استقلالا و با تکیه بر ابزار و آلاتی که برای شناخت کلام عربی دیگران به کار می برد، بخواهد کلام خدا را بفهمد؛ در حالی که آیات الهی اگرچه کلماتی جدا و منفصل از یکدیگرند، ولی در عین حال، کلامی متصل و مربوط به یکدیگرند ...
... انعمت علیهم چه کسانی هستند؟ جواب آن را که خداوند به چه کسانی نعمت داده است را می توانیم با یک آیه بیان نماییم: "و من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا"(5) یعنی "و آنان که خداوند و رسول را اطاعت کنند البته آنان (یعنی اطاعت کنندگان از خدا و رسول) با کسانی که خداوند به آنان انعام (لطف و عنایت کامل ...
دستور حق به تمام معنا انجام می دهند اما برای خودشان معصیت حساب می شود، لذا رسول خدا در نیمه های شب از بستر بلند می شوند و ناله می کنند و این بیانات را خطاب به خدای متعال عرضه می دارند: اللَّهُمَّ لَا تَنْزِعْ مِنِّی صَالِحَ مَا أَعْطَیْتَنِی أَبَداً- اللَّهُمَّ وَ لَا تَکِلْنِی إِلَی نَفْسِی طَرْفَةَ عَیْنٍ أَبَدا و در ضمن عبارت لطیفی می فرمایند: مرا به خودم وا مگذار، واگذاردن اولیاء الهی به خودشان ...
شأن نزول این آیات اظهار کرد: در زمان پیامبر(ص) میان دو نفر در رابطه با زمینی اختلاف پیش آمد که یکطرف امام علی(ع) بود؛ امام(ع) به آن شخص فرمودند برویم نزد پیامبر(ص) و هر حکمی ایشان کرد من قبول دارم، ولی یک منافقی آنجا بود و گفت پیش رسول خدا نروید و نزد یک قاضی یهودی بروید ولی امام علی(ع) استنکاف کرد. رفیعی بیان کرد: خبر به خود این قاضی رسید و با اینکه غیرمسلمان بود حرف خوبی زد و وقتی این مطلب ...
در تئوری "رویاهای رسولانه بود. رسالت پیامبران، به ویژه رسالت پیامبر اسلام از موضوعات کلیدی قرآن است. رسول در زبان عربی نامه رسان است و پیامبران اصطلاحاً نامه پروردگار را به امت ها می رساندند. در برنامه رسالت، مردم "هدف”، و پیامبران "واسطه”اند. خدا رسولان را برای بشارت و انذار فرستاد تا مردم پس از پیامبران حجتی علیه خدا در گمراهی نداشته باشند (نساء 165). این حقیقت از شدت وضوح نیازی به ارائه آمار ...