سایر منابع:
سایر خبرها
تأثیر اندیشه های غزالی بر ملاصدرا - ملاصدار وامدار غزالی است
مایل به آخرت, گویا اشاره ای است به ثمره فقه, چون اصل فقه, علم به خدا و فرشتگان و کتابهای آسمانی و پیامبران و روز جزاست. در ادامه سخنان غزالی را در باب فقه و فقیهان نقل می کند. در تفسیر, ملاصدرا چند صفحه از سخنان غزالی نقل می کند که درباره دانشهای دنیوی و اخروی است, یکی از دانشهای دنیوی را فقه متداول می داند. (فاعلم ان اقرب ما یتکلّم الفقیه فیه من الاعمال الّتی هی ...
روش تربیتی موعظه؛ چالش ها و آسیب ها با تأکید بر آموزه های قرآنی
معارف حقّ و متقنی می داند که به انسان سود بخشد و او را به کمال برساند. او در تفسیر آیه 269 سوره بقره، حکمت را قضایای حقّه ای می داند که مطابق با واقع باشد. راغب اصفهانی حکمت را رسیدن به حق از راه علم و عقل می داند. فخر رازی حکمت را واجد دو معنا می یابد که یکی علم و دیگری نحوه درست انجام امور است (ر.ک؛ فخر رازی، بی تا، ج 2: 348). برخی در تبیین حکمت در قرآن، آن را علمی راست بین تلقّی ...
پاسخ دختران جوان به یک سؤال؛ چرا بدحجابی؟
به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، سخن گفتن در مقوله حجاب، کار ساده ای نیست؛ زیرا در اوضاع کنونی جامعه ما، پس از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی، معضل بدحجابی، نیاز به یک بازنگری جدید دارد. زیرا اقدامات انجام شده در مباحث مربوط به مقابله با بدحجابی تا کنون به ثمر ننشسته و
آزمودن و عهد بستن
خود را نو کند و این نوکنندگی و نو شوندگی از خصایص فطری انسان است ، چرا که ، انسان از یک سوی صاحب خرد و تعقل است ، و از سوی دیگر تحول خواه و تغییر طلب و احسن الحال خواه ؛ بنابر این ، امورات فردی و اجتماعی بشر با اتکا به فطرت و حق و عقل و آزمودگی از یک سو ، و وفاداری به عهود و عقود از سوی دیگر و تجدید پیمان ها و میثاق ها از جانب سوم ، نظم و نسق پیدا می کند . عهد بستن ها در زندگی اجتماعی انسان ...
نقد نظریه حداقلی در قلمرو فقه اسلامی / دین دنیایی و آخرتی
غیردینی نخواهد داشت؛ یعنی برای اکثری شدن، دست از فقهی بودن و دینی بودن برخواهد داشت. نشستن و برای حل مشکلات اجتماعی و دنیایی فکر عقلایی کردن، کاری است که همه جای دنیا می کنند و حاجت نیست نامش را فقه دینی بگذارند و در آن صورت، دیگر التزام به تطهیر شرعی هم فی المثل، واجب نیست و هم هر چه علم بهداشت می گوید، به همان باید عمل کرد. خلاصه این راه حل که اکثری کردن اقلی است، در حقیقت منتهی به نفی ...
وصف حضرت صادق(ع)
است امام صادق سیر چرخ کهن از تو است امام صادق همگان را سخن از تو است امام صادق تا که این چار ام و هفت اب و نه طاق است مؤمن طاق تو در عالم هستی طاق است دهر دانشگه و استاد سخن دانش تو کلّ قرآن سخن داور و برهانش تو حق به دور تو کند گردش و میزانش تو مؤمن پاک بود پایه ی ایمانش تو درد جان نیز طبیبش تو درمانش تو علم نور است ولی مشعل تابانش تو ...
حجاب مانع آلوده شدن جامعه به فساد است
توقع و... باشد و از همان جا مسئله ی آزادی زنان را سر دادند و زنان را از خانه هایشان به سوی کارخانه ها کشیدند و با این کار از ارزش و کرامت زن کاستند و بر پولهای خود افزودند قرآن وعفاف : قرآن، از این ارزش انسانی و اسلامی با واژه هایی چون عفاف، احصان و حصور، با عظمت یاد نموده، یکی از ویژگیهای مؤمنان راستین را پاکدامنی و عفاف می داند؛ والذینهم لفروجهم حافظون(5)آنان (مومنین ...
خُم رنگ هو و شعله های عشق
های روحانی و معنوی می گمارد. مولانا در این جا رجا را بر خوف ترجیح می دهد. انسانِ ره نیافته هم باید خود را به سوی درگاه حق بکشاند. پیش شاهان گر خطر باشد به جان *** لیک نشکیبند عالی همتان شاه چون شیرین تر از شکّر بود *** جان به شیرینی رود خوش تر بود ای ملامت گر سلامت مر تو را *** ای سلامت جو رها کن تو مرا جان من کوره است با آتش خوش است *** کوره را این بس که خانه آتش است ...
شهاب حسینی: اول توکل و توسل و در مرحله بعد تأمل و تفکر
برای فیلم مان جایزه ای در نظر گرفته شده است. وقتی اسمم را صدا زدند کمی گیج شدم، شاید چون با لهجه گفت متوجه نشدم. به صورت آقای فرهادی و خانم علیدوستی نگاه کردم و از اشکی که در چشم جفتشان حلقه زده بود باورم شد مثل اینکه نام من را صدا زده اند و باید بلند شوم و بالا بروم. در تمام مدت می گفتم: الهی به امید تو و مدام آرامش به سمتم می آمد. قدم هایم با آرامش برداشته شد. *حرف هایی که زمان ...
از سکوت در برابر ولنگاری فرهنگی تا تلاش برای جبران مافات و انتقام جویی!
...> ما در روایات مواردی را می بینیم که رویشان دست می گذارند که اینها حیای مذموم است که تو از آن ها به خجالت تعبیر می کنی. ما موارد متعدّدی داریم که می گویند: این خجالت یعنی چه؟ مثل همین عمل به واجبات و ترک محرّمات. اگر کسی واجبی را عمل نمی کند و می گوید: خجالت می کشم، عمل حرام مرتکب می شود. شما را به خدا قسم اصلاً این جمله خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو ، حرف صحیحی است؟ حماقت هم حدّی دارد! این همان ...
گفت وگوی ایانا با کارمند جسور اداره کل دامپزشکی استان تهران/ از بی حسی نیمی از بدن تا فتح قله
را پیدا کرده اند. من سعی می کنم که ارتباطم را به صورت همیشگی با انجمن ام.اس حفظ کرده و تجربیاتم را به افراد درگیر با بیماری های صعب العلاج منتقل کنم. البته شرط اول این است که خودشان در این مسیر مصمم باشند. مثلا اکنون هیچ خانمی را در ادارات دولتی سراغ ندارم که با دوچرخه، مسیر خانه تا محل کار را طی کند، اما من این کار را می کنم تا سلامتی ام حفظ شود. این فرهنگ باید نهادینه شود؛ زن و مرد هم ندارد ...
مهدیه الهی قمشه ای نمونه یک بانوی کلاسیک ایرانی
به دست علاقه مندان می رسد. این اثر حتی در زمره پرفروش ترین کتاب های حوزه شعر و ادبیات هم قرار می گیرد. دغدغه های بانویی از تبار الهی قمشه ای بانوی محقق ادبیات و عرفان همیشه دغدغه ادبیات و فرهنگ داشت. الهی قمشه ای با توجه به ظرفیت های ادبیات عرفانی معتقد بود : ادبیات ما بسیار غنی است و حیف است که ما ایرانی باشیم و از این ظرفیت بی بهره بمانیم. مردم ما دارای قلب های پاک و عاشق ...
خانه زنبور عسل از دیدگاه قرآن، علم بیولوژی و معماری بیونیک
. هر یک از سلول های ته این خانه ها از سه ستون تشکیل شده که در یک نقطه باهم تلاقی می کنند و ثابت شده که این ساختمان ها از لحاظ صرفه جویی در سرعت کار، امتیاز مخصوصی دارند. این مسدس ها به طوری ساخته شده اند که هم از لحاظ صرفه جویی و هم از لحاظ استحکام در درجه اول قرار دارند. زنبورهای عسل نیز مانند انسان ها خود را از گرما و سرما محفوظ نگه می دارند و مانند ما انسان ها در مناطق ابری که ...
آیا احکام اسلامی در گذر زمان قابل تغییر هستند؟
بیع و صحت آن در شریعت ثابت است، امّا خصوصیات و شرایط آن قابل تغییر است. به گزارش شیعه نیوز ، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) در این مقاله بیان می کند: گفتار اوّل: کلیّات در اقیانوس بی کران علم فقه، دست یافتن به گوهر مهمّی به نام زمان و مکان و تأثیر آن در فروعات متعدد فقه، چندان دشوار نیست; گوهری که به علم فقه حیات و پویایی و در تعبیری جامع، جاودانگی می بخشد ...
شرح امتحان الهی در بیان مثنوی
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: مؤلف: محمدرضا افضلی گر تو نقدی یافتی مگشا دهان *** هست در ره سنگ های امتحان سنگ های امتحان را نیز پیش *** امتحان ها هست در احوال خویش گفت یزدان از ولادت تا به حین *** یفتنون کل عام مرّتین امتحان در امتحان است ای پسر *** هین به کمتر امتحان خود را مخر مولانا به مدعیان می گوید: اگر چیزی از معرفت حق نیز به ...
عزیز مهدی؛ مشهورترین پارسی گوی هند پس از تاگور
او در شعر 8 در رثای زنده یاد قیصر امین پور، سروده است که: به جز خدای نپرداخت کس بهای تو، قیصر! ، ما را به یاد آن حدیث قدسی مشهور می اندازد که: خدا خود دیه بنده عاشق خویش است (نقل به مضمون). این نگاه دینی با صبغه عرفانی را در مناسبات متناقض نمای صراط المستقیم / می خانه و می / سوره انگور (در شعر 7) نیز می بینیم. گذشته از این، باورهای دیگری هم در سطح فکریِ اشعارِ عزیز مهدی نمایان است؛ باور ...
شرح فسون الهی در مثنوی
قسمت سخن از انسانی است که پروردگار جریان اراده خود را در وجود او روشن و آشکار نمی سازد یا او شایستگی پیوند با مشیت الهی را ندارد که گویا حق معمایی به گوش دل او خوانده است. چنین کسی دچار شک و دودلی است و حالتی آشفته دارد و میان دو تصمیم و دو عمل سرگردان است. مولانا به چنین انسان مرددّی راه نشان می دهد که ترجیح و انتخاب یک طرف باید با عنایت حق و در پناه حق (ز آن کنف) صورت گیرد. اگر نمی خواهی که هوش ...