سایر منابع:
سایر خبرها
توضیحات دفتر آیت الله مکارم شیرازی درباره فتوایی پیرامون حجاب
اولی و ثانوی در احکام اسلامی وجود دارد، حکمی که بدون توجه به عوارض خاصی از سوی شارع جعل شده است، حکم اولی و حکمی که ناظر به عوارض و شرایط خاص تشریع می شود، حکم ثانوی است. روشن است محدوده حکم ثانوی تنها در شرایط پیش رو است که با رفع آن، حکم ثانوی نیز برداشته می شود و همچنین در پاره ای از احکام ثانوی (مانند اضطرار) ارتکاب حکم ثانوی تنها به اندازه ضرورت و رفع نیاز است. مثلا حکم اولی اسلام حرمت اکل ذبح ...
بیانیه درباره فتوای برداشتن حجاب
داشته است. بنابراین، در این که حکم اولی حجاب زنان مسلمان چگونه باید باشد و در نحوه پوشش آنان، از نظر اسلام تردیدی وجود ندارد. اما سخن آیت الله العظمی مکارم شیرازی ناظر به حکم ثانوی و به هنگام ضرورت است. 2 احکام اولی و ثانوی در احکام اسلامی وجود دارد، حکمی که بدون توجه به عوارض خاصی از سوی شارع جعل شده است، حکم اولی و حکمی که ناظر به عوارض و شرایط خاص تشریع می شود، حکم ثانوی است. روشن است ...
و به فرض که ما آن را بر برخی از عجم ها نازل می کردیم
أَسْبَاطٍ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا ع إِنَّ رَجُلًا عَنَی أَخَاکَ إِبْرَاهِیمَ فَذَکَرَ لَهُ أَنَّ أَبَاکَ فِی الْحَیَاةِ وَ أَنَّکَ تَعْلَمُ مِنْ ذَلِکَ مَا یَعْلَمُ فَقَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ یَمُوتُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ لَا یَمُوتُ مُوسَی ع قَدْ وَ اللَّهِ مَضَی کَمَا مَضَی رَسُولُ اللَّهِ ص وَ لَکِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَمْ یَزَلْ مُنْذُ قَبَضَ نَبِیَّهُ ص هَلُمَّ جَرّاً ...
توضیحات دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در خصوص فتوای حجاب
حکمی روشن درباره نحوه پوشش زنان مسلمان را بیان داشته است. بنابراین، در این که حکم اولی حجاب زنان مسلمان چگونه باید باشد و در نحوه پوشش آنان، از نظر اسلام تردیدی وجود ندارد. اما سخن آیت الله العظمی مکارم شیرازی ناظر به حکم ثانوی و به هنگام ضرورت است. 2 احکام اولی و ثانوی در احکام اسلامی وجود دارد، حکمی که بدون توجه به عوارض خاصی از سوی شارع جعل شده است، حکم اولی و حکمی که ناظر به عوارض و ...
حدود شناسی حجاب و پوشش اسلامی از منظر آیت الله مکارم شیرازی
افزونی که از این آزادی های بی قید و شرط به وجود آمده سبب شده که تدریجاً گوش شنوایی برای این سخن پیدا شود.[1] البته در محیط های اسلامی و مذهبی، مخصوصاً در محیط ایران بعد از انقلاب جمهوری اسلامی، بسیاری از مسائل حل شده، و به بسیاری از این سؤالات عملاً پاسخ کافی و قانع کننده داده شده است، ولی باز اهمیت موضوع ایجاب می کند که این مساله به طور گسترده تر مورد بحث قرار گیرد.[2] حجاب و ...
حکمت تفاوت دیه زن و مرد
گاهی واجب است و آن در این است که کسی حقّی بر ذمّه داشته باشد و در غیر این صورت، مستحب است. در مورد انجام وصیّت فرقی نمی کند که موصی زن باشد باشد یا مرد. در این مورد، روایاتی آمده است؛ از جمله محمّد بن مسلم از معصوم(ع)نقل می کند که فرمودند: اَلوَصِیَّه حَقٌّ عَلَی کُلِّ مُسلِم (حرّ عاملی، 1377، باب 1: ح 3). همچنین محمّد بن مسلم از امام باقر(ع)چنین نقل می کند: وصیّت حقّ است و رسول خدا(ص ...
توضیح مجدد دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی درباره فتوای - ترک حجاب در صورت ضرورت -
بالاختیار لا ینافی الاختیار. به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ابنا دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به سوالاتی که در مورد حجاب دخترانی که در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند و مجبور به ترک حجاب می شوند، مجددا توضیحاتی ارائه کرد. این توضیحات به قلم سعید داودی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و از شاگردان معظم له می باشد. متن توضیحات آقای سعید داوودی به شرح ...
چگونه زهد ورزی با بهره بردن از مواهب قابل جمع است؟دکتر فاطمه طباطبایی پاسخ می دهد: درک اسماء و صفات حق ...
... زهد زمینه ساز رسیدن به حقیقت "وَ فی مِصباحِ الشَّریعةِ، قالَ الصادِقُ: ((الزُّهدُ مِفتاحُ بابُ الآخِرَةِ وَ البَراءَةِ مِنَ النّار، وَ هُوَ تَرکُکَ کُلَّ شَیءٍ یُشغِلُکَ عَن الله تَعالی مِن غَیرِ تَأسُّفٍ عَلی فَوتِها وَ لا إعجابٍ فِی تَرکِها...)) [12] الحدیث." [13] از این حدیث و احادیث دیگر متوجه می شویم که امام(س) براین باورند که زهد، زمینه سازِ رسیدنِ به حقیقت است ...
حریم خصوصی و حقوق شهروندی
) و دین مبین اسلام به حریم و حقوق خصوصی شهروندان است . آیه 12 سوره حجرات می فرماید : یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیراً من الظن ان بعض الظن اثم و لا تجسسوا و لا یغتب بعضکم بعضاً ایحب احدکم ان یاکل لحم اخیه میتا فکرهتموه و اتقوالله ان الله تواب رحیم . ای اهل ایمان ، از ظن و گمان درباره یکدیگر بسیار بپرهیزید که برخی ظن ها و پندارها معصیت است و نیز هرگز از حال درونی هم تجسس ...
آشنایی پیامبر (ص) با خواندن و نوشتن
...> قبل از پاسخ به این پرسش به مطلبی اشاره می کنیم که قدما و متأخران به آن پرداخته اند و آن؛ این که آیا پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - خواندن و نوشتن می دانست؟ ابوحیان با اشاره به این مسأله و ذکر سخنان دانشمندان در این باب، آن سخنان را چنین خلاصه کرده است: بیشتر مسلمانان معتقدند که پیامبر - صلی الله علیه [و آله] و سلم - هرگز چیزی ننوشته است و هرگز با نظر به کتابی، چیزی نخوانده است. از ...