سایر منابع:
سایر خبرها
....eshia.ir/11001/1/6 http://lib.eshia.ir/15257/1/25 4 یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ : در نظام مجازات الهی، تناسب کاملی بین جرم و مجازات وجود دارد؛ و هر مجازاتی، در حقیقت، باطن و پشت پرده همان عملی است که انجام شده. عذابی که در این آیه بیان شده (روی شان [= چهره شان] و پشت شان را [تازیانه] می زنند) متناسب با عمل آنهاست که در آیات قبل بیان شد: بعد از آنکه هدایت برایشان آشکار شد، به پشت سر خود برگشتند (محمد/25) هدایت، مسیر پیش روی انسان است؛ و گناه کردن علی رغم دانستن آن، را به پشت سر برگشتن معرفی کرد؛ پس، عذاب هم بر پیش روی (وجه و صورت) آنها و هم پشت آنها فرو می آید. ...
در بحث معاد جسمانی این حقیقت به خوبی روشن می شود که از نظر قرآن مجید معاد هم جنبه ی جسمانی دارد و هم جنبه ی روحانی، چرا که انسان در آن صحنه با جسم و روح حاضر می شود، و طبعا باید در هر دو جنبه غرق مواهب و برکات الهی گردد. آنها که نعمتهای بهشتی را همه معنوی و روحانی می پندارند، و آیاتی که دلالت بر نعمتهای جسمانی می کند همه را به زبان کنایه فرض می کنند، در حقیقت از این نکته غافلند که انحصار نعمتهای بهشتی به نعمتهای روحانی مفهومش نفی معاد جسمانی است که بر خلاف صریح آیات قرآن است ...
دارد بدنبال آن افاضاتی که دیشب از سر شب تا به صبح شده (به نقل از علامه طهرانی ره). چرا از شب قدر به شب تعبیر شده است اما از قیامت به روز؟ چون حقایق در آن شب در عین نزول، به صورت اجمال (در مقابل تفصیل) هستند همان طور که قرآن در شب قدر به صورت اجمال نزول کرد و آن اجمال در عرض بیست و سه سال به تفصیل در آمد. لذا به دلیل اجمال از آن به شب تعبیر شده است. پاسخ دیگر اینکه ما ...
، صاحبِ الجُودِ و المِنَن، الإمامِ بِالحَقِّ، أبی القاسِم محمّدِ بن الحَسن، صاحبِ العَصرِ والزَّمان، وقاطعِ البُرهان، و خَلیفةِ الرَّحمان، و شَریکِ القُرآن، و مُظهرِ الإیمان، و سیِّد الإنسِ و الجانّ، صَلَوات اللهِ و سلَامُهُ عَلیه و علیهِم أجمَعین. آن قائم به حق و درفش افراز صدق مطلق، کلمة خدایی و امان الهی و حجّت ربّانی، برپا دارندة امر خدای و گسترندة آیین عدل خدای و پیروز گردانندة حکم خدای ...
و منزلت خداوند در آن هنگام که به گناهی می رسد چگونه است. جایگاه او نزد خداوند تبارک و تعالی، به همان مقدار است که جایگاه خداوند در نزد او است. از امیرالمؤمنین علیه السلام نیز نقل شده است که حضرت فرمود: عَلَامَهُ رِضَا اللَّهِ سُبْحَانَهُ عَنِ الْعَبْدِ رِضَاهُ بِمَا قَضَی بِهِ سُبْحَانَهُ لَهُ وَ عَلَیْه ؛[7] نشانه رضایت خدای سبحان از بنده، رضایت بنده از آن چیزی است که خداوند برای او مقدر ...
...، حضرت محمّد مصطفی(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) فرمودند: بی انذرتم و بعلی بن أبی طالب(علیه الصّلوة و السّلام) اهتدیتم و بالحسن(علیه الصّلوة و السّلام) اعطیتم الاحسان وبالحسین(علیه الصّلوة و السّلام) تسعدون و به تشقون ألا و انما الحسین باب من أبواب الجنة، من عانده حرم اللّه علیه رائحة الجنة - غرض، بحث هدایت است، البته در انتها هم نوع اتّصال به ابی عبدالله را می فرمایند - فرمودند: به وسیله ی من ...